به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ - ۲۰:۱۸
 
۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۲۶۴۷۸
بیلبوردهای فرهنگ‌ساز يا فرهنگ‌هاي بیلبوردساز؟

طرح‌هاي مضحکی كه عملا ضد تبلیغ و ضدفرهنگ هستند

طرح‌هاي مضحکی كه عملا ضد تبلیغ و ضدفرهنگ هستند
گروه جامعه: پیچیدگی‌هاي اطلاعاتی در عصر کنونی و وجود شبکه‌هاي وسیع تبلیغاتی، مقوله فرهنگ سازی از طریق تبلیغات را به عرصه متناقضی بدل کرده است که قدم گذاشتن دراین عرصه نیازمند دانش و تخصص است اما متاسفانه در سال‌هاي اخیر افرادی که متولیان آموزش و فرهنگ سازی، به اصطلاح "غیر مستقیم" بوده‌اند؛ به دلیل عدم برخورداری از دانش کافی؛ عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

نمونه‌هاي استنادي اين ادعا را نيز مي‌توان به تب بیلبوردزني در جهت خلاف جهت جامعه در سطح كشور و خاصه شهر تهران به وضوح مشاهده کرد، كه در تازه‌ترين موج آن، بیلبوردهايي که قرار است فرهنگ داشتن فرزندان زیاد را در جامعه ایجاد کنند؛ به صورت مضحکی عملا به یک ضد تبلیغ و ضد فرهنگ هستند. موضوع اصلی این نوشته بررسی اشتباهات خنده دار؛ و بی فرهنگي پشت این بیلبوردهای فرهنگ ساز! نیست؛ زیرا نویسنده اساسا با چنین گفتمانی که گذران زندگی با یک هندوانه و دوچرخه؛ را مي‌ستاید و در سال 2013 مي‌تواند کودکان را با بادکنک شاد نگه دارد؛ و جایگاه رفیع زن و مادر را در حد یک زایا و افزاینده پایین مي‌آورد و هیچ المانی از او را در جامعه نشان نمی‌دهد؛ سر ستیز دارد.

موضوع اصلی این است که طراحان و متفکران نخبه! چه پشتوانه فکری و فرهنگی داشته‌اند و در مورد فرهنگ جامعه ایران چه اندیشیده‌اند و اساسا در کدام ایران و در کدام تهران زندگی مي‌کنند؟ و تا چه اندازه شکمشان سیر و مغزشان تهی است که چنین هنر نابشان را به رخ مي‌کشند؟ ازدیاد جمعيت و داشتن فرزندان زیاد هزاران زیر ساخت و پایه مي‌خواهد که تامین معیشت تنها یکی از آنهاست.

پدر بزرگواری که در بیلبورد مشاهده مي‌شود با داشتن پنج فرزند در خوشبینانه‌ترین حالت خانه‌ای سه خواب دارد. یعنی حداقل 100 متر محل سکونت؛ اگر طراحان متفکر این بیلبورد در تهران زندگی مي‌کنند مي‌دانند که خانه در تهران برای خرید از متری سه میلیون تومان شروع مي‌شود و برای اجاره و رهن حداقل باید پنجاه میلیون پس انداز داشته باشید. آیا جوانی که در آستانه پدر شدن سی و چند سال سن دارد؛ و تازه با هزاران بدبختی شغلی به دست آورده است دارای چنین امکاناتی است؟ که بتواند پنج فرزند داشته باشد و خوشحال هم باشد؟ شاید طراحان هم مانند رئیس‌جمهور سابق منتظر معجزات مسکن پرند و مسکن پردیس هستند!

تامین خوراک و مسکن تنها یکی از دغدغه‌هاي داشتن فرزندان زیاد است اما مسئله‌اي که متاسفانه هرگز توجه خاصی به آن نمی‌شود مسئله تعلیم و تربیت این فرزندان است؛ به راستی یک مادر که تمام سال‌های مادر بودنش را طبق منطق این بیلبورد در بیمارستان‌هاي زنان و زایمان سپری کرده است فرصت مي‌کند که به تربیت و مطالعه در باره تربیت بپردازد؟ آیا در جامعه‌اي که توسط همین پدران آینده، صفحه فیس بوک فلان بازیکن و فلان مجری آباد! مي‌شود می‌توان انتظار رشد و شکوفایی نسلی را داشت؟

‌در کشوری که دومین صادر کننده بزرگ گاز دنیاست و کودکان دانش آموزش؛ در حریق بی لیاقتی مسئولانش بر روی آرزوهای خود چشم حرمان مي‌بندند، مي‌توان به ازدیاد نسل فکر کرد؟ بچه‌هاي این پدر بزرگوار کجا درس خواهند خواند؟ در کلاس‌هاي خطرناکی که پنجاه کودک بی گناه کنار هم جمع شده اند و مسئولیت شان به دست مدیرانی است که خودکشی دانش‌آموزشان، برایشان از مردن موری هم بی اهمیت تر است؟

در کشوری که زلزله و آلودگي هوا و جاده‌هايش، بیشتر قربانی را مي‌گیرند؛ برخي والدین کودکان آینده یا قربانی تصادفات جاده‌اي مي‌شوند؛ يا آلودگی هوای شهرها، برخي از آنان را به کام مرگ مي‌فرستد و کودکان بی سرپرست، نيز آواره چهارراه‌ها مي‌شوند تا نان شبشان را از فروختن گل رز و لنگ و اسپند در آورند! در آینده ایران چه اتفاق خاص و معجزه واری خواهد افتاد که به آن امید بر تعداد انسان‌ها بیافزاییم.

