به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۰۶ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۶۷۶۰۱
پس از سه ماه نبرد خونين توسط پيشمرگه‌ها؛

کوباني در حال پاكسازي كامل از دست داعشي‌ها

گروه بين الملل: واحدهاي حمايت مردمي کردستان سوريه به همراه نيروهاي پيشمرگ کردستان عراق با شکست دادن شبه نظاميان داعش، توانسته‌اند کنترل کامل شهر کوباني (عين العرب) سوريه را به دست آورند.
کوباني در حال پاكسازي كامل از دست داعشي‌ها
کردهاي کوباني توانستند اين شهر را پس از سه ماه درگيري خونين به طور کامل تحت کنترل خود درآورند و نيروهاي داعش را به نوار شرقي خارج از محدوده شهري کوباني به عقب برانند. ديدبان حقوق بشر سوريه نيز با تاييد اين خبر اعلام کرد که کردها نيروهاي داعش را به طور کامل از شهر کوباني بيرون رانده‌اند. کوباني، يکي از بزرگترين شهرها در منطقه کردنشين سوريه در مرز ترکيه است که به دست تروريست‌هاي داعش در ماه سپتامبر اشغال شد. از آن زمان نيروهاي کرد با حمايت حملات هوايي ائتلاف ضد داعش در تلاش بودند تا آنها را از اين شهر خارج کنند. در دسامبر 2014 صالح مسلم محمد، رهبر کردهاي سوريه اعلام کرده بود، هدف اصلي نيروهاي کرد در مبارزه عليه داعش آزادي کوباني است. ترکيه نيز اکنون ميزبان بيش از 190 هزار پناهجو از کوباني است.

حضور عوامل نفوذي در ميان داعشي‌ها
يکي از قانونگذاران برجسته پارلمان عراق گفت: ‌عوامل نفوذي‌ دولت عراق در گروه تروريستي داعش به صورت پنهاني اطلاعاتي را از مواضع اين گروه در شهر موصل در شمال عراق به دولت ارائه مي‌دهند. اين اظهارات ‌حکيم الزميلي‌، رئيس کميته امنيت و دفاع پارلمان عراق پس از هفته‌ها شايعه اولين تاييديه رسمي از سوي يک مقام عالي عراقي مبني بر وجود چنين افرادي است. اقدامات اين گروه در شرايط کنوني که گروه داعش شبکه تلفن همراه را قطع کرده و هر کسي را که بر ارتباط با دولت مظنون باشد مي‌کشد، بسيار خطرناک است. با اين حال اطلاعات اين افراد مي‌تواند همزمان با افزايش حملات هوايي ائتلاف ضدداعش در حوالي موصل به ويژه طي هفته‌ها و ماه‌هاي آتي اهميتي مضاعف يابد.

در همين حال الزميلي در مصاحبه خود عنوان کرد: اين افراد وطن‌پرست که در داخل و اطراف شهر موصل فعال هستند، اکنون اطلاعاتي به ما داده‌اند که براساس آنها تروريست‌هاي داعش در حال آماده شدن براي مواجهه با هرگونه حمله از سوي دولت براي بازپس‌گيري موصل هستند. گروه داعش در ماه اوت و طي موجي از حملات توانست موصل را اشغال کند. بسياري از سربازان و ماموران پليس عراق با گسترش حملات اين گروه سلاح خود را کنار گذاشته و گريخته‌اند. به گفته الزميلي، اکنون اما برخي ديگر براي دولت مرکزي عراق اقدام به جاسوسي مي‌کنند. اين در حالي است که همزمان نارضايتي اهالي موصل در پي افزايش قيمت مواد غذايي که بيش از دو برابر افزايش يافته و ممنوعيت مصرف الکل و سيگار رو به افزايش است.

قدرداني آيت‌الله سيستاني از نيروهاي مردمي
دبير کل سازمان بدر اعلام کرد: استان ديالي کاملاً امن است و نيروهاي امنيتي بايد به مسووليت و نقش حساس خود در اين خصوص عمل کنند. هادي العامري همچنين بر اهميت پاکسازي مناطق آزاد شده از بمب‌هاي کار گذاشته شده توسط گروه تروريستي داعش در اين مناطق تاکيد کرد. وي تصريح کرد: آيت‌الله سيستاني ضمن قدرداني از آزادسازي اين مناطق که توسط نيروهاي ارتش و داوطلب مردمي، بر ضرورت محافظت از اموال مردم تاکيد کرده است.

وي افزود: آيت‌الله سيستاني در پيامي از تلاش‌هاي نيروهاي ارتش و مردمي براي پاکسازي مناطق از لوث وجود داعش قدرداني کرده است و خواهان محافظت هرچه بيشتر از اموال مردم شده است. العامري تصريح کرد: توصيه آيت‌الله سيستاني شرعي و اخلاقي بوده و بر همگان واجب است که به اين توصيه مهم پايبند باشند.

همچنين سخنگوي وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نيروهاي دولتي پس از درگيري‌هاي اخير با تروريست‌هاي داعش توانستند کنترل بيشتر مناطق جنوبي شهر الرمادي مرکز استان الانبار را از دست گروه خارج کنند. تحسين ابراهيم، اعلام کرد که نيروهاي دولتي با موفقيت تمام و با حضور پررنگ ارتش، نيروهاي مردمي و ساکنان محلي توانستند اعضاي داعش را از مناطق جنوبي الرمادي وادار به عقب‌نشيني کردند. وي افزود: در اين درگيري‌ها علاوه بر نابودي ده‌ها خودرو و تجهيزات نظامي داعش، 22 تن از آنها نيز به هلاکت رسيدند. در ديگر مناطق عراق نيز منابع امنيتي اعلام کرده‌اند که هواپيماهاي ائتلاف چندين پايگاه وابسته به داعش را در مرکز شهرستان الحويجه واقع در جنوب غرب کرکوک بمباران کردند.
مرجع : ايسنا