به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۶۳۷۶۸
از سرگیری روابط میان آمریکا و کوبا پس از نیم قرن

اعلام پایان ۵۰ سال دشمنی میان آمریکا و کوبا

گروه بين الملل: ایالات متحده آمریکا و کوبا، پس از ۵۰ سال، روابط خود را از سر گرفتند و قرار است در پایتخت‌های یکدیگر، سفارتخانه افتتاح کنند.
اعلام پایان ۵۰ سال دشمنی میان آمریکا و کوبا
به گزارش العربيه، باراک اوباما در نطقی در کاخ سفید گفت ذوب شدن یخ‌ها در روابط کشورش با کوبا پس از ۵ دهه پس از آن صورت می‌گیر د که «بی‌فایده» بودن سیاست‌های سابق برایش به اثبات رسید. او با تاکید بر اینکه «انزوا کارساز نبود» گفت که از سیاست‌های قدیمی‌‌ رها خواهد شد و به سمت کاهش تحریم‌های کوبا گام خواهد برداشت. اوباما گفت: «امروز این تغییرات را انجام می‌دهیم زیرا اقدام درستی است. امروز آمریکا تصمیم می‌گیرد که از قید و بندهای گذشته‌‌ رها شده تا به آینده‌ای بهتر برای مردم کوبا، مردم آمریکا برسد و مردم این نیمه از کره زمین برسد.»

در همین راستا، اوباما تلفنی با رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا تماس گرفت تا آخرین تعدیل‌ها بر بیانیه مشترکی که طی آن، از سر گیری روابط میان دو کشور اعلام می‌شود، انجام شود. این تماس حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به طول انجامید. این نخستین تماس در سطح رهبران دو کشور از زمان انقلاب کوبا است. مذاکرات میان مسئولان آمریکایی و کوبایی از سال ۲۰۰۳ با میانجی‌گری کانادا آغاز شد.

در همین راستا و به عنوان بخشی از توافق از سر گیری روابط، آمریکا و کوبا اقدام به تبادل اسرا کردند.
آلان جورس کارمند آمریکایی آژانس‌های امداد رسان که از سال ۲۰۰۹ در زندان‌های کئبا به سر می‌برد، به همراه همسرش به آمریکا بازگشت. مسئولان آمریکایی می‌گویند که یک نیروی سازمان اطلاعات آمریکا که بیش از ۲۰ سال است در کوبا زندانی است نیز آزاد خواهد شد.
رائول کاستور نیز اعلام کرد سه تن از نیروهای اطلاعات کوبا پس از ۱۶ سال زندان در آمریکا، به کشورشان باز گشتند. کاسترو خاطرنشان کرد که پیش از آنکه اوباما، تغییر سیاست‌های آمریکا را در قبال کوبا اعلام کند و قصد دارد پس از نیم قرن دشمنی، روابط خود را با این کشور از سر گیرد، با او تفلنی گفت‌و‌گو کرد.

سفارتخانه‌ها باز خواهند شد

مسئولان بلند پایه آمریکایی که در تدوین سخنرانی اوباما نقش داشتند، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دو کشور ایالات متحده و کوبا، در پایتخت‌های یکدیگر، سفارتخانه افتتاح خواهند کرد. این مسئولان گفتند که تغییر در سیاست‌های به معنی از سر گیری روابط تجاری و حرکت رفت و آمد میان ایالات متحده و کوبا است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در حضور کوبا در فهرست کشورهای حامی تروریسم وزارت امور خارجه، بازنگری خواهد کرد.

یک مسئول بلندپایه آمریکایی به خبرنگاران گفته است: «این اقدام‌ها، مهم‌ترین تغیرات سیاست‌های ما در قبال کوبا از بیش از ۵۰ سال پیش است.» او ادامه داد: «به زودی مذاکرات را با کوبا برای از سر گیری روابط دیپلماتیک که از سال ۱۹۶۱ قطع شد، از سر خواهیم گرفت.» این مسئول تاکید کرد که تغییر سیاست به این دلیل صورت می‌گیرد که دولت اوباما معتقد است تحریم‌های بلند مدت آمریکا علیه کوبا، بی‌فایده بود.

غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۵:۱۶
چرا كوبا براي ادامه حيات سياسي خود در عرصه بين المللي چنين رويه اي را انتخاب كرد؟ نزديكي سوسياليسم چه ازنوع لنينيش و چه از جنبه هاي مائو يش به امپرياليسم انقدر بچشم مي ايد كه ديگر جايي براي جهان چند قطبي از لحاظ ا يدئولوژي باقي نمي ماند جهان بسوي تك قطبي شدن پيش ميرود و هر كشوري با منافع خودش تصميمات سياسيش را به پيش ميبرد به نوعي ميتواند استنباط كرد كه دنيا به يك بن بست ايدئولوژيكي رسيده است و اما و اما اينده گرايش هاي ارمان خواهانه بشريت بعد از گذر از سوسياليسم و امپرياليسم به چه سويي از اعتق (270798)
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۰:۴۶
تفاوت عمده ای بین حکومت کوبا و جمهوری اسلامی وجود دارد .آمریکا می تواند با کوبا کنار بیاید زیرا کوبا فقط در داخل مرزهای خود با آمریکا مشکل دارد ولی جمهوری اسلامی به گفته ی مسئولانش عمق استراتژیکش بسیار وسیع است و حتی فراتر از سوریه،عراق،لبنان به آمریکای لاتین و مکزیک هم می رسد.پس می فهمیم امکان رابطه ی آمریکا با کوبا وجود دارداما حمهوری اسلامی نه.مگر اینکه جمهوری اسلامی عمق استراتژیکش به مرزهای ایران محدود شود که غیرممکن است.اثر تحریمها(فقرشدید) کوبا را مجبور به رابطه کرده . (270835)
آینده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۴:۵۱
تمام تصمیمات در ایران توسط تندرو ها گرفته میشود چه در زمان رفسنجانی چه خاتمی چه احمدی نژاد و حالا روحانی.بنابراین دولت آبدارچی و تدارکات چی تندرو هاست.فرض بگیریم در انتخابات آینده همه دولت و مجلس اصلاح طللب بشن باز هم تندرو ها کشور را اداره خواهند کرد .نتیجه کلی اینکه با توجه به تجربیات بالا آیا به نظر شما شرکت یا عدم شرکت در انتخابات آینده فرقی برای ما دارد؟؟؟؟ (270917)
واقع بین نه ایده الیست
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۱:۱۵
سقف کار و اختیارات یک ریس جمهور شاید بی نهایت نباشد ولی کف آن می تواند تا بی نهایت بد مثل کارهای احمدی نژاد باشد! با توجه به این نکته به ساده گی باید نتیجه گرفت چون عدم مشارکت ممکنست ناعث پیروزی افراد ضعیف شود ای ضعیفان ما را تا بی نهایت پایین می برند که شاید هیچ فرصتی برای برای اصلاح و نجات کشور نماند مثل عراق و . . .ولی آن فرد متوسط یا نیمه خوب ما را اگر بالا نبرد حداقل پایین هم نخواهد برد (270979)
حمید
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۲:۴۲
فرض کن سنگ لقی در بالای کوه قرار دارد.هر آن ممکن است سنگ به پایین بیفتد و تعداد زیادی را بکشد.عده ای می گویند بیایید این سنگ را شکلش دهیم و مبدل به یک مجسمه کنیم.این کار اشتباه است زیرا خطر آن کم نمی شود.هر آن ممکن است سقوط کند.عده ی دیگری به درستی می گویند راه را ببنیدیم و سنگ را به پایین بیندازیم و به جای آن گل بنا به انتخاب خود گل بکاریم یا ....این ره درست است.
