دریافت لینک صفحه با کد QR
حال برای حل این مشکل چه باید کرد؟
خودروسازان، عزیز دردانههاي صنعت ایران!
23 بهمن 1392 ساعت 8:15
گروه اقتصادي: این روزها اخبار خوبی از آمار کشته شدگان و مصدومان جاده ای نميشنویم بنا به اعلام مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کل کشور طی ده سال گذشته بیش از 235 هزار نفر فوت و بیش از 2 میلیون نفر در جادههاي کشور مصدوم شده اند، گذشته از وضعیت نابسامان برخی از جادههاي کشور و بی احتیاطی رانندگان وضعیت استاندارد خودروهای تولید داخل و درجه کیفی آنها مهمترین عامل در این حوادث است.
مصطفی حمیدیان- کارشناس بازرگانی
بنا به اعلام رئیس راهنمایی و رانندگی ناجا خودروهای پراید، پیکان، پیکان وانت و وانت نیسان حادثهسازترین خودروهای کشور میباشند و با نگاهی به جدول ردهبندی کیفی خودروهای داخلی که توسط موسسه استاندارد ایران اعلام گردیده است در بین 15 خودرو تولید و یا مونتاژ داخل، رتبههاي آخر به خودروهاي تولید شده توسط شرکت سایپا و ایران خودرو، این دو عزیز کرده صنعت ایران ميرسد.
در سالیان گذشته دولت در جهت کمک به رشد صنعت خودرو سازی ایران اقدام به ممنوعیت واردات خودرو تا سال 1383 نمود تا از این طریق شرکتهاي خودرو سازی بتوانند گامی در جهت توسعه بازار خود و همچنین رشد و ترقی بردارند، دقیقا مشابه راهکاری که دولت کره در جهت حمایت از خودرو سازان کره ای مثل هیوندای و کیا برداشت، لیکن با نگاهی به تولیدات شرکتهاي خودروسازی کره ای و مقایسه آن با وضعیت تولیدات کنونی شرکتهاي خودروسازی داخل متوجه عقب ماندگی صنعت خودرو سازی ایران ميشویم.
از سال 1383 دولت واردات خودرو را کمی ازاد کرد و تعرفه 120 درصدي را براي واردات خودرو در نظر گرفت و مقرر شد كه سالانه تعرفه واردات خودرو 20 درصد كاهش يابد تا بازار داخلي براي ورود به سازمان تجارت جهاني آماده شود؛ اما كاهش 20 درصدي تعرفه تنها در سال 84 اعمال شد و پس از آن در فاصله سالهاي 84 تا 88 تعرفه واردات تنها 10 درصد كاهش يافت؛ چراكه به اعتقاد مسوولين كاهش تعرفه به زيان صنعت خودروسازي كشور است.
این راهکار هم نه تنها دردی از صنعت خودروسازی دوا نکرد بلکه سبب ایجاد فضا برای ارائه خودروهاي فاقد کیفیت به مردم و عدم پاسخگویی به مشتریان شد و خودرو سازان در برابر درخواستهاي بازار در جهت تولید محصولات جدید و با کیفیت تنها به تغییر چراغهاي جلو و عقب و ظاهر داشبورد خودروهای تولیدی برای پاسخ به نیاز بازار و همچنین نصب سیستمهاي ضد قفلABS و کیسه هوا در جهت ایمن سازی خودروها نمودند که البته هر از گاهی اخبار نا گواری مبنی بر عمل نکردن آنها ميشنویم.
هم اکنون دولت اقدام به تغییر تعرفههاي واردات خودرو و تعیین جدول برای خودروهای وارداتی نموده است که البته با مطالعه این جدول مشاده ميکنیم بیشتر از آن که در جهت ترقیب خودروساز به رسیدن به بازار جهانی باشد دغدغه مصرف سوخت را دارد بنابراین جدول، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور هزار سیسی 40 درصد، 1000 تا 1500 سیسی 50 درصد، 1500 تا 2000 سیسی 60 درصد، 2000 تا 2500 سیسی 70 درصد، 2500 تا 3000 سیسی 80 درصد و 3000 سیسی به بالا 90 درصد خواهد بود.
