گروه فرهنگي: هادی یاسمنی، در سايت انصاف نیوز نوشت: جناب آقای علی مطهری، نماینده ی محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اخیرا در نامه ای به شهردار مشهدی تهران از دستور وی مبنی بر اجرای تفکیک جنسیتی در ادارات تحت مدیریت تقدیر کرده و از وی خواسته در برابر آنچه وی هجمهی سنگین علیه این تصمیم نامیده، عقب نشینی نکند. نامه و موضع اخیر جناب مطهری یکی از مصادیق هماهنگی تفکر فرهنگی وی با افراطیون داخلی است که 3 مورد در پی این مساله می آید:
1 - خوب است جناب مطهری به این سوال ساده پاسخ دهد که بر فرض قبول درستی شرعی اصل دستور آقای قالیباف، چرا ایشان بعد از نَه یک سال و نَه دو سال که بعد از نزدیک به یک دهه از آغاز مدیریتش بر شهرداری تهران دست به این اقدام زده؟! آیا این تاخیر طولانی، دلیل محکمی بر خالی بودن نیت ایشان از اخلاص دینی نیست؟!
اینکه ایشان در تمام دوره ی قبل از انتخابات، سعی در ارائه ی تفکرات عملگرایانه، مردم پسند و نامطلوب مشی اصولگرایان داشت و بعد از انتخابات و نا امیدی از رای مردم برای دومین بار و بعد از آن همه هزینه های هنگفت تبلیغاتی، در چرخشی آشکار شروع به عملیاتی کردن تفکرات مطوب نهادهای غیر انتخابی و جریان اصولگرا کرده، آیا شبهه ی غلبه ی شهوت قدرت و برنامه ریزی برای کسب مواهب آن از هر طریق ممکن را تقویت نمی کند؟!
2 - فارغ از رد یا قبول دیدگاه فرهنگی آقای علی مطهری، تا چه میزان، این چنین محکم و قاطع موضع گرفتن و بر اساس آن مخالفان را به نداشتن اهتمام به امور دینی محکوم کردن رواست؟! آیا ایشان نباید حتی اندکی فرض را بر این بگذارد که ممکن است دیگرانی نیز در این مساله حظی از حق برده باشند؟!
گویا جناب مطهری صرفا تفکرات پدر بزرگوار خود را در این زمینه صحیح می داند که به عنوان مثال عقیده داشت باید در کلاسهای دانشگاه میان پسر و دختر پرده کشید! مانند آنچه از اجرایی شدن مطلوب آن در پاکستان نقل می کند. به نظر اشکالی نداشته باشد که بر اساس همان اصول آزاد اندیشی که جناب مطهری مطرح می کند، اندکی در درستی امر فوق تشکیک کرد.
امام خمینی که از قضا بعد از شهادت شهید مطهری در قبول کتب ایشان سخنرانی کردند، پس از موارد معدودی از اجرایی شدن نظر مذکور در دانشگاه ها دستور به جمع آوری فوری پردهها و موانعی که برای جداسازی دختران و پسران دانشجو زده شده بود، دادند و مجریان آن را به تخریب چهره ی اسلام و ضربه زدن به آن متهم کردند.
جناب مطهری لازم است به همین نکته توجه داشته باشند که یکی از اصول در اسلام این است که هر عملی ولو با مقدس ترین نیات، اگر موجب وهن دین شود منع شرعی دارد. تکلیف این که ایشان مجددا توصیه به همان نظر پدر بزرگوارشان در این مساله دارند، با اندکی تفکر در نگرش منفی حاصل از آن نسبت به اسلام، مشخص خواهد شد.
ضمن آنکه حتما جناب مطهری و سایرینی که چنین نظرات فرهنگی سختگیرانهای دارند و بر درستی "بلاشک" آن تاکید ویژه می ورزند، در وهله ی اول باید از ذات اقدس الهی شاکی باشند که چرا در مقدس ترین مکان اسلامی و در بالاترین مناسک و فرائض دینی که مسجد الحرام و حج باشد، راهکار تفکیک جنسیتی ارائه نشده است و این چنین زن و مرد، آن هم به این شدت و حدت در مکانی محدود در کنار هم حاضر می شوند؟! به راستی آیا همین تناقض بین این مثال و نمط خوانی دینی تفکر ایشان، موجب از بین رفتن رونق دین و ناامیدی از آن نخواهد شد؟!
و اما لازم است از آن بُعد گفتگو پذیر جناب مطهری تقدیر شود که با مخالفانی چون جناب تاجزاده در این باب به مناظره ی کتبی پرداختند. هر چند هر ناظر "بی تعصبی" با خواندن مجموعه ی آن، از دیدگاه منطقی و استدلالی، مواضع جناب تاجزاده را مقبول تر خواهد یافت.
3 - ورای نقد نظرات فرهنگی جناب مطهری، از یک نظر بیان دیدگاه های ایشان در این زمینه باعث رضایت است؛ چرا که موجب وام گرفتن مصونیت از جانب افراطیت نهادینه شده در جریان جاری می شود تا وی بتواند به بیان نظرات کم نظیر و شجاعانه و نقش مدرس وار خود در امور سیاسی بپردازد. امری که قطعا تاریخ از آن به نیکی یاد خواهد کرد.