به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ساعت ۱۷:۲۳
کد مطلب : ۷۸۱۱۳
فراموشی بخش اول از دوگانه‌ «فرهنگی-ورزشی»!

تراكتور، فولاد و ...به كار فرهنگی محتاج‌ترند

...اتفاقات چندساله اخیر فوتبال ایران این واقعیت را به اثبات رسانده كه بسیاری از تیم های ایرانی اصولا بخش اول از دوگانه شعار اولیه باشگاهداری خود (فرهنگی-ورزشی) را به فراموشی سپرده‌اند!...
تراكتور، فولاد و ...به كار فرهنگی محتاج‌ترند
گروه ورزشي: فولاد خوزستان در فصل 94-93 ليگ‌برتر به مقام پنجمي ليگ‌برتر رسيد و پس از دو سال كه يكي از سهميه‌هاي ايران در ليگ آسيايي بود از كسب اين سهميه محروم ماند.

در اين رابطه يكي از علاقه‌مندان فوتبال خوزستان با ارسال مطلبي مفصل به بهارنیوز از اين موضوع (عدم كسب سهميه فولاد براي ليگ قهرمانان آسيا) ابراز خشنودي نموده و همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر ورزشگاه تبریز به آسیب‌شناسی فضاهای پیرامونی برخی ورزشگاه های كشور و مسابقات ورزشی پرداخته و نوشته است: طي دو سالي كه فولاد و تراكتورسازی در مسابقات ليگ قهرمانان آسيا حضور یافته‌اند اتفاقاتي در حين و پس از پايان هر ديدار اين تيم‌ها رخ مي‌داد كه فضاي سنگيني بر این شهرها  حاكم مي‌نمود كه نقطه اوج آن اتفاقات حين و پس از ديدار با الهلال عربستان در اهواز و همچنین حوادث پس از دیدار نفت و تراكتورسازی در تبریز بود.

به نوشته اين علاقه‌مند فوتبال خوزستان، متاسفانه طي چند ساله اخير در برخي از نقاط ايران از جمله تبريز و اهواز مسائل غيرورزشي در ورزشگاه‌ها رنگ و بوي بيشتري از اصل مسابقات فوتبال پيدا كرده و عملا اين موضوع مسوولان اين شهرها را با مشكلات عديده‌اي مواجه كرده است كه نمونه تازه آن حوادث اخير ورزشگاه يادگار امام تبريز پس از آخرين ديدار تراكتورسازي با نفت بوده است.

به نظر مي‌رسد برخي عوامل فرصت‌طلب از حضور و استقبال خوب جوانان از مسابقات فوتبال در برخي شهرهاي كشور، نهايت سوء‌استفاده را برده و سعي نموده‌اند فضاي ورزشي را به فضاي اختلاف، تفرقه و حركات چالش‌برانگيز ضدملي سوق دهند تا جاییكه توسط همین افراد فرصت‌طلب پرچم‌های كشورهای بیگانه در شلوغی ورزشگاه‌ها به اهتزاز در می‌آید و حتی پرچم مقدس كشورمان را زیر پا لگدكوب می‌كنند و تصاویر آن را نیز با افتخار در اینترنت به نمایش می‌گذارند!

اين علاقه‌مند فوتبال خوزستان در بخش ديگري از تحليل خود نوشته است: معمولا ورزش و اجتماعات ورزش بايد در جهت نشاط، سلامت و ارتقاء اخلاقي يك جامعه باشد؛ اما متاسفانه و طي ساليان اخير در حاشيه مسابقات فوتبال ايران بدترين حركات ضدورزشي، ضداخلاقي و ضدنشاط را شاهد هستيم كه همواره توام با استرس، درگيري، فحاشي، تفرقه‌افكني و... بوده و اخيرا نيز با شعارها و اقدامات ضدملي و ضدوحدت برخي عناصر فرصت‌طلب، رنگ و لعاب حادتري بر خود گرفته است.

