به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۹ ساعت ۰۸:۰۱
کد مطلب : ۵۹۴۵۷
اعتراض سوریه به ورود پیشمرگه‌ها به کوبانی

آمریکا: سیاست ما همچنان رفتن اسد است

گروه بين الملل: وزیر دفاع آمریکا می‌گوید: نیروهای عراقی و پیشمرگه طی هفته گذشته پیشرفت‌هایی در مناطق مرکزی بدست آورند که این موضوع دلگرم‌کننده است.
به گزارش فارس، چاک هیگل روز پنجشنبه گفت: نیروهای عراقی و پیشمرگه طی هفته گذشته پیشرفت‌هایی در مناطق مرکزی بدست آورند که این موضوع دلگرم‌کننده است البته این تنها مراحل ابتدایی است. وی ادامه داد: ۵۰۰ نیروی اردوگاه لشکر یکم آمریکا در بغداد روز جمعه عملیات آموزش ارتش عراق را آغاز می‌کنند. وزیر دفاع آمریکا با اشاره به مواضع کشورش در سوریه هم گفت: ممکن است بشار اسد در شرایط کنونی از حملات آمریکا و متحدانش به داعش در سوریه نفع ببرد، اما سیاست آمریکا همچنان خلع وی از قدرت است.

اعتراض سوریه به ورود پیشمرگه‌های کردستان عراق به کوبانی
از سوي ديگر، دولت سوريه، تركيه را به «دادن اجازه به نظامیان خارجی و تروریستها برای ورود به خاک سوریه» و «نقض فاحش حاکمیت ملی» این کشور، متهم کرد. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، وزارت امور خارجه این کشور، با صدور بیانیه‌ای اظهار کرده است: «بار دیگر ترکیه از راه زیر پا گذاشتن مرزها در منطقه عین العرب (کوبانی) و دادن اجازه به نیروهای خارجی و تروریستها برای ورود به خاک سوریه، حقیقت نقش توطئه گرانه و دخالت فاحش خود را در امور داخلی سوریه، نشان می‌دهد.» وزارت امور خارجه سوریه ابراز عقیده کرده است: «این اقدام نقض فاحش حاکمیت ملی سوریه، میثاق سازمان ملل متحد و قانون بین‌الملل به شمار می‌آید.»

این بیانیه، همچنین ترکیه را به همکاری با «گروه‌های تروریستی و در راس آن‌ها «داعش» و «گروه النصره» بازوهای القاعده» متهم کرد. در پایان این بیانیه آمده است: «سوریه این اقدام ننگین ترکیه و طرف‌های توطئه گر همراهش را محکوم می‌کند و تاکید می‌کند که کنار شهروندانش در عین العرب می ایستد و از ایستادگی قهرمانانه‌شان و حفاظت از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند.»
این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که ورود شماری از نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق موسوم به پیشمرگه به شهر کوبانی سوریه برای کمک به کردهای مدافع این شهر در مقابله با شبه‌نظامیان داعش، آغاز شد. شبه‌نظامیان تندروی داعش از بیش از ۴۰ روز پیش، کوبانی را محاصره کرده‌اند. حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا در هفته‌های گذشته، نتوانست باعث شکستن محاصره کوبانی شود. کُردها امید دارند که رسیدن نیروهای پیشمرگه، باعث تغییر معادله جنگ شود.

آمریکا بمباران اردوگاه آوارگان سوری را "وحشیانه" خواند

در همين حال آمریکا، بمباران اردوگاه آوارگان سوری در استان ادلب را "هجومی وحشیانه" توصیف کرد. جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: "ما از حملات "وحشیانه" ارتش و بمباران اردوگاه آوارگان سوری "عابدین" با بشکه انفجاری "شوکه" شدیم. گزارش ها و تصاویر از قتل عام غیر نظامیان بی گناه حکایت دارد. این هجوم را نمی توان چیزی جز یک عمل "وحشیانه " توصیف کرد ".
در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، دست کم ده نفر در اثر حملات هوایی ارتش سوريه به اردوگاه آوارگان "عابدین" در ادلب کشته شده اند. این نهاد حقوق بشری همچنین از حملات هلیکوپترهای سوريه به اردوگاه آواراگان در شهرک "الهبیط" در شمال استان ادلب خبر داد. طبق این گزارش دست کم 10 نفر در این حملات که با بشکه های انفجاری صورت گرفته، کشته و زخمی شده اند.