به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۶۹۴۱۰
چرايي اینهمه فساد اقتصادي

از این همه باورسوزی‌ها جلوگیری کنيد

...چه رنجی از این بالاتر که نام پر عظمت ایران، از حیث فساد دستگاههای اداری و مالی آن در گزارشات سازمان‌های شفافیت بین‌المللی در رده 160 و در خوشبینانه‌ترین حالت آن در رتبه 148 قرار گیرد...
از این همه باورسوزی‌ها جلوگیری کنيد
مالک رضایی

گروه اقتصادي: تا اذهان عمومی از بهت و حیرت خبر یک فساد چند هزار میلیاردی رها نشده و آحاد جامعه با خاطری آسوده سر به بالین آرامش نگذاشته اند، خبری دیگر از یک اختلاس و فسادی گسترده تر در گوشه ای دیگر از کشور بر روی خروجی سايت ها و خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد. گویی که بر آشفتگی‌های مالی پایانی نیست.

3000000000000 تومان،12000000000000تومان،13000000000000 تومان،94000000000000 تومان و........ اعدادی با صفرهای پرشمارکه هرکدام شرحی از احوال کسانی را بازگو می‌کند که همچون شترهای گرسنه و با اشتیاق که به یکباره به سبزی با طراوت بهاری رسیده باشند، با حرص و ولع به بیت المال هجوم آورده‌اند. این تعبیر فرمانروای بی رقیب ملک سخن حضرت علی (ع) از چنین آدمهایی است. همانهایی که ما امروز برای ذکر نامشان در رسانه ها، مکتبخانه ابجد، هَوَز دایر کرده‌ایم! میم-ر، ب-ز، میم-ه،میم -خ، ر-ج، واو-کاف،...

تا طشت رسوایی یکی از بام می‌ افتد، آن یکی به جای عذر خواهی از ملت که امری مرسوم، در هر دولتی وهر کشوری است، بلافاصله اظهار برائت می‌کند و مَفسَده را به جناح رقیب حواله می‌دهد، که این رسوایی در زمان من نبوده است و در زمان قبلی بوده است. کسی نیست بپرسد که آیا اگر یک شهروند معمولی، برای برائت از یک خطای کوچک، چنین استدلالی را به عالیجناب ارائه کند شما از او می‌پذیرید که انتظار دارید افکار عمومی آنرا از شما بپذیرد؟

این اندازه پایین تصور کردن آگاهی و شعور عمومی جامعه و اینگونه مخاطب ساختن آنها، هیچ ملتی را خوش نمی آید. گیریم، اين توجيه‌ها ، درست است که به صد دلیل و برهان، نیست، شما چرا بی توجه به هر توصیه و هشداری، او را با آن پیشینه، در حساس‌ترین پست اجرایی کشور قرار دادید و بر صدرش نشاندید و به نشان درجه یک خدمت و لیاقت نوازش کردید، که امروز نامه دلدادگی و دلبردگی برای شما بنویسد حاکی از اینکه «ما را سری است با تو که گر خلق روزگار، دشمن شوند و سر برود، ما بر آن سریم»

اینهمه، پناه گرفتن اختلاس و فساد، پشت جناح بندی ها و باندبازیهای سیاسی، چه معنایی دارد؟ مردمی که به اقتضاء وظیفه دینی و میهنی، مدام تلاش می‌کند تا در مقابل زیاده طلبی های داخلي و جهانی کمر راست نگه دارد و در مقابل زورگويي سر خم نکند، چنین سخنانی را بر نمی‌تابد. این ملت بنا به عهدی که با آرمانهای والای شهدا دارد، با همه، آشفته‌دلی از عهده آن میثاقی بر خواهد آمد که با زلف پریشان یار کرده است.

حسن عَهدش، نگذارد که نهد پای دگر. گوید این نیز نَهَم بر سر غم‌های دگر. اما دست اندرکاران هم وظیفه ای به عهده دارند. جا دارد که این امید و اعتماد را قدر بدانند و از اینهمه باورسوزیها جلوگیری کنند. دستی از آستین اراده به درآورند و در برخورد با ریشه‌های فساد کاری بکنند. چه رنجی از این بالاتر که نام پر عظمت ایران، از حیث فساد دستگاههای اداری و مالی آن در گزارشات سازمانهای شفافیت بین المللی در رده 160 و در خوشبینانه ترین حالت آن در رتبه 148 قرار گیرد.

