به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۱۲:۳۶
 
۷۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ساعت ۰۴:۲۴
کد مطلب : ۳۲۸۴۵
روایت دكتر عارف از فکس خاتمی برای انصراف

انتظار داشتم آقاي روحاني از من مشورت بگيرد

گروه سياسي: چرايي و چگونگي انصرافش، اينكه روحاني هم به نفع او كنار مي‌رفت؟ چه شد كه اصلاحات كانديداي ميانه‌رويي چون حسن روحاني را انتخاب كردند و اصول و دلايلشان براي اين ائتلاف چه بود، چرايي نام نبردن از روحاني در بيانيه‌اش، نرفتن به دولت روحاني، ارزيابي عملكرد چند ماه دولت تدبير و اميد و... مهم‌ترين محورهاي مصاحبه روزنامه اعتماد با دكتر محمدرضا عارف است.
عارف در كنار همسرش (دكتر مروج)
عارف در كنار همسرش (دكتر مروج)
مصاحبه با او كه اين روزها به‌شدت درگير امور بنياد امور ايرانيان است، سه بخش داشت: انتخابات رياست‌جمهوري و كناره‌گيري‌اش از رقابت‌ها و شايعات داغ آن روزها، ارزيابي كارنامه دولت روحاني و برنامه اصلاح‌طلبان براي مجلس آينده. ماجراي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري را با هم دوره كرديم اما پاسخ بسياري از سوالاتم را در مباحث انتخابات مجلس آينده و برنامه او و دوستانش براي اجماع در اين انتخابات گرفتم. پاسخي كه در شرايط اجماع و چگونگي ائتلاف‌ها بود، شرايطي كه به گفته او به ائتلافي غيرمدون ميان اصلاح‌طلبان با روحاني انجاميد كه نا مشخص بود و اصلاح‌طلبان نمي‌توانستند در دولت روحاني سهمي بخواهند يا ادعايي بكنند.

در لابه‌لاي مصاحبه مدام تاكيد مي‌كرد كه همه حرف‌هايش را روزي خواهد گفت نه براي اينكه به رخ بكشد كه درست پيش‌بيني مي‌كرده است به خاطر اينكه مردم بايد واقعيات را بدانند. اصرارش بر طرح خيلي از موضوعات پشت پرده در فرصتي مناسب آنقدر پررنگ بود كه پاسخ برخي سوالات فقط به لبخندي گذشت. حرف بسيار داشت، آنچنان كه در بازخواني شب كناره‌گيري‌اش از كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري «چندين بار گوشزد كرد اين را براي اولين بار است كه مي‌گويم». براي همين هم بود كه فكر كردم عنوان مصاحبه را بگذاريم اولين‌هاي عارف در گفت‌وگو با «اعتماد». مصاحبه با محمدرضا عارف، در يكي از روزهاي برفي پايتخت اما با استقبال گرم اما در ساختمان پر رفت و آمد بنياد اميد ايرانيان آغاز شد. چند دقيقه‌يي به خوش و بش و نقل‌هاي غيررسمي گذشت.

مصاحبه را با سوالي درباره نيمه شب دوشنبه بيست و دوم خردادماه آغاز كردم و پرسيدم چه شد كه اعلام كرديد به خاطر درخواست سيد محمد خاتمي از ادامه حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي كناره‌گيري كرديد؟اما او مي‌خواست فراتر از شرايط چگونگي تصميمش براي انصراف از حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي بپردازد به همين خاطر هم گفت كه از ابتدا مي‌گويد كه چه شد كه تصميم گرفت كانديدا شود. از نگراني هايش پس از حوادث 88 گفت واز تقليل ارزش‌هاي انقلابي در نسل سومي‌ها و لزوم بازگشت مجدد اصلاحات به عرصه مديريتي كشور. گفت كه سه دهه تجربه مديريتي در نظام را دارم و بر خودم تكليف مي‌دانستم وارد ميدان انتخابات شوم. گفت: «واقعا برايم «من» بودن مطرح نبود به همين خاطر هم بحث اجماع را مطرح كردم و همان روزها به سيد محمد خاتمي گفتم كه اگر شما يا هاشمي بيايد من كناره‌گيري مي‌كنم.»

تاكيدش بر اعلام كناره‌گيري به نفع كانديداي اصلاح‌طلب چندين بار تكرار شد و گفت: «همان روزها چهار تن از اصلاح‌طلبان براي رقابت در عرصه انتخابات مطرح بودند به خاتمي گفتم كه براي اجماع حاضرم كناره‌گيري كنم چرا كه بناي مان پيروزي حداكثري بود. مي‌خواست بحث انصراف به نفع روحاني را به همين جمله كه «در نهايت براساس مكانيزمي از ميان من و آقاي روحاني تصميم‌گيري شد و قرار شد بر سر ايشان اجماع صورت بگيرد» محدود كند. به همين دليل هم سوالمان را درباره چگونگي اين مكانيزم و اينكه چه شد اصلاح‌طلبان روحاني را كانديدايشان كردند پاسخي نداد. اما از روز كناره‌گيري‌اش گفت و اينكه فكس سيدمحمد خاتمي را ميان زمين و آسمان به دستش رساندند، گفت: در هواپيما بودم كه فكسي ناخوانا و كمرنگ از آقاي خاتمي به دستم رسيد كه از مضمونش متوجه شدم درخواستي است براي كناره‌گيري من.