در ادامه اين متن، نويسنده با استناد به موارد فوق تاكيد كرده تيم‌هايي چون فولاد، تراكتورسازي و... قبل از ارتقاء سطح ورزش خود بايد به امور فرهنگي در ارتقاء سطح بينش هواداران خود بكوشند و به  خصوصا به لیدرها و كانون هوادران خود بیاموزند كه فوتبال، میدان ورزش است نه میدان شعارهای غیرورزشی و چالش‌برانگیز. امری كه حتی از نگاه فیفا جرم محسوب شده و تیم های متخلف بابت اینگونه اعمال هوادرانشان، شدیدا جریمه و تنبیه می شوند. لذا به نظر می‌رسد مسئولان این‌گونه باشگاههای وطنی كه عمدتا به فكر كسب مقام و سهمیه ورزشی هستند، اندكی به اطراف خود بنگرند كه دست‌پخت‌هایشان، دستاویز چه مسائلی شده كه بعضا هیچگونه قرابت و تناسبی با دنیای ورزش ندارد.

نكته قابل تامل دیگر اینكه، نتایج همین دو تیم در دو فصل اخیر در لیگ قهرمانان آسیا نیز خود اثبات‌كننده این واقعیت است كه این گونه تیم‌ها كه از امور فرهنگی غافل شده‌اند (در حالیكه عنوان و لوگوی باشگاه هایشان «فرهنگی - ورزشی»! است) به دلیل فضای سنگینی كه در شهرهای خود علیه دیگر تیم‌های پرطرفدار كشور خصوصا پرسپولیس و استقلال در كوران مسابقات لیگ برتر داخلی ایجاد می‌كنند، (به اضافه هزینه‌های میلیاردی از شركتهای و صنایع دولتی كه بحث آن در این مطلب نمی‌گنجد) به نتیجه دلخواه می‌رسند اما در مسابقات برون كشوری حرفی برای گفتن ندارند.

خلاصه اینكه اتفاقات چندساله اخیر فوتبال ایران این واقعیت را به اثبات رسانده كه بسیاری از تیم های ایرانی اصولا بخش اول از دوگانه شعار اولیه باشگاهداری خود (فرهنگی-ورزشی) را به فراموشی سپرده‌اند! لذاست كه قبل از هر چیز باید دوستانه و خیرخواهانه به مسئولان و مدیران آنها خاطرنشان ساخت كه باشگاه هایتان به كارهای فرهنگی محتاج‌ترند تا كسب قهرمانی و سهمیه آسیایی گرفتن!

