به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب : ۵۸۶۶۵
بايد بپرسیم کجاها مشمول حریم خصوصی ‌است!

ديگر خودروي‌مردم هم حریم‌‌خصوصی نيست!

گروه جامعه: قرار است به لطف مجلس نهم! قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و همچنین وسایل نقلیه مشمول «حریم خصوصی» نباشند؛ بی آنکه در صدد رد یا پذیرش این مصوبه باشیم، می‌خواهیم بپرسیم کجاها مشمول حریم خصوصی ‌است که این موارد از آن استثنا شده‌اند؟
به گزارش «تابناک»، ‌روز سه‌شنبه، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر موادی ‌را تصویب کردند که پایین یکی از آن‌ها تبصره‌ای بود که بنا بر آن، اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند مانند قسمت‌های مشترک آپارتمان، هتل، بیمارستان و نیز وسایل نقلیه، از شمول حریم خصوصی خارج شناخته خواهد شد.

همان گونه که از نام طرح در حال بررسی بر‌می‌آید، این مصوبه برای مقدور کردن انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در این اماکن و در راستای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر صورت گرفته است؛ اما بر پایه فرضی به قانون افزوده شده که می‌تواند جز در مواردی اندک، درست نباشد و کلیت مصوبه را زیر سؤال ببرد.

آن گونه که نمایندگان مجلس در این طرح نوشته‌اند، قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها مصداق «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند» خوانده شده، در حالی که این فرض اگر نگوییم به کل اشکال دارد، دست‌کم درباره راه‌پله، حیاط و پارکینگ بیشتر آپارتمان‌ها مردود است، زیرا این اماکن در معرض دید عموم نیست، مگر با تجسس؛ این گزاره برای بسیاری از پشت بام‌ها هم یا صدق می‌کند یا دست کم به اسانی خدشه پذیر نیست.

این اشکال هنگامی پر رنگ‌تر می‌شود که می‌بینیم بر پایه قوانین موجود، همه این اماکن از مشاعات آپارتمان به شمار می‌آیند که تفاوتی با ملک شخصی ندارد؛ آنقدر که حتی در آپارتمانی که دارای چندین مالک است، ‌کسی اجازه ورود به آن را ندارد و ـ آن گونه که قانون می‌گوید ـ در صورت وقوع جرمی در آن هم این ممنوعیت از بین رفتنی نیست، مگر با مجوز قضایی.

این در حالی است که می‌توان اشکال واردده به خارج دانستن قسمت‌های مشترک آپارتمان‌ها از شمول حریم خصوصی را به خارج از شمول حریم خصوصی خواندن وسایل نقلیه نیز به نوعی سرایت داد و از مالکیت این وسایل توسط افراد سخن گفت؛ هرچند پر واضح است، درون خودرو‌ها حریم خصوصی به معنای مشابه آنچه برای خانه به کار می‌بریم هم نیست؛ اما به هر حال آنقدر خصوصی هستند که ورود به آن مجوز بخواهد.

به عبارت بهتر، همان گونه که مدتی پیش، در زمان اجرای طرح نیروی انتظامی برای برخورد با سگ گردانی، بحث مجاز نبودن پلیس در سرک کشی به درون کابین خودرو‌ها و جلوگیری ایشان از حمل سگ در این کابین مطرح شده بود ـ و رئیس پلیس سکوت قانون در این باره را دستاویز مجاز خواندن نیروهای تحت امر خود در اجرای طرح مذکور خوانده بود ـ می‌توان به خارج دانستن این محدوده از حریم خصوصی و به نوعی «عمومی» اعلام کردن آن اشکال گرفت و پیامدهای احتمالی قانون شدن مصوبه اخیر مجلس را ‌در حکم اشکالی دیگر مد نظر قرار داد.