پرسيدم گفتند كه آقاي خاتمي با شما تماس تلفني گرفته بودند تا از شما بخواهند به نفع حسن روحاني كناره‌گيري كنيد اما به تماس ايشان پاسخ نداديد كه گفت: «براي اولين بار است كه اينها را مي‌گويم ساعت 5 يا 6 عصر 22 خرداد ماه بود و من در سفرهاي انتخاباتي در شيراز براي سخنراني آماده شده بودم و در حال رفتن به جايگاه بودم كه گفتند از طرف آقاي خاتمي تماس گرفته شده است. در آن زمان حقيقتا فرصتي براي پاسخگويي نبود و مردم منتظر سخنراني بودند، در نهايت شب 22 خرداد بود كه با نزديكانم نشستي برگزار كردم و تصميم بر اين شد تا كناره‌گيري كنم.»

بعد از احساسش در آن ساعت‌ها پرسيدم و اينكه بعد از چند ماه فعاليت‌هاي شبانه‌روزي و حس و حالي كه هواداران به كانديدا‌ها منتقل مي‌كنند وقتي با اين درخواست روبه‌رو شديد كه بايد به نفع روحاني كه به كانديداي اعتدالگرايان شهره بود كناره‌گيري كنيد چه احساسي داشتيد كه گفت: «اگرچه تشخيص من چيز ديگري بود اما معتقدم اگر در يك حكومت معنوي مسووليتي از دوش فردي برداشته شود جاي خوشحالي هم دارد.» از ساز و كاري كه اصلاحات را به حمايت از روحاني كشاند پرسيدم و او گفت «من با اين سازو كار موافق نبودم اين را براي اولين بار است كه طرح مي‌كنم با جمع‌بندها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهاي اخلاقي با آقاي خاتمي كناره‌گيري كردم.»

چرا در بيانيه انصراف نامي از روحاني نبرديد؟

گفت كه آگاهانه متن بيانيه كناره‌گيري‌اش را تنظيم كرد تا شانس پيروزي روحاني را بالا ببرد، پرسيدم پس چرا در بيانيه نامي از روحاني نبرديد كه توضيح داد: تحليل‌هاي دوستانم اين بود كه رقيب به دنبال اين بود كه بداند در نهايت من به صراحت اسم آقاي روحاني را مي‌برم يا نه؟ گفتم يعني اين هم يكي از استراتژي‌هاي اصلاح‌طلبان براي پيروزي حداكثري بود؟ جواب داد: استراتژي خودم براي اولين بار است اعلام مي‌كنم و كسي هم نمي‌دانست كه ما تعمدا براي به اجماع نرسيدن رقباي خود اين‌گونه اقدام كرديم. پرسيدم نگران نبوديد كه اين استراتژي جواب معكوس بدهد؟ گفت: نه، گفتم كه مردم به كسي راي مي‌دهند كه تفكر اصلاح‌طلبي و اعتدال را قبول دارند كه واضح و روشن بود اين فرد كيست. در ادامه پرسيدم كه چرا نامي از روحاني نبرديد كه گفت در آن زمان تبليغات ممنوع بود.

برخي از اصلاح‌طلبان باور نمي‌كردند انصراف دهم

پرسيدم اما اين كناره‌گيري به رقيب هم مي‌فهماند كه منظور شما چه كسي است و هدف اصلاحات اجماع نهايي است فكر نمي‌كنيد كه اين موضوع حداقل برايشان قابل حدس زدن بود؟ كه گفت: نه، آنها تحليل‌شان اين بود كه من تا پايان مي‌مانم آنها فكر نمي‌كردند كه من به نفع آقاي روحاني كناره‌گيري كنم حتي برخي از دوستان اصلاح‌طلب هم فكر نمي‌كردند من چنين كاري انجام دهم.

چرا جواب تماس‌هاي خاتمي را ندايد؟

گفتم كه شما كه پيشتاز ائتلاف بوديد و اعلام كرديد كه اولين نفري بوديد كه بحث اجماع را مطرح كرديد چرا برخي اصلاح‌طلبان تصورش را نمي‌كردند كه شما به نفع آقاي روحاني كناره‌گيري كنيد؟ جواب داد: «اينها را بعد‌ها بازگو مي‌كنم و فعلا نمي‌خواهم وارد اين موضوعات شوم». پرسيدم كه درباره كناره‌گيري شما شايعات بسياري مطرح شد مثلا گفتند عارف نمي‌‌خواهد كناره‌گيري كند، مي‌گفتند شما حتي به تماس‌هايي كه از طرف آقاي خاتمي گرفته مي‌شد هم پاسخ نمي‌داديد، جوابي نداد و با لبخندي فهماند كه پاسخ اين را هم در آينده مي‌دهد.

نمي دانم روحاني حاضر به انصراف مي‌شد يا نه؟

بعد پرسيدم كه فكر مي‌كنيد اگر پيشنهاد كناره‌گيري به آقاي روحاني داده مي‌شد ايشان مي‌پذيرفت به نفع شما كنار برود؟ اينكه آقاي روحاني عمل مي‌كرد يا نه را نمي‌دانم. پرسيدم چيزي هم دراين باره از گوشه كنار و و دوستان‌تان نشنيديد؟ كه خنديد و گفت چرا مهم اين است كه به من پيشنهاد شد و پذيرفتم من وكيل ديگران نيستم.