حمید-اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۷:۴۶
تحلیل و نقد كاملا درستی است. من شخصا از تیم فولاد به خاطر كار پایه ای در سطوح پایین همچون نونهالان و نوجوانان و بازیكن سازی خوشم می آید اما طی دو سال اخیر هیچگاه به خاطر جو ورزشگاه غدیر حاضر نشدم به این ورزشگاه بروم. (303969)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۹:۱۵
جناب نويسنده مي خواهي مسئله ريشه اي حل بشه !؟
1.نگاه از بالا به پايين رو عوض كن (مردم شهرهاي ديگه فرقشون با تهران چيه مثلا تو آزادي ديوان حافظ مي خونن ، مشكل كلي هست نه مال يك يا دو شهر)
2.اگر مي توني جلوي توهين به قوميت ها رو بگيرين(خودت رو بزار جاي يك جوون خام ببين اگر بهت بخاطر قوميتت توهين بشه،چيكار مي كني مسلم هست كه به سمت رفتارهاي تفرقه آميز گرايش پيدا مي كنه ،آيا عامل قضيه چيزي بجز تحقير ميتونه باشه)
3.ثروت كشور درست تقسيم بشه(شايد تبريز اين طور نباشه ولي جنوب و كل شهرهاي كوچيك چي!) (303984)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۹:۴۶
احسن. ديوان حافظ رو خيلى خوب اومدى. (303993)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۹:۵۸
جدایی طلب=اعدام (303996)
بختیاری آریایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۰:۱۹
چراخبری ازدستگیرشدگان جدایی طلب دررسانه های خبری ویا مجازی
منتشرنشده ،مسئولین چراسکوت می کنندبااین همه فیلم های منتشرشده درفضای مجازی ازتبریز واهواز،وسعت ایران کم نمی شودبلکه بیشترهم می شود، به امیدروزی که ترکیه و سوریه وعراق ودیگرکشورجداشده، به ایران برگردند.
(بحرین،تاجیکستان ،کوردستان عراق) (304002)
علیک سلام
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۰:۲۸
در پاسخ به نظر فوق و مواردی که به عنوان حل ریشه ای مساله عنوان شده باید بگم که:
1. علت نگاه از بالا به پایین توی این مملکت نگاه مرکز به شهرستانه نه نگاه خاص به قومیت ها، چنانکه توی استان خوزستان هم بین مرکز استان و شهرستان ها فرق گذاشته میشه و همه امکانات و بودجه ها اول به اهواز می رسه.
2. توهین به قومیت ها کار زشتیه، ولی جوابش تجزیه طلبی نیس.........
3. ثروت کشور به خوزستان که خوب می رسه یه نگاه به کردستان و سیستان بیندازید تا متوجه شید. (304003)
بخند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۲:۵۹
عزیز جان برگرد جوابتو بگیر،مقصر طرز فکر شماست طرز فکر تمام ایرانیها وسلام ،شماها خودتونو احمق فرض نکنین شماها خودتون فقیر فرض نکنین شماها به خودتون احترام بزارین مشکل حل میشه (304037)
سرزمین مادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۲:۵۳
خلاصه ی کلام بی فرهنگی در بین ایرانیها موج میزنه و باعثش رسانه ی ملی ست و مسئولین که با جهتگیری و سخنان شون هررفتاری رو مغرضانه تفسیر میکنن ،ما گمان میکنیم تمام دنیا میخوان مارو نابود کنن و اقوام ایرانی گمان دارن همه قصد نابودی اونها رو ،باعثش مسئولین و سردمداران مان ،اتفاقاتی که برای ما میافته در تمام دنیا میافته ولی ما عقدای با مسائل برخورد و گوش فلک را کر از بی عدالتی و خودمان را سفی نشان میدهیم (304035)
مشکل ما امثال شمایین که فک می کنین مشکل بقیه ان ولی خودتونین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۰۱:۳۵
ما اگه هممون مثل این سلام خان بودیم همه چی حل میشد ... تو آزادی حافظ می خونن واییی چیییی گفته ... (304070)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۷:۵۲
گول زدن بازیکنان با این حرف ها توجیه نمی شود. (303970)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۱۰
شماها که از اول فصل دنبال این کار بوده اید که فولاد سهمیه نگیرد و ذوب آهن که ده امتیاز از فولاد کمتر داشت جای فولاد را می گیرد واقعا همچی روشن شد متاسفام (303971)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۴۸
