دریافت لینک صفحه با کد QR
ميرلوحي: ریاست مجلس، مسالهاي درون مجلسي است
تفكر احمدينژادي به تاريخ سپرده شد
4 ارديبهشت 1395 ساعت 12:22
امروز كمتر كسي است كه از فساد اداري، رانتها و بابكزنجانيها رنج نكشيده باشد. امروز ديگر كسي فريب شعار مهرورزي و عدالت اجتماعي را نميخورد.
گروه سیاسی-رسانه ها: هم اصلاحطلب است و هم عضو شوراي عالي سیاستگذاری اصلاحطلبان. در دولت اصلاحات به سمت معاون وزيركشور رسيد. او و همفكرانش از مدتها پيش از انتخابات دهمين دوره مجلسشوراياسلامي، براي انتخابات برنامهريزي ميكردند. برخي از اصلاحطلبان كه زماني با هرگونه ائتلاف با اصولگرايان مخالف بودند، در نهايت به اين نتيجه رسيدند كه بهترين راهبرد، ائتلاف اعتدالي است. «سيدمحمود ميرلوحي» عضو و سخنگوي شوراي عاليسياستگذاري است. امروز و بعد از پيروزي بزرگي كه ائتلاف اميد كسب كرد، او و يارانش تلاش ميكنند تا در دور دوم انتخابات، بتوانند كرسيهاي بيشتري را به سبد اصلاحطلبان اضافه كنند. چند روز مانده به دور دوم انتخابات،سيدمحمود ميرلوحي از برنامههاي ائتلاف اميد براي دور دوم انتخابات می گوید. از چگونگي شكلگيري ائتلاف اميد تا اينكه چه برنامهاي براي بعد از انتخابات دارند. از احمدينژاد پرسيديم و از رئيسمجلس دهم. متن گفتوگو سیدمحمود میرلوحی با روزنامه «آرمان» را در ادامه میخوانید:
در مسير انتخابات دهمين دوره مجلسشوراي اسلامي، اصلاحطلبان با چه هدفگذاری و راهبردي حركت كردند؟
اصل مساله اين بود كه با توجه به دستاورد و نتايجي كه از انتخابات رياستجمهوري سال ۱۳۹۲ به دست آمده بود، اصلاحطلبان احساس كردند ميتوانند اين راه را ادامه دهند و در مسيري كه كشور در آن قرار گرفته است، استمرار پيدا كنند و با توجه به اينكه قوه مجريه با تدبير و اميد آمده و قوه مقننه بسيار در مسيري كه دولت در آن قرار گرفته، موثر است، تصميم گرفته شد تلاش شود مردم به پاي صندوقهاي راي بيايند و مشاركت حداكثري در دستور كار قرار گرفت و در ادامه ائتلاف گام اول كه در سال ۹۲ برداشته شد، اين طور برآورد شد كه ميتوانيم گام دوم را براي تحكيم و توسعه آن راه برداريم. لذا اقداماتي انجام شد و برنامهريزيها شروع شد و راهبردهايي نيز تدوين شد. نهايتا چند راهبرد انتخاب شد. مشاركت حداكثري، ترجيح منافع ملي بر منافع جناحي و اولويت به زنان و جوانان در عرصه انتخابات از جمله مواردي بود كه به راهبرد تبديل شد. البته قبل از اين مساله، تاكيد بر اين بود كه انسجامبخشي صورت بگيرد و همه نيروهاي خوشفكر و اصلاحطلب به همراه اعتداليون زير يك چتر قرار گيرند. امروز ميتوان گفت كه تا حد زيادي، آن اهداف و راهبردها به نتيجه رسيد.