البته این اشکالات با شدت کمتر به خارج دانستن قسمت‌های مشترک هتل‌ها و بیمارستان‌ها از حریم خصوصی هم قابل نسبت دادن است، به ویژه آنکه در این دو بخش خدمات‌رسانی، بخش خصوصی سهم بسیار‌ی دارند و مالکیت ایشان ایجاب می‌کند، ورود به این محدوده‌ها تنها با اجازه ایشان یا مجوز قاضی ممکن شود؛ بماند که برهان خلف هم می‌تواند برای اثبات این موارد به کارمان آمده و با طرح این پرسش که «چه کسی مجاز است وارد راهروهای یک هتل شود؟» مصوبه محلس را مبهم نشان دهد.

کافی است بدانیم که اگر هم‌اکنون تخلفی در قسمت‌های مشترک هتل‌ها و بیمارستان‌ها رخ دهد، می‌توان با مطرح کردن آن با مدیریت مجموعه و در ‌‌نهایت اطلاع دادن تخلف به نیروی انتظامی و یا مراجع ذی‌صلاح دیگر، با آن مقابله کرد و چیزی فرا‌تر از این در تصور گنجیدنی نیست که بخواهیم برای کمک به آمران به معروف و ناهیان از منکر تدبیر خاصی اندیشیده و بخشی از محدوده تحت تملک افراد را عمومی بدانیم.

با این تفاسیر درخواهیم یافت که مصوبه روز گذشته نمایندگان مجلس ولو کاملا منطبق با قوانین بالادستی باشد و حتی شورای نگهبان اشکال شرعی به آن وارد نداند، چون ابهامات بسیاری متوجه‌اش است، به تولد قانونی کامل منتهی نخواهد شد و چه بسا مشکل آفرین نیز باشد، زیرا تلاش داشته بدون تعریف حریم خصوصی، بخش‌هایی از آن را جدا کرده و و در این راه ‌گام‌های پر ابهامی نیز برداشته است. شاید اگر رئیس دولت نهم لایحه‌ مفصلی را که دولت هشتم برای تعیین تکلیف حریم خصوصی تهیه ‌و به مجلس ارائه کرده بود، پس نگرفته و به تاریک‌خانه فراموشی نمی‌سپرد، اکنون پیش ‌از آنکه مصادیق حریم عمومی تعیین شود، مصادیق حریم خصوصی را شناخته بودیم و ‌راحت‌تر می‌توانستیم درباره مصادیق آن سخن گفته یا استثناهای آن را در قالب قوانین دیگر مد نظر گیریم!

۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۶:۳۹
دیگه از زندگی تو این مملکت خسته شدم (257728)
سينــــــــــــ بينا ــــــــــــــــا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۷:۵۳
دوست عزیز به این زودی نباید میدون رو به تندروها بدی.
البته امر به معروف و نهی از منکر یه وظیفه الهی است اگه بخواهیم اونو با سیاسی کاری در انحصار یه عده خاص در بیاریم زمینه ساز سواستفاده و تبلیغات ضددین میشه و مردم معمولی دیگه دخالتی در اون نمی کنن. اینا دقیقا برعکس اون چیزیه که ما از رسول مهربانی و رحمت یاد گرفته ایم. (257869)
هیراد
United States
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۷:۱۹
با این قانون، اگه از فردا یکی جلوتونو گرفت و ماشینتون رو وارسی کرد، حق ندارین بهش بگین بالای چشمش ابروه! روز به روزپسرفت میکنیم. بعد میگیم اسیدپاش از کجا پیداش میشه. (257744)
بطن جامعه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۰:۴۴
اولا اون شخص باید پلیس یا نیروی انتظامی باشه و در غیر این صورت منظور قانون رو خودت میدونی چیه

الکی آب و تابش نده
منظورش اینه اگر تو بیرون حجاب داری تو ماشین هم باید داشته باشی نه بیشتر
بنده هم موافق این هستم

اگر قراره حجاب اختیاری باشه باید تو همه جا باشه چون در غیر اینصورت باعث میشه بی قانونی پیش بیاد و بی قانونی اولین قدم هرج و مرج هست

کسانی که ناراضی هستن یه مشت دختر پولدار ...... هستن که دنبال نشون دادن خودشون هستن نه بطن جامعه (257797)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۴:۱۰
واقعا باید تاسف خورد به نظرم شما ها فقط می خواهید مردم از این مملکت بروند (257858)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۲:۰۰
حریم خصوصی یعنی جایی که افراد بتونن راحت باشن.مثلا فرد بتونه بدون حجاب و آزاد باشه مثل محیط خونه!!!!!!!!!!!