من هم با شما موافقم اخه فولاد چهار هفته اخر در کورس قهرمانی بود ولی من که بازیهای اخرشون می دیدم آخه راه می رفتن تو میدون مثل اینکه پش پرده هایی هست که فولاد سهمیه نگیره. (303979)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۵۹
یعنی فولاد نتیجه نگرفت هم مقصر دایی جان ناپلئون است؟ آخ از این تز «تئوری توطئه» كه در تار و پود ما ایرانی ها رسوخ كرده... (303981)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۹:۰۴
میخواهم بگویم علاقمند فوتبال خوزستانی تو که خشنود شده ای از سهمیه نگرفتن فولاد و قهرمان نشدن تراکتور بدان که فوتبال ایران همیشه مدیون خوزستان و اذربایجانی ها بودن وهمیشه بازکنان به تیم ملی می دادند .وبدان که تیم های تهرانی و اصفهانی نتایجی در اسیا نخواهند گرفت (303983)
ساوالان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۲۱
اين مسئله در ابعاد بسيار ضعيف هست. اكثريت قاطع طرفداران تراكتور ميهن پرست هستند و براي ايران هزاران شهيد از آذربايجان تقديم شده است. حتي از نظر فرهنگي مردم تبريز در سطح بسيار بالايي هستند و شما با مسافرت به اين شهر شاهد اين موضوع خواهيد بود و از طرفداران تراكتور در برنامه 90 هم تقدير شده است. اما متاسفانه معلوم نيست فدارسيون با خودش چند چند است و چرا اراده اي در ميان آنها و برخي شهروندان وجود دارد تا بيان كند قهرماني تراكتور فاجعه است!!!! آيا تحقير تركها در فضاي مجازي درست بود؟ آيا اهانت كردن به ... (303972)
لربختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۱:۲۵
ازفیلم های بخش شده دراینترنت مشخصه چقدروطن پرست هستند (304016)
حسين تبريزي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۲۵
بدروغ و بنام يك علاقه مند خوزستاني ، فساد فدراسيون رو ماستمالي ميكنين .
كدوم فرصت طلب ! هر كي حقش رو خواست مثل تقلبات رايج تو ساير كار هاشون ، فوري ميچسبونين به اين ور و اون ور كه راحت خفش كنيد .
هر كثافت كاري رو ميكنين ، راه اعتراض هم كه نيست . نه مجوز راهپيمايي مسالمت آميز ،نه مرجع سالم و بيطرف بررسي مجدد ، نه رسانه ميلي ، راهي برا اعتراض هست ؟بترسين از روزي كه بغض سركوب شده بتركه اون موقع بايد كل ملت رو بگيد يه عده فرصت طلب وابسته به بيگانه . همونطوري كه يزيد اسراي كربلا رو خارجي ناميد . (303974)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۱:۱۹
زرشک (304014)
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۳۸
راجع به تفسیر این هموطن محترم باید عرض شود مطبت را خواندم و در حین خواندن واقعا" نمی دانستم شما هموطن محترم با چه تحلیل و تحقیق و آماری به این نتیجه رسیدی که ((تيم‌هايي چون فولاد، تراكتورسازي و... قبل از ارتقاء سطح ورزش خود بايد به امور فرهنگي در ارتقاء سطح بينش هواداران خود بكوشند))که دارو تجویز می کنی !!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ هموطن درست است دست به قلمت خوب است ولی قلمی که حقیقت را ننویسد مقطعی و محکوم به فناست (........ (303977)
بختیاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۱:۲۹
اتفاقاحقیقت روگفته ولی حقیقت تلخه ،برای همین قابل پذیرش نیست برای شما! (304017)
فوتبالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۸:۵۹
اینکه تماشاگران با تصور قهرمانی تیمشان به زمین چمن بریزند و یا چند تجریه طلب خاین باعث تحریک چند جوانان خام شوند ناشی از بی برنامه بودن و ضعف باشگاه های مربوطه و لیدرها ی آنها در کنترل تماشاگران انهاست و اگر برخورد مناسب با این باشگاهها صورت نگیرد این وضع بدتر هم خواهد شد و میتواند به خصوص در بازیهای آسیایی باعث فاجعه و محرومیت شدید باشگاهی کشور شود (303980)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۱۹:۴۳
ليدرها يكى از بزرگترين مشكلات تراكتور هستند. (303991)
ایران ما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۰:۳۹