چند مدت پيش از زمان برگزاري انتخابات مجلسشوراياسلامي، حزب اعتدال و توسعه اين پيشنهاد را مطرح كرد كه اعتداليون و اصلاحطلبان با نيروهاي معتدل جناح اصولگرا ائتلافي را صورت دهند. در زماني كه اين پيشنهاد مطرح شد، بودند كساني در جناح اصلاحطلب كه با اين موضوع برخورد تندي داشتند و قويا مخالفت كردند. اصلاحطلبان از چه وقت و تحت چه شرايطي به اين نتيجه رسيدند كه براي انتخابات مجلس، چنين ائتلافي صورت بگيرد؟
گام اول و ائتلافي كه در سال ۹۲ شكل گرفت، مبناي كار بود. اوايل سال ۹۳ بود كه در جلسهاي در شوراي راهبردي، اين هدفگذاری صورت گرفت. در تشكيل شوراي عاليسیاستگذاری اصلاحطلبان، علاوه بر شورايهماهنگي جبهه اصلاحات، چهار حزب جديد هم اضافه شدند كه عبارت بودند از حزب اتحاد ملت ايراناسلامي، ندا، ايثارگران و اعتدالوتوسعه. جلسه اول شورا هم آمدند. اما بعدا بحثها و مطالبي مطرح شد. به اين موضوع هم توجه داشته باشيد كه بحث اعتدالوتوسعه، نمادي از حاميان دولت است. بحث صرف يك حزب مطرح نبوده است. ما به عنوان هدف اوليه، در دوسال قبل، در مباحثي كه مطرح ميشد، نگاه ائتلافي داشتيم و خوشحاليم كه هدفگذاري درستي انجام شد. بناي ما بر آن است كه با حاميان دولت همكاري كنيم و در اين مسير، چه در مسير تشكيل شوراي عالي سیاستگذاری و چه زماني كه حوزههاي انتخابيه شكل گرفت، ما عنوان حوزههاي انتخابيه را گذاشتيم «حوزههاي انتخابيه اصلاحطلبان و حامياندولت». نشانههاي مختلفي در اين مسير دو ساله وجود دارد كه از ابتدا چنين هدفي را دنبال ميكرديم و نهايتا هم به اين ائتلاف رسيديم و الان هم معتقديم كه در سال آينده نيز اين مسير بايد امتداد پيدا كند و منافع ملي و مطالبات مردم را جامه عمل بپوشاند.
اتفاق بسيار خوب و مهمي كه در انتخابات هفتم اسفند رخ داد، اين بود كه اكثريت مردم، يعني كساني كه هوادار جناح اصلاحات بودند به ليست اميد، به طور كامل راي دادند. شايد به جرات بتوان گفت كه اين نخستين مرتبهاي بود كه در فضاي سياسي كشورمان كه با فقدان احزاب تاثيرگذار مواجه هستيم، يك جناح ميتواند هوادارانش را قانع كند كه به ليست آن جناح راي دهند. در اينجا هم ليست خبرگان مطرح است و هم ليست مجلسشوراياسلامي. شما چه دليلي براي اين اتفاق سراغ داريد؟
گفتمان و ادبياتي كه جريان اصلاحطلبي از سال ۹۲ شروع كرد، بعد از ردصلاحيت آيتا... هاشميرفسنجاني و مسيري كه شكل گرفت و ائتلافي كه صورت پذيرفت، گام به گام جلو آمده و مسائل داخلي، سياسي، فرهنگي، اقتصادي و بينالمللي را رصد كرده و ميتوان گفت كه گفتمان مستمري را تا به امروز داشته است. شما ديديد كه جريان اصلاحطلبي بر مبناي راهبردهايي كه اعلام كرد، تلاش كرد تا صادقانه با مردم گفتوگو كند و از مردم دعوت كرد تا همه نيروها به صحنه آيند. متاسفانه در اين مسير شاهد ردصلاحيتها بوديم. طبيعي است كه اين مسائل، به همراه صبر و شكيبايي و رفتار منطقي، عقلاني، قانوني و اخلاقي اصلاحات، در فضاي جامعه و خاصه فضاي مجازي كشور، مطرح و به گوش مردم رسيد. از طرف ديگر، با كمال تاسف، رقيب ما كه ميديد فضاي بينالمللي تغيير كرده و برجام به نتيجه رسيده است، به اين نتيجه رسيد كه وقت كار فرا رسيده است. مردم شاهد بودند و ديدند كه بحرانها، تورم، ركود و فساد اقتصادي، همه محصول رفتار و عمل جرياني است كه از ۸۴ تا ۹۲ بر كشور حاكم بوده است. مهر و محبت مردم هم با تمام مواردي كه گفته شد، مردم را به اين داوري رساند كه كدام جريان به سمت تامين منافع ملي تمايل دارد. اگر امروز كسي رفتار اصلاحطلبان را از ۲۰ خرداد ۹۲ كه ائتلاف رسما اعلام شد تا امروز را رصد كند، ميبيند كه اصلاحطلبان همواره تلاش كردهاند دلسوزانه، مسئولانه، با تدبير و قانونمند كار كنند.
