به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۳۰ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۵۲۰۳۰

گروه دولت اسلامی در حال مهاجرت از توییتر

گروه بین الملل: ادامه فشارهای توییتر برای محدود کردن حساب‌های کاربری گروه دولت اسلامی (داعش ) باعث شده است که این گروه شبه‌نظامی به سراغ سایت‌های اجتماعی دیگری برود.
گروه دولت اسلامی در حال مهاجرت از توییتر
از حدود سه ماه پیش و بعد از آن که مشخص شد نیروهای گروه دولت اسلامی با استفاده از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند در تبلیغ آن گروه به موفقیت چشمگیری برسند، فعالیت‌ها برای محدود کردن آنها در اینترنت آغاز شد. از جمله در این مدت، فهرستی از حساب‌های کاربری آنها در توییتر مسدود شده است.

براساس گزارش‌ها، محدودیت‌های توییتر در این باره، هفته پیش به اوج خود رسید و حساب‌های مرتبط با گروه دولت اسلامی تقریبا همزمان با ایجاد، مسدود می‌شدند. به نظر می‌رسد که در واکنش به محدودیت‌های توییتر، اعضای گروه دولت اسلامی رشته حساب‌هایی را در سایت دایاسپورا ایجاد کرده‌اند و از امکانات این سایت برای انتشار خبرها و گزارش‌های مربوط به فعالیت‌هایشان در استان‌های مختلف عراق و سوریه استفاده می‌کنند.

دایاسپورا در مقایسه با توییتر کمتر شناخته شده است. اولین حساب کاربری مربوط به این گروه در دایاسپورا شش روز پیش به طور جدی فعال شد و از آن زمان تاکنون، بیانیه‌ها، عکس‌ها و تازه‌ترین خبرهای مربوط به عملیات نظامی گروه دولت اسلامی در این سایت منتشر شده است و حامیان این گروه در توییتر، آنها را دوباره به اشتراک گذاشته‌اند.

با این خط مشی جدید، گفته می‌شود که گروه دولت اسلامی برای تبلیغ خود در سطح وسیع و جذب مخاطب، به داشتن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی شناخته‌شده نیازی ندارد. اولین حساب کاربری گروه دولت اسلامی در دایاسپورا نزدیک به یک ماه ایجاد شد و تقریبا همزمان با آن، حساب‌های کاربری دیگری وابسته به این گروه در سایت‌های فرندیکا و کوییتر، دو شبکه اجتماعی دیگر، ایجاد شد. این دو شبکه اجتماعی مدعی هستند که بیشتر از توییتر به "حریم شخصی و محافظت از اطلاعات" کاربران خود متعهد هستند، اما حساب‌های کاربری دولت اسلامی در هر دوی این سایت‌ها سرنوشتی مشابه توییتر پیدا کردند و تنها سایت دایاسپورا در این باره سعه صدر به خرج داده است.

دایاسپورا یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که چهار دانشجو آن را از سال ۲۰۱۰ میلادی به راه انداخته‌اند. کاربران این سایت می‌توانند با استفاده از نرم افزار دایاسپورا، گروه‌هایی را در سرورهای خودشان ایجاد کنند. به همین دلیل، سایتی مرکزی برای فعالیت‌های این شبکه اجتماعی وجود ندارد، هرچند کاربرانش از مسیر یک رشته سایت‌های به هم پیوسته می‌توانند با کاربران گروه‌های مختلف در سایت ارتباط برقرار کنند.
مرجع : بی بی سی