دیگر این نوع نگرش شما که واقع بین هستید فایده ای ندارد زیرا شما به سوی ورشکستگی اقتصادی و جنگ پیش می روید. (270998)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۱۴
همه می دانند که در کوبا حقوق بشر نقض می شود اما چون حکومت کوبا کاری به منافع آمریکا در خارج از کوبا ندارد آمریکا حاضر است با حکومت آن کنار بیاید و به عبارت دیگر بی خیال حقوق بشر شود.اما در بعضی از کشورها ، حکومتهای آنها آمریکا را در جای جای جهان آزار می دهند پس آمریکا دو راه در پیش رو دارد .اولین راه حمایت از حقوق بشر در این کشورها و در صورتی که راه اول به نتیجه نرسد جنگ را در پیش می گیرند.البته کشوری مثل کره شمالی چون بمب اتم دارد هیچ کاریش نمی شود کرد.
ادامه دارد (270844)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۱۸
پس می شود منافع آمریکا با منافع مردم یک کشور تقاطع داشته باشد ولی با منافع حکومت آن کشور متضاد باشد.در این صورت بر روی حقوق بشر تاکید می شود.حال بر عهده ی مردم آن کشور است که بین جنگ و یا ایجاد تغییرات بنیادین در آن کشور انتخاب کنند.
جمله ای هم که گفته : تحریمها در کوبا اثر نداشته است.
برای مصرف داخل در کوبا گفته شده است. (270845)
فردوس توسیوند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۷:۰۷
براستی کی نوبت اشتی ما با امریکا میشه؟؟ (270801)
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۰:۵۹
مسوولان ما باید انقلابی بودن را از حکام کره شمالی بیاموزند. و دست از تعامل با دنیا بردارند و بفکر استفاده از ظرفیتهای داخلی باشند. (270838)
مگ گورین
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۲۵
....منافع حکومت ایران هیچگاه با منافع آمریکا هم راستا نمی شود پس نباید انتظار داشت جمهوری اسلامی به عادی سازی رابطه با امریکا تن دهد.حتی امکان حل مسئله ی هسته ای هم وجود ندارد.جمهوری اسلامی باید بین حزب الله و آمریکا یکی را انتخاب کند که جمهوری اسلامی مطمئنا حزب الله را برمی گزیند. (270850)
احد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۰۹
هیچ وقت
تفاوت کوبا و جمهوری اسلامی در سیاست خارجی و ماهیت آنهاست.جمهوری اسلامی نمی تواند با آمریکا رابطه برقرار کند. (270888)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۷:۳۲
کاملا موافقم اما کیییییییی؟؟/!! منافع ملی بیشتر در دشمنی یا دوستی با امریکاست؟؟ (270950)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۷:۰۹
همه می دانند که دوستی و دشمنی در سیاست ابدی نیست و به منافع ملی بستگی دارد.مانند عراقیها و ما که تا 15 سال پیش همدیگر را می کشتیم ولی حالا نذر می کنند که به زوار ما کمک کنند! (270802)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۷:۵۶
این مسئول تاکید کرد که تغییر سیاست به این دلیل صورت می‌گیرد که دولت اوباما معتقد است تحریم‌های بلند مدت آمریکا علیه کوبا، بی‌فایده بود.
شما بهتر است سری به کوبا بزنید تا متوجه شوید تغییرات علیه کوبا بی فایده بود یا نه.ببینید در این 50 سال کوبا 200 سال عقب افتاد.
