به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۸ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۶۳۸۷۶
وزیر بهداشت: در حوزه پزشکی ما مشکلات زیادی داریم

دانشجو باید بتواند همه چیز را نقد کند

گروه جامعه: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در گستره نگاه مسئولان شرح صدر، شرط مهمی است تصریح کرد: باید به دانشجویان اجازه داد در دانشگاه همه چیز را نقد کنند. این روش، روش ائمه اطهار (ع) است.
دانشجو باید بتواند همه چیز را نقد کند
دکتر قاضی زاده هاشمی صبح امروز در همایش سیزدهمین اجلاس هم‌اندیشی استادان دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: در فعالیت‌های دانشگاهی باید تا جایی که ممکن است حضور اساتید و دانشجویان فراگیر باشد. وی ادامه داد: مطمئنا هم‌اندیشی بدون همدلی صورت نخواهد گرفت. متاسفانه برخی از حجاب‌های فعلی صوری و نالازم است. هاشمی با بیان اینکه در برخی مواقع ما دچار توهم می‌شویم خاطرنشان کرد: متاسفانه این توهم در همه زمینه‌ها وجود دارد که ناشی از خودشیفتگی است. همین خودشیفتگی مانع نزدیکی دل‌ها به هم می‌شود. در بین اساتید ما نیز افراد پاکدل زیاد هستند. باید تلاش کنیم چنین افرادی بیشتر جذب دانشگاه‌ها شوند چرا که ما به نظرات این اساتید در حوزه بهداشت و درمان نیازمندیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما گاهی اوقات برخی کلاس‌ها بدون استاد برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این برخی از اساتید نیز از نظر توان علمی مناسب برای برگزاری کلاس نیستند. وی تاکید کرد: امیدواریم از گسترش بی‌رویه آموزش عالی جلوگیری شود و طرح آمایش دانشگاهی هرچه زودتر به مرحله اجرا برسد. وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هفته وحدت دانشگاه و حوزه اظهار کرد: اگر دو قشر حوزه و دانشگاه دست به دست یکدیگر دهند، صلاح دین و دنیای مردم تامین خواهد شد و سعادت دنیوی و اخروی برای جهان اسلام فراهم می‌شود. وی اضافه کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در سال‌های اولیه انقلاب منجر به بروز برکات زیادی شد و رژیم پهلوی که روحانیت را به ارتجاع سیاه و دانشگاه را به ارتجاع سرخ متهم می‌کرد، از بین رفت.

هاشمی با اشاره به مشکلات مختلف دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر به سال‌های اوایل انقلاب توجه کنیم می‌بینیم که دو بخش حوزه و دانشگاه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. امروز نیز سوالات زیادی در قشر دانشجو دیده می‌شود. تصور ما این است که بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا این ارتباط برقرار شود. هاشمی اضافه کرد: انتظار بزرگان نظام نیز این است که به این مسائل پرداخته شود. باید توجه داشت تنها زمانی می‌توان به اصلاح امور دست زد که مبانی نیز اصلاح شود. وی تاید کرد: هنر ما این است که بتوانیم هر سال گزارشی از جذب اساتید فاصله‌دار با نظام و بدبین به آن را ارائه کنیم چرا که فطرت همه انسان‌ها پاک و الهی است و غفلت نیز در همه رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این خصوص باید از قالب نظامات اداری خارج شد، خاطرنشان کرد: مهم‌تر از هرچیز مبانی اعتقادی و رفتاری است. متاسفانه ما در بین اساتید، خانواده‌ها و برخی روابط از مشکلات خود رنج می‌بریم. چرا که بیشتر نگاه‌مان معطوف به مراقبت از خود است در حالی وظیفه اساتید فراتر از این خواهد بود.

هاشمی تاکید کرد: اگر بتوان جلسات هم‌اندیشی اینچنینی را با دانشجویان نیز برگزار کرد، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. دستور دین و شرط عقل این است که ادامه حرکت موفقیت‌آمیز دانشگاه‌ها در گرو هم‌اندیشی است. وی اضافه کرد: باید تغییر و تحول به صورت مبنایی رخ دهد. در حوزه پزشکی ما مشکلات زیادی داریم. وضعیت دانشجویان و کارمندان وزارت بهداشت در دوره دانشجویی خوب است اما نمی‌دانیم چرا هنگامی که وارد محیط کار می‌شوند، دچار تغییر رفتار می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای حل بداخلاقی‌های جامعه نیاز به پیشگیری داریم.دانشجو باید در این خصوص در دوره دانشجویی خود آموزش ببیند. متاسفانه مدل فعلی باعث می‌شود که فرد به راحتی بتواند از فیلترهای گزینشی گذر کرده اما این فرآیند با نفاق روی می‌دهد. در حقیقت این مدل منجر به ترویج نفاق می‌شود. وی اضافه کرد: آنچه که باقی خواهد ماند، تعلیم استاد است. آثار هر حرکت استاد به عهده ما خواهد بود. اگر نفاق ترویج داده می‌شود، این مسئله به گردن ماست و ضربه و ضرر آن بسیار بیشتر است.
مرجع : ایسنا