به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۷:۰۲
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۰۳ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : ۵۸۸۸۱

تشخیص ایدز در کمتر از 30 دقیقه

گروه علمی و فناوری: محقق ایرانی دانشگاه هاروارد آمریکا موفق به طراحی و ساخت یک میکروچیپ شده که قادر است در تمام مراحل بیماری ایدز با شمارش تعداد ویروس های HIV ، وجود این بیماری را در کمتر از 30 دقیقه تشخیص دهد.
تشخیص ایدز در کمتر از 30 دقیقه
دکتر هادی شفیعی که اخیرا به ایران سفر کرده و بازدیدهایی از چندین دانشگاه برتر کشور داشته است درباره طرح ابتکاری خود که نامزد دریافت جایزه دانشگاه هاروارد شده است، توضیح داد: کارهای تحقیقاتی که در سال های اخیر انجام شده بر روی ساختن دستگاه های ارزان قیمت برای تشخیص زودهنگام بیماری های عفونی چون ایدز HIV متمرکز شده است. وی افزود: به تازگی موفق به طراحی و ساخت میکرو چیپی شدیم که قادر است در مدت کمتر از 30 دقیقه ویروس HIV را تشخیص دهد و تعداد ویروس های HIV را از طریق یک قطره خون شمارش کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: این میکرو چیپ در کمتر از 30 دقیقه تعداد ویروس های ایدز را تعیین می کند و این امر علاوه بر تشخیص سریع بیماری به پزشک کمک می کند تا روند درمان بیمار را زیرنظر داشته باشد. وی قیمت ارزان، تشخیص سریع و قابلیت حمل را از مزایای این میکروچیپ ذکر کرد و ادامه داد: با دریافت یک قطره خون فرد و قرار دادن آن بر روی میکرو چیپی که از کاغذ ساخته شده است می توانیم تعداد ویروس های HIV را شمارش کنیم.

این پژوهشگر ایرانی با بیان اینکه این میکروچیپ در همه مراحل بیماری ایدز قادر به شناسایی بیماری است، گفت: از این میکرو چیپ حتی در مرحله window period که ویروس وارد بدن شده اما هیچ علامت بالینی در فرد ندارد و سطح آنتی بادی های خونی نیز به حدی نرسیده که با تست های آزمایشگاهی قابل اندازه گیری باشند قابل استفاده است. وی درباره تفاوت این وسیله تشخیصی با روش های مرسوم تشخیص بیماری ایدز بیان داشت: در شیوه های رایج، اساس تشخیص بر انجام تست است ولی در این روش ما تعداد ویروس ها را شمارش می کنیم و این شیوه در تمام مراحل بیماری قابل استفاده است.

به گفته شفیعی، میکرو چیپ ابداعی به عنوان یک اختراع ثبت شده است، گفت: این طرح جزو سه طرح برتر دانشگاه هاروارد برای دریافت جایزه قرار دارد که پس از داوری یکی از طرح ها حائز دریافت این جایزه خواهد شد. وی یادآور شد: میکرو چیپ طراحی شده یک پلت فرم است و ما می توانیم با ایجاد تغییراتی در آن، سایر ویروس ها را از این طریق شناسایی کنیم.
مرجع : برترین ها