مگر غیر از این است که نسل آینده باید ایرانی داشته باشد که در آن زندگی کند؟ آیا مي‌توان دریاچه ارومیه را دوباره پر آب دید؟ چنین معجزه‌اي اتفاق خواهد افتاد؟ آیا زاینده رود دوباره معنی نامش را باز خواهد یافت؟ هامون و گاو خونی و کارون نجات خواهند یافت؟ جنگل‌هاي شمال؛ سواحل دریای خزر؛ از چنگ زمین خواران آزاد خواهد شد؟

در جامعه‌اي که افراد امنیت روانی ندارند؛ و هر لحظه اعصاب و روان شان با برنامه‌هاي رسانه ملی، یا پارازیت‌هاي سرطان‌زا بهم مي‌ریزد؛ در جامعه‌اي که افراد امنیت شغلی ندارند و هر لحظه ممکن به هر عنوانی شغلت را از دست دهی؛ در جامعه‌اي که حتی امنیت جانی هم کاهش یافته است و ممکن است قمه ای؛ چاقویی مال و جانت را تهدید کند. چگونه مي‌توان به بچه‌هاي بیشتری فکر کرد؟

وقتی گره ترافیکی 10 میلیون نفر در تهران را با هیچ ترفندی نمی‌توان گشود؛ چطور مي‌توان به فکر افزایش تعداد این جمعيت بود؟ همين ديروز دوستي از اهواز تلفن زد كه تورا خدا تو كه دستي به قلم داري و در رسانه ها نفوذي داري و مطالبت منتشر مي شود، محض رضاي خدا خطاب به مسئولان بنويس كه يك روز بيايند بيمارستان دولتي گلستان اهواز، ببينيد بيماران طبقه محروم جامعه و همراهانشان چه حال و روز دارند تا دريابيد كه اين بيلبوردها، جواب نخواهند داد.

تربیت یک انسان در ایران سهل و ساده گرفته مي‌شود. و معلوم نیست در جامعه‌اي که امکان دسترسی به مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی از امکان دسترسی به آدامس و شکلات هم بیشتر است؛ در جامعه‌اي که آمار مبتلایان به ایدز جهش خیره کننده‌اي را نشان مي‌دهد؛ در جامعه‌اي که دروغ و ربا و فساد دامنگیر مردمانش شده است؛ پدر شاد! بیلبوردهای تبلیغاتی شهرداری چگونه مي‌خواهد پنج فرزندش را به سرو سامان درستی برساند؟ در کشوری که پر مخاطب ترین رسانه‌اش یعنی تلویزیون با نسیم رسانه، به جنگ طوفان و سیل و گردباد ماهواره مي‌رود، چگونه مي‌خواهد به فرزندانش و به چهار فرزند پسرش! یاد دهد که خیانت و دروغ اصلا به زیبایی که سریال‌هاي فارسی وان به تصویر مي‌کشند نیست و تعهد یکی از اصیل‌ترین، اصول انسان است.

در عصر کنونی که هر روز شاهد کم رنگ تر شدن هویت‌هاي ایرانی و اسلامی هستیم؛ چرا باید فرزندانی را دنیا بیاوریم و از عهده آموزش صحیح عقاید و فرهنگ مان؛ به آنها بر نیایيم و نسلی بی هویت تر از نسل کنونی داشته باشیم؟ بنیان خانواده را پدر و مادر باهم تشکیل مي‌دهند و متاسفانه مادر در این تابلو اساسا وجود ندارد "که دوچرخه نرانده باشد!" پدر هم؛ اگر بخواهد برای هفت نفر هندوانه و بادکنک! هم بخرد باید از صبح تا شب کار کند.

پس مسئولیت تربیت اصولی و درست این کودکان آنهم در عصر هجوم فرنگ‌هاي برتر به فرهنگ‌هاي در خواب! با کیست؟ چه کسی باید به این کودکان یاد بدهد که پسرم! اگر روزی دیدی کشورت به هر دلیلی در موقعيت بحرانی قرار دارد که به تو نیاز پیدا کرده است؛ انصاف را سر لوحه کارت قرار بده و از این بحران برای خودت کاخ میلیاردی و باشگاه و خط هواپیمایی نساز. و اگر هم ساختی و سو استفاده هایت تن خاورمیانه را لرزاند حداقل خودت را بسیجی لقب نده!

اگر دلسوزان کشور و به ویژه مقام رهبری به افزایش جمعيت ایران تاکید معقولی دارند، بیش از آنکه این تاکید را بر مردم داشته باشند؛ بر مسئولین امر دارند. ایشان خواستار کار علمی دقیق و اساسی برای حل مشکل پیری کشور هستند و پر واضح است که کار علمی و دقیق بسیار متفاوت تر از اقدام مضحک شهرداری در نصب این بیلبوردهاست.

فرهنگی که با این بیلبوردها به مردم و مخصوصا بانوان ایران زمین منتقل مي‌شود؛ فرهنگ بی اعتمادی و سخیف دانستن این نوع فرهنگ‌سازی است؛ جای تاسف دارد که چنین ضد تبلیغ هایی به صورت وسیع در سطح شهر وجود دارند و تقریبا هیچ ارگان و سازمانی هم در مورد آنها اظهار نظر نمی‌کند و در آخر شاید به قول نوشته این بیلبورد با یک گل بهار نشود اما اگر عقل و تدبیر نداشته باشیم با هزاران گل بی سر و سامان و بی هویت، ایران به پاییزی خزان زده تبدیل خواهد شد.

خردمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۰۹:۱۶
مطلب خوبی بود. (195138)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۵:۳۵
اینکه جمعییت نباید پیر شود درست است ولی مشکل اقتصادی قشر جوان هم واقعییتی دیگر که تا حدی باعث اولی میشود ولی تنبلی و غفلت بعضی مردم دارا در اینکه فقط یک بچه می اورند هم واقعییت است که از نظر علم روانشناسی تربیتی نیز تک فرزندی اشتباه محض است، برای تشویق قشر تحصیلکرده و کارمند باید دولت به ازای هر بچه مثلا 5 میلیون به افرادی که تحصیلکرده اند کمک بلا عوض کند تا بهانه ای برای عدم زاد ولد موجود نباشد و اقشار بی سواد در اینده با زادولد بیشتری که اکنون دارند کل مملکت را پر نکنند ، سیاستگذران فقط طرح میدهند ولی مدیرانی قوی که با خلاقییت و تفکر بتوانند ان طرحها را عملی کنند ندارنند چون بسیاری از مدیران خلاق کشور عطای کار در سیستم داغون دولتی را سالهاست که به افرادی کم لیاقت ت بخشیده اند و این فاجعه اصلی این کشور است (195260)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۷:۰۵
مگه دستوری میشه کسی رو وادار به فرزندآوری کرد؟
چرا همیشه فک میکنن با دستور باید یه چیزیو بخوان؟پراید 20 میلیونه میشه حقوق 2 سال یه کارمند معمولی که اگه هیچی نخوره میتونه بخره بعد دستور هم هست بچه دار بشین؟
5 میلیون چیه دیگه مگه سوپرمارکته؟
پول نیاز نیست بدن،دست از سر اقتصاد بردارن؟اقتصاد رو جهانی کنن وضعیت مردم خودش درست میشه،بعدشم پدر و مادر باید تشخیص بدن که بچه بیارن یا نه،دهه 60 به همین زودی فراموش شد؟چه گلی به سر این دهه 60 بدبخت زدن که از افزایش جمعیت حرف میزنن؟اگر الان اتفاق دهه 60 بیفته 3 دهه بعد یه نسل سوخته دیگه مثل دهه 60 البته با نام دهه 90 بوجود میاد با این طرز کشورداری (195284)
Shojaei
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۰:۴۲
واقعا مسخرست، در کشوری مثل ژاپن یا خیلی دیگه از کشورها کودکی که به دنیا میاد از همان بدو تولد آیندش تامینه، اما در کشوریمثل ایران که یک زن و شوهر از صبح تا شب کار می کنند و باز هم هشتشون گره نهشونه چطوری میخوان از پس خرج 2 رفرزند بر بیاند حالا 5 فرزند پیشکش! برای شنا کردن اول باید استخر آنرا فراهم کرد (195372)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۲:۱۳
اگر مشکل اقتصادی عامل تمایل به کم فرزندی باشه پس چرا خانواده های مرفه و ثروتمند هم بچه های کمی دارند . پس فقط اقتصادی نیست بلکه فرهنگ سازی هم لازمه در ضمن با این پوستر ها کسی مجبور به فرزند آوری نمیشه . تعجب میکنم که شما از چی عصبانی هستید بچه نمی خواهی خوب نخواه بااین پوسترها که مجبور نمیشی اینها لااقل برای به فکر افتادن در مورد این مشکل که خوبه (195434)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۰۹:۲۳
بعد از 8 سال کارکردن و پس انداز و باکلی قرض پارسال تونستم یک خونه بخرم و ازدواج کنم. خودم 33 سالمه و همسرم 31 . هردو هم کارشناسی ارشد داریم . وقتی چشممون به هزینه های بچه دار شدن میفته (هزینه های قبل و بعدش) با خودم فکر میکنم عین یک خونه خریدن هزینه داره!!نمیدونم حضراتی که دستور میدن مردم بچه دار بشن این چیزارو میفهمن یا اینکه مثل سایر قضایا مردم باید بخاطر دفاع ار اسلام و انقلاب تحمل کنند!! (195141)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۵:۲۵
هیچکس نمی تواند منکر مشکلات اقتصادی مملکت که یکی از انها بیکاری است شود ولی اکثر دانشگاههای ایران سیستم اموزشی اشتباهی دارند که به راحتی مدرک میدهند و هیچگونه مشورتی و راهنمایی به دانشجو نمی دهند که چه رشته ای بخواند و چگونه در طی تحصییل باید مهارتهای مفید بیاموزد پس به خصوص در جنبه های کار افرینی و کارهایی که بدرد جامعه بخورد فردی بدون مهارت عملی مناسب تحویل جامعه مبدهند. تازه این در مورد دانشگاههای سراسری معتبر کشور است چه برسد به دانشگاههای پیام نور و . . . .
از طرف دیگر به خاطر درامدهای نفتی و دولتهای پولدار چه قبل و چه بعد از انقلاب و استخدامهای فراوان در ادارات دولتی بی درو پیکر ،در جامعه هم ناشی از امتیازات فراوان در استخدامهای دولتی، کار فقط در استخدام در این ادارات معنی پیدا کرده و دانشجو اصلا با تفکر کاراموزی و مهارت اموزی تحصیل نمی کند و بیشتر دنبال کسب مدرک هستند چون توجیه نشده اند باید مهارت بیاموزند ود ر رشته ای تحصیل کنند که در جامعه به محصول و خدمات ان نیاز باشد و نه فقط به امید استخدام دولتی باشند (195258)
اميد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۸:۰۶
سلام 29 سالمه 20 سالگي ازدواج كردم خونه رو بعد از ازدواج با وام و ... ساختم . ماشين هم دارم. دوتا بچه هم دارم تو فكر سومي هستم . خانومم هنگام ازدواج 16 سال و پدرخانمم 35 سال سن داشتند.
ماهيانه 600 تومان حقوق مي گيرم به علاوه 182 تومان يارانه.
كم كم دارم طبقه بالاي خونه ام رو هم مي سازم.
بحمدالله نه تنها به كسي مقروض نيستم در حد وسعم به ديگران قرض هم دادم
ولي مي بينم دوستاني با بيش از دوبرابر حقوق من به خاطر برخي - كه من آنها را تجملات و آن ها از لوازم ضروري زندگي - مي دانند خيلي زندگي را برخود دشوار كرده اند
اهل يزدم
خدا را شكر
روزي من دست خداست و او تضمين كرده . نه دولت و آقاي احمدي نژاد يا روحاني (195294)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۹:۰۳
بابک زنجانی؟
حساب کتابات احمدی نژادیه انصافاً من یکنفرم درآمدم 730 تومنه سر ماه نمیرسه هیچ تجملاتم ندارم،سالی یبار خرید میکنم امروزم رفتم 10 تا تخم مرغ خریدم با یه دلستر با 2 تا پاستیل 500 تومنی شده 7 تومن
تو چطوری خونه درست میکنی،خرج زن و بچه میدی،بعد معذرت میخوام شما یزد تو کشور ایرانی دیگه؟ (195314)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۹:۱۷
ببخشید جسارتا میشه شما سبد غذایی و بهداشتی ماهیانه خانواده خود را اعلام بفرمایید تا درس عبرتی شود برای ما!!
پدر همسر شما در 18 سالگی ازدواج کردند! به نظر کدام انسان عاقلی یک پسر 18 ساله به بلوغ در زمینه های لازم یک زندگی مشترک رسیده!
و اما نکته سوم: خیلی از چیزهایی که شما تجمل فرضشان می فرمایید، شان زندگی است. حتما این روایت را شنیده ای که: با توجه به شان خود زندگی کن.
مثلا یک استاد دانشگاه جایز نیست از میهمانانش با نیمرو پذیرایی کند! (195324)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۴۰
مطمئنا استاد دانشگاه 600 تومن درآمدش نیست (195482)
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۲:۴۱
احتمالا در یکی از روستاها زندگی میکنی که تونستی با ماهی 600 تومن زمین بخری ،خونه بسازی تازه ماشین هم بخری(نوع ماشین هم مهمه) ولی فکر نمیکنم با 5 برابر این حقوق توی شهرهای حتی درجه دو وسه امکان پذیر باشه.بهتره شما از راهکارهاتون کتابی تهیه کنین ودر دسترس عموم قرار بدین تا شاید ما هم به خوشبختی شما برسیم.(البته با پول حلال وحقوق 600 تومن) (195455)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۳۹
واقعا اگر راست گفتی دمت گرم (195481)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۸:۱۵
اولا يك سري اموري بي ربط رو به هم گره زده و مقاله مي نويسيد !!! حالا اگر باتلاق گاوخوني دوباره احيا نشه ، يك بچه خوبه و بيشتر از اون بده؟
ثانيا زلزله و تصادف و ترافيك فقط جان بچه هايي رو كه خواهر برادر زياد دارن تهديد مي كنه؟ اگر كسي تك فرزندش رو از دست بده كه بيچاره ميشه
ثالثا: يادتون هست و يادمون هست همين 15 سال پيش با امكاناتي بسيار كمتر به قدري شور و شعف در محله ها و كوچه ها بود كه هميشه همسايه ها از پرسر و صدا بودن محل گله داشتند اما امروز محله ها مانند محله مردها- دور از جان- هستند چون تعدادشون كمه براي بازي دست جمعي و البته رايانه اي شدن بازي هاو...

با توجه به آمار ، مشخصه كه دولت خيلي به برادران اهل سنت رسيده و آنها در آسايش كاملند كه هركدام بيش از 4 فرزند دارند و اصلا به شيعه ها توجه نكرده كه طبق آمار روزنامه جام جم 60 درصد زوجهاش بدون فرزند، تك فرزند يا داراي دو فرزند هستند.
يا حق
خوشم مياد هر نظري رو كه دوست داريد منتشر مي كنيد و اصلا به نظرات مخالف توجه نمي كنيد (195296)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۹:۳۳
اولا اگر منابع طبیعی یکی یکی مثل همین گاو خونی از بین برن ؛ این بچه ها کره مریخ می خوان زندگی کنند!؟ یا می خوان فتوسنتز کنند و غذا بخورند؟
اگر کسی پنج فرزندش رو با هم از دست بده بیچاره تر نمیشه؟
برادر محله ها هنوز هم با وجود ارازل و اوباش شلوغ هستند بیشتر دقت کنی می بینی
ایرانی چه شیعه چه سنی الان در وضیعت خوبی به سر نمی بره و اقتصادش اصلا اوضاع خوبی نداره . (195334)
بچه دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۴۱
حرف شما کاملا درسته
فرزند کم و پیری جمعیت یکی از مشکلات آینده کشور ماست
من خودم رو 6 تا برنامه دارم
ولی هنوز 24 سالمه ازدواج نکردم (195484)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۰۹:۳۲
این بیلبوردها نشان می دهد اگر قالیباف هم رییس جمهور می شد همچنان پوپولیسم برمملکت حاکم بود. (195143)
م م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۱:۵۳
خیلی بی منطقی (195420)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۴۲
نه خیر
قالیباف میخواد اون 4 میلیون جلیل رو بیاره سمت خودش و خیلی تابلو داره اینکار رو میکنه (195486)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۰۹:۳۴
نام نویسنده رو هم بزن بهارجان
گل گفته. (195145)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۰۹:۴۱
قوه عاقله پشت این ماجر ا بی فکری وکج اندیشی است که جامعه خود را نشناخته وفکر میکند که مردم متوجه افکار آنها نیستند در حالی مردم هم نها را خوب شناخته اد وهم از مسائل آگاهند براحتی فریب آنها را نخواهند خورد . (195146)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۰:۰۲
خیلی خوب بود مقالت ولی امروز متاسفانه تمام مردم مانند کبک سر در برف غیر واقعی خود کرده اند.متاسف فقط یک کلمه است برای ما!!! (195155)
ناصر ارموی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۰:۱۸
هزار تا + + + + + + + + داره این مطلب (195159)
مير مهنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۰:۲۱
و طبق معمول با عقل و تدبير !!! بايد اكسير جواني كشف كنيم تا ملت باز جوان بشوند وگرنه بيخود دنبال افزايش جمعيت هستيم!! چه كاريه الكي اندام زنهامون به علت زايمان خراب كنيم اصلا!!.....همين آمريكا و اسرائيل و كشور هاي اروپايي كه خودشون رو دارن ميكشن كه مردمشون بچه دار بشن بي عقلند!
بايد از اين افكار نئو روشنفكرانه ما فيض ببرند. (195160)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۵:۰۸
نه عزیز , بیشتر فرزند تولید کنیم ؛ تا گوشه خیابان از سرما یخ بزنند .یا تصادف کنند و آتش بگیرند و یا آلودگی هوا خفه شان کند
آمریکا و بقیه ملل پیشرفته اول امکانات فراهم می کنند بعد تشویق می کنند. شما اگه تونستی قیمت پوشک رو یک سال ثابت نگه داری , می تونی نگران پیری جمیعت باشی (195255)
yek doost
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۰:۴۷
همه ی اینها سیاهی ها و سیاه نمایی ها توسط کسانی پدید امده که فقط حرف می زنند و وعده می دهند.
من بی طرفم دوستان خواهشا فحش ندهند. (195166)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۶:۳۰
وقتی می نویسی فحش ندهید ، معنیش اینه که توی این سایت اجازه ی اهانت داده می شه ، در حالی که خود می دانید چنین نیست. البته بعضها هر انتقادی را فحش ، اهانت و گناه نابخشودنی می دانند.
آیا با این جمله می خواهید القا کنید که سایر نظر دهندگان ابزاری به جز اهانت ندارند؟ (195272)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۰
یه عنوان یه آدم بیطرف
صداقت آمریکایی خوب طراحی نشده بود و بار تاثیر گذار متوسطی و کمی داشت
پئستر شمر زمانه ات را بشناس هم خوب طراحی شده بود هم تاثیر گذار بود
فرزند بیشتر یک سری خوب بود یک سری بد ولی در کل یه بد در این زمینه که باعث شد کلا تاثیر گذار نباشه
من خودم پوسترهای سیاسی شمر زمانه و صداقت رو نمیپسندیدم ولی
پوستر فرزند بیشتر سیاست داخلی هست و برای مبارزه با پیری جمعیت و پیشرفت رو صحیح میدونم ، بالاخره الان کمتر انسان عاقلی هست که به مضرات پیری جمعیت آینده اعتراف نکنه
در این زمینه باید از طراحان قوی تر استفاده کرد (195179)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۶:۳۷
اگر صرفا تحلیل پوستر را در نظر بگیریم حق با شماست. اما وقتی امکان افزایش تعداد فرزند وجود نداشته باشد ، موضوع به فانتزی بیشتر شبیه می شود . افزایش جمعیت در حوزه ی امنیت و ثبات مرزهای کشور می تواند مفید فایده باشد و بیان کنندگان این طرح ، احتمالا با همین هدف این موضوع را مطرح می نمایند. اما ساز و کار لازم نیز باید توسط حکومت اندیشیده شود. اینکه آقای احمدی نژاد ، برنامه ریزی را کلا تعطیل کرد و اقتصاد را به این وضعیت کشاند و بعد بیاید در مورد افزایش جمعیت هم توصیه کند ، برای بنده اینگونه القا شد که ما به جمعیتی فقیر و بی فرهنگ احتیاج داریم که فقط بله قربان گوی ، حاکمان باشند. مردمی که برای نان شب خود حاضر باشند به میتینگ های ایشان بروند و سیب زمینی رایگان دریافت کنند. کسانی که افتخارشان دریافت یارانه باشد.
دوست عزیز با توجه به آلودگی هوا ، وضعیت اسفناک سلامت ، بهداشت و درمان ، مشکلات اقتصادی و .... به نظر می رسد تنها جریان های امنیتی و نظامی از این گونه طرح ها استقبال می کنند. هدفشان هم استمرار وضعیت موجود طی 20-30 سال آینده است. اینها به فکر مشکلات مردم نیستند. اگر بودند لااقل در این شرایط چنین نسخه هایی پیشنهادنمی دادند. (195275)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۰:۱۹
مطمئن باش اگر جمعیت زیاد بشه بیشترین مشکل واسه خود حکومت هست چون تو این عصر تحصیلات و اطلاعات رو نمیشه جلوش رو گرفت
جلوی تحصیلات دهه 60 رو مگه گرفتن؟؟؟
دولت 5-6-7-8 بیشترین تلاش رو کرد تا بیسوادی نباشه و واقعا موفق بودن
جمعیت برای خودش افزایش تولید میاره افزایش علم میاره افزایش بهره وری و شغل میاره
من هنوز نه خودم بچه دارم نه زن ولی این یک حقیقت غیر قابل کتمان هست
به خدا تو زمینه جمعیت همه سوالهای شما جوابهای محکمی داره که خود اروپا رو مجبور به افزایش نرخ موالید کرد ولی اینجا نمیشه بحث کرد
یک کتاب راجع جمعیت بخونی همه چیز براتون روشن میشه
اصلا شما میدونستی اگر ایران 300 میلیون بود نمیشد به این راحتی ایران رو تحریم کرد؟؟؟؟ (195363)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۱:۳۶
رشد جمعیت ایران سه درصد هست هنوز!!
رشد جمعیت اون کشور اروپایی که میگی منفی دو درصده!
عقاید شما در مورد افزایش جمعیت واقعا مضحکه دوست عزیز، جمعیت زیاد هیچ ربطی به قدرت کشور نداره، چین تا همین نیم قرن پیش هر کشوری می رسید اشغالش میکرد، فکر میکنی کم جمعیت داشت؟! نه عزیز دل چین اون موقع هم بیشتر از 700 میلیون جمعیت داشت!
اصلا بیخیال تاریخ، شما برو یکم در مورد هند مطالعه کند، هر چه قدر تلاش میکنند و صنعت راه می اندازند اما باز هم جز فقیر ترین کشور های دنیاست
پاکستان که همین کنار ماست، 140 میلیون جمعیت دارد، اما واقعا کسی حسابش میکند؟!
اتفاقا اگه ایران 300 میلیون جمعیت داشت تحریم ها تاثیر خیلی خیلی بیشتری می گذاشت و به یک سال نمیکشید که ایران از پای در می اومد
در اخر فقط توصیه میکنم کمی از منابع بیطرف مطالعه کنید... (195410)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۶:۵۵
ما تو سیر کردن الانمون موندیم با این همه پول که دست اقایونه حالا بزنیم توش برا 30 سال بعد . (195280)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۰:۱۴
عزیز برو چهار تا کتاب راجع جمعیت و جامعه بخون بعد بیا بحرف
مضرات پیری جمعیت اثبات شده است در منابع علمی و نیازی به بحث با امثال تو نداره
حالا اینکه شرایط زیاد خوب نیست رو بگی یه چیزی ولی این امثال رو شما به من جواب بده
چرا در قشر مرفه هم ازدواج ست بالاتری داره هم نرخ موالید کمتر؟؟؟ و
چرا خیلی خانمها با وجود وضع خوب مالی به خطر زیبایی و .... حاضر به فرزندآوری نیستن؟؟
چرا فکر میکنیم که امکانات خوب میتونه به بچه کمک کنه ولی کی هست که این حقیقت رو انکار کنه که یک برادر خواهر خوب واسه فرزند در آینده هزار برابر هزینه های مسخره ارزش داره درآینده برای بچه؟؟؟
چرا اثرات فرزند در تحکیم روابط خانواده به خوبی بیان نشده ؟؟؟
چرا درصد بالای افسردگی و آسیبهای اجتماعی واسه تک فرزندی به خوبی گفته نمیشه ؟؟؟؟
چرا خانمها فقط به فکر پول همسر هستند آقایون هم که اصلا به فکر همسر نیستن دنبال چیز دیگه هستند؟؟؟؟
خیلی سوالات هست که در نهایت به این جمله ختم میشه
پیری جمعیت تهدید آینده تک فرزندان خود ماست (195356)
ساکت المتکلمین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۳۲
نبوغ شهرداری و همپالکی های جناحی اشان است دیگر . ایشان با طرح های خوب در نیروی انتظامی و شهرداری امید هایی را از مدیریت زنده کردنداما جاه طلبی خارج از قواره سبب سقوط شد .از ایشان و جناح وابسته به تندروهایی که 8سال کشور را به پرتگاه کشاندند مگر انتظاری بیش از این دارید؟از کاسه پشت قدرت در کشور که بلبل عمل نمی آید ! (195180)
یک پسر بدبخت
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۴۰
من که دیگه از این مملکت خسته شدم نه شغلی نه اینده ای نه تفریحی نه امکاناتی نه ازادی تو جامعه هم که میری دروغ و ریا و نا مردی بیداد میکنه بخدا روزی هزار بار ارزوی مرگ میکنم با 35 سال سن کی میخوام ازدواج کنم کی میخوام بچه دار بشم کاش میتونستم از این مملکت برم که حتی توان اون کار رو هم ندارم (195184)
فداک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۳۰
بسم الله الرحمن الرحیم ببخشید دوست عزیز ولی آنهایی که تو این مملکت هم شغل دارن ( نه صرفاٌ کار دولتی) هم دلشون شاد و تفریح می کنن البته سالمش و دارن فعالیت میکنن البته سالمش و بجای آرزوی مرگ روزی هزار بار دارن خدا رو شکر میکنن و هم ازدواج کردن و هم بچه دار شدن هم دارن تو این مملکت زندگی می کنن. من فکر می کنم شما مشکلت چیز دیگه ای هست و یکم توکلت کمه یا علی (195475)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۴۱
چی شده اوباما بودجتو کم کرد؟بد میسوزی (195185)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۷:۴۱
تموم بدبختیامون یه طرف زخم زبون زدن شماها هم یک طرف! (195291)
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۴:۴۴
لا اقل لا آیپی آمریکا نمیومدی (195514)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۴۶
جالب اینجاس که اونی که تو بیلبورد با یه بچه هست و حس خوشبختی نداره، ریش پروفوسوری داره و اونی که n تا بچه داره و خوشحاله محاسن بلند!! (195186)
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۱:۱۱
پوپولیسم تو خون بعضی ها است و خیلی ها هم به راحتی باورش میکنن. از نظرات بعضیها مشخصه که این غول کریه چقدر تو مملکت ریشه دوانده (195510)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۵۱
خطری که این دیدگاه داره اینه که این تبلیغات و به تبع اون اقداماتی مثل ندادن وسایل پیشگیری به قشرهایی که از لحاظ سطح سواد و فرهنگ در وضعیت پایینتری نسبت به متوسط جامعه قرار دارن می تونه باعث افزایش فرزند آوری این اقشار بشه. به هر صورت خانواده های تحصیل کرده طبعا به چنین تبلیغات و مباحثی توجهی ندارن و خودشون اقدام درست رو تشخیص می دن. به این شکل رشد جمعیت در قشر اولی که نام بردم با افزایش بیشتری مواجه خواهد شد که می تونه برای آینده کشور بسیار خطرناک باشه (195193)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۵۲
خدا حفظتون کنه که حرف دل من رو زدین. (195194)
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۵۴
خدا رحمت کند دکتر شریعتی را که فرمود: خدایا به متعصبان ما آگاهی و به ....... (195195)
شیدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۱:۵۷
تبلیغات در مورد موضوعات اساسی بدون توجه به سطح آگاهی عمومی محکوم به شکست است.مردم به آن سطح آگاهی رسیده اند که تمایزی بین تبلیغات افزایش جمعیت با تبلیغات کالا یا خدمات بشوند. (195198)
کارمند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۲:۰۳
متاسفانه کسانی که این بیلبودها را تهیه می کنند فکر می کنن که در کشوری دیگر زندگی میکنن ،کشوربی که دغ دغه هیج مشکلی ندارن الا افزایش جمعیت والا در کشور ما که طرف زندگی روزانه اش را بزور می گزراندخانواده ای که خودش و همسرش حقوق بگیرن و فقط یک فرزند دارن در هزینه های همون یک فرزند موندن ، مگه مغز خ...خورده که دوباره بچه داربشه آخه باکدام افزایش درآمد و بهبود وضع زندگی من خودم با یه فرزند و دوتا حقوق موندم دیگران خدا داناست (195200)
محمدرضا بهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۲:۰۵
اینا مردم و چی فرض کرده اند....خودشون که پول مفت نفت میریزه تو حسابشون ...فکر میکنند که مردم هم مثل خودشون ....هستند....دچار هزیان شده اند...جمعیت ایران باید35 میلیون باشه (195203)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۲:۰۶
بارالها؛امور مسلمین را به تدبیرِ تهی مغزان شکم پر وامَگُذار... (195205)
مريم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۲:۱۳
اين نوشتار آنقدر واقع بينانه بود كه فقط ميتوانم بگوييم سپاس سپاس سپاس اين حس من نوعي است كه يك فرزند را هم با هزر دقدقه يه دنيا آورده ام و تازه بسياري از اوقات دلشوره آينده اش را در اين كشور شلوغ دارم. (195207)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۲:۲۹
اینقدر این نوشته شیوا و رسا به بیان واقعیت های تلخ ایران امروز پرداخته که جای هیچ حرفی باقی نمی ماند. آفرین بر چنین قلم و نگارش دست نویسنده این متن رو باید بوسه زد خیلی عالی بود (195211)
معین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۲:۳۴
بهار همین که صدای تو امثال تو رو در اورده یعنی کار خودشو کرده شما هم خبراتون شبیه bbc وقتی شماها دادتون در میاد ما خدا را شکر می کنیم که کارمونو به نحو احسن انجام دادیم و سعی می کنیم دفعه ی بعد یک کاری کنیم از غیظ بترکید
قسمت مداح هم که بسته شده بود اینجا می گم
خجالت نمی کشی حدت در همین اب بازی نا محرم ها با همه شما هم تو طرح قتل فرهنگی بعضی افراد داره بازی می کنی راحت باش خدا جای حق نشسته
ان شا ء الله خدا هداییتون کنه اگه نشدید از یک جایی بخورید که دیگه پا نشید (195215)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۵:۵۷
همین شماها مملکت رو به این روز انداختین (195265)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۹:۲۲
