به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب : ۶۴۵۰۵
واكنش عملي به اظهارات آقاي روشنفكر

قوچاني: كسي به حرف‌ اباذري وقعي ننهاد

گروه فرهنگي: نخستین شماره روزنامه مردم امروز، به سردبیری محمد قوچانی و مدیرمسئولی احمد ستاری منتشر شد.

مراسم چهلم مرتضی پاشایی، به عنوان تصویر و تیتر نخست اولین شماره این روزنامه انتخاب شده است و محمد قوچانی نیز سرمقاله‌ای با عنوان "بحران جامعه‌شناسی" نگاشته و در گزارشی با تیتر «داغ بی پایان» با اشاره به حضور گسترده «جوانان» در چهلم مرتضی پاشایی نوشته‌است: گویا این داغ «برای جوانان پایان ندارد.»

محمد قوچانی سردبیر روزنامه مردم در سرمقاله اولین شماره مردم امروز با اشاره به اجتماع جوانان در مراسم چهلم مرتضی پاشایی نوشت: مردم یا بخشی از مردم، با وجود سخنان تکان دهنده استاد دکتر یوسف اباذری در دانشــگاه تهران، حضوری پررنگ بر سر مزار این خوانندهی جوان پاپ در بهشت زهرا داشتند. مردم یا بخشی از مردم، به پند روشنفکران خویش گوش نسپردند، اما حاکمیت، یا بخشی از حاکمیت به حرفهای اباذری خوب توجه کرد و با داربست کشیدن به دور مزار، اینبار سعی کرد جمعیت را مهار کند و مانع از تبدیل یک حرکت اجتماعی به حرکتی سیاسی شود.

سردبیر این روزنامه در ادامه پرسیده: چرا مردم ایران به حرفهای روشنفکران گوش نمی‌کنند، اما حکمرانان حرف‌های آنان را نه‌ تنها جدی می‌گیرند بلکه به کار می‌بندند؟ پس چرا چنین هیجان و هیاهو برانگیخته که اباذری همچون بســیاری از اســتادان جامعه شناسی عصر ما، روشنفکری چپگراســت. چپگرا به معنای جامعه گرا که اســطورهای به نام «مردم» نقطه کانونی آن را تشکیل می‌دهد. ... روشنفکران در طول تاریخ معاصر ایران در برابر اســتبداد و دیکتاتوری و برای براندازی بت ســلطنت از اســطورهای به نام خلق، جامعه و مردم سخن گفته‌انــد. لویاتانــی را برانداخته‌اند تا لویاتانی دیگر را جایگزیــن آن کنند. اما چون مردم به عرصه رســیده‌اند و حقیقت خویش را بر پرده انداخته‌اند، آنان شگفت‌زده و هراسان شده‌اند و با فرار به جلو، عقب‌نشینی کرده‌اند. معصومیت این روشنفکران در برابر واقعیت جامعه، آنان را به شدت آسیب‌پذیر مي‌کند و گاه از درون این معصومیت، هیبت هراسناکی ظهور مي‌کند که نتیجه قهری اسطوره سازی است.

روزنامه آفتاب یزد نيز عکس یک خود را با تيتر «واكنش عملي به اظهارات آقاي روشنفكر» به مراسم چهلم مرتضی پاشایی اختصاص داد و حضور دوباره طرفداران این خواننده را «پاسخ عملی» به سخنرانی اباذری توصیف کرده‌است.



جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۱:۱۴
قوچانی توهمی برو بابا (272951)
یامین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۱:۱۶
اتفاقا اکثر دیکتاتورهای تاریخ هم همانند جناب اباذری خود و تفکرات خود را بالاتر و به طور کلی درست ترین تفکرات در مقایسه با مردم میدانستند (272952)
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۱:۱۹
بهار جان تورو خدا بس کنیداین بحث بی سر و ته رو! (272954)
محاوی
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۱:۴۳
زنده باد محمد قوچانی (272959)
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۳:۳۳
1. اباذری با پدیده ی مرتضی پاشایی برخورد کرد و نه با خود این شخص(خدایش بیامرزد).
2. این تفسیر شماست که حصارکشیدن به دور مزار وی به معنی توجه حکومت به اباذری است! اباذری از دولت هم انتقاد کرد و پدیده ی مرتضی پاشایی را به تعبیری نقشه ی دولت در سیاست زدایی خواند (272965)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۴:۱۸
در مقایسه مردم و روشنفکر یا هر مجموعه دیگری مانند آن .


