هرچند با توجه به محدودیت نسبی اوضاع خزر در قیاس با خلیج فارس، تنها میتوان روی نقش منطقهای این دریا تاکید کرد اما افزایش قابل توجه مبادلات ایران با همسایگان خزر مانند روسیه و آذربایجان باعث شده آینده این بنادر نیز برای اقتصاد ایران اهمیت زیادی پیدا کند.
در این بین بندر امیر آباد با توجه به زیرساختهای قوی و البته توان بالای سرمایه گذاری در پس کرانه اهمیتی فراوان دارد و از این رو در برنامههای آینده وزارت راه و شهرسازی نیز بندر محوریت خاصی دارد.
پس از آنکه برنامههای ابتدایی برای بهبود نسبی اوضاع این بندر به کار بسته شد، حالا وزیر راه و شهرسازی از دو اتفاق مهم در این بندر رونمایی کرده که سواحل شرقی خزر را تا حد زیادی با ارتقای جایگاه رو به رو میکند.
آخوندی در جریان بازدید خود از این بندر گفته با ساخت شش اسکله جدید، امیرآباد به ظرفیت تخلیه و بارگیری 7.5 میلیون تنی در سال می رسد و این رقم در قیاس با 4.5 میلیون تن فعلی قطعا جهشی قابل توجه به حساب خواهد آمد.
در کنار اتصال امیرآباد به شبکه ریلی کشور نیز دغدغه دیگری است که وزیر راه از پیگیری جدی آن خبر داده است. موضوعی که میتواند با توجه به قدمت راه آهن استان مازندران و البته اتصال ریلی اخیر کشور از طریق اینچه برون به ترکمنستان نقش آفرینی قابل توجهی به امیر آباد بدهد.
در این بین هرچند سازمان بنادر از ارائه اطلاعات دقیق از اوضاع دریایی ایران طفره میرود اما به نظر میرسد سرمایه گذاران بین المللی جدیدی نیز برای ورود به امیر آباد اعلام آمادگی کردهاند که ترکیب این منابع با بودجه دولتی میتواند عملیاتی شدن طرحهای توسعهای در امیر آباد را سرعت دهد. بحث اتصال بنادر اصلی کشور به شبکه ریلی و راه اندازی حمل و نقل ترکیبی از سالها پیش به عنوان یکی از اولویتهای زیرساختی کشور مطرح بوده و شاید اتصال خطوط ریلی به بندری که توسعه توان تخلیه و بارگیریاش در دستور کار قرار دارد گامی مهم در راستای رسیدن به این هدف به شمار آید.