به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۶۶۴۱۳
نمايندگان‌وسايت‌هاي‌افراطيون شده‌اند خط‌دهنده!

خزان فرهنگ و هنر کی باید روی بهار را ببیند؟

...نمايندگان افراطي و دلواپس مجلس و سايت‌هاي افراطيون، نه تنها اكران فيلم هاي مجوز گرفته در دولت سابق خودشان، بلكه حتي يك جمله و عكس و تيتر مطبوعات و رسانه هاي حامي اصلاحات و دولت شما را نيز پتكي مي كنند و با موج سازي و فضاسازي ناجوانمردانه، در طول اين دو سال باعث افزايش فشارها بر اهالي فرهنگ و هنر و توقيف فيلم ها، كنسرت‌ها، رسانه‌ها شده اند...
خزان فرهنگ و هنر کی باید روی بهار را ببیند؟
روح الله قاسم‌زاده

گروه فرهنگ و هنر: وزارت فرهنگ هر دولت ویترین عمل به شعارهای توسعه‌ي سیاسی و مدنی دولت است، آنچنان که از بازبودن فضای فرهنگ مي‌توان پی به باز بودن فضای سیاسی و اجتماعی نیز برد، علاوه براین بازبودن حوزه های دخیل در فرهنگ سازی نوعی احترام است به ذائقه های مختلف اجتماعی و شریک دانستن آنها در اداره‌ي برخی مسائل حکومتی.

حال این پرسش ذهن را در تنگنا قرار مي‌دهد، دولت جدید که یکی از پررنگ ترین شعارهایش را توسعه‌ي سیاسی مي‌دانست و وعده‌ي اداره‌ي فرهنگ به دست خودشان را داده بود، چرا اینگونه زیربار مطالبات سینماگران، تآتری ها، هنرمندان عرصه‌ي موسیقی و سایر زمینه ها کمر خم کرده؟ آیا مي‌توان با ساده انگاری عدم پیگیری مطالبات را تنها به گردن جریان‌های افراطی کشور انداخت؟

پس آنگاه این سوال پیش نمی آید که دولتیهای امروز چگونه سیاست مدارانی هستند که این روزها را پیش بینی نکرده بودند؟ واگر فی الواقع پیش بینی نکرده بودند چرا پای به عرصه‌ي مدیریت گذاشته اند و مدام وعده های خوش آب ورنگ به اهالی هنر دادند؟ و قس علی هذا.

تمام این سوال ها و دغدغه ها مقدمه ای مي‌شوند تا بپردازیم بر قصه‌ي پر غصه‌ي این روزهای سینمای ایران در آستانه‌ي جشنواره ای که بسیاری آن را تحویل سال و نوروز سینما برای سال جدید مي‌نامند. بسیاری ازبزرگان و اهالی صاحب سبک سینما چون بهمن فرمان آرا و خسرو سینایی که پس از روی کار آمدن دولت پیشین چون فضارا فضای مطلوبی برای ساخت آثارشان ندیدند، سکوت کرده و به غاردل شان پناه برده بودند، امروز از پس شعارهای شما فعال ترشده و آثاری را برای جشنواره‌ي نفرین شده‌ي فجر آماده کردند تا به نوعی به تدبیر و امید خوش آمد بگویند – آنچنانکه درسال پیش شاهد خوش آمدگویی سینماگران به دولت جدید بودیم و برق خشنودی را مي‌شد از چشم هایشان دید- و این عمل با مدیریت درست و باتدبیر مي‌شد دفاعی محکم باشد بر انتقادات از بسته بودن فضای هنری. اما چه شد؟

فیلم هایشان از بخش مسابقه خارج و شاهد حضور فیلمهایی در این بخش بودیم که هیچ بویی از نوبودن و ارزشمند بودن نبرده بودند و حتی داوری محافظه کار آنقدرشدت یافت که داد اهالی صبوری چون کاهانی را هم درآورد. حال بماند که فیلمهایی چون قصه ها(برنده‌ي شیرنقره ای ونیز)، خانه‌ي پدری (فیلم تقدیرشده‌ي منتقدین) و عصبانی نیستم (فیلمی نو که کاندیدای جوایز بسیاری در جشنواره‌ي سال قبل بود) هم چنان بدون دریافت پاسخی صریح و مناسب هم چنان در بایکوت به سر مي‌برند و...