آیا میشه داخل ماشین با هر پوششی حاضر شد؟؟؟؟؟؟؟؟

پس ماشین حریم خصوصی نیست!!!!!!!!!!!! (257812)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۷:۲۶
احسنت به خانه ملت (257746)
رها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۷:۵۵
کدوم ملت؟ (257870)
آرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۷:۳۱
یه دفعه بگن حمام و دستشویی و ... هم حریم عمومیه من بعد!!! (257748)
کبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۰:۱۱
سفسطه نفرمایید (257785)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۱:۳۹
ترسیدند شما دچار کج فهمی بشی و فکر کنی هر جایی که عمومیه میتونی به عنوان حمام و دستشویی استفاده کنی (257847)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۷:۳۴
از اول اینطور بود
یادتونه میومدن تو ماشین نگاه میکردن نوار کاست چی گوش میدی؟
الان قانونیش کردن (257749)
صایب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۷:۴۹
افراطیون چه میفهمند حریم خصوصی چیست (257752)
شاملی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۰:۱۲
این جمله ی شما منو یاد یه شعر زیبا بر همین وزن انداخت

مرد بی غیرت چه داند ارزش ناموس را (257787)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۴:۱۴
غیرت نوشتنن و ارایه راهکار برای نرفتن دختر به امارات غیرت یعنی شب گرسنه نخوابیدن دختر این ملت غیرت یعنی ۸ ساعت کار نه ۱۲ سگ دو زدن و اخر هیچ و هزاران چیز دیگه این کارا فقط مردم رو از دین بیزار میکنه همین و بس (257861)
سینا از شیراز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۷:۴۸
باغیرت جان یه سر برو اونجایی که داعش داره زنان شیعه رو به کنیزی میگیره. (257867)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۸:۲۰
با تشکر از انتشار این خبر (البته با تاخیر)
این تبصره به این منظور تصویب شد که هر کس و هر زمان که صلاح دید ( برادران انصار) وارد پارکینگ آپارتمان شوند و پس از بالا رفتن از راه پله و وارد شدن به پشت بام (فضاهایی که طبق این مصوبه کاملا عمومی میباشند) به تخریب دیش های ماهواره بپردازند ( ماهواره = منکر ). و بدین ترتیب بطور قانونی عمل نهی از منکر اجرا شود. (257761)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۹:۲۶
آنروزها كه تنش در امور سياسى كشور زياد شده بود ؛ يك عده چقدر از تحريم كردن انتخابات مجلس توسط مردم بينهايت خوشحال شدند و كرسى ها را با آراى كم اشغال كردند ؛ اين هم شد نتيجه آن (257775)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۱۹:۴۳
اگر از حضرات نماینده یک بار دیگه سؤال کنید چی تصویب نمودید خودشون هم نمیدانند چه کرده اند, عده ای خاص طرح دادند و بقیه نماینده ها و مردم را هم گذاشتند سرکار. (257777)
علی
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۰:۲۱
داعش و تندرو و اسید پاش پیوندتان مبارک (257792)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۱:۴۱
بی خیال و ذلت پذیر و توافق به هر نحو پیوندتان مبارک (257848)
مهم نيست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۰:۴۹
داعش جانم كجايي!!!؟؟؟؟ (257801)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۰:۵۱