بعد بحث جذب او در دولت يازدهم را مطرح كردم و پرسيدم كه شما به عنوان كانديداي اصلاح‌طلبان به خاطر شرايط پيش آمده به نفع آقاي روحاني كه به عنوان يك چهره ميانه‌رو و معتدل شناخته مي‌شود از عرصه انتخابات كنار رفتيد و آرايتان به سبد روحاني ريخته شد، اين امر هواداران تان و كساني كه در حمايت از جريان اصلاح‌طلبي راي داده بودند را متوقع مي‌كرد كه شما در دولت به گونه‌يي حضور داشته باشيد اما اين اتفاق نيفتاد، چه شد كه برخلاف برخي خبرهاي غيررسمي كه از حضور شما در پاستور خبر مي‌داد به دولت نرفتيد؟ گفت: اين توقع فقط در طرفداران ما نبود و آن‌گونه كه به من خبر مي‌دادند اين توقع از سوي هواداران و ستاد آقاي روحاني هم مطرح شده بود.

ائتلاف مدوني نداشتيم كه ادعا كنيم

من دو ملاقات با آقاي روحاني پس از انتخابات با ايشان داشتم در ملاقات اول كه براي تبريك رفته بودم فرضم اين بود كه بنده وظيفه كمك به دولت دارم و حقيقتا دلم مي‌خواست به دولت او كمك كنم. وي ادامه داد كه يك زماني است كه بر اساس ساز و كار سياسي ائتلافي صورت مي‌گيرد و برنامه هم مشخص است. در مورد كناره‌گيري من ائتلاف مدون و برنامه‌ريزي شده‌يي صورت نگرفته بود كه برنامه‌هاي دولت از پيش تعيين شده باشد به همين خاطر نه ادعايي مي‌توانستيم داشته باشيم و نه من باوري به چنين ادعاهايي دارم. بعد هم از دو ديدارش با روحاني گفت: تا قبل از ديدار دوم بحث اصلي اين بود كه جايگاهمدر دولت ايشان در چه سطحي باشد اما من در ديدار دوم اين موضوع را مطرح كردم كه چگونه بايد حضور 73 درصدي مردم را كه انصافا سرمايه عظيمي است حفظ كرد.

انتظارم اين بود كه روحاني از من مشورت مي‌گرفت

پرسيدم كه فكر نمي‌كنيد با توجه به كناره‌گيري شما و اينكه آخرين پست دولتي شما معاون اولي در دولت اصلاحات بود آقاي رييس‌جمهور بايد پيشنهاد بهتري به شما مي‌كردند؟من توقعي از ايشان نداشتم. شايد انتظاري كه داشتم اين بود كه با توجه به تجربه 30 سال مديريتي‌ام آقاي روحاني در برخي امور بيشتر از من مشورت مي‌گرفتند.

پاکمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۲۰
به نظر می رسد که آقای عارف که شخصیت والایی دارند و از طرف دیگر تجربیات بسیار مهمی را به سبب مقامات دولتی یدک می کشند دیگر نباید از کناره گیری خودشان با حسرت یاد کنند. زیرا اهمیت کاری که انجام دادند را صرفا به این دلیل که ناشی از فشار دیگران بوده است را زایل می کند.
نکته دومی که باید به ان اشاره کرد این است که افرادی نظیر ایشان تا زمانی در جامعه تاثیر گذار هستند که در حکومت باشند. در سال های گذشته اصلاح طلبان این مشکل را پشت سر گذاشتند و توانستند شخصیت مستقل از حکومت برای جلب اعتماد مردم بگیرند. (207881)
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۷
این تازه اولشه اون از انتخاب شهردار تهران و بلایی که سر خانم راستگو اوردن این هم از الان....
اصلاح طلبان همیشه همینطور بودن و هستن یعنی خودشون با خودشون مشکل دارن فقط خدا به داد ما مردم به برسه با این دولت اعتتدالللللللللللللللللللللل (207918)
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۲:۴۵
خدا باید 8 سال پیش به داد شما می رسید (207939)
صدیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۲:۴۶
دوست عزیز از آب گل آلود ماهی نگیر و در جائی که به شما مربوط نمی شود دخالت نکن . مشخص است که به معنای اصلاح طلبی آشنا نیستی و آنرا درک نمیکنی . (207940)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۲۲:۳۵
من نمیدونم چرا بعضی ها فکر می کنن فقط خودشون درک میکنن. فقط خوودشون میدونن. بزرگان در مورد این افراد خوب گفتن..... (208190)
ویانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۱۳
منظورتون خیانتی بود که سرکار خانم راستگو در حق اعتماد اصلاح طلبا کردند ! درسته؟؟ شما کی رو با کی قیاس میکنید !!!!! (207952)
بهاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۹
همه اصلاح طلبان اینجوری نیستند!

یک گروه از اصلاح طلبان محافظه کار به رهبری خاتمی هستند که نه خودشون میدونند چی می خواهند ! نه کسی از کارهاشون سر در میاره!

