به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب : ۷۳۶۴۰
"اعصاب ندارم" جمله آشناي جامعه امروز ايران

نداشتن اعصاب نقطه مشترک مردم ایران!

مردم ایران در طول زندگی خود هرگز آموزش های لازم برای مدیریت و کنترل خشم خود نمی بینند؛ کودکان و نوجوانان و جوانان ما بی انکه با راهکارهای کنترل عصبانیت آشنا شوند هریک به نحوی قربانی خشونت حاصل از این نا آگاهی می‌شوند.
نداشتن اعصاب نقطه مشترک مردم ایران!
گروه جامعه: "اعصاب ندارم" جمله ای که هریک از ما روزانه حداقل یکبار آن را می گوییم یا در خوشبینانه ترین حالت شنونده آن در زمانها و مکان های مختلف هستیم. جمله ای که متاسقانه آن را از زبان اقشار و طبقات مختلف مردم می شنویم. اصطلاحی که معمولا به عنوان اعصاب ندارم بین ایرانیان مرسوم است حالتی را حکایت می کند که شخص قادر به کنترل خشم و عصبانیت نیست و با گفتن این جمله سعی می کند اطرافیان خود را از این موضوع آگاه کند تا بتواند مقداری از بار روانی حاصل از این عدم کنترل را بکاهد.

گاهی این عدم کنترل خشم یا نداشتن اعصاب به جار جنجالی در خانه یا محل کار یا خیابان می انجامد که معمولا با وساطت اطرافیان ختم به خیر می شود و گاهی هم این وساطت ها چاره ساز نمی شوند و این اعصاب نداشتن موجب می شود فرد خود یا دیگری را از زندگی ساقط کند. دادگاههای ایران مملو از پرونده هایی است که مهمترین عامل تشکیل آنها همین داشتن اعصاب است. شاید به جرات بتوان گفت اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران در کنار تمام تفاوتهایشان در یک نقطه مشترک هستند و آن نداشتن اعصاب است. راننده تاکسی؛ پرستار بیمارستان؛ منشی پزشکی حاذق؛ فوتبالیست یا ورزشکار معروف یا حتی مجریان تلویزیون و هنر پیشه های به اصلاح الگو هم بسیاری از اوقات روان، آبرو و اعتبار خود را به سبب نداشتن اعصاب و حواله مشت و لگد به اطرافیان از دست می دهند.

دکتر فاطمه امیر آبادی روانشناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار بهارنیوز می گوید خشم یکی از هیجانات خدادادی است و به منزله رشد انسانی در سیر تکامل بشریت همیشه حضور داشته است. در انسانهای بدوی خشم ابزاری در جهت حفظ جان بوده است. اما در این سیر تکامل نحوه بروز خشم، مکان و زمان آن نیز بسیار تغییر کرده است.

امیر آبادی می گوید: افراد در طی رشد خود از کودکی تا بزرگسالی با شرایطی روبرو می شوند که در روانشناسی به آنها ناکامی گفته می‌شود، شرایطی که به زبان ساده می‌توان گفت طبق انتظارات فرد نیست. به عنوان مثال ماشینی می خواهد که توانایی تهیه آن را ندارد یا دوست دارد چیزی را داشته باشد که نمی تواند. در کودکی شرایط ناکامی بسیار کوچک بوده و به راحتی قابل تغییر هستند مثلا کودکی اسباب بازی می خواهد اما در دسترس اش نیست. در این شرایط با کمی سر و صدا می تواند پدر و مادر را راضی کند که برایش اسباب بازی را تهیه کنند. اما این موضوع تا یک زمانی ادامه دارد و بعد از آن در بزرگسالی با سر و صدا راه انداختن نمی توان چیزی را بدست آورد.

این روانشناس می افزاید: نکته ای که در مورد خودتنظیمی های روانی باید به یاد داشت این است که افراد گمان می کنند مدیریت هیجانهای آنها در دست دیگران است و می گویند" فلانی عصبانی ام کرد" "تو این شرایط اعصاب برایم نمانده است" "با این مشکلات چطور می توانم آرام باشم".اگر هر کدام از ما مسئولیت خشم ها و پرخاشگری هایمان را به گردن دیگران بیاندازیم، مطمئنا راحت تر است. اما تا چه زمانی می توانیم از آن فرار کنیم.