اگه اینکار رو نمی کردند توی ماشین هاشون بیحجاب میشدند همینطور که حالا اینکارو میکنند و کسی جرات نداره بهشون چیزی بگه بی حجاب اونقدر پرو شدند که هر غلطی میخواهند میکنند و اگه کسی امر به معروف بکنه با فحش جواب میدهند بلکه یه کم خودشون رو با این قانون جمع کنند (257802)
مجید جان!
Japan
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۲:۰۳
مسائل جالبی من بعد خواهیم داشت با این قانون!
مثلا دزدی از پارکینگ منازل حکم پیدا کردن اشیاء از اماکن عمومی را پیدا میکند. یا اگر عزیزان معتاد سر از راه پله منزلتون درآوردند نمیتونین کاری کنید چرا که مکان عمومی هست و ایشان اصلا دوست دارد همانجا بنشینند. دوست عزیز حکم بعدی این خواهد بود که لطفا جلوی اتاق خوابتان پرده بکشید چون ممکن است خدای ناکرده از پذیرایی یا آشپزخانه که جزء اماکن عمومی هست وضعیتهای نامناسبی دیده شود. (257813)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۲:۱۶
جدای از این بحث، اسمشون نماینده مردمه ولی برنامه هاشون همیشه در تضاد با منافع مشروع مردمه. تنها کاری که معمولا انجام نمیدن همون وظایف اصیل نمایندگیشونه. (257818)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۲:۱۹
حالا یکی نیست بگه آیا این آقایون به همون اندازه که در مورد مسایل شخصی و حریم شخصی مردم نگرانندواحساس مسولیت می کنند!!!! درمورد منکرهای خیلی خیلی بزرگ تری مثله اختلاس ها و رانت های میلیاردی هم احساس مسئولیت دارند؟؟؟ (257819)
سودا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۱ ۲۳:۲۲
به به چه خوب شد دیگه هیچ راهی برا منحرف شدن و الوده شدن به گناه برامون نمیزارن چه قدددددر مهلبونن این نماینده ها واقعا به این درک رسیدن که تو دولت و سازمانا چون هیییییچ کس زمینه ی آلوده شدن به گناه نداره خوب میخوان یه کاری بکنن مردم هم تو بهشت باهاشون همنشین بشن مگه کاره بدی میکنن مردم چرا انقد بدبینین شما ها!خوب قبلا فکرمون اندیشمون عقیدمون مال خودمون نبود به علاوه حق این که انتخاب کنیم چه لباسی بپوشیم تو چه رشته ای درس بخونیم تو نماز جماعت شرکت کنیم یا نه روزه بگیریم یا...مگه مشکلی بود! (257824)
سهراب
United Kingdom
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۰:۳۴
بسیار طرح خوبیه وخدا خیرشون بده .
وقتی زن و دختر مغرض برای دهن کجی به ارزشها قانون شکنی میکنند باید باهاشون برخورد بشه ، خودرو حریم خصوصیه و کسی نباید وارد اون بشه ولی چطور وقتی کمربند ایمنی نمیبندند یا با موبایل حرف میزنند پلیس جریمه میکنه؟ اینجا هم جریمه حداقل کاریه که میشه در نظر گرفت. (257828)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۱:۱۲
آدرس دفتر نماینده های مجلس رو می خوام برم اونجا و امر به معروف شون کنم که کمتر پارتی بازی کننن (257840)
ملت
Germany
۱۳۹۳/۰۸/۰۲ ۰۳:۵۹
. . .کسانی که می خواهند امربه معروف کنندبروندمجلس جای فسادهای مالی وباندی اونجاست بروند پیش احمدی نژادومعاونهایش بروند بورسیه های دانشجویی دزدان وزارت نفت دولت قبل باندهای مافیایی قاچاق کالا و7500پرونده فساددولت قبل بروندنمایندگان زمین خوارراامرونهی کنندچکارداریدبازن وبچه ما ملت بیچاره‌ شما زندگی رابرای ملت زهرمارکردید ،. (257855)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها