به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۴ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۶۱۴۶۳

رضايت نتانیاهو از به نتیجه نرسیدن مذاكرات

گروه بين‌الملل: جان کری گفت: هدف دستیابی به توافق سیاسی در ۴ ماه است.
رضايت نتانیاهو از به نتیجه نرسیدن مذاكرات
وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود که غروب دوشنبه آغاز شد، تاکید کرد که ایران به توافق موقت ژنو پایبند بوده است. جان کری افزود که ایران برنامه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا را متوقف کرده و دیگر ذخیره اورانیوم ۲۰درصدی ندارد. کری در این نشست مطبوعاتی گفت که با وجود بدبینی بسیاری به توافق موقت ژنو، هم ایران به تعهدات خود عمل کرد و هم طرف مقابل: «اما تحریم‌ها به قوت خود ماندند.» وزیر خارجه آمریکا این را هم گفت که دولت آمریکا به حمایت کنگره در ادامه مذاکرات نیاز دارد. کری افزود که یک توافق معتبر لازم است تمام راه های دستیابی ایران به توان ساخت سلاح اتمی را ببندد و شفافیت برنامه ایران را تضمین کند و در عین حال، تحریم‌ها علیه ایران را بردارد.

فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان نیز پس از پایان نشست وین گفت که توافق جامع به دلیل اختلاف‌نظرها ممکن نشد، اما «هیچیک از طرفین مذاکره از نشست با سرخوردگی بیرون نرفت.» اشتاین مایر افزود که هنوز شانس دستیابی به توافق جامع از میان نرفته است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به شبکه تلویزیونی "روسیا ۲۴" گفت با وجود عدم دستیابی به توافق جامع، پیشرفت‌"سازنده" و قابل ملاحظه‌ای در مذاکرات اتمی حاصل شد. لاوروف ابراز امیدواری کرد که توافق نهایی طی سه الی چهار ماه آینده امضا شود.

در همين حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژيم اسرائیل با استقبال از تمدید مذاکرات گفت: «ایران در پی معامله وحشتناکی بود که تحریم‌های بین‌المللی را بر می‌داشت، اما امکان غنی کردن اورانیوم لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را باقی می‌گذاشت.» نتانیاهو به نتیجه نرسیدن نشست وین را بهتر از یک "توافق بد" خواند. سه سناتور جمهوري خواه آمريكايي از جمله سناتور مك كين هم در واكنش به تمديد مذاكرات درخواست تشديد تحريم ها در دوره تمديد عليه ايران شدند اما يك سخنگوي كاخ سفيد اين اقدام را اقدامي نامناسب در روند توافق نهايي ارزيابي كرد.