در ضمن کسانی که فکر می کنند امکان رابطه ی جمهوری اسلامی با آمریکا وجود دارد سخت در اشتباه هستند.کوبا در هر جای دنیا ،آمریکا را انگولک نمی کند.پس جمهوری اسلامی تا زمانی که از نیروهای حزب الله حمایت می کند امکان رابطه وجود ندارد.ادامه دار (270807)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۸:۱۸
کی این شرایط برای ایران فراهم خواهد شد ما هم تا صد در صد اسیر
روسها نشدیم منتظر هستیم
ببینید اروپای شرقی وآسیای میانه وعراق بعد سالها دارند خوب میشن حالا هم کوبا (270809)
باقلا فروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۴۴
در مورد روسها صد در صد با شما موافقم ایکاش قبل از هر امتیازی به روسها مسئولین تاریخ جنایاتشون در ایران رو مرور میکردند. (270854)
سپنتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۸:۳۹
راهی که کشور ماهم تا چند سال دیگه میره و میرسه به همینجایی که الان کوبا رسیده.... (270810)
مجید
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۰۶
ان شاالله. (270841)
رضا
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۵۱
مبارک است (270821)
پدرام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۵۶
به اميد روزي که ايران و آمريکا نيز باهم روابط دوستانه برقرار کنند (270824)
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۰۹:۵۷
طفلی آقای شریعتمداری و سایر دلواپشان چقدر ناراحت میشن... (270825)
ایران آزاد
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۰:۳۰
یکی از شرایط موفقیت کشورش رو فراهم کرده و باید روی دموکراسی و فرار از اقتصاد دولتی کار بکنه که مردمش خوشبت تر بشوند (270831)
انصاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۱:۴۹
تا زمانی که افرادی مثل روحانی رئیس جمهور باشند آمریکا از به نتیجه رسیدن تحریم ها نا امید نمی شوند چرا که می دانند روحانی و امثالهم اهل عقب نشینی هستند کاش دولت مردان ما از دولت مردان کوبا یاد می گرفتند که تنها راه نا امیدی دشمن مقاومت است (270858)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۰۰
موافقم موافق (270931)
یک ایرانی
Romania
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۸:۳۶
دوست گرامی مقاومت بازی شماها ما رو بیچاره کرده و منتظریم که دادگاه عادلی به اختلاس های میلیاردی مقاومتی ها رسیدگی کنه (270959)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۲:۱۴
در سیاست جز منافع کشور به هیچ چیز نباید توجه کرد، به خصوص در مورد فلسطینیها و کشورهای عربی که بعد انقلاب به خاطر آنها دشمن اسراییل شدیم مگر نه اینکه 8 سال عراق با حمایت تمام کشورهای عربی سعی کردند کشور ما را تصرف کنند و حتی بسیاری فلسطینی برای اآنها می جنگیدند ؟ همین سوریه و لیبی هر سال بیانیه های اتحادیه عرب در مورد جزایر سه گانه علیه ایران را امضا می کردند ، آیا اینها سزاوار این هستند که ما روابط خود با دنیای پیشرفته را نابود کنیم ؟ کدام منطق می گوید خود را برای کسانی که دوستت نیستند نابود کن ؟ مگر همین حماس برای صدام عزاداری نکرد ؟ (270993)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۲:۱۶
کوبا به ما یاد داد که با مقاومت می توان دشمن را نا امید کرد ولی حیف آمریکا تازه به تحریم ها در ایران امیدوار شده (270994)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۰۶
امریکا بمب اتم انداخت سر ژاپن ، ژاپن چیکار کرد !؟ بخاطر منافع کشور دست دوست داد ، کره جنوبی هم در کنار امریکاقرار گرفت ، ولی کره شمال و کوبا رفتند در کنار روسیه . حالا مقایسه کنید کی بفکر منافع کشورش ، و کی پیشرفت کرد !؟ (270863)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۰۷
ما نه ژاپن و کره ایم که از امریکا بترسیم نه کوبا و کره شمالی که نوکر روسیه باشیم ایران آزاد است آزاد اینو بفهمید (270934)
mir@
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۳۵
منبعد در نمازجمعه به نظر میرسه باید علاوه بر مرگ بر آمریکا و اسرائیل کوبا رو هم اضافه کنیم.
