به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۴۹۶۳۸

در دیدار احزاب با وزیر کشور چه گذشت؟

گروه سياسي: چگونگی فعالیت خانه احزاب، طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی، طرح قانون انتخابات، لایحه جرم سیاسی، عملکرد استانداران، قانون انتخابات و مشارکت احزاب در مسایل سیاسی از جمله بحث های رد و بدل شده نشست شب گذشته احزاب و استانداران با وزیر کشور بود.
در دیدار احزاب با وزیر کشور چه گذشت؟
احزاب در این نشست با طرح دغدغه های پیش روی خود، استانداران و وزیر کشور را در جریان خواسته هایشان قرار دادند. البته در دی ماه سال گذشته نیز احزاب در غیاب استانداران به دیدار وزیر کشور رفته بودند. نمایندگان نزدیک به 80 حزب قانونی و دارای مجوز در این نشست حضور داشتند و در رابطه با موضوع های گوناگون به هم اندیشی و سخنرانی پرداختند. حسینعلی امیری سخنگوی وزارت کشور در نشست دیشب گفت : هیچ حزب بدون پروانه ای در این نشست راه نیافت و تمامی احزاب دعوت شده دارای پروانه ثبت بوده اند و در این نشست مسایل خود را مطرح کردند. در این نشست 3 ساعته محمدرضا باهنر دبیر جامعه اسلامی مهندسین، کمال الدین سجادی دبیر جامعه اسلامی کارمندان، صفاریان دبیر کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، حجت الاسلام محسن رهامی دبیر انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه های کشور، داوود محمدی دبیر انجمن اسلامی مسلمانان ایران، ابوالقاسم رئوفیان دبیر حزب اسلامی ایران زمین، احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملی، محمدحسن غفوری فرد دبیر جامعه اسلامی ورزشکاران، احمد کریمی اصفهانی دبیر جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، سیدمحمد حسینی دبیر کانون دانشگاهیان ایران، فاطمه راکعی دبیر حزب زنان مسلمان نواندیش، میرمحمدی دبیر حزب تمدن اسلامی، محمدرضا راه چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکای ملی، محمدی دبیر انجمن اسلامی معلمان درباره موضوع های مطرح شده سخنرانی کردند.

احزاب اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالگرای حاضر در نشست، دغدغه ها و درخواست های خود را به وزیر گفتند و رحمانی فضلی نیز در این نشست تمامی صحبت ها را مورد تحلیل قرار داد. بحث و تبادل نظر پیرامون مباحث مربوط به احزاب، آسیب شناسی فعالیت احزاب در کشور، بحث های مربوط به احیای خانه احزاب و همچنین اصلاح قانون احزاب از جمله موضوعاتی بود که در این نشست احزاب با وزیر کشور و استانداران مورد بحث قرار گرفت. رحمانی فضلی پس از تمام شدن این هم اندیشی به عنوان میزبان مراسم گفت: احزاب و گروه ها برای فعالیت خودشان و برای ایجاد نشاط سیاسی احتیاج به حمایت دارند. وی ادامه داد: وزارت کشور پیرو سیاست های دولت درصدد است فعالیت های سیاسی احزاب و گروه ها را در چارچوب موازین و قوانین برای اعتلا ، تقویت و مشارکت سیاسی و برای انجام فعالیت های قانونی حزبی و ایجاد وحدت و انسجام در جامعه تقویت و حمایت کند.

وزیر کشور افزود: در این نشست دوستان نظراتی داشتند که بحث شعبات فرعی در استانها تسریع بشود و همچنین در مورد خانه احزاب ، قانون احزاب و حمایت قانونی و قضایی از احزاب نظراتی ارایه کردند. رحمانی فضلی افزود: دبیران احزاب تقاضا داشتند که با تشکیل یک کارگروه سه جانبه از طریق وزارت کشور، مجلس و احزاب هم قانون انتخابات و هم قانون احزاب را مورد بررسی قرار دهیم و نظرات دوستان را اعمال کنیم که با این مورد موافقت شد. وی اظهارد داشت: برای تسریع در به ثبت رسیدن واحدهای فرعی احزاب در استان ها مقرر شد در حداقل زمان این کار را در استانها انجام دهیم. وزیر کشور افزود: برای مشارکت دادن احزاب در مسایل جاری کشور و اظهار نظر در مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و منتقل کردن مطالبات و نظرات مردم از طریق آنها به دولت و برقراری تعامل مثبت بین دولت و احزاب، راهکارهایی ارایه شد که این راهکارها را در کارگروه هایی مورد بررسی قرار می دهیم و در جلسات آتی دوباره مطرح می کنیم تا بتوانیم به یک جمع بندی مناسب و بهتری برای تقویت همکاری ها بین وزارت کشور، دولت و احزاب برسیم.

رحمانی فضلی اعتقاد دارد که این جلسات میان احزاب و وزارت کشور ادامه یابد. دولت تدبیر و امید با برگزاری اینگونه نشست ها با احزاب نشان داده که اهتمام ویژه ا ی به موضوع تحزب که یکی از خاستگاههای قانونی می باشد، دارد. محمد رضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین پس از این نشست هم اندیشی گفت: این دیدار بسیار مناسب بود و نشست هایی از این دست تاثیر گذار می باشد. میرزا بابا مطهری نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری نیز نشست استانداران و احزاب با وزیر کشور را ثمر بخش توصیف کرد. وی ادامه داد: دیدارهای اینچنینی می تواند سبب تقویت احزاب شود و این اقدامات بسیار مناسب است که البته باید اثرگذاری خود را نشان دهد. سایر شخصیت های حزبی شرکت کننده و حتی کسانی که در این نشست حاضر نشده اند هم بر برگزاری این جلسات هم اندیشی تاکید دارند.
مرجع : ايرنا