مردم انتخابات خبرگان را جدي گرفتند و در مجلسشوراياسلامي هم رقابتي جدي شكل گرفت. فراتر از اين، مردم احساس كردند ميتوانند نسبت به دو جرياني كه سالهاست در حال چالش هستند، داوري كنند. در نهايت هم گفتند كه نظر اصلاحطلبان را ترجيح ميدهند. مردم اصلاحطلبان را ترجيح دادند. ردصلاحيت ۲۴ استاندار سابق كشور،۶۰۰ روحاني فاضل و معتبر و از همه مهمتر، يادگار حضرت امام (ره) اتفاقات كمي نبود. اصلاحطلبان هم با روشهاي مناسب و ابزارهايي كه كمترين هزينه را داشت اما از لحاظ كيفيت امكان اين را فراهم كرد كه پيام اصلاحطلبان رسانده شود، کار کردند، آن هم به صورت فرد به فرد. من عرض كرده بودم كه هر شهروند يك تلويزيون شد. هر شهروند توانست با كليپهايي كه ساخته شد، پيام اصلاحطلبان را انتقال دهد. ديديم كه ليست اميد را تحت عنوان ليست انگليسي به افكار القا ميكردند. مردم ديدند کسانی كه وظيفه دارند مردم را به اخلاق دعوت كنند، تا چه حد مسائل را جناحي كرده و به فرزندان ايران و انقلاب بياحترامي ميكنند. همه اينها را مردم ديدند و در نهايت هم تصميم گرفتند به ليست اميد راي دهند.
چند روز مانده بود به انتخابات هفتماسفند كه ما شاهد بوديم كه بزرگان كشور، از ليست اميد حمايت كردند. فكر ميكنيد كه حمايت بزرگاني نظير آيتا... هاشميرفسنجاني و همچنين رئيس دولت اصلاحات، چه تاثيري بر اقناع مردم براي راي دادن به همه افراد هر دو ليست داشت؟
ديديم كه كليپ دعوت رئيس دولت اصلاحات از مردم براي شركت در انتخابات و راي به ليست اميد، در چه سطحي ديده شد. خبرها حكايت از اين داشت كه آن كليپ بالغ بر ۸۰ ميليون بار در فضاي مجازي ديده شد. اگر ما راي مردم را حقالناس ميدانيم، بايد تمام الزامات آن را رعايت كنيم. اگر راي مردم مهم است، تلويزيون بايد ببيند راي مردم چه چيزي است. ما گفته بوديم اگر بالاي۴۶ درصد به صحنه بيايند، سبد راي اصلاحطلبان برنده است و اگر زير ۴۰ درصد بيايند، جناح مقابل به پيروزي ميرسد. آمار موجود است و ميتوان ديد كه جريان اصولگرا در دورههاي هشتم و نهم با چه ميزان راي برنده انتخابات شد. بالاترين راي آنها موجود است و ميتوان ديد كه با چه ميزان راي وارد مجلس شدند.
كمي از هفتم اسفند فاصله بگيريم و به سمت دهم ارديبهشت برويم. دور دوم انتخابات مجلسشوراياسلامي دهم ارديبهشت برگزار خواهد شد. فكر ميكنيد اصلاحطلبان چه نقاط ضعفي در دور اول انتخابات داشتند كه بايد در دور دوم برطرف شود؟
همه تلاش ما اين است كه با خرد جمعي، نظر نخبگان و نقد موافق و مخالف را داشته باشيم. خوشحاليم كه مشخصا در تهران اين كار را انجام داديم. اتاق فكر ما به جاي يك اتاق چهار در پنج، در واقعيت ميليوني بود. شبكههايي كه مردم در آن اظهارنظر ميكردند، نه همه اما حقيقت اين است مهمترين آنها را ميديديم. تلاش ما اين بود كه نگاهي حداكثري داشته باشيم و انحصاري نگاه نكنيم. با مردم صادق باشیم و كارشناسانه اظهارنظر كنيم. حالا هم داريم تلاش ميكنيم. بله، اشكالاتي در كار ما بوده و هست. تنگنا و محدوديتهاي زمان در انتخاب افراد، در بستن ليست، در تدوين متون تبليغاتي، در رساندن پيام، همه مسائلي بود كه ما با آن مواجه بوديم. اما مردم عزيز ميدانند كه همه از روي محدوديت و مشكلاتي بود كه عمدي يا از سر بياعتنايي نبود.
اميدواريم و قرار شده است كه بعد از مرحله دوم، شوراي عالي همه اشكالات را بررسي كند و عيوب و نواقص را پيدا كند. من همين جا دعوت ميكنم و استدعا ميكنم از دوستاني كه نقطه نظري دارند، منعكس كنند. كار ما كمبود و نواقصي داشته اما مهر و عطوفت مردم به ما موجب پيروزي شد. حقيقت اين است كه ما توقع نداشتيم كه مردم با لطف به تمام افراد هر دو ليست راي دهند. خود ما هم شوكه شديم. همواره مديون بزرگواري مردم و نخبگان و كساني هستيم كه كمك كردند. از هر ۴ نفر ساكنان تهران، سه نفر به ليست اميد راي دادند. ما حق نداريم فكر كنيم كه آن يك نفر اصلا كيست و چرا راي نداده است. ما فكر ميكنيم همه راي دادند. وقتي تا شب تبليغات انتخابات، هنوز كد انتخاباتي دست ما نرسيده بود، وقتي تا هفتم اسفند همچنان افراد جديدي كه تاييدصلاحيت ميشدند و اضافه ميشدند و اردوي اصلاحطلبان همواره در حالت بلاتكليفي بود، وقتي كه منابع نداشتيم كه بتوانيم مطالب تبليغي را چاپ كنيم و به دست مردم برسانيم، و با تمام اين مشكلات مردم لطف كردند و با سخاوت و بزرگي خود به ليست اميد راي دادند، همواره خود را مديون بزرگواري ملت عزيز ميدانيم.
آقاي عارف پيشبيني كردند كه در دور دوم، حداقل ۴۰ كرسي به نامزدهاي ائتلاف اميد برسد. فكر ميكنيد كه پيشبيني ايشان محقق شود؟
من خوشبيني بيشتري دارم و احتمال كرسيهاي بيشتري را هم ميدهم. به اين دليل كه مرحله دوم همواره از شور و شوق كمتري برخوردار است. در اين مرحله شاهديم كساني كه در دور اول، در ليست اصولگرايان بودند، مسابقه گذاشتند تا به ليست اميد وارد شوند. دوستان ما در حوزههاي انتخابيه بهشدت از بابت اين موضوع درگيرند. البته مواردي هم داشتيم كه اطلاعيه دادند كه نميخواهند در ليست اميد باشند. از طرف ديگر ديديم كه اصولگرايان، در روزهاي اول بعد از انتخابات هفتم اسفند مدعي بودند كه پيروز شدند اما بعدا كه مسائل را دقيقتر بررسي كردند، ميبينيم كه تقريبا كار را واگذار شده ميدانند و مرتبا رقابت بين عارف و لاريجاني را دامن ميزنند. اين مساله نشان ميدهد كه قبول كردند سهم آنها در مجلس دهم كمتر است. من فكر ميكنم كه مجموعه اين عناصر، همراه با اينكه مردم ديدند كه با وجود تنگناها چطور ميتوانند نظر و سليقه خود را در فضاي سياسي و انتخاباتي بروز دهند و به رخ رقيب بكشند، عاملي خواهد بود كه مردم در دور دوم هم بهتر و بيشتر از مراحل دوم انتخاباتهاي گذشته شركت كنند و وضع ما بهتر شود. پيشبيني من اين است كه ميتوانيم بيش از ۴۰ كرسي در دوم انتخابات سهم داشته باشيم.