در حالی که متولیان اجرایی آن به طور مرتب از توسعه، عدالت، صداقت، خدمتگزاری و..... سخن می‌گویند، کارشناسان اقتصادی از دامنگیر شدن فساد،سخن بگویند که بابک زنجانی، محمود رضا خاوری، ابدالی، شاندیز و..... در آن پرورش می یابند و پروار می‌شوند و ما بی توجه به پدیده هایی از این دست، مدام، در انبار زندگی خود، گندم، جمع می‌کنیم و مرتبا هم گندم جمع آمده، گم می‌کنیم. توسعه و پاکدستی با پدیده هایی مانند زنجانی،خاوری و...نمی‌تواند رابطه ای سالم داشته باشد.
اول ای جان،دفع شر موش کن، وانگهان در جمع گندم کوش کن

در حالی که همه مسئولین از لزوم مبارزه با فساد و اختلاس در سیستم مالی و اداری سخن می‌گویند چرا ما با دهها برابر رتبه پر فاصله از دیگرانی قرار داریم که متولیانشان در طول سال، یک جمله هم در آن وادی سخنی نمی‌گویند و با الفاظ و تعابیری همچون «الگوی توسعه»، «بومی سازی توسعه»، «مدیریت جهانی»،«پاکترین دولت تاریخ » و.... شعر نمی‌سرایند، اما بدون حرف و حدیث و حاشیه، تمام امکانات وتوان کشور خود را در عمران، توسعه، اشتغال و رفاه عمومی جامعه به کار می گیرند. کاری که دولت ما با پنج نفر هم به نحو مطلوب انجام نمی‌دهد با یک نفر انجام می‌دهند.

نه از پدیده «دولت سنگین و پرهزینه» در آنها خبری هست و نه از ارقام نجومی و سر به فلک کشیده هزینه های اجرایی و بهره‌وری کمتر از نیم ساعت دولتی، که هرساله بیشتر از شصت درصد بودجه ملی کشور را صرفا جهت گذران و اداره خود به کام می‌کشد و باز با موضع طلبکارانه از جیب و بودجه مردم، هر جا کم می آورد، یا با نرخ ارز بازی می‌کند و یا مرتبا اسکناس چاپ می‌کند و چوب حراج به داشته ها و ارزش پول ملی می‌زند و با کمال افتخار اسم آنرا را هم می گذارد، مدیریت!

یاعلی(ع)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۴:۲۱
واقعا ادم ناامید میشه مردم تحت فشارن تو خوردوخوراکشون موندن چرا؟چرا؟؟این رقم ها میدونین چقدره کمترین مجازاتش اعدام اگه یه فرد عادی اختلاس کنه جیکارش میکنین؟چرا قانون اجرا نمیکنید از این دلواپسان از خدا بی خبر نترسید (290954)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۹:۴۹
مگر ما شیعه حضرت امیرالموئمنین نیستیم که فرمود:بیت المال را اگر کابین زنانتان کرده باشید پس میگیرم....مگر نه اینکه وقتی ایشان از کجروی یکی از امیران خود اطلاع یافتند در دم حکم برکناری او را صادر کردند و در جواب کسی که گفته بود چرا اینقدر با عجله او را برکنار کردید فرمودند:اکنون که من از خطای او آگاه شده ام اگر او را برکنار نکنم من هم در گناه او شریک خواهم بود....پس چرا در برخورد با مفاسد اقتصادی اینقدر تعلل صورت میگیرد ؟؟؟؟؟؟ (291027)
یه شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۴:۲۸
ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻫﺮ ﻫﺰﺍﺭ ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﯾﮏ ﻣﺤﻤﻮﺗﯽ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﻮﺩ ، ﺑﻪ ﺍﯾﻨﺼﻮﺭﺕ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺭﻗﺎﻡ ﺍﺧﺘلاﺳﻬﺎﯼ حکومتی
ﺑﺎﻋﺚ ﺳﺮﺩﺭﺩ ﻧﻤﯿﺸﻮﺩ ، ﻣﺜﻼ ﺑﺎﺑﮏ ﺯﻧﺠﺎﻧﯽ ﻓﻘﻂ ﺳﻪ ﻣﺤﻤﻮﺗﯽ ﻭ ﭘﺪﯾﺪﻩ ﺷﺎﻧﺪﯾﺰ 93 ﻣﺤﻤﻮﺗﯽ ﮐﻼﻫﺒﺮﺩﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ (290956)
چرا عاقل کند کاری...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۵:۰۵
از خدا بترسید نه از بنده خدا قانون اجرا کنید چرا مردم انقلاب کردن؟واقعا چرا؟؟ کاری نکنید مردم به خشم بیان (290962)
ﻣﺤﻤﺪ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۷
ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﻭاﮊﻩ اﻣﻴﺪ ﺳﻮﺯﻱ,ﺑﺎﻳﺪ اﺯ ﻣﻠﺖ ﺳﻮﺯﻱ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﺮﺩ,اﻗﺎ اﺭاﻣﺶ ﺣﺮاﻣﻪ ﺣﺮاﻡ ﺣﺮاﻡ (291013)
دسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۱:۳۳
وای به روزی که مردم به ستوه ایند. هیچ کس تحلیلی واقعی روی این ملت مظلوم ندارد ملت ایران تجربه ثابت کرده است که اتش زیر خاکستر هستند (291049)
سرزمین مادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۵:۳۳
یه بنده خدایی حساب کرده بود رقم دزدزی های 8 سال زمان دولت خادم مردم رو که به هر نفر از مردم 249میلیون تومان میرسید .اگه دولت دست پاکها اینه پس ناپاکش چیه؟متاسفانه ما مردم کلا فراموششششش کاریم میگی نه نگاه کن (290964)
ابوالقاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۶:۱۵
سلام ،
هیچ گندم کاری و جو بر دهد؟ / دیده ای اسبی که کره خر دهد ؟
برادر عزیز! صحبت از نام پر عظمت ایران میکنی ! از یک منظر درست گوئید.سرزمینی که در درازای تاریخش،نبرد و خون،برای برقراری عدالت جاری بوده،و سیاسیونی چون
بزرگمهر و نصیرالدین توسی و حسنک وزیر و امیرکبیر و مصدق و اموزگارانی،چون ابن سینا،رازی،مولانا،سعدی،و دردانه خلقتی چون حافظ،داشته،که ملل دیگر برای یکی از اینها لَه لَه میزنند،چه شده که ما گرفتار احمدی نژادها میشویم؟ اشکال کجاست؟ مگرما چه کاشتیم،که ثمره اش این بوده؟ دیگه جا نداره! (290973)
amin es
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۷:۴۸
هنوز هم بين مردم تفكراتی رو ميبينيم كه براشون فساد مهم نيست و حاضرند بايه وعده غذا شكمشونو سير كنن اما سران فتنه اعدام بشن.اينه ثمره كاشت ما (290993)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۶:۳۵
اگر معیار و سنجش موارد زیر باشه:
وصیت نامه امام (ره) مطالعه کنید
نهج البلاغه حضرت امیر المومنین مطالعه کنید (290979)
مدیرجهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۶:۴۳
بگم بگم راه بندازیدتتاخلافکاران رسواشوند (290980)
قلی زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۷:۵۸
کسی نیست بپرسد که آیا اگر یک شهروند معمولی، برای برائت از یک خطای کوچک، چنین استدلالی را به عالیجناب ارائه کند شما از او می‌پذیرید که انتظار دارید افکار عمومی آنرا از شما بپذیرد؟ (بهترین سخن این است واقعا مسولین به این سوال پاسخ در خور بدهند خواهشا) (290999)
دل خون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۰۶
گرحکم کنندکه مست گیرند درشهر هرانکه هست گیرند
ست (291003)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۱۳
دزدی و اختلاس در همه کشورها هست نه که نیس ولی خوب ادم به عکس العمل رسانه ملی تو این کشور خنده اش میگیره (ب ز) (م ر) و....... خدایش این کارا چیه حرص ادم رو در میاره خوب این دیگه چه مسلمونیه یه نفر یه خورده موهاش بیرون هس ایطور برخورد میلیارد دزدی (ب ز)و ..... (291004)
محسن
Romania
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۲۵
تا در این مملکت، امور مهم بدست افراد شایسته و مدبر داده نشه، روند فساد ادامه خواهد داشت. (291009)
I معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۸:۴۴
سبورجیان جواب بدهد چراخامش است واقعامعنی پاکدستی رافهمیدیم (291012)
امرایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۹:۰۱
ماشین حسابی که بتواند این اختلاسهای نجومی را که در دولت احمدی نژاد ( دولت اصولگرایان) رخ داده به تومان تبدیل کند و رقمی قابل فهم برای عموم مردم از آن بدست آید پیدا نکردم (291020)
داش کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۱۹:۴۲
وقتی مجلس ودولت قبلی به هم نون قرض بدن ونماینده از معاون اول پول دریافت کنه ووامدار دولت باشه.. . د.
چه بایدکرد واصلا چه می توان کرد؟هیچی بایدنشست وزار زار به حال خود گریه کرد؟
بلایی که آمریکا وانگلیس برسر ملت می آوردند الان هم باندهای قدرت وثروت سر ملت می آورند؟مگراونا ثروت راچپاول نمی کردند؟خوب ایناهم می کنندچه فرقی می کنند؟بوالله باور کنید بعضی نماینده های مجلس اصلا مردم را حساب نمی کنند.آدم حساب نمی کنند. (291026)
ایثارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۰:۰۰
افراطیها اگر کمی دلسوز بودند اقلا دق میکردند بجای نعره کشی به سر بیگانگان و انداختن گناهان به گردن دیگران بر سر دزدان فریاد بکشند . . . د (291029)
مشتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۰:۲۷
اولا" برای انتخابات اتی هوشیار باشیم ثانیا"از خدا بخواهیم انهای که دانسته یا ندانسته این دولت درغگورا8سال بر گرده این ملت سوار کردن وازاو حمایت کردند رسوا کند انشا الله (291035)
ج
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۱:۰۲
باید مطالبه ی مردم و رسانه ها ابتدا افشا و بعد بازگشت این پولها به هر طریقی به بیت المال باشد. (291042)
...
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۱:۲۷
....
ناگـه ز کـمينگاه يکی سـخت کمانی
تيری ز قضاو قدر انداخت بر او راست

