به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۳ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب : ۶۱۳۹۱
بدون حضور حزب اسلام‌گراي النهضه برگزار شد

اولین انتخابات ریاست‌جمهوری تونس پس از انقلاب

گروه بين الملل: مردم تونس روز یکشنبه، برای انتخاب اولین رئیس جمهوری پس از انقلاب 12 ژوئن 2011 که به سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی منجر شد، به پای صندوق های رای گیری رفتند.
اولین انتخابات ریاست‌جمهوری تونس پس از انقلاب
در این کارزار انتخاباتی، 22 نامزد بر سر کرسی ریاست جمهوری رقابت می کنند اما 5 نفر از نامزدها پیش از آغاز انتخابات انصراف دادند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که نتیجه نهایی این انتخابات در نخستین دور رای گیری شاید مشخص نشود. احتمال دارد که این رقابت ها به دور دوم در ماه دسامبر سال جاری کشیده شود. نظر سنجی های انجام شده طی روزهای اخیر حاکی از آن است که رقابت های دور دوم
بهار عربی که در تونس آغاز شد و به سرنگونی حکومت زین العابدین بن علی انجامید، سبب قیامهای مردمی در چند کشور منطقه شد. انتخابات پارلمانی تونس ماه گذشته (اکتبر) انجام شد و نتیجه آن انتخابات شکست حزب اسلامگرای معتدل نهضت و پیروزی حزب سکولار نداء تونس بود. تونس موفقترین کشورهای منطقه پس از تحولات بهار عربی بوده است و بر خلاف مصر، لیبی و سوریه دچار خشونت و یا جنگ داخلی گسترده نشده است. راشد غنوشی، رهبر نهضت گفته است که آن حزب نمی خواهد کشور را دو قطبی کند یا در آن شکاف اندازد.
تنها به الباجی قائد السبسی، رهبر حزب "ندای تونس" و منصف المرزوقی رئیس جمهور کنونی این کشور محدود خواهد شد.

احزاب اسلامی در این انتخابات نامزدی معرفی نکردند. حتی حزب "النهضه" که از سال 2011 تا 2014 حکومت را در دست داشت نامزدی معرفی نکرده، و به کسب دومین جایگاه با 69 کرسی از 217 کرسی پارلمان اکتفا کرد. برخی نظر سنجی ها از احتمال پیروزی باجی قائد السبسی خبر دادند. شعار انتخاباتی او به مسئله مبارزه با تندروی اسلامی و اعاده اقتدار دولت و تقویت موسسه های مدنی متمرکز شده است. السبسی در شهرهای بزرگ هواداران زیادی دارد.

از سوی دیگر مخالفانش می گویند السبسی با آوردن نخبگانی از کارگزاران رژیم سابق در حزب خود، تلاش می کند که ساختار سیاسی رژیم زین العابدین بن علی را بازسازی کند. به گفته کارشناسان به دلیل تمرکز رسانه های خبری بر دو نامزد برجسته یعنی قائد السبسی و منصف المرزوقی، دیگر نامزدها نتوانستند در صحنه تبلیغاتی برجسته شوند. هیأت مستقل انتخابات تونس اعلام کرده است که انتخابات در خارج از این کشور با وجود برخی نواقص، اما در شرایط مناسبی ادامه دارد.
کارشناسان بر این باورند که در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، از میان 22 نامزد انتخابات ریاست جمهوری، "منصف المرزوقی" و "الباجی قاید السبسی" بیشترین شانس برای ورود به مرحله دوم دارند. با این حال برخی از نامزدها مانند "حمه الهمامی" و "احمد نجیب الشابی" ادعا کرده اند که امکان رفتن آنها به دور دوم رقابتهای انتخاباتی وجود دارد.