به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۱/۲۸ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۱۵۲

جوان ایرانی، طراح ویژه‌های BMW

ماجراي BMW در خيابان‌هاي تهران ريشه در تاريخ اين شهر دارد. در سال‌هاي دهه 60 و حتي اوايل دهه70، BMW‌هاي قديمي هنوز در شهر اتومبيل قشر مرفه محسوب مي‌شدند. بعدها برندهاي ژاپني و كره‌اي شهر را زير چرخ‌هاي‌شان گرفتند اما ميان جوان‌ها گروهي ظهور كردند كه 2002 BMW را با ديزاين اسپرت زيباترين خودروي جهان مي‌دانستند. اين روزها كه جديدترين مدل‌هاي BMW در تهران نگاه‌ها را خيره مي‌كنند، از BMW تمام خاطرات گذشته هم تكرار مي‌شود؛ تنها پس از مرور اين همه خاطره با BMW در شهر است كه خبر «طراح BMW يك ايراني است» آدم را شگفت‌زده مي‌كند! با آقاي نادر فقيه‌زاده، طراح شركت معروف BMW آشنا شويد. زندگي يك ایرانی موفق در صنعت خودرو نادر فقيه‌زاده، متولد 1977 يعني همان 1355 در تهران است. وقتي 9 ساله بود به همراه خانواده‌اش راهي كشور آلمان شد. بعد از گرفتن ديپلم به دانشگاه رفت و مدرك فوق ليسانس خود را در رشته طراحي خودرو از دانشگاه فورتزهايم Pforzheim آلمان دريافت كرد. او دوره طراحي صنعتي را در كمپاني مرسدس بنز گذراند و از همان‌جا همكاري خود را با شركت‌هاي بزرگي همچون مرسدس بنز و BMW آغاز كرد. در سال 2001 به گروه طراحان BMW پيوست و كريس بنگل معروف، بزرگ‌ترين طراح تاريخ BMW كسي بود كه نادر فقيه‌زاده را مستقيما به تيم طراحي آن شركت برد. نادر در سال 2001 درجه كارشناس ارشد را در طراحي خودرو از آن خود كرد و از آن پس در مسابقات طراحي خودرو در شركت BMW حضور فعال داشت. او امتياز طراحي چندسري از اتومبيل‌هاي اين كمپاني بزرگ را نيز از آن خود كرده است. طراحي داخلي سري 7 BMW و طراحي بدنه نسل جديد سري 6 همان كمپاني از جمله كارهاي او در اين زمينه است. فقيه‌زاده اكنون يكي از 20 طراح مشهور BMW به حساب مي‌آيد و در كنار طراحان بزرگي همچون Adrian von Hooydonk، Karim habib و... كار مي‌كند. راه يافتن نادر به شركت‌هايي همچون بنز و BMW خيلي دور از ذهن نبود. در پايان هر ترم تحصيلي، نمايشگاه‌هايي از كارها و پروژه‌هاي دانشجويان در دانشگاه محل تحصيل او برگزار مي‌شد و مهمانان شناخته شده و صاحبنامي از شركت‌هاي بزرگ خودروسازي آلمان از آن نمايشگاه‌ها ديدن مي‌كردند. دانشجوي ترم چهار فوق‌ليسانس طراحي خودرو بود كه در يكي از همين نمايشگاه‌ها از سوي 2شركت بزرگ BMW و پورشه به همكاري دعوت شد. او به‌دليل علاقه بيشتري كه به طراحي‌هاي BMW داشت اين شركت را انتخاب كرد. او هم‌اكنون 2سري طراحي توليد شده در بازار دارد، سري6 و 7 BMW. اگرچه شركت BMW معتقد است طراحان داخلي خودرو نبايد به طراحي بدنه بپردازند و طراحان بايد در يك زمينه متمركز شوند اما نادر توانسته توانايي خود را در هر 2 بخش طراحي داخلي و طراحي بدنه به نمايش بگذارد و اين امتيازي است كه هر طراحي از آن برخوردار نيست. طراحان BMW سرمايه‌هاي اين شركت هستند؛ آن‌ها بايد بسيار رازدار باشند و در مورد فعاليت‌هاي بخش طراحي شركت با كسي صحبت نكنند؛ نادر هم بسيار رازدار است و به همين دليل تا‌كنون كمتر از او چيزي خوانده يا شنيده‌ايد. يك دانشجوي طراحي صنعتي وقتي طرح‌هاي جديد BMW را با دقت مشاهده مي‌كرد امضاي شخصي به نام نادر توجه او را به‌خود جلب كرد و نادر فقيه‌زاده از آنجا شناسايي شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


مالک
United States
۱۳۹۱/۰۱/۲۸ ۱۵:۴۰
ای کاش این آقا فکری هم به حال ماشینهای زشت ایرانی مثل پراید و سمند هم می کرد.
افسرده شدیم از بس ماشین بد ریخت می بینیم (298)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۰۱/۲۹ ۱۲:۰۴
دمت گرم نادر جون دردت خوره تو سر اونایی که نمیزارن جونای ایرانی ماشیناشونو خودشون طراحی کنند با عوض کردن رینگ ماشین و اسپرت می دونن با چراغ لای در آپشن اضافه می کنند (313)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۶ ۱۷:۳۶
بهار خانم، دوست خوب من، مراحل تولید ماشین های مدرن بسیار پیچیده است و طراحی فقط یک مرحله از آن است. ما در صنایع زیربنایی انومبیل ضعف داریم مانند ریخته گری، سایت و غیره. این طراح ایرانی عزیز اگر هم به ایران بیایید طرح هایش با زیر ساخت های تولید اتومبیل ما همخوانی ندارد. درست مانند آن است که پیراهن تیم برزیل را تن فوتبالیست های ما بکنیم و انتظار داشته باشیم مثل برزیل بازی کنند. آنچه ما نیاز داریم طراحی نیست بلکه پیشرفت در زیر ساختهاست و طراحی در مراحل بعدی است. (211131)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۲۶ ۲۱:۴۳
مشکل از سیاست های کلان این مملکت هست که اجازه نمیده در شرایط مناسب سرمایه گذارهای خوبی مانند BMW و خودرو سازهای مطرح دنیا بیان و اینجا خط تولید راه بندازن و انتقال تکنولوژی انجام بشه بقیه صنایع هم کم و بیش همینطوری هستن اگر مثل چین اینجا سرمایه گذاری می شد و از نیروی این نسل جوان استفاده می شد اینقدر بیکار نداشتیم. (213306)
مصطفی
۱۳۹۱/۰۲/۰۱ ۱۵:۵۲
قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری (360)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۷ ۱۳:۱۸
ایرانی جماعت قدر هیچ چیزی رو نمیدونن مشکل از کجاست نمیدونم (209720)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۲۷ ۱۹:۵۷
بانظرمالك ومصطفي موافقم. (207463)
معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۵ ۱۱:۱۸
بچه های ایرانی خیلی مغز هستند باید به ان ها نوجه کرد
ولی....... (209227)
سبد کالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ۱۳:۴۹
توروخدا انقد جوون ایرانی جوون ایرانی نکنید.
این بابا اگه ایران مونده بود الان باید آفتابه طراحی می کرد. (210048)
سبد کالا 1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۶ ۱۷:۳۸
تو همون آفتابه را طراحی کن ما را ضی هستیم و بهت دست مریزاد میگیم. (211134)
حالا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۲/۱۹ ۲۳:۱۴
بابا این که ایرانی نیست .در اصل آلمانیه.این آلمان بوده که خلاقیت رو در ایشون بارور کرده .تو ایران بود یا شیشه ای بود یا تو زندان. (212115)
تدبیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۰۴ ۱۰:۱۲
تا وقتی مدیران انتخابی تمام قسمتها دلالان پولساز هستند و افکارشان این است که چگونه اطلاعات خاص بازگانی شرکت تحت امر خود را به پولسازی دلال گونه تبدیل کنند پیشرفت صفر است هنر در لذت از شغل نهفته است و این لذت قابل مقایسه با پول نیست فرضاً پولدار شوی که چه کنی ؛ پول را باید بدست آورد تا کار و حرفه خود را در صنعت و کشاورزی رونق دهی حال آنکه هر جا سخن از رونق دلالی بی منطق و اصول رانتی است و تولید هیچ جایی ندارد . (213655)
بنده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۱۶
با این سیستم مدیریت انتصابی همین مقدار هم زیاد است سال گذشته به تایید خود آقایان 10هزار دانشجو از کشور مهاجرت نمودند اگر توی این تعداد 10نفر مانند این آقا باشند میدانید چه سرمایه هایی را به راحتی از دست دادیم ؟ به نظر شما این تعداد برای چه مهاجرت کردن ؟فقط وفقط برای اینکه این مملکت سرشار از خط قرمز هاست اینجا نروید ،اینکار را نکنید،فلان چیز را نخورید،به فلانی نگاه نکنید ،اگر بشود تمام 24ساعت را در مسجد بگذرانید ووو....خسته شدیم کاش یا عمر هرچه زودتر تمام میشد یا .... (216586)
کاوه آهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۱۶ ۱۵:۳۵
انگار برخی از قدرتمندا اومدن که نزارن جوونای ایرانی به جایی برسن (215341)
designer
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۸ ۱۵:۴۶
منم خیلی دوس دارم طراح اتومبیل شم...ماشینهای زیادی تا بحال کشیدم...مثل بی ام و ایکس6و جنسیس کوپه و جنسیس سدان2015...درسته امکانات تو ایران کمه ولی من اینقدر تلاش میکنم تا شاید بتونم ماشین طراحی کنم... (276502)
شاغلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۰/۱۹ ۱۹:۵۰
اگه تو ایران بود الان دنبال 30 هزار تومن وام برای کارگاه طراحی آفتابه بود.
تقریبا تمام فشار کشور روی تولید کنندس و عده بسیاری از اونها ارتزاق میکنن.
صاحب ملک ماهی 3 میلیون اداره مالیات و ...

وقتی هم صحبت از عدم وابستگی به نفت میشه تنها راه حل اینه که مالیات رو از تولید کننده بیشتر کنن. (276627)
شاغلام
Switzerland
۱۳۹۳/۱۰/۱۹ ۲۰:۰۱
ما تو کشور به امثال کوچکمند زاده و رسانایی و ... احتیاج داریم.
نا سلامتی میلیاردها میلیارد به جی ان پی کشور کمک میکنن.

اگر غربی ها این ژنراتورهای جی ان پی را کشف میکردن یا از طریق وعده های کلان اغوا میکردند اینها را. یا اگر اینها به علت علاقه زیاد به رایحه خوش خدمت امتناع میکردن اینها رو میدزدیدند (276628)
امير
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ۱۳:۲۰
تو ايران دستهاى پنهان نميذارن رشد کنى . (280643)
امير
Romania
۱۳۹۳/۱۰/۲۹ ۱۳:۲۳
دمش گرم (280645)
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۰۹ ۲۰:۲۹
منم طراحی می کنم ...از ده سالگی و به تجربه بدست آوردم این مهارتو....ولی هرچی به این سایت و اون سایت و ای شرکت و اون شرکت میفرستم اصلا جوابی داده نمیشه..
استادای توی دانشگاه میگن تو کجا کلاس میری (285421)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۱۱/۱۰ ۱۲:۳۱
اگه الان تو اران خودرو بود؟ فکر میکنین چیکاره بود؟؟؟؟ (285578)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۴/۱۵ ۲۱:۲۶
کار نادر عالیه...ولی بازم اون یک خودروی آلمانیه... (340548)
شلغم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۱ ۱۲:۴۰
آیاواقعا ما ایرانیها بااستعدادیم یا واقعیت چیز دیگری است؟فقط ما ساعتها مینشینیم و به خود و تمدن گذشته مان افتخار میکنیم ومیگوییم جوانان ایرانی مغزند و ما از همه مردمان جهان بهتر میفهمیم وبیشتر میدانیم و بعضی اوقات هم اشاره میکنیم به اینکه بزرگترین دانشمندان وجراحان و اساتید دانشگاههای مطرح جهان ایرانی اند وکیف میکنیم که چقدر باحالیم و حرف نداریم درحالیکه حقیقت چیزدیگری است کشورهای دنیا مواظب جوانان بااستعداد خود هستند که این سرمایه های ارزشمند خود راحمایت کنند و بکار بگیرند امامافقط داریم جان میکنیم ... (343098)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۶/۲۳ ۱۳:۵۴
مغز ایرانیان با مغز اروپاییان وافریقاییان وژاپنیها و حتی اسکیموها کاملا یکی است تفاوت آی کی یو در ملیتهای مختلف آنقدر ناچیز است که به زحمت بتوان ملتی را باهوش و بااستعداد تر از بقیه دانست فقط فرق ما با بقیه در این است که سرمایه انسانی در کشورمان فاقد ارزش است مهم ارزش گذاری و حفظ استعدادها و بکارگیری از حداکثر توان افراد بااستعداد است که تفاوت را ایجاد میکند (343153)