بـر بـال عـقاب آمـد آن تير جـگر دوز
وز ابر مر او را بسوی خاک فرو کاست

بر خـاک بيفتاد و بغلـتيد چو ماهی
وانگاه پر خويش گشاد از چپ و از راست

گفتا عجبست اينکه ز چوبست و ز آهن
اين تيزی و تندی و پريدنش کجا خاست

چون نیک نگه‌کرد و پر خويش بر او ديد
گفتا ز که ناليم که از ماست که بر ماست
حتما یه جای کارمون می لنگه ابوالقاسم عزیز و تا زمانی که نتونیم از احساسات و منظقمون در جای مناسب خودش استفاده کنیم نتیجش همینه و فعلا جا داره. (291046)
همراه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۱:۲۸
تازه ما کشور اسلامی هستیم و مدعی ام القرای اسلام. این همه فساد و اختلاس در ام القرای اسلام چه می کند؟؟ حکومت اسلامی اینجوری مدعی بهترین نظام سیاسی جهان است؟؟؟؟ (291047)
دسی.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۱:۲۹
خدایا ترا به ناله گرسنگان این مرز و بوم که در حال حاظر هیچ پناهکاهی جز تو ندارند ونخواهند داشت قسمت میدهیم که هرکس در هر مقامیبه این ملت مظلوم ستم میکند و حق زییستن خدائی را از این ملت مظلوم میکیردرا درهمین دنیا به سزای اعمالشان برسان و راستگویان حقیقی را از زندان ازاد بگردان (291048)
خس و خاشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۳:۳۳
میتوانیم برای سهولت کار وصرفه جویی دراعداد و ارقام هر هزار میلیارد تومان دزدی (اختلاس)را =یک محمودی قرار دهیم . (291077)
علت
United States
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۳:۳۸
به نظربنده علت این همه فساددرهمان استخدام است نتیجه استخدامهای سهمیه ای و پارتی ورانتی وتقلبی همین است وبس (291080)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ ۲۳:۴۰
آیا واقعا نمی بینید که مردم برای گرفتن یارانه و بسته غذایی در صف هستند و آنوقت این همه فساد و دزدی (291081)