به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۵۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ساعت ۰۷:۰۷
کد مطلب : ۴۷۵۵۹

بجای «ممنوع‌التصویر»کردن خاتمی، احمدی‌نژاد را به دادگاه بفرستید

گروه سياسي: مقاله زير در واكنش به درخواست 10تن از نمایندگان پايداري و دلواپس در مجلس (كريمي قدوسي، پژمان‌فر، کائیدی، کوثری، آشتیانی، حسینی، آلیا، موسوی نژاد، حسینیان و بذرپاش) كه همان حاميان احمدی‌نژاد محسوب مي‌شوند است مبني بر اينكه: اجازه ندهيد خاتمي حرف بزند!
سپهر کیانفر

1. نیکولا سارکوزی، سیاست‌مدار و رئیس‌جمهور سابق فرانسه که متهم به سوءاستفاده از قدرت و فساد مالی شده است، برای بازجویی احضار شد. سارکوزی با خودروی شخصی، خود را به اداره ضدفساد پلیس فرانسه در پاریس معرفی کرد و برای مدتی نیز در بازداشتگاه به‌سر برد و پس از ساعتها بازجویی و تفهیم اتهام تا ادامه تحقیقات آزاد شد.
سیلویو برلوسکونی سیاستمدار، سرمایه‌‌دار و نخست‌وزیر سابق ایتالیا هم داستانی مشابه با سارکوزی داشت. وی که به کلاهبرداری متهم و به حبس نیز محکوم شده است-به دلیل کهولت سن به خدمت اجتماعی تنزل یافت- نه تنها از حضور در دادگاه و پاسخ‌‌گویی به اتهامات امتناع نکرد بلکه به قول خودش در بیش از 2000 جلسه دادگاه حاضر و از خود دفاع کرد.

2. در ایران اما داستان با فرانسه و ایتالیا و ممالک غربی متفاوت است. محمود احمدی‌نژاد بعد از هشت سال ریاست بر دولت و مدیریت کشور، 5 آذر 92 به دادگاه احضار شد تا پاسخگوی شکایات و اتهامات مطرح شده باشد اما تا الان که نزدیک به هفت ماه از اولین جلسه دادگاهش گذشته است، علی‌رغم چندین بار احضار، هرگز در جلسه دادگاه حاضر نشد. در سویی دیگر، 10 نفر از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در صحنه علنی مجلس شورای اسلامی به وزیر دادگستری دولت روحانی تذکر دادند تا در اجرای حکم «ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی» سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان، اهتمام جدی داشته باشد.

3. در مجموع شش پرونده و اتهاماتی همچون رشوه‌، اعمال نفوذ برای تغییر مسیر پرونده، فساد مالی و ... علیه ساکوزی در جریان است که در صورت محکومیت در دادگاه، بیش از 10 سال زندان در انتظار وی خواهد بود. در ایران نیز آنگونه که مقامات قضایی اعلام کرده‌اند شکایت قوه مقننه از دولت و عدم اجرای قوانین از جمله دلایل احضار احمدی‌نژاد به دادگاه بوده است. حال بماند آنچه که احمدی‌نژاد طی هشت سال بر ملت و مملکت آورده است.

4. ماجرای سارکوزی و برلوسکونی و احمدی‌نژاد دارای شباهت‌ها و تفاوت‌هایی است؛ شباهت از این جهت که همه این افراد که به دادگاه احضار شده‌اند، صاحب مقامی ارشد بوده‌‌اند و تفاوت در این است که سارکوزی و برلوسکونی به‌راحتی در دادگاه حضور پیدا می‌کنند و خود را ملزم به پاسخ‌گویی به قانون و قاضی می‌دانند و اما در ایران جناب آقای احمدی‌نژاد که این‌روزها دلش نیز برای جایگاه و مقام سابق تنگ شده است، از حضور در دادگاه خودداری می‌کند و همچون دوران ریاست بر دولت‌های نهم و دهم اهمیتی به قانون و مراجع قضایی نمی‌دهد. گویا وی خود را تافته جدابافته می‌‌داند و مقامی فوق‌‌قانون و برتر از دیگر شهروندان برای خود قائل است.

5. خاتمی نیز در این بین داستانی جالب و غم‌انگیز دارد. عده‌ای از حامیان احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری که تاکنون مراجع قضایی‌ وی را متهم نکرده و به دادگاهی نیز احضار نشده است، در محافل و رسانه‌های خود محاکمه و برایش حکم نیز صادر می‌کنند؛ حکم به «ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیانی».

