به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : ۷۵۶۳۹
مسعود پزشکیان:

بابد اذعان داشت پول کثیف وجود دارد

چطور امکان دارد به یکباره چنین حجمی از اختلاس و دریافت وام‌های کلان رخ دهد؟! شکی نیست که بالاخره یک مدیر ارشد یا یک تصمیم گیرنده پشت این مسائل وجود داشته است چراکه یک فرد عادی با شرایط عادی قادر نخواهد بود مبالغ هنگفت 10میلیاردی و حتی 100میلیاردی وام دریافت کند
بابد اذعان داشت پول کثیف وجود دارد
گروه سیاسی-رسانه‌ها: مسعود‌ پزشکیان نماینده تبریز در مجلس در روزنامه آرمان نوشت: امروز اهم مسائل پیرامون مباحثی با موضوع پول کثیف می‌چرخد. این یک واقعیت است که در کشورها افراد و گروه‌هایی وجود دارند که از راه‌های غیرقانونی درآمدهای هنگفت به دست می‌آورند، بدیهی است این افراد و گروه‌ها با توجه به شرایط و وضعیتی که دارند تلاش می‌کنند با نفوذ بین مدیران ارشد و ... مسیری برای خود بگشایند تا اهداف خود را بدون مشکل به پیش برند. از آنجایی که نمی‌توان ادعا کرد ایران از وجود چنین افراد و گروه‌هایی پاک است لذا نمی‌توان مدعی بود که تلاش برای نفوذ در عرصه سیاست و قدرت از سوی آنان به هیچ عنوان صورت نمی گیرد.

باید تاکید کرد در چنین شرایط خطیری این سیاستمداران، قانونگذاران و مدیران ارشد هستند که باید مراقب نفوذ چنین افراد و باندهای متخلف باشند؛ در این راستا لازم است سیستم اطلاعاتی کشور به مدیران و مقام‌هایی که در معرض نفوذ چنین افراد و گروه‌هایی با انگیزه‌های متخلفانه هستند هشدار بدهد تا عرصه قدرت مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. ناگفته نماند عرصه انتخابات یکی از مهمترین عرصه‌هایی است که متخلفین می‌توانند اهداف خود را در آنجا دنبال کنند بدین صورت که آنها حتما تلاش خواهند کرد تا نامزدهای انتخابات را به گونه‌ای مدیون خود کنند تا پس از پیروزی آنان بتوانند زمینه نفوذ خود را فراهم سازند و نهایتا با همراه ساختن اصحاب قدرت قادر خواهند بود قانون را دور بزنند و کار خود را به راحتی پیش ببرند.

اگر نگاهی به پشت سر انداخته شود چطور امکان دارد به یکباره چنین حجمی از اختلاس و دریافت وام‌های کلان رخ دهد؟! قطعا به این سادگی نبوده است و شکی نیست که بالاخره یک مدیر ارشد یا یک تصمیم گیرنده و ... پشت این مسائل وجود داشته است که آنها توانسته‌اند تا بدین جا پیش روند چراکه یک فرد عادی با شرایط عادی قادر نخواهد بود مبالغ هنگفت 10میلیاردی و حتی 100میلیاردی وام دریافت کند؛ پس می‌توان اذعان داشت پول کثیف وجود دارد و البته تلاش برای نفوذ و تاثیرگذاری نیز وجود دارد لذا لازم است مدیران و سیستم هوشیار عمل کنند.

اینکه قانون جدیدی باید نوشته شود یا خیر مسئله‌ای است که نیاز به بررسی دارد اما مسلم است که اگر قانون به درستی اجرا شود قطعا کار به اینجا نخواهد رسید؛ متاسفانه باید اذعان داشت مشکلی که امروز در کشور وجود دارد و منشأ بسیاری از مشکلات دیگر است نه تعداد قوانین بلکه اجرای قوانین است؛ به عبارت دیگر قوانین موجود یا به درستی اجرا نمی‌شوند یا سلیقه‌ای اجرا می‌شوند. به عبارت دیگر اجرای سلیقه‌ای قانون یا اولویت منافع دسته‌ای خاص از سوی برخی مدیران متخلف بی‌شک نقطه آغاز بسیاری از مشکلات و تخلفات بزرگ‌تر خواهد بود. بنابراین حتی اگر صدها قانون جدید در این زمینه نوشته شود ولی عزمی جدی برای اجرای بی‌کم‌وکاست آن نباشد باز این دست معضلات گریبان اقتصاد کشور را خواهد گرفت و تنها یک راه چاره وجود دارد و آن این‌که قانون برای تمام متخلفین با هر درجه و مقامی به سرعت و با قطعیت اجرا شود. همان گونه که در برخی پرونده‌ها شاهد این مسئله بودیم که قابل تقدیر است اما هوشیاری و سرعت‌عمل بیشتر دستگاه‌های ذیربط در شناسایی و برخورد با متخلفان و زمینه‌سازان تخلف را نیز می‌طلبد.