به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۵۰۶۸۱
بزرگترين سد عراق در اختيار خطرناكترين و ديوانه‌ترين تروريست‌ها!

عراق نگران تهدید داعش در انهدام سد موصل!

گروه بين‌الملل: حالا بعد از هفته ها قتل عام، اعدام های بی دلیل، هتک حرمت زنان و دختران و مرگ صدها کودک و سالخورده و آوارگی بیش از یک میلیون 500 هزار نفر توسط گروه تروریستی داعش در شمال عراق، مردم این کشور با تهدید جدی جدیدی روبه رو شده اند؛ انهدام سد موصل!
عراق نگران تهدید داعش در انهدام سد موصل!
تهدید داعش به انهدام سد موصل که دارای ارزش استراتژیکی است،در روز جمعه مردم عراق را نگران کرد، اگرچه تا ساعاتی پیش به دلیل اصرار مقامات کردستان عراق مبنی بر تسلط پیشمرگان بر سد موصل، تهدید داعش با تردیدهایی روبه رو بود و بیشتر یک جنگ روانی تلقی می شد. سد موصل، بزرگترین مخزن آبی عراق و چهارمین سد خاورمیانه ، بر روی دجله و در 50 کیلومتری شمال موصل واقع است و ذخیره آبی معادل حدود 11 میلیارد متر مکعب دارد.

انهدام سد موصل، شهرهای بزرگ را در چهار استان موصل، صلاح الدین، کرکوک و بغداد ، بطور مستقیم تهدید می کند و مردم پایین دست سد که 400 کیلومتر تا بغداد را شامل می شود، نگران خانه ها، زمین های کشاورزی، باغات و احشام خود هستند. علاوه بر این انهدام این سد می تواند چالش امنیتی بزرگی برای منطقه ایجاد کند. مردم بغداد، پایتخت عراق هم که اخیرا فاش شده، داعش برنامه هایی برای حمله و تصرف آن داشته و دارد، با این سوال روبه رو شده اند که آیا دجله آرام این روزها، طغیان خواهد کرد؟

شکستن سد موصل، علاوه بر خسارات جانی و مالی بی حد و حساب به مردم ساکن در استان های پایین دست، موج جدیدی از آوارگی ایجاد خواهد کرد که شاید رقم آن به بیش از دو میلیون نفر برسد. سد موصل با توجه به زمان شروع عملیات اجرایی آن در 1980 میلادی و بهره برداری آن در 1986، یک سازه نسبتا قدیمی تلقی می شود که بصورت مستمر نیاز به ترمیم و بازسازی دارد.

طی سه روز گذشته، گزارش هایی مبنی بر وقوع نبردهای سنگین در اطراف سد، از شمال عراق دریافت می شد که به نظر می رسد، چندین بار میان پیشمرگان مدافع و نیروهای مهاجم داعش دست به دست شده باشد. داعش در 48 ساعت گذشته توانسته است به تعدادی از شهرها و روستاهای شمال و شرق موصل تسلط یابد و اکنون کنترل سد را هم در اختیار گرفته و تهدیدی کرده که جهان را نگران کرده است. آمریکا عملیات هوایی را با بمباران داعش در شرایطی شروع کرده که گزارش می رسد، داعش در منطقه دشت نینوا مستقر شده و به اردوگاههای آوارگان در فاصله کمتری از اربیل نزدیک شده است.

در دو روز گذشته، در جریان نبردهایی که فعلا مقامات کرد از تلفات پیشمرگان به تعداد 150 کشته و 500 مجروح اشاره کرده اند، منطقه وسیع دشت نینوا که منطقه ای جغرافیایی در شمال و غرب موصل شامل سه منطقه حمدانیه، شیخان و تلکیف، به دست داعش افتاده است. منطقه مخمور بزرگترین شهر مسیحی نشین شمال عراق نیز دو روز پیش بعد از عقب نشینی پیشمرگان سقوط کرد. داعش از تحرک دیرهنگام جامعه بین المللی استفاده کرده و حالا بر نقاط استراتژیک شمال عراق تسلط یافته و در منطقه وسیعی پراکنده شده است؛ آیا قطعنامه شورای امنیت و بمباران آمریکایی ها قادر خواهد بود، بحران را مهار کند؟