6. رئیس دولت‌های نهم و دهم پاسخگویی به عملکرد و اتهاماتش در دادگاه کیفری را در شأن خود نمی‌داند و از حضور در دادگاه سر باز می‌زند و نمایندگان حامی او بجای درخواست و تاکید برای حضور وی در دادگاه و پاسخ‌گویی به اتهاماتش، در اقدامی حیرت‌‌انگیز خواستار مجازات فردی می‌شوند که نه اتهامی متوجه اوست و نه در دادگاهی محاکمه و محکوم شده است. چرا؟ این رفتار دوگانه و متناقض از سوی کسانی که خود را نماینده مردم می‌دانند عجیب نیست؟ آیا این‌گونه اقدامات در راستای اهداف و منافع مردم و کشور است؟

7. مسلماً بزرگترین و منصفانه‌ترین دادگاه برای بررسی و محاکمه عملکرد یک دولت و مدیران آن افکار عمومی و مردم هستند. اما یک پرسش اساسی در این‌باره این است؛ چرا کسی که مدعی بود دولتش پاکترین دولت تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و دم از مردمی‌ و خادم ملت بودن می‌زد، همچون رؤسا و مسئولان ممالک غربی که شبانه‌روز نیز علیه‌ آنها سخن می‌گویم و از نظر ما نماد و مظهر فساد و ظلم هستند، در دادگاه حاضر نمی‌شود تا در برابر اتهامات وارده از خود دفاع کند؟

چرا احمدی‌نژاد همچون دیگر شهروندان این کشور حاضر نیست در برابر قاضی بنشیند و نسبت به شکایات مطرح شده پاسخ‌گو باشد؟ و از سوی دیگر چرا حامیانش خواستار اعمال محدودیت برای رئیس‌جمهوری می‌شوند که نه تنها محکومیت قضایی ندارد بلکه در افکار عمومی و بین مردم نیز از جایگاه و محبوبیتی قابل‌توجه برخوردار است و نقش تاثیرگذاری در معادلات سیاسی کشور دارد؟ چرا کسانی مثل آب خوردن به دیگران تهمت و انگ می‌زنند، خود را قانون و دادگاه می‌پندارند و هر حکمی که باب میل‌شان باشد برای دیگران صادر می‌کنند؟ آیا به‌جز این است که خود را بالاتر و برتر از مردم و قانون می‌دانند و همواره خواهان حذف و طرد مخالفان خود به هر روشی هستند و از مقبولیت و محبوبیت رقیب خود در بین مردم نیز هراس دارند؟

8. اکنون دیگر به‌روشنی همه می‌دانند که در دولت‌های نهم و دهم چه گذشته و احمدی‌نژاد با تصمیم‌های خودمحور و غیرکارشناسی چه بلاهایی بر سر کشور و جامعه آورده است؛ از فسادهای مالی و اختلاس‌های گسترده گرفته تا واگذاری‌های غیرقانونی و انحراف‌های میلیاردی در اجرای قانون بودجه. از تخلف در تغییرات مدیریتی کشور گرفته تا قانون‌شکنی در اجرای هدفمندی یارانه‌ها. از واریز نشدن میلیاردها دلار درآمدهای حاصل از فروش نفت به حساب ذخیره ارزی گرفته تا برداشت ۱۶ میلیاردی از حساب دولت در آخرین روز کاری و واریز به حساب دانشگاه ایرانیان تنها گوشه‌ای از خرابی‌ها و خسارت‌های احمدی‌نژاد است که اگر بخواهیم تخلفات و قانون‌شکنی‌های وی در دولت‌های نهم و دهم را برشماریم، خود داستانی بس طولانی است. اما آنچه که عیان است خسارت‌‌ها و آسیب‌هایی گسترده‌ای است که احمدی‌نژاد از عملکرد خود برای مردم و دولت یازدهم به میراث گذاشته است و مردم نیز با پوست و گوشت و استخوان خود درد و رنج این میراث ویرانه را چشیده‌ و کشیده‌اند.

9. حال حیرت‌آور نیست احمدی‌نژاد که حاصل هشت سال مدیریتش افزایش رنج و مشکلات مردم و تحویل وضعیتی نابسامان به دولت تدبیر و امید بود، از حضور در دادگاه و پاسخ‌گویی به افکار و وجدان عمومی طفره می‌رود و حامیان و یارانش نیز خود را به کوچه علی‌چپ زده و در اقدامی شگفت خواستار مجازات و اعمال محدودیت برای کسی می‌شوند که حاصل هشت سال ریاست‌جمهوری‌‌اش، پشرفت و توسعه کشور و نیز افزایش محبوبیتش بین مردم بوده است؟

