به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۰۱ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۶۴۰۵۵
کمبوداعتبارات و ویرانه های جنگ بلای جان خوزستان

خوزستان​از میانگین​توسعه 20سال عقب​است

گروه اقتصادی: با نگاه به شاخص‌های عمومی ماده 180 قانون برنامه توسعه که بیانگر رتبه استان‌ها در بین شاخص‌های عمومی توسعه است، خوزستان وضعیت مناسبی نسبت به استان‌های دیگر ندارد.
خوزستان​از میانگین​توسعه 20سال عقب​است
معاون استاندار خوزستان با بیان اینکه مجموع درآمدهای خوزستان به جز درآمدهای نفتی در حوزه‌های گمرگ، بنادر، پایانه‌ها و امور مالیاتی بالغ بر 5000 میلیارد تومان است، افزود: اعتبارات عمرانی امسال نسبت به سال‌گذشته در ردیف‌های اعتباری مختلف تا‌کنون فقط به میزان 75 درصد بودجه امسال محقق شده است. کل بودجه سال‌گذشته نسبت به سال جاری بیشتر بود اما متاسفانه فقط 50 درصد آن تحقق یافت. حاجتی خاطرنشان کرد: اعتباراتی که امسال به استان اختصاص یافته 1200 میلیارد تومان بوده که 950 میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات تملک‌دارایی و 250 میلیارد تومان آن مربوط به اعتبارات هزینه‌ای است.

امید حاجتی بیان‌کرد: اعتبارات امسال از منابع مختلف 900 میلیارد تومان بود و برای اولین بار توزیع اعتبارات را بین پروژه‌ها براساس نظام برنامه‌ریزی استانی انجام دادیم. این مدل توزیع اعتبارات با بیش از 600 شاخص و متغیر تدوین شده است و سقف اعتبارات استان‌ها در جلسه شورای برنامه‌ریزی، تعیین و ابلاغ شد. حاجتی تصریح‌کرد: با توزیع این میزان اعتبارات بین شهرستان‌ها امسال اقدامات خوبی در جهت توسعه استان انجام شد. به طور نمونه نیاز مدارس مناطق عشایری و صعب‌العبور، شناسایی و به جای چادر و کپرنشینی، مدارس جدید برای مناطق ساخته شد.

وی اظهار کرد: در حوزه خانه‌های بهداشت روستایی نیز تمام تعهدات استان در ارتباط با تکمیل طرح گسترش شبکه بهداشت و درمان روستایی انجام شد که با این اقدام تا پایان سال، خانه بهداشت در کل روستاهای استان ایجاد می‌شوند. معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان با بیان این‌که حوزه گردشگری آبی یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه استان است، خاطرنشان‌کرد: خوشبختانه امسال اقدامات خوبی در این بخش انجام گرفت و لازم است بیشتر به آن توجه شود. حاجتی بیان‌کرد: به طور کلی در تخصیص اعتبارات در سال جاری سیستم‌های لابی‌گری و چانه‌زنی، حذف و در مقابل از مدل عادلانه توزیع استفاده شد تا توسعه استان به صورت متجانس انجام شود.

وی تصریح‌کرد: اعتبارات کم و ویرانی‌های 8 سال جنگ تحمیلی از عوامل اصلی عقب‌ماندگی و تأخیر در توسعه خوزستان محسوب می‌شود. به طور نمونه اگر بخواهیم شبکه فاضلاب اهواز را تکمیل کنیم باید چند سال کل اعتبارات استان را به آن اختصاص دهیم در حالی که در استان اصفهان از چند سال‌گذشته شبکه فاضلاب با هزینه‌های خیلی پایین احداث شد. معاون استاندار خوزستان خاطرنشان‌کرد: در راستای شتاب‌دادن به توسعه استان، امسال اجرای نظام درآمد و هزینه را به دولت پیشنهاد دادیم. یعنی دولت به ما اجازه دهد که با اختیارات استانی برای خوزستان، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی کنیم. با انجام این کار توسعه یک سال به اندازه بیش از 3 سال در استان انجام می‌شود. حاجتی اظهار‌ کرد: با احیای نظام درآمد و هزینه در خوزستان می‌توانیم تمام درآمدهای حاصل از عوارض گمرگی و مالیات و فعالیت‌های دیگر اقتصادی را بودجه‌ریزی کنیم.
مرجع : ایسنا