اشاره كرديد به رقابت بين آقاي عارف و آقايلاريجاني. از زمان اعلام نتايج دور اول و پيروزي چشمگيري كه اصلاحطلبان در تهران داشتند، گمانهزنيهاي بسياري درباره تركيب هياترئيسه مجلسدهم شروع شد. آقاي عارف بارها گفتهاند كه موضوع هياترئيسه و رياستمجلسدهم موكول است به بعد از دور دوم انتخابات. آقايلاريجاني هم در اين موضوع، سكوت اختيار كردند. از طرفي شاهد اين پيشنهاد بوديم كه ائتلاف اميد، موضوع رياست را در فراكسيون اميد مطرح كنند و از بين آقاي عارف و آقاي لاريجاني، يك نفر انتخاب شود براي حضور در انتخاب رئيسمجلس تا اين دو شخصيت در مقابل هم قرار نگيرند. از طرف ديگر هم شنيده شده كه در ديدار آقاي عارف با تعدادي از منتخبان مجلسدهم، صحبت انصراف ايشان از رياستمجلس پيش كشيده شده است. شما از اين ماجرا چه جزئيات بيشتري ميدانيد؟
من نظر شوراي عاليسیاستگذاری را ميدانم و آن هم اينكه اين موضوع، مسالهاي درون مجلسي است و در درون مجلس بايد درباره آن تصميمگيري شود. شما هم اشاره كرديد كه مردم به ليست امید راي دادند و در اين خصوص شوراي عالي خود را پاسخگو خواهد دانست اما اعلام كرد كه به احترام مجلس و منتخبان، اين مساله را به مجلس و درون مجلس واگذار ميكند. تا آنجا كه من اطلاع دارم، مجموعه منتخبان، درحال پايهگذاري فراكسيون اميد هستند. فراكسيون اميد با همين مشخصاتي كه در عرصه انتخابات ظاهر شد، شكل خواهد گرفت. فكر ميكنم كه به زودي اخبار تشكيل اين فراكسيون بيرون خواهد آمد و در عرصه مطرح خواهد شد. تا آنجا هم كه من اطلاع دارم، مجموعه دوستان فراكسيون اميد، خاصه آنهايي كه من به گفتوگو با ايشان پرداختم، نظرشان بر تصميمگيري خرد جمعي و دموكراتيك و توجه به راي و نظر مردم است.
وقتي صحبت از انتخاب رئيسمجلس است، بايد توجه داشته باشيم مجلس مبتني بر راي و نظر مردم است. متاسفانه شاهد بيدقتي در برخي اظهارنظرها هستيم انگار كه بايد بيرون از مجلس تصميمگيري شود. بله، ما هم ميشنويم كه برخي دوستان به آقاي عارف تمايل دارند يا تمايل به ساير بزرگان دارند. اما همين افراد اعلام كردند كه ما تا تشكيل فراكسيوناميد منتظر ميمانيم و در اين فراكسيون، بر اساس بررسيهايي كه صورت ميگيرد، نظر و راي منتخبان ملاحظه میشود. نكتهاي را هم من از طرف جمعي از منتخبان اعلام ميكنم كه تاكيد بر حفاظت از دستاوردهاي ائتلاف اميد دارند، چرا كه ما به اين ائتلاف نياز داريم.