این مردم هستند که همیشه درست انتخاب میکنن (272969)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۴:۲۱
میشه مصادیقش روبگین؟ منظورتون همراهی با کودتای 28 مرداد و تسخیرخانه ی مصدقه یا تسخیرلانه ی جاسوسی آمریکا؟یا شایدم میلیاردی فروختن فیلمهای ده نمکی؟
دردشما میدونین ازچیه؟ چون غرورتون شکسته ازاین که یکی اومده و گفته بازی خوردید.عین بچه هایی شدید که ازذوق فریادهورامیکشند و بعدیک عاقل پیدا میشود و به آنهامیگوید که بابات شوخی کردپولش کجابوده بستنی بخره و بعد کودک حس تنفر رو ازاون عاقله پیدامیکنه!!!! درودبرروشنفکران بزرگ سرزمینم (273035)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۷:۱۰
به نظر من آقای اباذری حرفاش کاملا درست بود... (272971)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۸:۳۰
همین که همه روزنامه ها و سایت ها اینگونه به موشکافی سخنان (چه بد و خوب) اباذری پرداخته اند، خود نمایانگر تاثیر این سخنان می باشد. (272983)
سپنتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۹:۰۱
چقدر دردآور و زجرانگیز است کار جامعه ای بیمار که با کوبنده ترین نهیب ها به خود نمی آید!!! و چه تاسف انگیز است که روشنفکر در میان ملتش بیگانه باشد به جرم گفتن حقیقت!! (272989)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۹:۱۰
باز هم بدون شناخت از اباذری صحبت کردید.
خوب برید باش مصاحبه کنید. چرا نشستید با 3 دقیقه صوت قضاوتش می کنید؟ چون تو هیچ دسته و حزبی نیست؟ متاسفم واقعا. ما رو باش که خبرهای رسانه شما رو می خونیم و فکر میکنیم از روی تحلیل درسته.
شما اباذری رو نمی شناسید. (272990)
kiosk
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۰۹:۱۴
حالا اگر این آقای روشنفکر یک نئولیبرال راست گرای اصلاح طلب بود ، حتما به زعم آقای قوچانی و همچنین بهار نیوز ، حرفهایش درد جامعه بود و مردم قادر به درک حقیقت آن نمی بودند. اما چون یک روشنفکر به زعم قوچانی چپ گراست ، با مردم فاصله دارد و فرار به جلو میکند . واقعا سالهاست که دیگر ادبیات محمد قوچانی حال من را به هم میزند. در همه ی نوشته های او تنفر از چپ موج می زند و از ترس این که روزی مردم به حقایق پی ببرند ، تمامی تلاش خود را میکند تا از هر موقعیتی برای ضربه زدن به آنها استفاده کند. (272992)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۰:۳۱
وقتی سطح سلیقه فرهنگی جامعه به ابتذال میرسه معلومه که نسبت به چیزی بیرون از فهمشان واکنش منفی نشان میدهند (272998)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۰:۳۳
قوچاني جان براي مهار جمعيت كه داربست نمي بندند، براي ايجاد نظم از داربست استفاده مي كنند، براي مهار جمعيت از روشهاي ديگري استفاده مي كنند مثل مهار جمعيت در مراسم تدفين رويدادهاي پس از انتخابات 88. در ضمن به نظرم از كساني كه براي مراسم خدابيامرز پاشايي تشريف بردند حركت اجتماعي در نمي آيد شايد البته حركات ديگري در بيايد (273000)
رسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۰:۳۷
نفهمیدم یعنی قوچانی از اباذری دفاع کرده؟ عجیبه (273001)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۱:۲۲
اتفاقا اقای نئولیبرال یک بخشی حرف اباذری همین بود قرار نیست مردمی که پاشایی گوش میکنن بتونن بتهون هم گوش کنن (273008)
آرش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۱:۴۳