امیر آبادی ادامه می‌دهد: متاسفانه آنچه در جامعه ما در حال رخ دادن است آن است که نه تنها در خشم بلکه در ناتوانی ها و عدم انگیزه هایمان نیز به دنبال منبعی خارجی هستیم که ما را کنترل کند و شرایط بهینه ای را برای ما ایجاد کند. اما آیا واقعا مدیریت هیجانات ما دست دیگران است؟ آیا تا بحال از خود پرسیده ایم ما تا چه اندازه بر خودمان مسلط هستیم؟ شواهد موجود حاکی از آن است که ما بجای مدیریت هیجاناتمان و به جای آنکه مسئولیت آنها را بپذیریم به خودمان اجازه می دهیم هر زمان و هر اندازه خواستیم هیجانات را بروز دهیم و سپس دنبال مقصر باشیم. مقصری که بتوانیم از طریق آن بروز بدون افسار هیجاناتمان را توجیه کنیم. کاش یاد بگیریم مدیریت هیجانات بخشی از مهارتهای زندگی است و حد فاصل بین انسان و حیوانات است.

اینکه شرایط زندگی به ویژه برای قشر متوسط و ضعیف جامعه ایران روز به روز دشوارتر می شود، نباید دلیلی برای فرو فکندن بار سنگین خشم خود بر محیط باشد. البته نباید از نظر دور داشت که مردم ایران در طول زندگی خود هرگز آموزش های لازم برای مدیریت و کنترل خشم خود نمی بینند؛ کودکان و نوجوانان و جوانان ما بی انکه با راهکارهای کنترل عصبانیت آشنا شوند هریک به نحوی قربانی خشونت حاصل از این نا آگاهی می شوند.

کودکی که والدینش کنترلی بر خشم خود ندارند قربانی خشونت پنهان و آشکار آنان می شود و نکته تلخ این داستان زمانی است که کودک یاد می گیرد خشمش را مانند والدین خود بروز دهد و این چرخه معیوب همچنان در طول نسل ها ادامه می یابد. نوجوانی که به سبب اقتضائات دوران بلوغ؛ مورد خشم معلم خود قرار می گیرد و از آنجایی که نه دانش آموز و نه متاسفانه معلم هیچکدام مهارت رفتار درست با یکدیگر را کسب نکرده اند فاجعه می آفرینند یا دانش آموز با سلاح سرد به زندگی معلمش خاتمه می دهد یا معلم با لوله پولیکا موجب قطع دست دانش آموز می شود

جوانی که به سبب هیجانات نادرست و القائات جاهلانه پاداش خیانت را مرگ می داند وقتی با چنین اتفاقی روبه رو می شود، از سر نادانی قمه و ساطور به دست می گیرد و مقابل چشم صدها همشهری دوربین به دست هم نوع خود را سلاخی می کند لزوما این جوان را نمی توان داعشی محسوب کرد، اگر جامعه یا خانواده طرز برخورد درست با هیجانات و تلخی ها را به وی آموزش داده بود شاید این خیانت تنها یک زخم کوچک در روحش می شد تا طناب دار دور گردنش.

به گفته دکتر امیر آبادی در کشورهای پیشرفته برای مدیریت خشم کلاسها و دوره های آموزشی خاصی طراحی شده است که همه آنها بر مهارت خودتنظیمی تکیه می کنند. مهارت خودتنظیمی نه تنها در خشم بلکه بر هیجانات، انگیزه ها و توانایی های فرد نیز تاثیرگذار است و به معنای توانایی فرد در تنظیم خود است. شاید به همین دلیل است که دادگاههای کشورهای اروپایی به نسبت جمعیت شان بسیار خلوت تر از مراکز دادرسی ایران است. اما در کنار تمام بحث های انجام شده همانطور که دکتر امیر آبادی تاکید کردند هرگز نباید شرایط بیرونی دلیلی بر بهم ریختگی درونی انسان باشد که اگر چنین شود باید دوباره به عهد جنگل بازگشت. تا هرکس آزادانه خشمش را روی دیگری خالی کند و سیر این چرخه انسان را از انسانیت دور کند.

روح ا....
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۰۹:۲۴
خب توی 8 9 سال گذشته مگه واسه مردم اعصاب گذاشت دکتررررررررررررررر محمود!!!!؟ گرانی های 300 درصدی، بیکاری، تحریم، پایین آمدن کیفیت کالاهای تولیدی و واردات جنسهای بنجل و جوانهای بیکار و دوبرابر شدن اجاره خانه و قیمت مسکن آنهم در شش ماه. بخدا مردم ایران هستند که تحمل چنین سختی هایی را دارند هر کجای دنیا بود محمود الان زنده نبود. (299224)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۴:۱۲
مشکل از عدم مطالعه مردم در مورد راهکارهایی برای کنترل خشم و رفتار درست است، هر کسی مثلا لیسانس شیمی دارد فکر می کنند اصول اولیه اخلاقی را هم بلد است در حالیکه ممکنست در یک رشته دکترا هم داشته باشی ولی چون اصول اخلاقی را از طریق خانواده و یا مطالعه جانبی یاد نگرفته باشد ، اصول اولیه اخلاق را هم بلد نباشد و اکثر مردم این نکته را نمی دانند، صدا و سیما هم اغلب فقط بد آموزی دارند و عرضه آموزش اصول اولیه را هم نداشته اند و فقط شعار مرگ مرگ و آموزش خلافکاری در فیلمهای خود میدهند (299281)
فردوس توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۶:۳۸
موافقم براستی ک اگر کسب و کار و درامد مردم خوب باشد و فرصت تفریح و سرگرمی باشد و نیاز ب 2 3 شغل نباشد اعصاب اکثریت جامعه خوب می شود
معلم مشهدی (299345)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۶:۴۱
رفاه و رونق کار مقدمه ارامش روانی در جامعه است و درامد خوب با رفاه و تفریح و تندرستی قطعا ارتباط دارد
شرط رفاه نبود تحریم و فضای منفی و بودن درامد خوب برای دولت و ملت وفضای مثبت است (299348)
خبرنگار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۸ ۰۲:۵۵
این قسمت متن رو دوباره مطالعه کنید:
«نکته ای که در مورد خودتنظیمی های روانی باید به یاد داشت این است که افراد گمان می کنند مدیریت هیجانهای آنها در دست دیگران است و می گویند" فلانی عصبانی ام کرد" "تو این شرایط اعصاب برایم نمانده است" "با این مشکلات چطور می توانم آرام باشم".اگر هر کدام از ما مسئولیت خشم ها و پرخاشگری هایمان را به گردن دیگران بیاندازیم، مطمئنا راحت تر است. اما تا چه زمانی می توانیم از آن فرار کنیم.» (299483)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۰۹:۴۳
همه درگیریم , همه از حقیقتا درمیریم , از مشکلاتمون فقط جوک ساختیم خندیدیم (299225)
لطفا منتشر کنید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۰:۱۴
از وقتیکه چشم باز کردیم ،بدقولی ،دروغ ،زورگویی،خشونت رو به اسم دین خدا تقیه معرفی کردن ،بزرگ براحتی میگه خدعه،معلما زمان ما جز توبیخ شلاغ خط کش فلک چیزی دیگه حالیبشون نبود،اسم هرگونه تفریح رو گذاشتن فساد،پول شهرستانی ها رو یا دزدیدن یا ریختن تو تهران و قم و...،شهرای ما خرابه ،طرف 20سال درس خودنده دقت کنین بعد مردک توی تلویزیون میگه بی عار تنبل چرا از کار کردن ابا داری مگه چنتا کتاب خوندی برو سبزی فروشی کن برو کارگری ای اوف بر بی حیایی ،ما شدیم دلغک شدیم وسیله ی سواری دادن به .... (299227)
محمدخانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۰:۱۵
در این مقاله بیشتر مشکلات ناشی از عدم کنترل خشم بیان شده بود و نکته های آموزشی برای کنترل خشم در آن وجود نداشت اگر چند روش برای کنترل هیجانات و خشم بیان می شد بهتر بود (299228)
ملت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۰:۲۴
مشکل ما با اروپایی آن است که آنها راه آینده را روشن و ترسی از اینکه به فلاکت دچار شوند و پول نان و آب نداشته باشن نیست ولی ما در کشورمان آینده را مبهم می دانیم و هر روز که بیدار می شویم می بنیم که آب نان حق بیمه تعداد بیکاران ... اضاف شده ... (299230)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۰:۲۹
در 8 ساله ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد موضوع عصبانیت در جامعه بسیار گسترده تر شده بود/ (299231)
شماواسه ماچی داری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۰:۴۵
بالاخره یک نمونه ازمصداق نرمش قهرمانانه روشد(تفاوت زمانی بماند)و اون مربوط میشه به توضیحاتی که صاحب باشگاه سوارکاری به شریعتمداری میده اماوقتی ظریف درشبکه یک گفت که امریکاییهاازقبل نسبت به تهیه برنامه اقدام کرده بودن این برنامه روزچهارشنبه اماده بودخبرازهمه گزینه هاروی میزاست رومیداد اماگویاظریف ظن مثبت به میل امریکایهابرده بودکه بایستی گفت به این وزیرنمیشه اعتمادکرد (299232)
-----
Romania
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۰:۵۳
باید روی اعصاب مردم ایران کار کرد (299236)
روانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۱:۳۵
مشگلات روانی یابهداشت روانی افرادمدیون عوامل اقتصادی است وقتی افراد جامعه زیرذفشاراقتصادی استخوان خوردمی کنندبهداشتروانی افراد مشکل دارمی شودواین باعث حوادثی چون دعواهای خیابانی یاخانوادگی میشودوآمارهای فزاینده طلاق وخشونت نیزدلیلی براین مدعاست (299245)
سین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۱:۳۸
حرف شما قبول... ولی بیا دکتر جان یه آزمایشی انجام بدیم. شما یه سری مدارکتون رو بدید مثلا شناسنامه؛ از بین میبریمشون بعد شما تشریف ببرید که مثلا المثنی بگیرید، بعد اونوقت به اعصاب خودتون امتیاز بدید. حالا دیگه مراحل بالاتر کار با شهرداری بیمارستان و نیرو... (299247)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۲:۰۱
به خاطر مشکلات اقتصادی است (299251)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۳:۲۶
وضعیت افراد در خانواده شکل میگیرد و رفتار خانواده تحت تاثیر رفتارهای اجتماعی است که در آن زندگی میکند و در رفتار اجتماعی وقتی شاهد هستیم مسئولین چگونه به ما آموزش می دهند که بجای رافت حالت تهاجمی داشته و اکثر کشورها را دشمن خود پنداشته و با مرگ گفتن به این و آن خود را تخلیه کنیم آیا انتظار بیشتری از این مردم خواهیم داشت ؟ (299260)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۳:۴۲
وقتی در کشور ما علوم انسانی یکی از شاخه های تحصیلی تحقیر شده محسوب میشود و کمتر کسی وارد این رشته نظری شده و رشته های مربوط به آن کمترین امار تحصیلی را داراست همین مشکلات بروز میکند
امروز جامعه ما بیشتر از هر زمان دیگر نیاز به جامعه شناسان قدر دارد امروز جامعه ما نیاز به حقوق دانان قدر در سطح بین الملل دارد امروز جامعه ما نیاز مبرم به مشاوران اجتماعی دارد
جامعه ما از لحاظ اجتماعی و فرهنگی ازهم گسیخته و عقب مانده شده و در کل چیزی باقی نمانده (299261)
شهر یک پارکی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۴:۲۳
به جزء تهران و چند شهر دیگه بی امکاناتی تو باقی شهرها بیداد می کنه مشکلات اقتصادیم مزید بر علت هستند (299292)
Soleimani
Norway
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۱۴:۲۷
مشکل اينجاست که فقر بيکاری تو جامعه بيداد ميکنه
شادی گناه شمرده ميشه اميد به زندگی غربی شمرده
رسانه ملی تبديل به رسانه ميلی شده و معضلات جامعه عامدانه بيان نميشه
تا مختصان امور روحی و روانی برنامه های خود را براى کاهش خشونت عرضه کنند
متاسفانه مسولين هيچ توجهی به اين موضع مهم نمیکنند که يکی از خطرناکترين معظلات امروز جامعه ايران می باشد
جالب همه علت را ميدونيم ولی بخاطر رعايت محدوديت آزادى بهار نيوز مجبوريم حاشيه بريم (299294)
هومن
Germany
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۲۱:۱۱
دیشب از تهران پرواز داشتم برای خارج از ایران . 2-3 کیلو اضافه بار داشتم و باید پرداخت میکردم . ته صف منتظر بودم که نوبتم شه . رفتم سر صف که از نفر پشت باجه بپرسم که اصلا اینجا باید پرداخت کنم یا جای دیگه ؟ از نفر سر صف عذر خواهی کردم و کفتم ببخشید یه سوال دارم اجازه میدین بپرسم ازش ؟ برگشته میگه نه نمیشه نمیزارم هر چی میخای از خودم بپرس نمیزارم بری جلو ! یه مرد میانسالی هم بود ! دو سه تا اتفاق دیگه هم افتاد و محدودیت کلمه نمیزاره بگم . (299432)
رحمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ۲۳:۱۶
احمدی نژاد گذاشت مردم راحت زندگی کنند!!؟؟؟ (299456)