فكر ميكنم كه از حالا بايد براي گام سوم ملاحظاتي داشته باشيم. ما سال آينده از اين مردم راي ميخواهيم. بايد توجه داشته باشيم كه وقتي ميگوييم حامي دولت هستيم، منظورمان این نیست که وكيلالدوله ميخواهيم. قبل از انتخابات ما بررسي كرديم و ديديم كه مردم از رفتار دولت، در حوزههاي بينالمللي، برجام، مهار تورم و دفاع از حقوق شهروندي و مجموعه سياستهاي آقاي رئيسجمهور، رضايت نسبي دارند. ما همين مسير را بايد ادامه دهيم. بايد نشان دهيم كه به راي مردم وفاداريم. بايد ذائقه مردم ديده شود. بايد ديد كدام يك از اين بزرگواران راي اكثريت را با خود دارد. بايد دقت كنيم كه به رودررويي مبتلا نشويم، چرا كه رقيب همين را ميخواهد و بايد از ظرفيتي كه در ائتلاف به دست آمده، در حد مطلوب استفاده كنيم و ذخيره كنيم براي كارآمدي مجلس و انتخابات سال آينده. رقيب تلاش ميكند قبل از تشكيل مجلس و فراكسيون اميد، اين موضوع را دامن بزند. معتقديم كه در حال حاضر بايد صبر كرد.
صحبتهايي مطرح است در اين خصوص كه شوراي عالي سیاستگذاری اصلاحطلبان بعد از انتخابات دور دوم، چه سرنوشتي خواهد داشت. شنيده شد كه آقاي منتجبنيا هم نامهاي نوشتند كه شوراي عالي بايد تعطيل شود. استدلال هم اين است كه وجود اين شورا در كنار ساير گروههاي مشابه، موجب موازيكاري خواهد شد. نظر شما در اين خصوص چيست؟
جريان اصلاحطلبي، جرياني ريشهدار، با ظرفيت و مستقر در استانها و مناطق مختلف است. شرايطي فراهم شد كه اصلاحطلبي بروز و ظهور پيدا كرد. طبيعتا اگر بخواهيم با همين نگاه ببينيم، اين واقعيت بايد حفظ شود. درست است كه دستور و برنامه تشكيل شوراي عالي انتخاباتي است اما انتخابات سال آينده نزديك است و به زودي فضاي انتخاباتي سال ۹۶ شكل خواهد گرفت. نكته بعدي هم اين است كه جريانهاي اصلاحطلبي در سطح استانها، بايد ارتباطات خود را حفظ كنند. فكر ميكنيم كه بايد تدبير كرد و مدلي را براي حفاظت از اين دستاوردها و سرمايه ارزشمند و ارتباطاتي كه بين مناطق ايجاد شده، طراحي كرد. اگر نبود امكانات و ظرفيت شوراي عالي، با وجود ردصلاحيتها، كاري نميشد انجام داد. شما تصور كنيد در ۲۹۰ حوزه انتخابيه همه رده اولیها رد شدند. حتي نفرات سوم و چهارم اصلاحطلب ردصلاحيت شدند. با چه ابزار و امكاناتي ميشد نامزدهاي جايگزين را پيدا كرد، گفتوگو كرد، دعوت كرد و به صحنه آورد. اين ظرفيت چنين كاري كرد. اين ظرفيت قابل توجهي است كه جريان اصلاحطلبي امروز از آن برخوردار است.
از صحبتهاي شما من اينطور استنباط ميكنم كه رضايتي نداريد كه شوراي سیاستگذاری كارش را تعطيل كند.
در شرايطي كه احزاب فراگيري در كشور وجود ندارد و تنها دو يا سه حزب وجود دارد، در غيبت احزاب قدرتمند در كشور، اين سازوكار توانست توانايي فراوري اصلاحطلبان را نشان دهد. حالا بايد تدبير كرد و بزرگان تصميم بگيرند تا ببينيم چطور بايد ادامه داد.
