به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۷۲۳۷۱
نابرابری اقتصادی موجب افسردگی اجتماعی خواهد شد

شکاف طبقاتی در عید بیشتر نمودار می‌شود

گروه جامعه: یک جامعه‌شناس در مورد تبعات وجود احساس نابرابری اقتصادی در میان اقشار مختلف جامعه اظهار کرد: این احساس در کوتاه مدت موجب سرخوردگی جمعی و افسردگی اجتماعی و در بلندمدت موجب بروز خشونت خواهد شد.
شکاف طبقاتی در عید بیشتر نمودار می‌شود
اصغر مهاجری در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه نابرابری‌های اقتصادی و شکاف طبقاتی در میان اقشار مختلف جامعه در زمان‌هایی همچون نزدیک به نوروز بیش از پیش نمود پیدا می‌کند، گفت: این مساله که نابرابری در کشور وجود دارد، یک واقعیت است که پژوهش‌ها، مشاهدات و... نیز آن را تایید می‌کنند. اما مساله این است که این نابرابری به جایی رسیده که نه تنها در اقشار مختلف جامعه بلکه در گروه‌های موجود در یک قشر از جامعه نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: برای نمونه شاهدیم که در قشر متوسط نیز میان حقوق بگیران و بازنشستگان تفاوت‌های چشمگیری به وجود آمده و قشر بازنشسته به سمت ضعیف‌تر شدن در حال حرکت است، در حالی که اتفاقا قشر بازنشسته به دلیل اینکه خانواده بزرگتری دارند و احتمالا فرزندانشان ازدواج کرده‌اند و دارای نوه نیز هستند، بیشتر نیاز به خرید شب عید دارند و با وجود مشکلات اقتصادی بیشتر دچار مشکل می‌شوند.

این جامعه‌شناس افزود: این نابرابری‌ها پیش از هر چیز به سرمایه اجتماعی ضربه می‌زند و پس از آن موجب می‌شود که روابط میان مردم کم شود، زیرا برخی گروه‌ها نتوانسته‌اند، خرید عید کنند و رسومات را به جا آورند که این مساله خود ارتباطات اجتماعی پویا، که یکی از اضلاع سرمایه اجتماعی است، را از بین می‌برد و هم سبب انزوای اجتماعی و افسردگی اجتماعی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه جامعه‌ای با این وضعیت در کوتاه مدت دچار سرخوردگی جمعی، افسردگی و انزوای اجتماعی و رواج برخی جرائم مانند دزدی می‌شود، گفت: اما در بلند مدت اگر احساس نابرابری حالت انباشتی پیدا کند، تبدیل به خشونت خواهد شد. مهاجری با بیان اینکه اکنون شرایط برای گسترش نابرابری‌ها به دیگر عرصه‌ها نیز به وجود آمده است، اظهار کرد: برای نمونه این نابرابری‌های اقتصادی می‌تواند؛ وارد عرصه سیاست نیز بشود، مثلا ادعا می‌شود، که ثروت برخی افراد می‌تواند؛ سبب شود که آن‌ها در انتخابات نسبت به دیگران نتایج بهتری را به دست آورند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: همچنین اکنون شاهدیم که این نابرابری به حوزه تولید هم کشیده شده و تولید کنندگان داخلی نسبت به دلالان و تجار وضعیت بسیار نا‌مطلوبی دارند. وی با اشاره به اینکه سیکل معیوب و ادامه‌داری در تولید نابرابری ایجاد شده است، گفت: نابرابری در توزیع درآمد به این معناست که تیشه‌ای را برداشتیم و بر ریشه خودمان می‌کوبیم، بنابراین باید هرچه سریع‌تر برای خاتمه دادن به این وضعیت چاره‌ای اندیشیده شود.

روزگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۱:۵۲
عید نوروز فقط برای پولدارها خوب و لذت بخشه نه برای ما که در هزینه معیشت خودمون موندیم! ما که با این گرونی وحشتناک اجیل میوه و مرغ و گوشت و سایر هزینه ها مثل پوشاک و ...نمیتونیم خرید کنیم دیگه عیدی هم برای ماها هست؟! که خوش باشیم! ااین کشور فقط برای سرمایه دارها و پولدارها لذت بخش و شیرینه ! بهارجان نوشته ام فقط درد دلی بود در استانه بهار و نوروز که خسته ایم از این همه گرونی و دیدن فاصله طبقاتی که روز به روز بیشتر میشه!
مگه عیدی هم هست برای ما غیر پولدارها؟! (297351)
خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۱:۵۶
تا بوده همین بوده، تا هست همین هست. پولدارها هر روز پولدارتر میشن و فقیران محتاجتر و گرسنه تر! و این داستان تا ابد در ایران ادامه دارد... (297352)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۸:۵۶
تو همه ی نظام های سرمایه داری اینجوریه دیگه. (297381)
دا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۱۴
تاز داره میره چند ساله که ضعیف شدیم فقط سرمایه دار املاک و داراییشان چند برابر شده (297355)
حمید
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۲۰
الان ما کلا در فناییم اینا به چی فکر میکنن (297357)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۲۴
جامعه شده پول پول پول
به خدا داریم دیوانه میشیم (297358)
دردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۳۴
دراین کشور دیگه قشر متوسط وجود ندارد ده درصد ثروتمند که خون ما بیچارگان را می چشند ونود درصد قشر ضعیف.مملکت با این دو قشر واقعا حالت خطرناکی دارد هرچند مردم ما بسیار آبرومندند.مملکت داران باید به فکر مردم باشند.والا دوام جامعه با این دوقشر آسیب های شدید اجتماعی را به دنبال خواهد داشت. (297359)
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۴۵
باورتون نمیشه من نوروز را با همه زیباییها و تقدسش دوست ندارم، چون در اطراف خودم میبینم انسانهای آبروداری که در این عید صورتشون رو با سیلی سرخ نگه میدارند، پول خرید نون خالی رو ندارند چه رسد به لباس نو و....، ما هم که کاری از دستمون برنمیاد فقط درد میکشیم............ (297360)
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۲:۴۶
از درد سخن گفتن و از درد شنیدن / با مردم بی درد ندانی که چه دردیست. (297361)
دکتر بیکار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۳:۰۰
ای آقا عید کیلویی چند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (297362)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۳:۳۰
برادر شما از فاصله طبقاتی میگویید ولی ما از تلاش برای بقا میگوییم (297363)
ایرانی
Germany
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۱۳:۵۰
نام کشور کمک‌شونده میزان کمک توضیح
پاکستان 330 میلیون دلار در کنفرانس بین‌المللی پاکستان که در ژاپن برگزار شد، ایران تعهد داد به پاکستان کمک کند. (فروردین 1388)
عراق بودجه‌ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی 220 تختخوابی، 17 مدرسه و نیروگاه 250 مگاواتی این خبر توسط حسین کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام شد. (24 فروردین 1388)
سریلانکا وام 65 میلیون دلاری با بهره پایین این خبر توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا اعلام شد. (پنجم مرداد 1387)
سریلانکا وام 1.5 میلیارد دلاری با مد (297366)
دکتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ۲۱:۱۹
واقعاوقتی آدم نظرهایی راکه بیشترمنفی دارن رومی بینه لذت میبره.نظرهای با منفی بیشتر،حق اندومنفی میخورند.پس بهارنیوزعده ای ازخوانندگان متعصب کور به هیچ عنوان حقیقت جووآزادمردنیستن دنبال هوای نفس اند. بین چیکارکردی که خوانندگان بی خبروافراطی وتندرو دورت جمع شدن.یه مثلی هس که میگه وقتی میخوای کسیوبشناسی به دوستاش نگاه کن که چگونه افرادی هستن!الان هم میبینیم که خوانندگانت چطورافرادی هستن؟خیلی تابلوخبر خش میکنی!کاملا سانسورشده وجناحی وحامی افراط واصلاح طلب وفتنه گر.لذت - این سایت بیشتراز+ هاشه!!!!!!!! (297389)