هواداران تراکتورسازی قبل از بازی با تیم های عربی آسیا میرن توی سایت های تیم های کشورهای عربی عبارت خلیج جعلی رو در بخش نظرات مینویسن . واقعا باعث آبروریزی اند .تراکتور از وقتی اومده لیگ برتر ( سال 88) شعارهای نژادپرستانه و جو متشنج توی بازی هایی که یک طرف اون تراکتو بوده خیلی زیاده . اگر نحوه ورود تراکتور به لیگ برتر رو هم بررسی کنیم می بینیم که اون هم مشکوکه و عمدی در کار بوده ............ (304008)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۱:۳۴
با سلام
من به شخصه عاشق تیم های تراکتور و فولاد بودنبودم.بعداز 29 سال(برخلاف عهدی که باخودم بسته بودم)به عشق فولاد پا به استادیوم فوتبال گذاشتم،وخواستم بازی فولاد-الهلال رو از نزدیک تماشا کنم،در بدو ورودم دیدم !
متاسفانه از دقایق اولیه بازی قسمت کوچکی از ورزشگاه شروع به شعار های تجزیه طلبانه به زبان عربی داده،و صد افسوس که این قسمت کم گاهی بسیاری از تماشاگران داخل استادیوم را با خود همراه میکرد!جوانای که کوچک اطلاعی از معانی شعارهایی که میدادند نداشتند! (304019)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۱:۵۰
من به عنوان یک خوزستانی شرم سارشدم،و بین دو نیمه از ورزشگاه خارج شدم ، جالب اینجا بود درحال خروج بسیاری از هم وطن های عرب زبان را میدیدم که همراه من از ورزشگاه خارج میشوند، و باحالتی دلگیر از آنها انتقاد میکردم،یکی از آنها گفت :ببین من هم عربم و بخاطر همین شعارها دارم ورزشگاه رو ترک میکنم جدایی هرگونه اعتقادات سیاسی،مذهبی،نژادی ماهمه ایرانی هستیم!ایرانی ترک،ایرانی عرب زبان، ایرانی بختیاری و ....
متاسفانه بعضی از ورزشگاه های ما مکانی برای جولان دشمنان ایران شده اند و باید چاره ای فرهنگی اندیشید! (304021)
مهرداد
United States
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۲:۵۹
ما آذری ها عاشق ایرانیم ایران مال ماست ما برای ایران جنگیده ایم اصفهان کنونی که الان ما را به تمسخر میگیرد توسط نیاکان ما اصفهان شده ما کنار ارس بابک و کنار خلیج فارس شاه عباس را داریم که با افتخار برای ایران جنگیدند ...این جملات ریشه در تاریخ دارد و جهانیان آن را میدانند .مهم نیس چه اتهاماتی به ما زده شود مهم این است چون ما تاریخ داریم ریشه داریم . (304038)
ایرانداد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۰۴:۳۴
باریک الله آقا مهرداد
جنابعالی و دیگر آذری های همفکر شما فرزندان راستین ستارخان و باقرخان هستید که فرمایش میکردند: دوست دارم هفت دولت و کشور دیگر زیر بیرق ایران باشند. (304074)
علیرضا
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۳:۰۶
چرا ما همیشه فرصت سوزی میکنیم و بعد دیگران را متهم میکنم؟ در همین قضیه فولاد وتراکتور فدراسیون فوتبال واین همه نهادهای عریض و طویل چکار کرده اند و حتماً هم مدتی دیگر به لطائف الحیلی این دو تیم را منحل میکنند و خیال خودشان را راحت. (304039)
علی
Estonia
۱۳۹۴/۰۲/۲۷ ۲۳:۰۸
حق تراکتور این نبود چرا این خبر گسترده میشه ولی هنوز مشخص نیست چه کسی اینکارو کرده؟ (304041)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۰۰:۱۰
حالا مثلاً کیا نتیجه گرفتن که اینا نگرفتن؟ چون از گروه صعود کردن پس نتیجه گرفتن؟
چطور پرسپولیس استقلال اینقد تو آسیا جریمه میشن مشکلی نداره؟ تراکتور جریمه شده اصلاً تو آسیا؟؟! (304056)
الشن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۰۱:۴۱
من حوصله خوندن خزعبلاتت رو نداشتم فقط تیترت رو خوندم و میخوام بگم بی فرهنگ جد و آبادتن. (304071)
فوتبال سیاسی نمیخوایم
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۰۲:۱۵
آذریها برخلاف زبانشون که ریشه ترکی داره آریایی هستن (البته با مردم قفقاز و ترکهای آغوز هم آمیزش داشته اند) و در طول تاریخ همیشه جزو میهن دوست ترین اقوام ایران بودن!!!
اگه قبول ندارید خودتون برید تحقیق کنید (304072)
محمد
۱۳۹۴/۰۲/۲۸ ۰۳:۱۶
بهار نیوز جان اونیکه تو به عنوان نویسنده ازش نقل کردی کلا تو باغ نبوده اگه الان میبینین فدراسیون علیه تراختور ایستاده واسه اینکه تراختور جلو تیم های تهرانی واستاد و شما هم چشم دیدنشو ندارین .... . (304073)