آقای جنتی! در زمان مدیریت قبلی که همگان بالاتفاق ایشان را نابودکننده‌ي سینمای مستقل، آزاد و روشن اندیش ایران نامگذاری کرده بودند، حداقل صراحت لهجه وجود داشت و فیلم سازان را از گم گشتگی خارج مي‌کرد. حجم فیلمهای توقیفی هم به این اندازه نبود! از اینها گذشته سینماگران هم امید چندانی به مدیریت قبلی نداشتند. اما امروز چه؟

این که هنرمندان را دور خود جمع کنید و با ماحصل تلاش هایشان ژست تلاشگری را بگیرید و در ورطه‌ي عمل پشتشان را خالی کنید، چه معنایی دارد؟ یادتان رفته که حمایت هنرمندان از آقایان خاتمی، روحانی و موسوی چه موج اجتماعی‌ای را پشتیبان آنها ساخت؟ حال اگر آن موج بخوابد؟...

آقای جنتی! این که باتومی به نام جریانهای افراطی را درست بگیرید و مدام آنان را موجب به وجود آمدن مصیبت‌های امروز در عرصه‌ي فرهنگ بنامید کاری بس بیهوده است، نمايندگان افراطي و دلواپس مجلس و سايت هاي افراطيون، نه تنها اكران فيلم هاي مجوز گرفته در دولت سابق خودشان، بلكه حتي يك جمله و عكس و تيتر مطبوعات و رسانه هاي حامي اصلاحات و دولت شما را نيز پتكي مي كنند و با موج سازي و فضاسازي ناجوانمردانه، در طول اين دو سال باعث افزايش فشارها بر اهالي فرهنگ و هنر و توقيف فيلم ها، كنسرت‌ها، رسانه‌ها شده اند. واقعا قرار است تا كجا اين افراطيون، به دولت خط دهي كنند كه همين ديروز يك نماينده دلواپس افراطي در مصاحبه با سايت همپالكي خود، شما را بابت تيتر هنري يك روزنامه تهديد به استيضاح كنند؟ و شما هم همواره مقابلشان كوتاه بياييد؟

پاسخ این اقدامات شما تنها یک سوال است: اگر زورتان نمی رسد چرا آمدید و چرا امروز استعفا نمی‌دهید؟ هیچ فکر کرده‌اید اگر دولت چنین ویترینی را از دست بدهد – که تابه امروز حجم بسیاری از آن را هم از دست داده – چه بلایی برس امید بر کشور و حوزه‌ي فرهنگ مي‌آید؟

آیا ما باز هم باید شاهد خروج کسانی چون: نادری، پناهی، بیضایی، کیارستمی و... و خانه نشینی کسانی چون: کیمیایی، تقوایی و... باشیم؟ مي‌دانید اگر نام اینها از سر سینما برداشته شود، سینما دیگر شناسنامه ای نخواهد داشت و یتیم خواهد بود؟ آقای جنتی! به مطالبات حوزه‌ي فرهنگ رسیدگی کنید تا هنوز دیر نشده و کورسوی امید آنان خاموش نشده. نگذارید سینماگران و سایر اقشار مردم بگویند: تفاوت دولت احمدی‌نژاد و روحانی تنها یک لبخند است!

ا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۱:۰۵
كيميايي خانه نشين است؟؟؟؟
كيارستمي ممنوع الكار است؟ (279553)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۲:۱۶
مساله اصلی اینه که آقای جنتی اعتقادی به آنچه شما میگویید و هنرمندان خواهانش هستند اعتقادی نداره ... (279576)
کار، آزادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۵:۲۰
نخیر درمقاله آورده شده که خارج شده اند و برای خارج از کشورفیلم می سازند و خانه نشینان درمتن آورده شدهچه کسانی هستند.
دوباره پاراگراف آخر را مطالعه نمایید (279672)
کار، ازادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۲:۲۲
البته بیضایی خودش خواست بره و گرنه در ایران مشکلی برای کار کردن نداشت. (279801)
کار، ازادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۳:۳۵
فیلم زیاد تولید میشه اما فیلم خوب کم. باید دید اونایی که رفتند در اونجا تونستند فیلم خو تولید کنند! (279817)
کار، ازادی، جامعه ی مدنی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۶:۱۶
جالا اینایی که رفتند تونستند اونور آب فیلم خوبی بسازندکه نشون بده همه مشکلات عدم ساخت فیلم مربوط به داخل بوده؟ (279841)
لطفا منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۸:۳۲
جناب دکتر روحانی این آخرین اعتماد و آخرین فرصت برای تغییر بود .حواست باشه (279729)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۲:۱۸
منظور نویسنده تا جایی که به درک بنده میرسه در مورد کیمیایی اینه که چند بار فیلمنامه کارش توقیف میشه و مجبور میشه که متروپلی رو (279831)
خوزستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۱:۵۴
سلام علیکم ،من کاری به سینما ندارم ولی یک مطلب راجع به وبلاگ نویس عربستانی که زیرش را بسته اید میخواهم بگویم .اولا از سایت محترمتان این انتظار را داریم که درباره همه خبرها بتوانیم اظهار نظر کنیم ،این میشود آزادی رای که شما دم از آن میزنید ،دوما هر کشوری قانونی دارد که اعمال میکند ،مگر ما وبلاگ نویسان را زندانی نمیکنیم؟ مگر یکی از وبلاگ نویسان ما در بازداشتگاه چشم از جهان فرو نبست ؟ در تمامی موارد حقوق بشر امریکا را بعنوان مفتری میشناسیم الا در مورد این وبلاگ نویس! این چه روش قضاوت است؟!!!!! (279563)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۱:۵۶
پناهی ، فرهادی،مخملباف، قبادی و همه عزیزان دیگری که جای خالیشان دیده میشود. (279565)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۱۱
ما هم خواهان استيضاح اقاي جنتي هستيم اما نه به دلايل مجلس بلكه به خاطر عقب نشيني در برابر افراطيون ويرانگر (279604)
رسول مشهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۳:۵۹
خودتان هم خوب میدانید در کشور ما مسایل فرهنگی در حوزه اختیارات دولت به تنهایی نیست.نهادها و افراد دیگری هستند که در این زمینه خیلی قویتر از دولت عمل میکنندوحوزه وسیعتری در اختیاردارندوبه هیچ جا هم پاسخگو نیستند.
ویا اگر پاسخگو هستند ما نمیدانیم. (279626)
پارسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۴:۲۳
برادر عزیز ما فریب خوردیم
نباید تو انتخابات شرکت میکردیم
تمام! (279646)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۵:۰۹
والا تندروها موفق شدند چونکه من از دولت روحانی بکلی ناامید شدم و امیدوارم جلیلی بیاد تا شاید این بگیروببندها تموم بشه . روحانی خداحافظ (279668)
بهمن
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۵:۳۳
صد رحمت به دوره شمقدری و حسینی که اقلا تکلیف مشخص بود... (279677)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۱۷:۵۶
کاملا صحیح، رسانه های وابسته به جریان های اصولگرا در دولت به اصطلاح "اصلاح طلب " آقای روحانی دارای آزادی بیان از هر آن نوعی که بخواهید می باشند اما رسانه وابسته به جریان اصلاحات باید هفت خان ممیزی و سانسور و ... بگذارد نمونه بارز همین جمله آخر صفحه:(نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها» نباشد و گرنه منتشر نخواهد شد.) (279713)
1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۶ ۲۱:۴۳
اینکه بگویم شرایط کشوری همچون ایران واقعا استثنائی شاید قابل هزم نباشد.یک جرقه در فضای بحرانی این کشور یعنی انفجار.ظرفیت آزادی بیان در یک جامعه واقعا قابل تعریف نیست لکن این ظرفیت در ایران چندان بالا نیست،از هر دو طرف. یکی با دیدن یک فیلم(نظر)بدون هیچ تأملی می گوید: ما چقدر بدبختیم چقدر ظلم در کشور ماست دیگر تمام شد،اینجا آخر دنیاست و دیگری احیانا هر نظری را مخالف اصول می داند.وقتی که یک شبکه بیگانه که در کشور خود هم مورد طرد است اینقدر در بین ما نفوذ دارد نشانه چیست؟فقط می تواند تسویه حساب باشد (279792)
هادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۱:۲۹
آقای جنتی بخدا پست و مقام میگذرد که اگر نمیگذشت به شما نمیرسید پس حداقل استقلال وزارتخانه را حفظ کنید و اهالی فرهنگ و هنر را دریابید و با قاطعیت خویش آنها را دلگرم و افراطیون را دلسرد نمائید افراطیون تنها با برکناری شما آرام میگیرند نه با کندروی شما. (279823)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۲۷ ۰۲:۲۲
با نظرات شما کاملا موافقم آقای قاسم زاده ولی کو گوش شنوا؟
در مورد نظرات دوستان فق بگم که منظور نویسنده تا جایی که به درک بنده میرسه در مورد کیمیایی اینه که چند بار فیلمنامه کارش توقیف میشه و مجبور میشه که متروپلی رو بسازه که شاید خودش دوست داشت "عرق سرد" باشه و چون دوس داره فیلم بسازه متروپل رو میسازه(هرچند با زبانی الکن)
در مورد کیارستمی و بیضایی هم همین که خودشون دوس ندارن تو ایران فیلم بسازن کافیه که بفهمیم که چه مدیریت توانایی!!!! بالای سر این سینما وایساده. (279833)