10. احمدی‌نژاد و یارانش بی‌آنکه به افکار عمومی درباره عملکرد و اتهامات مطرح‌شده پاسخ داده باشند، ‌سودای بازگشت به قدرت دارند و از همین‌رو تحرکات این طیف برای بازگشت به عرصه مدیریتی و ساختار قدرت افزایش یافته است و در این راه به هر ابزاری متوسل می‌شوند و از هیچ کوششی برای حذف مخالفان خود نیز دریغ نخواهند کرد. البته در این میان، مردم به‌یاد دارند و می‌دانند که حامیان و یاران سرسخت احمدی‌نژاد و مدیران و مسئولان آن دوره بحران‌آفرین و رنج‌آور که حالا دلواپسان امروزی و مخالفان سرسخت دولت روحانی شده‌اند، دلشان برای دوران احمدی‌نژاد تنگ شده است نه حل مشکلات کشور و مردم. آنها به هر دری می‌زنند تا شرایط و وضعیت کشور و جامعه را به آن دوران بحرانی و امنیتی برگردانند. اما خود نیز به‌خوبی می‌دانند که حنایشان دیگر در بین مردم رنگی ندارد و شاید هم از همین‌روست که دلواپس تاثیر رفتارها و اقدامات نابخردانه خود بر منافع ملی و مردم و نظام نیستند و فکر نمی‌کنند که برهم زدن آرامش کشور جزء ضربه به منافع ملی، کمکی به پشرفت کشور و رفع مشکلات مردم نخواهد کرد.
مرجع : آفتاب