در مورد مداح ها چی نوشتی؟ نا مفهومه میشه رمزگشایی کنی! (195327)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۹:۲۴
ببین معین جان رسانه ها کارشون اطلاع رسانیه!! میدونی که؟ بنابراین باید راجع به همه مسایل اعلام نظر کنن یا حالا با ادبیات تو صداشون دربیاد! (195328)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۰۵
مشکل اینجاست که ما خودمون رو بر حق وکاملا سالم و بدن خطا و اونا رو نا حق میدونیم و به همین راحتی جای شمر میذاریمشون در صورتی که آیه های متعدد قرآن داریم هر موقع که فکر میکنیم (مطمئنیم)بر حقیم شیطان از هر زمانی به ما نزدیکتره... (195221)
سپاسگزار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۲۱
بابا دمت گرم خداشاهده حرف دل ما رو نوشتی.
خدا خیرت بده.
دمت گرم. (195227)
سیز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۲۴
چی شد که به اینجا رسیدیم؟ آدم بیشتر از این میسوزه که همه این کارای مفسدانه خودشونو به اسن اسلام میزنن.
والله بیشترین خیانتو به اسلام همین افراد میکنن و هیچ کافری نمیتونه اینجوری به دین ضربه بزنه
قیامت واقعا دیدن داره (195228)
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۲۹
واقعا جا دارد که به سهم خویش از نویسنده این متن که واقعا با وجود مختصر بودنش بسیار مفید بوده تشکر کنم. به امید مطالعه این نوع مقالات توسط مسوولین امر. (195231)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۳۳
عالی بود.
حرف دل بسیاری از ایرانیان وطن دوست را زدی. ممنون (195232)
ugd
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۳۵
لطفا" در مورد هفت تیر کشی هم اقایان فرهنگ سازی و مورد استفاده صحیح از هفت تیر, بیلبورد بسازند . اقایان از وزیر ما که صاحب منصب هستند نگذشتند و او را در کنار نتان یاهو گذاشتند کسی هم معترض نشد, خوب حالا هم این خواست ملت است که بیلبوردی گراف کنند که یک مداح در حالت هفت تیر کشی روی مردم عادی است و نه اسراییل؟؟ (195233)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۹:۲۵
بسیار پیشنهاد به جایی بود. (195330)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۳:۳۵
اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند که بهتر است جامعه بسمت افزایش جمعیت برود بدان معنا است که بایستی شرایطی برای مردم مهیا گردد تا از نظر اقتصادی مردم بتوانند زندگی شایسته و مناسب داشته باشند.متاسفانه دولت قبل با پرورش و میدان دادند به جریانهای مانند سعید.م و بابک.ز و ع.سجادپور شرایط نامناسب اقتصادی و فرهنگی برای کشور بوجود آورده که تا مدتهای طولانی این مشکلات بر کشور وجود دارد. (195234)
محمد م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۱:۵۹
بله تقریبا درست میگید.
اما این یه خطره که داره نسبت به اون هشدار داده میشه.
بالاخره یه عده وظیفه دارن مطالب را بگن، تا فردا مدیون نشن.
حالا هر کی به نظرش، میتونه کاری کنه که کشور در آینده به بحران نخوره اقدام کنه و هر کی چنین فکری نمیکنه، اقدام نکنه. (195422)
فداک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۴:۳۳
بسم الله الرحمن الرحیم
با احترام نقد شما راجع به بیلبورد جمعیت بود ولی نمی دانم چرا عکس های بیلبوردهای ضد آمریکایی را هم تنگ آن زده بودید و توضیحی راجع به بی فرهنگی آنها نداده بودید!!!. من از نوع و طراحی بیلبورد جمعیت دفاع نمی کنم و کوتاهی های مسئولین هم جزو اعتراضات من نیز هست. ولی نمی دانم چرا شما در نقدتان مدام در حال پاک کردن صورت مسئله هستید و البته خیلی از مسائل مثل معنویت را حتی در کنار اتاق خواب مستقل بچه ها قرار نداید و مدام به فکر امکاناتی برای بچه های آینده هستید که خودتان و خیلی از افراد موفق جامعه دیروز و امروز هم ظاهراٌ از آنها بی بهره بوده اند. امیدوارم شما که چنین نقدی دارید از تجربه موفق خودتان در جامعه کوچک خانواده در اختیار خوانندگان و مسئولین قرار دهید تا استفاده کنیم. و من الله توفیق (195242)
سید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۴:۳۹
قابل توجه نویسنده محترم طبق آمار منتشر شده از 100 کشور دنیا که از فقیرترین کشورها تا از نظر شما متمدن ترین و پیشرفته ترین کشورها را شامل می شود تعداد فرزندان در خانواده های با درآمد سالانه 5000 دلار همان قدر است که در خانواده های با درآمد 45000 دلار می باشد
یعنی افزایش درآمد (حتی در کشورهایی که هزاران زیر ساخت و پایه برای ازدیاد جمعیت که فقط یکی از آنها معیشت است را فراهم کرده اند) هیچ تأثیری در افزایش تمایل خانواده ها به داشتن فرزند بیشتر نداشته است.
اصلا نیاز به آمار هم ندارد در همین تهران به خانواده های مناطقی سطح درآمد بالایی دارند نگاهی بیاندازید تا تعداد فرزندانشان را ببینید و یک سری هم به مناطق جنوب تهران بزنید اگر انصاف داشته باشید که دارید متوجه خواهید شد که مشکل جای دیگر است و آن تغییر سبک زندگی ما ایرانیهای "مسلمان" است. (195247)
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۵:۴۷
حرف شماروقبول دارم اما تنها مسائل مادي نيست .اون مردمي كه بادرآمدبالا هم حاضربه بچه دارشدن زيادنيستن به فكرتربيت بچه هايي هستن كه همين الان گرفتارشون كردن (195262)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۴:۴۳
متن زیبایی بود. معلوم بود روی متن کار شده بهرحال قشنگ بود. در این متن به نکاتی اساسی اشاره شده که ایکاش در مورد کودکان کار و یا بی سرپرست ها هم جایی داشت حالا بچه های نازنین یتیم هم باید به ان اضافه شود تا مسؤلین بیگدار به اب نزنند. اخیرا" ژاپن تحقیق وسیعی در مورد پیر شدن جامعه را در دستور کار دارند .مطمئن باشید انها از طریق بیلبورد اطلاع رسانی نمیکنند بلکه سالها فکر میکنند تا به مرز عمل برسند . فرق ما هم با ژاپنی ها اینه که اونها 7 سال فکر میکنند و ظرف یکی دو سال اجرا, اما ما برعکس, در جا فکر میکنیم و بعد سالها وقت میگذاریم که اشتباهاتمان را جبران کنیم. (195248)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۴:۵۲
کشور ویران و تخریب شده این هم یکی و چند تا روش (195252)
صاد
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۴:۵۳
ما فعلا شغل برای 10 میلیون بیکار،درمان برای چند میلیون معتاد پیدا کنیم بعد بریم... (195253)
حنيف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۵:۳۳
برادر خانم راستگو بايد نان بخورد .متن . موضوع . با ارزش و بي ارزش بودن
براش فرقي ندارد (195259)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۶:۱۱
مشکل اقتصادی و اشتغال جوانان و حل کنند مردم خودشون به امر تولید مثل خواهند پرداخت ! (195266)
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۱۷:۵۸
مشکل اقتصادی و اشتغال جوانان و حل کنند مردم خودشون به امر تولید مثل خواهند پرداخت ! (195293)
کاسکو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۴ ۲۳:۲۱
بسیار مقاله جالبیه مساله مسخره بودن بسیاری ازبیلبوردهاست که بدرستی اشاره شده اما از آنجاکه مورد تولید مثل عنوان شده بنظرم اگر بجای شعار دادن دراین سه دهه برنامه ریزی شعار میشد الان نفت که توسط ب-ز سرسفره اومده مشکل تحریمو هسته ای و بیکاری ودست پاکی سران حل شده هیچ مشکل دیگری این مردم ندارند این شعارهای تو خالی تمامی ندارد مدیریت جهانی تازه تموم شده یا این شعرها را از کسان دیگر شنیده بود؟ . . . (195468)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۰:۴۲
وقتی خدا رو از معادلات دو دو تا ، چهار تای زندگی تون میزارید کنار نتیجه اش میشه همین کامنت ها. درسته که مشکلات اقتصادی زندگی رو واسه خیلیامون سخت کرده، ولی میشه با کمی سختی کشیدن و قناعت زندگی کرد. قرار نیست که همیشه هممون تو رفاه باشیم، سختی هم جزو زندگیه.
من نمیدونم چرا بعضی از افراد - مثل همین بهار نیوز - فکر میکنن که اگه با همه چی مخالفت نکنن بقیه میگن قدرت تکلم ندارن!!! فقط کافیه اونی که با شما هم فکر نیست یه کاری بکنه ، چشم بسته میکوبیدش!! اعتدال ما این نیست، انصاف داشته باشید. بازم دمه اونایی که این تبلیغاتو زدن گرم که حداقل یه کاری کردن، نه مثله شما که بیرون گود نشستین و از همه ایراد میگیرین!!!
منتظر میمونم ببینم تایید میشه یا نه ؟؟!!!! (195507)
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۲:۰۷
به نظرميادبهارنيوزخيلي آمريكارودوست داره...باباتواين جامعه هرحرفي عليه آمريكازده ميشه اين سايت موضع ميگيره!!!!! (195511)
noon
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۴:۳۴
فک کنم باید یه جنگی در راه باشه که میخوان جمعیت رو زیاد کنن، خواهشن حکومت اسلامیه هر چی گفت قبول کنید که یه وقت خدایی نکرده مورد غضب الهی واقع نشید...از ما گفتن بود!!!!!!!!!!!!!!!!!! (195512)
باور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۴:۳۶
بابا این یارو پیر شده و گرنه با این همه بدبختی ازدواج کجا بود که بچه به دنیا بیاد... (195513)
جوان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۴:۵۱
به دولت و مخلفاتش بگین اگه بچه میخواد پول واسه ازدواج نیست کسی دخترشو به یه بیکار نمیده زمینه ازدواج فراهم کنید نگران بقیش نباشید...قربون دستت بیکار هم هستم یه کار بخور نمیر باشه راضیم...بچه ها که یه کم بزرگ بشن و حرف زدن یاد بگیرن خودشون خرج خودشون رو در میارن...وای به حال دهه 60 تیا...بابا حداقل یارانمونو زیاد کنید...یا پول sms ازمون نگیرید و بذارید به به حال خودمن باشیم...اگه نظر و نذاشتی دات میکنم...دعای دهه 60تیا زود برازده میشه. (195515)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۱۵ ۰۷:۴۲
مشکل همه ما ضعف ایمان به خداست. اگه یقین داشته باشیم که خدایی هست و برکت مال و اقتصاد دست اوست این حرفهارو نمیزدیم . مطمئن باشید کسانی که این مقالات رو مینویسن دلشون به حال ما نسوخته و یا شایدم خداوند رزاق رو خدایی نکرده فراموش کردن (195516)