8 سال با عراق جنگیدیم حالا شدیم برادر.شما بگید عراق بیشتر جوونای ما رو گشت یا آمریکا؟ فقط نگید که آمریکا حمایت کرد و جنگ اصلی ما با آمریکا بود. هنوز یادمون نرفته عراق با میگ های روسیه چقدر بمبارانمون کرد. اونوقت مرگ بر امریکا نگفتن گناهی بس بزرگ به حساب میاد. عجبا از این نگرش. گاهی خنده و گریه باید کرد با این سیاست ها و سیاست مداران. ادامه دارد (270873)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۰۵
امیر آقا توهم نزن هر نظامی که دشمنی اش را با ما ادامه دهد ما هم دشمنییمان را ادامه می دهیم نظام عراق بعد از صدام و روسیه بعد از شوروی تفاوت کرده است و نظام آمریکا همان دشمنی قبلی را با خود دارد پس ما هم دشمنی یمان را تا تغییر سیاست امریکا ادامه می دهیم (270933)
اذرخش
Satellite Provider
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۲:۴۱
الان دلواپسان درحال تحلیل این رابطه شیطانی هستند (270876)
hadi
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۳:۴۷
همه میدونن و مطمئنن که آمریکا انگلیس روسیه چین و...دشمن هستند یا بهتر بگیم دنبال منافع خودشونن اما دشمنی ما با آمریکا برا آمریکا سرشار سودولی فقط و فقط برا مردم ایران ضرررو دقیقا همون دلایلی که برا دشمنی میارن روسیه و چین بدترشو سرمون اووردن.واقعا چرا ما شدیم حیاط خلوت چین و روسیه؟و اینکه از همه مهمتر هیچکدوم از داخلیها برادریشونو ثابت نکردن که هیچ دقیقا در پی اهداف دشمن عمل میکنن.خداییش اینو منتشر نمیکنی.اگه نکردی اول واژه مستقل رو از بالای سایت بردار (270899)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۱۲
"دشمنی ما با آمریکا برا آمریکا سرشار سودولی فقط و فقط برا مردم ایران ضرر" به این می گن توهم (270936)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۱۸
شما بگید آخه ایران چکار کرده که دائما می گویید ایران شده حیاط خلوت چین و روسیه؟؟؟!!! (270938)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۵:۳۹
خیلی دلت میخواست جای کوبا بودی بهار (270926)
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۱۶:۴۹
واقعا عده ای اینجا راحت به جاده خاکی زده اند. اقا جان امریکا ناچار شده با کوبا از در دوستی وارد شه چون نمیخواد اگر موشکهای اتمیش رو در مرزهای روسیه مستقر کرد. روسیه با استفاده از رابطه اش با کوبا همانند زمان شوروی موشکهای اتمیش را در خاک کوبا و زیر گوش امریکا علم کند. (270944)
مسلمان واقعی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۰:۰۶
آقایون سیاست مدار بیاین بجای اینکه از حماس که دشمن شیعه هستش دفاع کنیم، با امریکا و اروپا رابطه برقرار کنیم.هر وقت قدرتمون بر اثر این روابط سیاسی و اقتصادی زیاد شد و تو جیبمون پول بود اون موقع واسه اسراییل و امریکا شاخ و شونه بکشیم.باون موقع میتونیم حرفمونو پیش ببریم.با جیب خالی شاخ و شونه کشیدن نتیجش این میشه که روز به روز ضعیف تر میشیم.هیچی نمیشه اگر 25 سال با امریکا روابط گرم برقرار کنیم.بعدش حرفمونو پیش ببریم.اینو میشه به بسیجیان دلاور هم تفهیم کرد تا حمایت کنند. (270972)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۲:۱۲
آمریکا هم که خر، هیچی درک نمی کنه!!!!! مسلمانی ات بدرد خودت می خورد (270992)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۳:۴۰
طوری حرف می زنی انگار ک مردم ایران کاملا بدبختنو همه دارن گدایی می کنن نگاه کلی داشته باشین یه موقع اسرایل می گفت از نیل تا فرات اما ببین چیکار ش کردیم الان دور خودش دیوار کشیده یه موقع می گفتن حمله نظامی الان کسی جرات حرف زدن و عمل ای کارو داره یا ن منطقی باشین در کل داریم پیشرفت می کنیم وای ب زمانی ک ارزش ها بشه پول و شکم اون موقع بدبخت می شیم (271008)
واقع بین
United States
۱۳۹۳/۰۹/۲۷ ۲۲:۵۸
در علم سیاست برای حفظ منافع باید با شیطان هم رابطه برقرار کرد . (271000)