Mohammad
Australia
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۸:۲۳
اگر بی عدالتی در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رسما بنیان نگذاشته شده بود امروز شاهد این بلبشو های اجتمایی و سیاسی و اقتصادی نبودیم
قبل از احمدی نژاد هاشمی باید پاسخگو باشد (240034)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۸:۲۸
شما جوش چی رو می زنین نگران منافع خودتونین میشه در دفاع از عملکرد دولتی فعلی چند سطری بنویسین از سبد کالا گرفته تا افزایش 5 میلیون تومنی یک شبه پراید بیچاره مردم که شما سنگ شون به سینه می زنین (240037)
شهروند
Switzerland
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۸:۳۱
انشاالله تو انتخابات مجلس از خجالتشون درمیایم جناب دولت پاک هم باید فکر دوباره به قدرت برگشتن رو برای همیشه فراموش کنه (240039)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۸:۵۶
این کارها فقط و فقط سبب افزایش روزافزون محبوبیت سید خندان ما میشود. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. (240046)
علی
Spain
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۰۱
احمدی نژاد ویارانش باید محاکمه شوند (240049)
sina
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۱۱
با سلام یادم میاد در مناظره هایی که زمان 7-8 سال پیش نمایش داده میشد اقای احمدی نژاد خودش رو برتر از هر کارشناسی میدانست البته کارشناسی در همه امور کار را خراب میکنند (240054)
علی
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۲۱
این آدمها پاسخی برای سخن و رفتار متین سید خندان ندارند، مجبورند با استفاده از زور تلاش کنند رقیب خود را از میدان به در کنند. این که "اظهر من الشمس" هست! و ایضاً میر و شیخ ما.... (240060)
ی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۲۷
تا این افراد هستند کشور درست نمیشه واقعا متاسفم (240066)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۶:۴۷
بگو: تا زمانی که اینگونه افراد نسبت به حرفهای خلاف قانون خودشون مصونیت دارند، این کشور درست نمی شه.
البته خودم جواب خودم رو می دم: چه توقعهای بالایی دارم من! اینها در برابر کارهای خلاف قانون مصونیت دارند، چه رسد به حرفهای خلاف قانون. (240233)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۳۱
احمدی نژاد و اطرافیانش باید پاسخگوی اتهاماتی مانند بنزین آلوده و پارازیت که معلوم نیست باعث مرگ چند فر شده است باشد تازه اینها غیر از مسایل اقتصادیست که معلوم نشد اینهمه پول نفت و غیره کجا رفته که مردم باید با این سختی زندگی کنند اما مسئولین دولت قبل همه ثروتمند شده اند. (240068)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۴۳
اینها همانی هستند که آهنگر گنهکار را با بند "پ" رها کرده و در شوشتر گردن مسگر را میزنند. (240076)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۵۲
برمیگرده به اون هاله نور (240079)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۰۹:۵۴
واقعا براي ملت ايران بايد تاسف خورد كه قوه قضائيه با صرف بودجه هاي ميلياردي از بيت المال نمي تواند يك فرد متهم را باي ميز محاكمه بكشاند واقعا متاسفم (240081)
سرکوب شده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۰:۱۶
اگر دین دار نیستید لااقل آزاد مرد باشید... (240092)
كاميار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۰:۱۹
براي من واقعا جاي سوال داره كه چرا احمدي نژاد دادگاهي نميشه ؟ مگه ايشون مصونيت دارن ؟ ظلمي كه در حقه مردم شده رو نبايد جواب بدن ايشون ؟ بنزين سرطانزا، مرتضوي و .... قانون براي همه يكسانه. لطفا لطفا لطفا قانون اساسي رو زير پا نذارین مسئولان
ه (240094)
0101
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۰:۳۲
با دادگاه الهی چه خواهد کرد؟؟؟
آیا دادگاه الهی را هم به سخره میگیرد وحاضر به حضور در آن نمیشود؟؟؟؟ (240098)
شهروند دهلرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۰:۳۲
احمدی نژاد محبوب قلب بعضی و نور دیده و کحل البصر آنان است ! اگر او محاکمه شود آنگاه یک سوال بزرگ شکل میگیرد که پاسخ دادنی نیست . پس محمود محاکمه نمیشود. (240099)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۲۱
بزرگترین مشکل حامیان احمدی نژاد این است که خاتمی اصرار به قانونگرایی دارد
واحمدی نژادیسم با قانون میانه خوبی ندارد
دقیقا مقابل هم قرار داردند (240113)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۱:۲۴
عزیزم -خوب راست میگن دیگه اینها با فرهنگ صحبت کردنه احمدی نژاد آشنایی و عادت دارن ... با اون سبک خیلی خاص(ممه و سوختگی و...) .کلا حرفهای درست درمون و با کلاس نمی فهمن پس لطفا فقط احمدی نژاد حق داره....
دادگاه هم که جای آفتابه دزداست نه خالق هشت سال ویرانی ایران
واقعا شما نمیگرین متاسفم!! (240114)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۱۷
نعمت روی زمین قسمت پررویان است خون دل می خورد انکس که حیایی دارد. واقعا باعث تعجب (240130)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۲۳
ضمن احترام در برابر شخصیت متین و بزرگوار خاتمی درسته که ایشان تاثیر شگرفی در هدایت جریان تحول خواهی و روشنفکری دینی ایران دارند اما جریان انحصارطلب و سرکوبگر تحت هرعنوانی که باشد از از انصار و رایحه خوش و اصولگرا گرفته تا امروز که نام خود را پایداری و دلواپس گذاشته بداند که جریان تحول خواهی ایران قائم به شخص نیست و یقین داشته باشند که ملت ایران در بزنگاه هایی که عرصه را بر آن تنگ کنندیا عرصه ای که نیاز به حضور و فعالیتشان باشد راه خود را پیدا خواهند کرد و باز هم شما را مقهور عظمت خود خواهند نمود (240131)
قلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۴۰
احمدی نژاد جزو خواص میباشد چجوری او را با سید مقایسه میکنید؟؟؟؟!!!!!! (240133)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۲۲:۰۸
جلو احمدی نژاد را نمی گرفتند ادعای خدایی می کرد. . . سر فتنه ها این حمدی نژاد . . . است. (240319)
محمد امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۵۲
این ده نفر نماینده فک کنم از نیروهای داعش باشند درود برسید بزرگوار خاتمی کبیر (240136)
iiu
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۲:۵۹
بی خود اسم دکتر احمدی نژاد رو به این آقایون نچسبونید!
آقای دکتر احمدی نژاد از نظر آزادی بیان با هیچیک از سیاسیون ایران قابل مقایسه نیست
در ضمن دولت دهم کاندیدایی در سال 92 نداشت... (240137)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۵:۴۴
زنده باد احمدی نژاد و مکتب پاک و انسانی او . اگر این نظر رو توهین به کسی نمیدونید منتشر کنید . در مورد خاتمی و قانون گرایی او هم خودتون قضاوت کنید . (240200)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۵:۵۰
آقای احمدی نژاد و پرونده خلاف پناه بر خدا از هاله نور خجالت بکشید .مملکت ارث پدری بزرگمردان دولت پاکیزه و بهداشتی هست .دستاشون رو زیاد میشورن وسواس دارن. برا همین پاک ترین دولت بودن فکر دیگه ای نکنین. (240204)
عمورسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۱۶:۳۹
اینها از داغ قسم جلاله آقای روحانی است که این کا رو میکنند وگرنه چرا تو 5سال گذشته این کاررو نکردند (240230)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۴/۱۶ ۲۲:۰۴
ملت ساده نباشید. اینها از سید خاتمی عزیز می ترسند. ببینید چه ریگی به کفششان هست؟ این نماینده ها قصد توطئه و شلوغ کردن دارن . باید به همین جرم محاکمه بشن. من ازشون شکایت دارم. (240318)