و همیشه فرصتهای ارزشمند رو به راحتی میسوزونند واز بین می برند!

تنها راه موفقیت اصلاح طلبان واقعی دوری جستن از خاتمی وتیمش است! (207969)
سحر
United Kingdom
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۴۵
آخه نه که تو دولت قبلی اصولگرا دیدیم اجماع کاملشونو. این دو سال آخر کشور شده بود میدون جنگ. این دست اونو رو میکرد اون دست اینو. ریس جمهورم که فقط کارش شده بود تهدید هر کسی که خلافش حرف بزنه. یه چیزی بگو حداقل خودتون بهش پایبند باشید. ضمنا در مورد خانم راستگو، کسی که با پیوستن به یه گروه رای میاره نباید به خودش اجازه بده خلاف نظر مردمی که به اون خط فکری رای دادن قدمی برداره. (207976)
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۴:۴۲
چه رویی دارید بخدا.هنوز اثرات مخرب 8سال آقای احمدی نژاد تو جامعه دیده میشه.
تو اون 8 سال جنگ تحمیلی انقدر قیمتا تغییر نکردو مردم تحت فشار نبودند.که تو 4 سال گذشته بودند.
انتخابات مجلس رو هم اصلاحات باید جدی بگیره. (208007)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۸:۰۹
تازه شانس وردیم انتخاب شهردار مستقیم نبود والا میگفتن تقلب شده چه طور رییس جمهور تو تهران اول بشه و اصولگراها شورا رو بدست بیارن (208083)
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۲۰:۱۵
می افتاد ... همه که مثل کاندیدای شما قدرت طلب نیستن (208133)
رک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۲:۵۱
تصور کنید اگر اجماع برعکس بود و قرار می شد که روحانی به نفع عارف کنار برود آیا این اتفاق می افتاد ؟ . . . (207942)
دقیق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۱۱
چرا هی حرف از این حزب و اون حزب میزنین لااقل تو این چند تا انتخابات اخیر مردم نشون دادن دنبال اصلاح طلب و اصولگرا نیستن و افرادی هم غیر کاندیداهای دو حزب رای آوردن(روحانی هم با نام فرا حزبی کاندید شد)...
این نشون دهنده عدم مقبولیت این دو طیف بین مردمه...
خودمون هم میدونیم.فقط دنبال یه صدای حق جو از یه نفر جدید هستیم که متاسفانه موجود نیست...... (207951)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۷:۵۲
جناب پاکمهر!
قطعا اهمیت کاری که آقای عارف انجام داد بسیار با ارزش تر از اقدام آقای روحانی بود! ولی این دلیل نمی شود که از بیان برخی حقایق مکتوم اجتناب شود!!
باید متذکر شوم که برای ائتلاف اخلاقی و مقبول، بایستی انصاف، حفظ احترام و حقوق و شخصیت هر دو نفر، نظر مردم و .... مدنظر طرفین قرار بگیرد که متاسفانه واقعیت این است که این نکته در زمان قبل از انتخابات از سوی آقای روحانی مورد رعایت قرار نگرفت!! (208066)
پاکمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۲۳
نکته مهمی که در مورد آقای عارف حالت افراط پیدا کرده است این است که در تمامی عکس های منتشره از ایشان، در کنار همسرشان دیده می شوند. که البته کمی تا قسمتی شاید از منظر عمومی چندان مورد پسند نباشد. (207882)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۶
از نظر کدام عموم فابل پسند نیست؟ شاید شما انتظار دارید مثل پوسترهای (با یه گل بهار نمیشه) تصویر خانمها رو از همه جا حذف کرد؟! (207922)
زن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۲:۵۰
بنده خدا از نظر شما و عمومی که دورو برت میبینی زن باید فقط بپزه و بدوزه !
عزیز جان تو باید برگردی ولایتت و تو فرهنگی که بهش تعلق داری زندگی کنی.
زن ها بارها ثابت کردن که می تونن خیلی قوی تر و انسان تر از مرد ها باشن. (207941)
پاکمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۴۶
دوستان عزیز اینجا محلی است که افراد بتوانند در کمال تحمل یکدیگر، نظراتشان را ارایه کنند ولی به نظر می رسد که بعضی خانم ها هم مثل آقایون کامنت ها را با اسلحه سرد اشتباه گرفتند و قصد دارند با اون دیگران را تادیب کنند!
اصلاح طلب، روشنفکر و واژه های دیگر (به اصطلاح با کلاس) باید در رفتار و گفتار و کلام ما تجلی پیدا کند و گرنه گفتن "برو ولایتت و اینکه تو بی فرهنگی" در حقیقت باطن نویسنده را نشان می دهد. (208029)
هميشه سبز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۳۸
توهين به ولايتي ها نكن بگو از خواب خرگوشيت بيدار شو (208046)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۷:۴۸
از نظر ایشون و عموم موردنظر شون زن فقط باید بچه بزاید و شست و شو و غذا بپزد! همین..... (208061)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۲۸
با نهایت احترامی که برای آقای دکتر عارف قائلم، اما به نظر من انتخاب ایشان برای چنین شرایطی که مملکت در آن به سر می برد خیلی زود است. در این شرایط واقعا روحانی انتخاب بهتری است. همه ما از درایت ایشان در انتخابات بسیار خوشحال شدیم و الان هم امیدوارم که خدای ناکرده زمینه ای برای انشقاق در بین مردمی که با نهایت مشقت در برابر برخی اقتدارگرایان مقاومت می کنند ایجاد نشود. (207883)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۱۴
من و کل ایل و خاندانم نظرمون به آقای عارف بود فقط به خاطر خاتمیـــــــــــ عزیز به دکتر روحانی رای دادیم که پشیمون هم نیستیم چون تدبیر سید رو می پرستیم! (208034)
بدون اسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۲۴
دقیقا منم با شما هم عقیده هستم.آقای روحانی که بظاهر نه اصلاحطلبن و نه اصولگرا،تندروها دارن این بلا رو سرش میارن،حالا ببین اگه آقای عارف رئیس جمهور میشدن،چه وضعی میشد! به یکماه نرسیده،خدای نکرده،سکته ش میدادن!!! یه چیز دیگه! اگه دکترعارف به اجبار و علیرغم میل باطنی تن به این کار داده،که بااین اوصاف نباید کناره گیری میکرد.اگرم نه،خوبیت نداره این کارو مدام مثل پتک بکوبه تو سر دکترروحانی! اینجوری ارزش کارشون میاد پایین! بهرحال فقط ازیک چیز مطمئنم و اونم اینکه هیشکی مثل آقایان هاشمی و خاتمی نمیشه! خدا ... (208040)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۳۵
گرداننده‌ي هسته‌ي مركزي دولت آقاي هاشمي رفسنجاني هست و هروقت ايشون صلاح بدونه از اصلاحات و ابزارش كه دست پرورده‌ي خودشه استفاده ميكنه، آقاي عارف توقع بيش از اندازه دارن. (207884)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۸
عجب اطلاعات کاملی!!! آقای عارف این اطلاعات رو ندارن! لطف کنید بهشون منتقل کنید که توقعشون کمشه!!!! (207923)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۱۱
آقاي عارف اين اطلاعات و خيلي اطلاعات ديگه رو دارن منتها هر اقدام يا صحبتي كه رسانه‌ايي ميشه با هدف تاثير روي افكار عمومي هستش، شما بيشتر دقت كن تا بجاي مو پيچش مو را ببيني (207950)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۴۹
عارف دوست داریم.
لطفا در انتخابات مجلس شرکت کن و ریاست مجلس رو بر عهده بگیر (207887)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۵۳
کاری که آقای عارف کرد به اندازه ی ریاست جمهوری ارزش داشت و نشان از درک بالای ایشان و دلسوزی برای مردم داشت به همین دلیل نباید اتحاد بین اصلاح طلبان با آقای روحانی و مردم خدشه دار شود. باید با کمک یکدیگر مملکت را بسازیم. (207888)
مجید اردبیلی
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۸:۵۴
واقعا برای آقای روحانی متاسفم