واقعا جای تاسف است که جناب قوچانی چنین تحلیل ساده انگارانه و بدون توجه به کلیت سخن دکتر اباذری ارایه کرده اند. اولا بحث دکتر اباذری در مورد پدیده و نه فرد بود و این را نشانه سیاست زدایی می دانست (فایل سخنرانی را دوباره گوش دهید) ثانیا بعید است این چنین تجمعاتی منجر به حرکت اجتماعی شود. علاوه بر آن، اینکه کسی وقعی به سخنان اباذری نگذاشت که انکار بدیهیات است. کمی به همین سرمقاله خود توجه کنید. چقدر در روزنامه ها، شبکه های اجتماعی، شبکه های ماهواره ای خارجی به این سخنان توجه شد و مقاله نوشتند. (273014)
عباسی فر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۱:۵۳
چرا چسبیدین به یه قسمت سخنرانی اباذری چرا بقیه سخنرانیشو نمیگید گه در باره روابط بین دولت و مردم سخن گفت چرا راجع به این قسمت سخنرانی که ما سیاستمداران واقعی را حذف کرده وبه چند تا ورزشکار که از سرو ته سیاست واقتصاد هیچ چی نمیفهمند میدان داده ایم وروشنفکران را از همه جا حذف کرده ایم اونارا نمیگید کاش به جای حمله به این استاد گرامی به بقیه صحبتهاش هم یه توجهی میکردیم. (273017)
ساکت المتکلمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۳:۲۷
شما هم شده اید آن روی سکه احمدی نژاد؛پوپولیست از نوع خوش آب ورنگ و گول زنک تر.کجای مطلب قوچانی را تیتر کرده اید؟ظاهرا یدطولانی در انتشار مجلات زرد دارید. (273029)
ناشناس
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۶:۰۷
هر چه می خواهید تحلیل کنید ولی باور کنید خیلی از جوانان بی سروصدا و به دور از تلقین های صدا و سیما و یا هر کس دیگری برای پاشایی اشک ریختند اگر نمی دانیم چرا حادثه را به چارچوب تنگ تحلیل های خودمان نبریم. (273052)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۸:۳۲
بسیار متاسف شدم که در بعضی از رسانه ها پاشایی را با خواننده-روشنفکری چون فرهاد مهراد در یک سطح قرار داده بودند!
علت شلوغی مراسم فوت پاشایی هرچه باشد، با گذر زمان تنها می شود فهمید آیا واقعا در حافظه هنری ایران ماندگار است (بسیاری تردید دارند در این موضوع زیرا به لحاظ هنری و موسیقایی مطلقا نوآوری و اقدام متهورانه یا آوانگاردی در موسیقی یا ترانه های او وجود ندارد، آیا چیزی جز تکرار مکررات موسیقی پاپ این روزهاست؟) یا مثل بسیاری از رویدادهای دیگر تاریخ ایران حاصل جوگیری مقطعی مردم مان. باید دید. (273107)
محمد مهدی رحمتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۸:۵۶
از آقای قوچانی با درک و بصیرت ژورنالیستی بعید بود که صحبت های آقای دکتر اباذری را این گونه تحلیل کند. تحلیل دکتر اباذری، همان گونه که برخی عنوان کرده اند، به هیچ روی ناظر به شخصیت مرحوم پاشایی نیست، اما با توجه به واکنش عمدتاً عاطفی به ویژه نسبت به افراد متوفی، واکنش ها به تحلیل دکتر اباذری نیز از این مقوله مصون نمانده است. دکتر اباذری به مسئله ای اشاره دارد که عمیق تر از آن است که تنها در چارچوب مناسبت آن با مرحوم پاشایی مورد توجه قرار گیرد. (273109)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ ۱۸:۵۹
اباذری یک مشکل داشت اگر بجای روحانی می گفت احمدی نِاد الان تمام این به اصطلاح اصلاح طلب ها تو اسمون ها سیر می کردند و اقای دکتر اباذری هم می شد جامعه شناس فهیم(که البته ایشون هیچ نیازی به تعریف این آقایون ندارند) (273110)