حال برای حل این مشکل چه باید کرد؟
بهترین راه برای بهبود وضعیت صنعت خودرو ایران همانا ورود به بازار آزاد تجارت و اجازه رقابت به خودروسازهای خارجی در بازار ایران است، با مثالی به تشریح این راهکارها ميپردازیم، همگان وضعیت نابسامان، آنتن دهی ضعیف و قیمتهاي نجومی سیم کارتهای تلفن همراه که توسط اپراتور اول ایران "همراه اول" ارائه ميگردید را به یاد دارند.
همراه اول تنها زمانی اقدام به کاهش قیمت سیمکارتها و بهینه کردن سیستمهاي مخابراتی خود نمود که رقیبی قدرتمند از بخش نیمه خصوصی چون ایرانسل را در مقابل خود دید، شرکتی که با عرضه سیم کارتهای 15 هزار تومانی به مانند پتکی بر سر همراه اول فرود آمد و با ارئه بستههاي حمایتی و تشویقی و بازار گسترده فروش خود توانست سهم بسزایی از بازار تلفن همراه را از آن خود کند،
همراه اول نیز توانست در مدت زمانی، هرچند کمی طولانی، با افزایش تبلیغات و همچنین کاهش قیمت سیم کارتها و بهینه کردن خدمات خود و نهایتاً با واگذاری سهام خود به بخش خصوصی از این قافله عقب نماند. این دو شرکت همکنون، همگام و در یک رقابت بسیار تنگاتنگ حرکت نمایند که البته سود این رقابت در وهله اول به نفع مصرف کنندگانی بود که از رقابت بین این دو اپراتور توانستند به خدمات بهتر و قیمت پایین تر دست یابند و از طرف دیگه به نفع هر دو شرکت که برای رقابت با یکدیگر مجبور به توسعه شبکه و به روزرسانی خود شدند.
حال آیا این راه حل هم اکنون برای صنعت خودروسازی مناسب است؟
پاسخ به اين سئوال، خیر است. زیرا با توجه به رشد روزافزون صنعت خودرو سازی در دنیا شرکتهاي خودروسازی ایران هم اکنون در جایگاه بسیار پایینی به لحاظ کیفیت و تکنولوژی خودرو قرار دارند و سهم چندانی از بازار جهانی خودرو را ندارند، البته به واسطه بازار بدون رقیب و نیاز روزافزون جامعه ایران و بنا به آمار سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران شرکتهاي "ایران خودرو" و "سایپا" در رتبههاي 22 و 23 خودروسازان جهان قرار دارند و لذا با آزاد سازی واردات خودرو نه تنها توان رقابت با شرکتهاي خارجی را ندارند، بلکه ممکن است به ورشکستگی نیز برسند، پس راه حل چیست؟
یکی از راهحلهاي مناسب که برای برون رفت از این وضعیت پیشنهاد ميشود، کاهش تعرفه واردات خودرو تا میزان 80% تعرفههاي کنونی در طی ده سال ميباشد، همچنین اختصاص تعرفههاي اخذ شده از واردات خودرو به شرکتهاي دانش بنیان وابسته به مراکز آموزشی در جهت مطالعه، تحقیق و نوآوری در صنعت خودرو سازی که علاوه بر بروزرسانی صنعت خودرو ميتواند نقش بسزایی در حفظ نخبگان کشور داشته باشد.
در کنار آن بایستی صنایع خودروسازی طی این مدت نیز به صورت 100% خصوصی سازی شوند و بازار صنعت نیز در جهت جذب سرمایه و تکنولوژی روز دنیا گام بردارد. البته در جهت حمایت از بازار خودور داخلی بایستی همچنان درصدی تعرفه واردات (معادل 20%) لحاظ گردد. چنانچه براساس آمار اعلام شده از سایت وزارت بازرگانی آمریکا تعرفه واردات خودرو در اغلب کشورهای اطراف ایران کمتر از 20 درصد است. همچنین کاهش تعرفه واردات قطعات برای مونتاژ CKD نیز ميتواند علاوه بر کاهش قیمت خودروهای مونتا داخل، زمینه ساز ورود تکنولوژیهاي روز دنیا و سرمایه گذاری شرکتهای خارجی در ایران باشد. تنها با استفاده از این راهکارها وبومی سازی فرمول توسعه صنعتی کشورهایی چون کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و... است که ميتوانیم مراحل رشد و ترقی را طی نماییم.
کد مطلب: 31840
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir