به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۵۹
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۶۷۶۳۸
آداب دیپلماتیک و واکنش اصولگرایان

ظريف براي راه رفتن و خنديدن هم مجوز بگيرد

ظريف براي راه رفتن و خنديدن هم مجوز بگيرد
گروه سیاسی-رسانه ها: دکتر احمد‌شیرزاد درباره انتقادات اخیر اصولگرایان نسبت به قدم زدن ظریف و کری در روزنامه آرمان نوشت: دوستان اصولگرا که به رفتارهای آقای ظریف ایراد می‌گیرند اصولاً آداب دیپلماتیک را با آداب دیگری اشتباه گرفته‌اند. ممکن است دو نفر که باهم اختلاف دارند در حالت عادی به هم‌پشت کنند ولی این رفتارها در عرف دیپلماتیک جایگاهی ندارد.

در بین برخی نیروهای اصولگرا نوعی اخلاق خاص و مختص به خودشان وجود دارد که بی‌خود نگران می‌شوند و از برملا شدن یکسری امور خاص نگران می‌شوند. مثلاً فرض بگیریم که یک روابط صمیمانه‌ای در ملاقات‌های خصوصی ایجاد شود خیلی برای آن‌ها مهم نیست ولی اگر این دیدار برملا شود موضع‌گیری می‌کنند. در مسائل هسته‌ای هم برخی از اصولگرایان این‌گونه فکر می‌کنند به‌طوری‌که اگر توافقات خیلی جدی و عمیقی صورت بگیرد چندان برای آن‌ها مهم نیست اما اینکه یک مقام ایرانی دوش‌به‌دوش یک مقام آمریکایی در خیابان کنار هم راه بروند، موضوع برایشان جدی می‌شود.

این نوع اخلاق که در منش اجتماعی این آقایان می‌بینیم متأسفانه تسریع پیداکرده است به منش سیاسی آن‌ها و آنچه در این میان برای این عزیزان مهم نیست ظاهراً منافع ملی است. باید توجه کرد در روابط بین‌الملل چیزی که مهم است محتوای روابط دو طرف است. دیپلمات‌ها کارشان لبخند زدن است و اینکه خشن‌ترین و سخت‌ترین موضع‌ها را با الفاظ محترمانه بیان ‌کنند. دیپلمات‌ها از مردم حقوق می‌گیرند که دقیقاً رفتار دیپلماتیک از خودشان نشان دهند. به دانشگاه می‌روند که درس دیپلماسی بخوانند و با پروتکل‌های دیپلماسی آشنا شوند تا آن را ارائه دهند و این نوع رفتار چیزی نیست که تنها مختص جمهوری اسلامی ایران باشد.

بنابراین اینکه در رفتارهای ظاهری دیپلمات‌ها یک نرمش‌هایی وجود داشته باشد این نوع رفتار کاملاً طبیعی است البته ما یک موازین اخلاقی داریم که اگر آداب دیپلماتیک با شرع ما منافات داشته باشد دیپلمات‌ها آن را رعایت می‌کنند و برای همه دنیا هم قابل‌درک است ولی هیچ قانون شرعی‌ای نداریم که لبخند زدن کار نکوهیده‌ای باشد. دیپلمات به‌خوبی می‌داند کجا باید چگونه رفتار کند. دوستان اصولگرایی که به رفتارهای آقای ظریف ایراد می‌گیرند اصولاً آداب دیپلماتیک را با آداب دیگری اشتباه گرفته‌اند. ممکن است دو نفر که باهم اختلاف دارند در حالت عادی به هم‌پشت کنند ولی این رفتارها در عرف دیپلماتیک جایگاهی ندارد.