ایشان باید به ائتلاف و ملزومات آن پایبند میماندند (207889)
باب اسفنجی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۹:۲۷
دکتر جان هم خودت هم من هم مخاطبان سایت هم فضانوردان هم ... میدونن که این حرفهای شما واسه مظلوم نماییه ، میدونی که واسه مجلسه ، بااین جرفها میخوای مردم رو بکشی بهت رای بدن ، البته رای بدن ما که بخیل نیستیم ولی مردم رو جیگر فرض نکن
هیچ کسی اگر دیگری بکشه کنار نمیره خیلی از اون استفاده کنه، اینطوری اولا میگن که روحانی تو خودت رای نداری و این رای عارفه یا میگن داره باج میده مخصوصا که تفکر شما اصلاح طلبی بود و تفکر روحانی هرچی بود اصلاح طلبی نبود (207892)
پاتریک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۹
آره بابا آقای روحانی جزء پایداریهاست فقط خودش خبر نداره!!!!!!! (207924)
باب اسفنجی اصلاحات شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۵۹
پایداری نیست ولی هرچی هست اصلاح طلب نیست
این رو هم شما خودت میدونی من میدونم سایت بهار میدونه مردم میدونن فضانوردان و ... هم میدونن
:))) (208049)
پرسپولیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۹:۳۴
مگر آقای روحانی به جز اصلاح طلب ها رای دیگری هم داشتند که میگوئید رای اقای عارف به سبد ایشان اضافه شد!؟؟؟به هیچ وجه این قابل قبول نیست تمام 19میلیون رای آقای روحانی طرفداران آقای خاتمی بزرگ بود و اگر آقای هاشمی هم رای داشتند به خاطر ائتلاف ایشان با آقای خاتمی بود...از نظر سیاسی اجتماعی حزبی به عنوان اعتدال یا فراجناحی هیچ گونه جایگاه یا محبوبیت مردمی نداردیا حداقل تا قبل از انتخاب آقای روحانی مردم شناختی نداشتند نکته مهم اینجاست که آقای روحانی در زمان انتخابات صحبتی از فراجناحی بودنشان نکردند... (207895)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۵
بله. جامعه به دو قسمت اصلاحطلب و اصولگرا تقسیم نمیشه! قسمتی از مردم ، بدون در نظر گرفتن حزب و جریان رای میدن که تقریبا حدود 30 درصد واجدین شرایط هستند. به آمار 11 انتخابات که دقت کنید ، این 30 درصد همواره تعیین کننده ی نتیجه ی انتخابات بوده اند. در سال 76 به سید اصلاحات رای دادند و در سال 84 به محمود (207917)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۲:۳۲
با تمام احترامی که برای سید عزیز قائلم، حرف شما رو قبول ندارم.
باید بپذیریم که اکثریت مردم نه از روی تفکر جناحی و دعوت آقای خاتمی، بلکه به خاطر خود یک کاندیدا در انتخابات رأی می‌دن.
شما یه سر به دکه روزنامه‌فروشی بزن و از فروشنده بپرس مردم بیشتر چه روزنامه‌هایی رو می‌خرن. جواب به احتمال زیاد ایناس: همشهری، اطلاعات، کیهان، ایران، جام جم. (یعنی دقیقاً روزنامه‌هایی که دولتی و طبعاً ارزونن!) (207936)
علی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۴:۵۵
با نظر پرسپولیس موافقم روحانی نباید دینش به خاتمی را فراموش کند، اگر خاتمی نمی گفت روحانی هرگز رئیس جمهور نبود. (208014)
یه مرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۱۷
پرسپولیس کاملا با نظرت موافقم گل گفتی داداشممممم! (208036)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۴۳
چی داری میگی شما؟! درسته ماها اصلاح طلبیم و طرفدار اصلاحات و آقای خاتمی ولی انصاف هم خوب چیزیه! خیلی قبلتر از حمایت آقای خاتمی،آیت الله از آقای روحانی حمایت میکردن! درسته که روحانی رو کسی نمیشناخت،ولی آیت الله هاشمی رو که همه میشناختن.اتفاقا من خودم قبل ائتلاف کاملا دودل بودم،به عارف رأی بدم یا روحانی! به احتمال قوی هم به روحانی رأی میدادم.چون با اینکه آقای خاتمی رو بیشتر از آقای هاشمی دوست دارم ولی آقای هاشمی رو سیاسترین مرد این مملکت میدونم.کلا مونده بودم بین عقل و احساس! احساسم میگفت عارف،عقلم ... (208047)
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۹:۴۷
دروووود بر این مرد بزرگ و امیرکبیر زمان ما. واقعا که با خواندن این مصاحبه و از صداقت گفتار و شرافت این مرد تحت تاثیر قرار گرفتم. الحق که آقای روحانی و دولت تدبیر و امید مدیون عارف عزیز هستند و اندکی در حق ایشان بی معرفتی کردند. چرا که توقع بسیاری ازمردم و رای دهندگان این بود که :
روحانی یادت باشه عارف هم باید باشه (207897)
الف. پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۲۲
علیرغم همه ارادت و احترامی که به دکتر عارف عزیز دارم،و کاندیدای مورد انتخابم هم خود ایشان بود. اما سید حسین عزیز، واقعیتهای نه چندان دور 4 سال گذشته را از یادتان که نرفته؟!
اکنون که شیوه آقای روحانی را چند ماهی است که تجربه می کنیم، به قاطعیت می گویم: انصافاً جز آقای روحانی هیچ فرد دیگری نمی توانست اوضاع نابشامان را بسامان کند. (207954)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۹:۵۱
دکتر جون سر کاری حسابی، چه مشورتی ، شما را فقط برای انصراف می خواستند (207900)
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۰۹:۵۶
ضمن احترام ...
چه مشورتی ؟ در چه زمینه ای ؟ (207901)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۲۷
در زمینه استفاده از معادن برای جذب توریست (208024)
ناشناس
Canada
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۰:۰۹
مطمئنا آقای روحانی کنار نمی رفت و واقعا خق آقای عارف بود که روحانی حداقل به ایشان پست معاون اولی را پیشنهاد می کرد و چون اینکار را نکرد باید یه جورایی از عدم صدافتش ترسید و منتظر آینده بود تا ببینیم در نهایت جه می شود!!!!!! (207902)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۰:۲۰
عارف بازی خورد نقطه سر خط .حتی در بیانیه انصرافش هم از روحانی حمایت نکرد دیگه از این واضح تر . البته وقتی چشم امید به خاتمی داشته باشه بهتر از این هم نمی شد (207903)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۲:۳۳
استاد!
دکتر تو همین مصاحبه گفته چرا اسمی از آقای روحانی نبرده.
خوبه اول متن حبرو بخونی، بعد حرف بزنی. (207937)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۰:۲۰
آقای عارف خیلی ناراحت شدم تماس خاتمی رو جواب ندادید، هیچ کسی حق نداره واسه سید ما قیافه بگیره یا ازش دلخور باشه، ببین خاتمی چه بزرگواره که دوباره پاشد رفت خونه عارف واسه دلجویی، این وسط مگه چی به خاتمی رسید؟ ولی باز به خاطر مردم از خودش گذشت، فقط می تونم بگم خدا به خاتمی در راه رسیدن که به آرمان هاش که همون سربلندی ایران هست کمک کنه و اون رو از شر بدخواهانش و حسودان حفظ کنه. (207904)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۷:۵۱
چرا... به چیز به خاتمی رسید ...
هنوز ممنوع التصویره ... هنوز توسط افراطیون فتنه گر خطاب میشه .... توی راهپیمایی 22 بهمن عکس هاش رو جمع می کنن ... سایتش هنوز فیلتره ... به تحلیف دعوت نمیشه و ......................
خاتمی دوست دارم / حاضرم چشمام رو بذارم زیر پات تا تو روشون راه بری (208065)
ناصر (موج نو)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۰:۳۰
پروفسور عارف مرد بزرگ ایران زمین (207906)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۷
بدون شک. و بسیار بزرگوار و از خود گذشته.
اما تو را بخدا یادمان نرود که تا همین چند ماه پیش چه اوضاعی داشتیم. شرایط کنونی را قدر بدانیم و بدون هیچ چشمداشتی برای موفق شدن دولت آقای روحانی در تحقق بخشیدن به خواسته های بحق مردم ایران دعا و همدلی و همکاری صمیمانه داشته باشیم. گلایه، شکوه، بگم بگم ها (در هر مدل) را کنار بگذاریم. (207965)
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۱۸
جناب آقای عارف خود را برای هشت سال پس از آقای روحانی باید آماده کند چرا که تمام جریانهای اصلاح طلب از آقای خاتمی و هاشمی و شخص آقای روحانی نیز پشتیبان ایشان خواهند بود (207912)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۵۷
اگه این طوری پیش بره و آیفون خونه هم فیلتر بشه چهارسال دیگه (207929)
ایثارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۲۹
باتوجه به ساختار حکومت در شرایط فعلی حرکت عارف بسیار زیبا و وطن پرستانه بود . (207914)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۴
آقای عارف صرفا" آدم خوبی است .اما متاسفانه شرائط کشور وخصوصا" را از ذهن بدور دارد و تکروی کرده, ساز مخالف میزند و در همه امور دخالت های غیر سیاسی میکند( روش نمیشه محکم حرفش را بزنه) . یکی از کارهایی غیر عرف از عارف همین تشکیل بنیاد ایرانیان در مقابل بنیاد باران خاتمی است و الا چه دلیلی دارد که در شرائطی که اصلاح طلبان احتیاج به یک قدرت, وحدت ,و وفاق ملی دارند چنین بنیادی را بنیان بگذارند من از اخلاق حرفه ای و سیاسی عارف بسیار دلسرد شدم و در انتخابات آتی بهشون رای نخواهم داد... (207915)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۸
فقط میگم زود قضاوت نکنیم. هرچند من نیز از این سنخ مصاحبه عارف عزیز خوشم نیامد. (207967)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۴:۲۲