از مدتي پيش، شاهد بوديم كه طيف محموداحمدينژاد و دستگاه تبليغاتي او، زمزمههاي بازگشت احمدينژاد به عرصه انتخابات سال ۹۶ را كليد زدند. پرداخت يارانه ۲۵۰ هزار توماني هم يكي از شعارهاي ايشان بود كه وقتي ديدند با واكنش منفي مواجه شدند، طرح اين موضوع از جانب آقاي احمدينژاد را تكذيب كردند. با توجه به اينكه حضور احمدينژاد در انتخابات سال ۹۶ محتمل است، فكر ميكنيد كه دولت آقاي روحاني در مقابل احمدينژادي كه همه با روشهاي پوپوليستي تلاش ميكند تا راي مردم را به دست آورد، چه نقاط ضعفي دارد؟ دولت يازدهم در عرصه سياست خارجي و بينالملل عملكرد قابل دفاعي دارد. برجام و همچنين كاهش نرخ تورم نيز كاملا قابل دفاع است. اما در حال حاضر دولت با دو مشكل ركود و بيكاري مواجه است. دو مشكلي كه برخي معتقدند چشم اسفنديار كارنامه دولت تدبير و اميد است. شما چه فكر ميكنيد؟
يكي از ويژگيهاي آقاي احمدينژاد و آنچه از ۸۴ تا ۹۲ از ايشان ديديم، نگاه به مديران بود. او مدعي بود كه دايره بسته مديران را باز ميكند و افراد ديگر را وارد ميكند. اين براي جوانان جاذبه داشت. اما بعدها مردم ديدند كه اين دايره باز نشد. تنها افراد پيرامون احمدينژاد به آن راه دارند. ديديم كه معاون اول و برخی مقامات همان دولت كه احمدينژاد آنها را وارد كرده بود، اكنون در دستگاه قضائي كشور پرونده دارند. موضوع بعدي، مسائل يارانه و مسكنمهر است كه امروز مردم تاثير اين تصميمات را بر وضعيت كشور و زندگي خود ميبينند. او وعده ميداد قطعنامههايي كه عليه كشور و مردم صادر ميشد را پاره خواهد كرد. به نظر من، تفكر احمدينژادي به تاريخ سپرده شده است. اين تفكر در دورهاي مصرف داشت و الان تمام شده است. اما مساله و خطر پوپوليسم همچنان هست. تا وقتي كه ما چند ميليون بيكار داريم، مشكل بيكاری داريم، مشكل جوانان در سن ازدواج داريم، مشكل طلاق داريم، مشكل اعتياد داريم، طبيعي است كه شخص ديگري مشابه احمدينژاد بيايد و موج سواري كند. مساله اشتغال و رونق اقتصادي، بحثي جدي است. آقاي دكتر روحاني بايد براي رفع آن همت كنند.
اميدواريم كه امسال اتفاقات مهمي را شاهد باشيم و فضاي كسب و كار به رونق برسد. اگر نشود، شرايط سختي در جامعه پيش خواهد آمد. اگر ميخواهيم از ورود احمدينژاد ديگري جلوگيري كنيم، بايد كشور را به سمت بهبود فضاي اقتصادي پيش ببريم. اما شخصا از بابت احمدينژاد دغدغهاي ندارم. آقاي محمدرضا خاتمي هم گفتند. من هم نظر ايشان را قبول دارم كه اجازه دهند كه احمدينژاد بيايد تا به اسطوره بدل نشود. تمام تلاش ما، پايبندي به اخلاق بود. تنها چيزي كه ما به مردم گفتيم اين بود كه اگر نيايند پاي صندوق، پايداريها خواهند آمد. ما هيچ چيز ديگري نگفتيم. با همين جمله، جامعه احساس خطر كرد و تصميم گرفت به عرصه بيايد. به همين جهت من دغدغهاي به نام بازگشت احمدينژاد ندارم. امروز كمتر كسي است كه از فساد اداري، رانتها و بابكزنجانيها رنج نكشيده باشد. امروز ديگر كسي فريب شعار مهرورزي و عدالت اجتماعي را نميخورد. اما اينكه باز هم مشكلات حل نشده مردم، باعث شود كه عدهاي بيايند و شعارهاي مشابه دهند و برخي هم باور كنند، بايد دغدغه داشت. مردم آثار موفقيتها و پيشرفتها را در انتخابات آينده خواهند دید.
کد مطلب: 105681
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir