به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۰۱
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۵۹۲۹۵
سخنان وزير پيشنهادي در مجلس؛

نيلي: سال 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد

گروه سياسي: وزیر پیشنهادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد از مهمترین وظایف وزارت علوم است، گفت: وظیفه اصلی این وزارتخانه نقش اساسی در تداوم رشد با هدف دستیابی بر جایگاه پیش بینی شده در سند چشم انداز افق 1404 است.
نيلي: سال 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد
محمود نیلی احمدآبادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 7 آبان ماه) در دفاع از خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفای ایشان گفت: امیدوارم همواره راه و منش آن شهیدان والامقام را اسوه خود قرار دهید، همچنین فرصت را غنیمت شمرده و به روان تمام شهیدان انقلاب اسلامی و شهدای علم و دانش و خانه ملت و امام شهیدان درود می فرستم.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با تشکر از حسن نظر و اعتماد رییس جمهور بابت معرفی وی به مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر، گفت: متأسفم که مدت محدودی را در اختیار داشتم تا خدمت نمایندگان برسم و خوشحال که با روی گشاده و دقت نظر نمایندگان روبرو شده و توانستم برنامه های خود را خدمت آنها بدهم و نقطه نظر و دغدغه های عزیزان را بشنوم.

وی در ادامه با بیان اعتقاد خود به فرمایش امام راحل(ره) مبنی بر اینکه مجلس در رأس امور است، عنوان کرد: در مدت این یک هفته بیش از پیش به این موضوع واقف شدم و وقتی دقت و حساسیتی که نمایندگان محترم در اداره بهتر امور کشور دنبال می کردند را دیدم بیشتر به اهمیت این جمله امام(ره) واقف شدم.

نیلی احمدآبادی در ادامه با بیان اینکه بخشی از صحبت های خود را با ارائه برنامه ها عرض می کنم و قسمت دیگر را به پاسخ شبهات منتقدان می پردازم، گفت: نمایندگان محترم من وزیر پیشنهادی وزارتخانه ای هستم که بیش از 4 میلیون دانشجو و جمع کثیری از اساتید، متفکران و متخصصان تحت پوشش این وزارتخانه قرار دارد.

وی با اشاره به این مطلب که یکی از بزرگترین سرمایه های کشور تحت پوشش این وزارتخانه است، تأکید کرد: وظیفه این وزارتخانه نقش اساسی و محوری در تداوم رشد و علمی هدفمند با هدف دستیابی بر جایگاه پیش بینی شده در سند چشم انداز در افق 1404 است و یکی از متولیان اصلی اجرای سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است.

نیلی احمدآبادی با بیان اینکه دوستان عزیز مستحضر هستند که نیروی کار، سرمایه و منابع زیرزمینی امروز در درجه دوم اهمیت قرار دارد تصریح کرد: آنچه که عامل اصلی ثروت است، آنچه که قدرت اصلی کشورها را می سازد دانش و علم است و این گفتمان مقام معظم رهبری ودیدگاه ایشان به خوبی نشان می دهد که کشور در چه جهتی باید گام بردارد و این یکی از وظایف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن و متعهد از جمله وظایف دیگر وزارت علوم است که قطعا آینده کشور را خواهد ساخت، افزود: تحقق نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی دانشگاهها، ارتقای علوم انسانی به عنوان یک راهبرد محوری در توسعه کشور و مشارکت در توسعه و پیشرفت و حل مسائل کشور آنگونه که نظر ریاست محترم جمهوری است از جمله وظایف این وزارتخانه کلیدی است.

وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: نمایندگان محترم تحقق این وظایف را منوط به اجرای شرایطی همچون جلوگیری از غوغاسالاری و سیاست بازی در دانشگاهها دانست و ادامه داد: دانشگاهها نباید باشگاه سیاسی جریان ها اعم از چپ و راست باشند. ایجاد فضای با نشاط علمی ، شاداب و پرانگیزه در محیط های دانشگاهی، اعتماد به فرهیختگان، نخبگان دانشگاهی و بهره گیری از توانمندی آنها و مشارکت آنها در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها و توسعه کشور، تناسب و تعادل میان نیازهای جامعه و رشته های تحصیلی، ارتقای دانشگاهها از دانشگاههای نسل اول و دوم به دانشگاههای کارآفرین و تحول در سازوکار اداره دانشگاهها ضروری است.

نیلی احمدآبادی با تاکید بر اینکه سازوکار فعلی اداره دانشگاهها تحقق مطالبات مقام معظم رهبری را بسیار مشکل ساخته است گفت: علی رغم نیروی بسیار ارزشمند دانشجویان و اساتید در دانشگاهها، تحول در سازوکار اداره دانشگاهها ضروری است. وزیر پیشنهادی علوم در ادامه صحبتهای خود تاکید کرد: جهت گیری دانشگاهها باید در جهت تربیت نیروهای کارآفرین و ایجاد دانشگاه کارآفرین باشد لذا تحول اساسی در این بخش مورد نیاز است، در این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاست ها و برنامه ریزی های آموزشی ، پژوهشی، مالی ، اداری، فرهنگی و فناوری از ضروریات است.

وی گفت: توجه جدی به موضوع کیفیت در دانشگاهها و گذر از کمیت گرایی، توجه جدی به اقتصاد آموزش عالی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز از نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه نکته دیگری که همواره مورد انتقاد نمایندگان مجلس و همچنین مورد توجه دولت بوده است ارتباط جدی و موثر بین دانشگاه‌ها و دستگاهها اعم از دولتی و خصوصی بوده، افزود: علی رغم ارتباط موثری که بین دانشگاهها و این دستگاهها در قالب های مختلف شکل گرفته ولی هنوز فاصله زیادی تا ایجاد یک رابطه موثر و منطقی وجود دارد.

وی گفت: در خصوص نامه 88 عضو هيئت علمي دانشگاه تهران صحبت کردند. اولا شما زمان و مکان را در نظر بگيريد. در 88 دوبار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبيح رهبري هم قرار گرفت. در 16 آذر به دانشکده فني تهاجم شد و تاثير بسيار منفي در روحيه دانشجويان داشت. متاسفانه کساني که بر خلاف مصالح کشور قدم بر مي دارند همواره مي خواهند به جوانان القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهاي ايران است. اين نامه نشان داد که آن کسي که نقش پدرانه براي آنها دارد رهبر انقلاب است. در اين نامه به هيچکس تعدي نشده است. اگر دوستاني که در آن زمان بودند مراجعه کنند که تاثير بسيار جدي بر روحيه جوانان داشت و مانع جداشدن جوانان از کشور و انقلاب شد و يک فضاي آرامي را در دانشگاه شد. شما به امضا کنندگان اين نامه نگاه کنيد هيچ خط سياسي را در آن ها نمي بينيد. نیلی افزود: گفته شده که من از جمع کنندگان و تهيه کننده آن بوده ام. من يکي از امضا کنندگان بودم. به نظر من اين يک اقدام بسيار موثر و مفيد در جهت مصالح انقلاب بود.

وزیر پیشنهادی علوم در بخش دیگری گفت: در مورد اردوهاي مختلط صحبت کردند. احتمالا اين اردو در زمان رياست من در دانشکده فني بودم. مجوز اردوهاي خارجي با رئيس پرديس ها نيست بلکه با رئيس دانشگاه است. لذا مجوز آن اگر صحيح هم باشد من صادر نکرده ام. اگر شما به متوسط معرفي سرپرستان دانشگاه توجه فرموده باشيد معمولا يک دوره چندماهه لازم بوده است. اين تقاضاي شوراي انقلاب فرهنگي است که مدير و سرپرست مديريت خود را نشان بدهد تا شورا بتواند تصميم گيري کند. بديهي است که دانشگاه تهران با آن مديريتي که دارد اعضاي شوراي انقلاب فرهنگي نياز دارند که عملکرد مدير را مورد بررسي قرار بگيرد. قانون اجازه مي دهد که سرپرست تا 6 ماه مسئوليت دانشگاه را داشته باشد. از زماني که من سرپرست شده ام 4 ماه نمي گذرد.

صایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۲:۴۶
چرااعتاد نکرد به دلیل افراط گری (258676)
حقی
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۲:۵۲
محاکمه تمام شد، زمین به دور خورشید نمی گردد. (258681)
ناصر هشترودی
Romania
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۳:۱۳
اقای نیلی عزیز از نظر مردم شما بالاتر از وزیر هستید این اقایان افراطی به هر کس میتازند ان فرد عزیز مردم میشوند بزار بتازند که به اخر خط رسیدند سیلاب اینها را با خود خواهد برد (258689)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۳:۳۸
تو رو آشنا با اون دفاع ناشیانه! که از یه مشاور فرهنگی امنیتی بعیده ،زمین زد.هرکس میدونه که اینطور توهین به طرف مقابل فقط اونو بدبین تر میکنه.از بیگانه ننال که هرچه با تو کرد ان اشنا کرد. (258721)
تبار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۴:۵۶
جناب آقای دکتر نیلی عزیز
با آروزی صحت و سلامتی برای حضرتعالی ، خواستم عرض کنم متاسفانه بعضی از نمایندگان نسبتا محترم ! صرفا دنبال اغراض شخصی و تسویه حسابهای سیاسی هستند و حتی برای رسیدن به مقاصد نامیمونشان ، از وزارتخانه بسیار مهمی چون وزارت علوم نیز نمیگذرند . حتی حاضر نیستند در مقاصد سیاسی شان صرفا به وزارتخانه های سیاسی طمع داشته باشند . الحق و والانصاف باید وزارتخانه هایی مثل علوم و آموزش و پرورش دانشمندانی چون حضرتعالی و دکتر فرجی دانا مدیریت نمایند ولی متاسفانه برخی از نماینده نما ها داعیه ... (258787)
جلیل
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۵:۵۰
نیلی عزیز شما در قلب ما جا داری ممنون از زحماتتون (258810)
سام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۶:۰۲
مجلسی که ازافراطیون تشکیل شده باشد معتبرنیست. (258815)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۱۷:۱۷
ایشون ثابت کردند فرد فاضل و مدیری هستند. انشاالله در جایی دیگر ازشون استفاده بشه. (258836)
مقدم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۷ ۲۰:۳۴
مجلس بداند که بیش از ۸۰ درصد دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان در انتخابات سال ۸۸ مخالف سیاست های دولت قبل بودند و هنوز هم بر پیگیری ظلمی که شد و صدا و سیما پشتیبان راستگرایان بود هستند. اگر ده تا وزیر دیگه هم بفرستند مجلس، از نظر نمایندگان همه از یک جنس هستند و همه می دانیم که نمایندگان مجلس هیچ زبان مشترکی با نخبگان علمی دانشگاهی ندارند و اکثر آنها از جنس عوام مردم هستند. (258904)