اقا یا خانم پردیس مگه اصلاحات ارث پدر کسی هست یا مثل منافقین و یا اصولگرایان جریان فرد محور و دیکتاتوری هست که میفرمائید اقای عارف تکروی کرده و نباید حزب تشکیل دهد. دکتر عارف یک دانشمند هست و باعث افتخار جبهه اصلاحات (207993)
کــــــــــــــــــــــوهرنگ/محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۸
عــــــــــــــارف در تمام مسئولیتها بوده ،تنها مسئولیتی که نداشته است جایگاه ریاست جمهوری بوده و در انتخابات ریاست جمهوری اگر اراده ای برای ماندن داشت حتما رئیس جمهور می شد.لکن نتیجه گرفته می شود که عارف در دولت یازدهم نیم نگاهی هم به گرفتن پست نداشت و اگر میلی به گرفتن پست داشت جناب روحانی هم از دادن مسئولیت دریغ نمی ورزید.چــــــــــیزی که مشغله ذهن جناب دکتر عارف است استمرار و تداوم و بقاء اصلاحات و نفع عموم ملت و دوری از هرگونه تندروی و کندروی است.فکر بزرگ با مسئولیت بزرگ تفاوت دارد . (207919)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۴۰
عالی گفتی، ولی متاسفانه در مصاحبه عارف عزیز این جنبه بحقی که شما گوشزد کردید چندان پررنگ جلوه نمی کند. (207970)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۳۸
فقط وفقط مجلس ...........اين بحث ها الان وقتش نيست............. (207920)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۱:۴۲
آقای عارف عزیز و دوست داشتنی و با تجربه و پاک .مطمئنا و بدون شک نیمی از پیروزی بر این جایگاه بزرگ ولی جانفرسا و پر از مسئولیت برای انسان های پاکی همچون شما .آقای روحانی .سید نازنینمان آقای خاتمی و بسیاری از اصلاح طلبان و تعدادی از اصولگرایان معتدل فقط و فقط به خاطر ایثار شما به دست آمد که هرگز فراموش نخواهد شد . و مزر همه صفات مثبت شما که نزد خداوند و محفوظ و نزد ایرانیان پاک نژاد انتخاب حضرتعالی به عنوان رییس قوه مقننه در آینده ای نه چندان دور خواهد بود . ّببینید برای شما چه خواهیم کرد. (207921)
ویانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۱۰
درود بر بزرگ مرد خرداد 92 ... دکتر عزیز افتخارم این است که به تبعیت از شما و سید عزیزمان به آقای روحانی رای دادم و هرگز پشیمان نخواهم شد .. دکتر عزیز شما جایگاه معنوی وانسانیتتون در سطح خیلی بالایی در جامعه قرار دارد و حرکت سنجیده شما و سید عزیزمان در تاریخ ثبت میشود ..ما امیدمان به 12 اسفند است امیدواریم لبخند بر لب تمامی دوستداران صلح و آرامش بنشیند .. امیدواریم به حضور گرم شما در راس مجلس .. به امید اون روز:) (207949)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۰
بنظرم در لابلای تمام نظرات و سخنرانی های بزرگانی دلسوز همچون خاتمی بزرگ عارف عزیز دکتر روحانی محبوب هاشمی اگاه کلمه ای به اسم وحدت دیده میشه که مقام معظم رهبری همیشه توصیه میکنند. ولی افسوس که افراطی وتندرو.... (207958)
علی
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۵۵
البته خاتمیِ محبوب روحانیِ رئیس جمهور درست تره (208030)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۳
دکترروحانی باید بیشتر از اصلاح طلبان استفاده کند چون اکتر ارایش مال اصلاحات بود (207961)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۳۷
به نظر من آقاي دكتر عارف نبايد كار بزرگ و ارزشمندي را كه انجام دادند با ذكر دلخوري و يا اظهار قبول نداشتن ساز و كار اجماع اصلاح طلبان، ضايع نمايند. اجماع اصلاح طلبان با دكتر روحاني بايد همچنان با قدرت در انتخابات مجلس ادامه يابد. (207966)
قاطما
United States
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۳:۴۵
امیدوارم مجلس آینده نمایندگان باسواد و پاک و راستگو و آزاد فهمیده باشد و آقای عارف ریاست این مجلس را بعهده بگیرئ (207977)
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۳۰
امر دیگه ای ندارین؟ (208026)
گربه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۴:۴۶
تازه آقای روحانی از دکتر عارف مشاوره نگرفته اصولگراها و پایداریها اینطور گربه می رقصونن و فتنه فتنه می کنن وای اگر مشاوره می گرفت (208011)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۵:۵۹
درود بر خاتمي
به خاطرخاتمي به روحاني راي دادم (208031)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۲۳
واقعا سهم آقای عارف عزیز که در رئیس جمهور شدن آقای روحانی نقش بسزایی داشتند بیشتر از اینها بود (208038)
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۶:۴۳
در تیترتون بنویسید: انتظار داشتم آقای روحانی بیشتر از من مشورت می گرفت.

یه جور نوشتید انگار اصلا با دکتر عارف هیچ کاری نداشته اند.. (208048)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۷:۵۹
جناب آقای عارف ...مرد دوست داشتنی..
ما شما را از همکنون به عنوان رئیس مجلس یک سال و اندی دیگر می دانیم و بدانید ارزش شما پیش ما جوانان اصلاح طلب روز به روز رو به افزایش است.. (208072)
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۸:۰۳
هنوز صندلی مهمی خالیست آنهم ریاست مجلس دیگه حق عارف است اگه اینجوری نیست مردم از دست روحانی ناراحت میشن (208075)
٢٤ خردادي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۹:۲۸
عزتمندي فعلي پيروان خط امام و دوم خردادي ها مرهون گذشت و فداكاري جناب آقاي دكتر عارف در انصراف از رقابتها است . واقعا بسياري از اعمال بزرگ ، مافوق تقدير بشريتند مانند ايثار و ازجان گذشتگي انبياء ع ، معصومين ع ، شهداء و همين كار بزرگ آقاي عارف . راست قامتان جاودانه تاريخ همينان اند . (208110)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۱۹:۴۶
انتظار آقاي دكتر عارف براي مشورت دهي در جهت تسهيل انجام امور اجرايي كشور بوده است بنده مطمئن هستم اگر آقاي خاتمي امر مي كردند به رأي دادن به آقاي عارف ايشان حداقل با بيست ميليون رأي رئيس جمهور مي شدند براي اصلاح طلبان مهم سازندگي كشور و رفع دزدي ها و اختلاسها است نه استعلاء و نه قدرت طلبي براي خودشان !! (208120)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۲۰:۵۰
ما بخاطر اعتقاد قلبی که به حضرت ایت الله خاتمی داشتیم به روحانی رای دادیم درود بر خاتمی خار چشم افراطیون مرتجع (208153)
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۲۰:۵۲
هنوز انتخابات تموم نشده اینبار هدف مجلسه مجلس دیگه جای افراطیون نیست ریاست مجلس برازنده نام دکتر عارف عزیزه (208154)
رزمنده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۲۳:۵۲
از آقاي روحاني آزادي بانو رهنورد و آقايان موسوي و كروبي را مي خواهيم ضمن آنكه به فعاليتهاي سياسيشان ادامه دهند (208215)
کریم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ۲۳:۵۶
من یک سیوال دارم که آیا 45 تومانی که بین مردم توضیح میشود وهرکدام با آن یاقبض پرداخت می کنند یا حد اکثر خواربار معیشیتشان را میخرند و هر کسی در بازاری از آن استفاده میکند میتواند در بازار اشفتگی ایجاد کنه یااینکه اگر ‍پول هنگفتی در یک جا باشد و هر روزی دریک بازار از آن استفاده شود میتواند آشفتگی ایجاد کند خوب است کمی منطقی فکر کرد ....آقایان با تدبیر (208216)