گروه فرهنگی: در ادامه برنامههای سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 18 مرداد در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «روسری آبی» به کارگردانی رخشان بنیاعتماد روی پرده رفت.
رخشان بنیاعتماد در این برنامه به خاطرات خود از فیلم «روسری آبی» اشاره کرد و با یادی از تمامی همکارانش در این فیلم گفت: تماشای فیلم بعد از اینهمه سال، حال غریبی دارد. وقتی سخنان مختلف دوستان در مورد کار و روابط حرفهای و فضای فرهنگی را میشنویم، باعث میشود سختیهای کار را از یاد ببریم و بیشتر خوبیها را در خاطر نگه داریم. ای کاش حافظهای قوی مثل استاد عزت الله انتظامی داشتم تا خاطرات بیشتری را در ذهن نگه دارم.کارگردان «بانوی اردیبهشت» ادامه داد: ما برای سینما قدر و ارزش و حرمت قائل بودهایم و هستیم. از مسئولیت بسیار سنگینی که رسانهای همچون سینما بر دوش ما گذاشته، به خوبی آگاهیم. اینکه در حال حاضر سینما را دیگر بجا نمیآورم، به معنای این نیست که در آن زمان آدمهای متفاوتی بودهایم و اکنون از آن جنس نیستیم.
روابط و مناسبات دگرگون و غریبه شده است. بهوجود آوردن آن موقعیتهای سراسر عشق و شور، سخت است. وی ادامه داد : اگر آدمهای عهد دایناسور مثل من بخواهند فیلم بسازند، با همان باورها فیلم میسازند. ما آن شرایط را میخواهیم. وقتی میگفتم سالها خودتحریمی کردهام، به این معنا بود نه اینکه کسی بتواند من را ممنوع الکار کند. آن سینما، شرایط و الفبایی که ما یاد گرفتیم، مناسباتی داشت که اگر حالا هم بخواهم فیلم بسازم، بر همان اساس خواهم ساخت. من نمیتوانم جهان را مثل خودم کنم.
بنیاعتماد در پایان و در خصوص کیفیت نسخههای موجود از فیلمهایش گفت: عزیز ساعتی حق دارد که در مورد کیفیت فیلم حرفی نمیزند. برای لحظه لحظه این فیلمها در لابراتوار شب را به صبح رساندهایم. دو ماه پیش برای برنامه مروری بر آثارم، قرار بود پنج فیلم به نمایش در بیاید. چند ماه پیگیر بودم که بتوانم کپیهای قابلقبولی از این فیلمها تهیه کنم که موجود نبود. این وضعیت تقصیر فرهنگ ماست، نه تقصیر فیلمخانه که لادن طاهری در آنجا تلاشی اساسی به خرج میدهد. ما در مواجهه با هر پدیدهی جدید، چنان با سر شیرجه میرویم که مغزمان شکافته میشود؛ اتفاقی که افتاده این است که آخرین کپیهای 35 که از روی آنها کپی دیجیتال تهیه شده، مربوط به سالها پیش است و پس از آن، لابراتوارها از بین رفته است.
ایکاش قبل از بسته شدن لابراتوارها، آنقدر هوشیاری داشتیم که کپیهای بهتر و تازهتری از آثار تهیه کنیم. این کار الان هزینه بسیار سنگینی دارد.بنی اعتماد افزود : دلم میخواهد قبل از مرگ، حداقل یک کپی قابل دیدن از فیلمهایم باقی بماند و این دغدغه اساسی من است. این فقط به من مربوط نیست، فیلمهای سینمای ایران در واقع سرمایه ملی ماست. برای بسیاری از فیلمها چارهای جز اسکن و مرمت وجود ندارد و این کار هزینهبری است. این کار در حال انجام است، اما هر سال تنها تعداد اندکی از فیلمها مرمت میشوند.
احتمالا زندهسازی همهی فیلمهای به یاد ماندنی تاریخ سینمای ایران، در زمان حیات نسل من و نسل بعد از ما اتفاق نخواهد افتاد. ولی به هر حال امیدوارم این اتفاق بیفتد. باران کوثری طی سخنان کوتاهی گفت: از دیدار دوستان در این برنامه خوشحالم اما در آن زمان سن و سال بالایی نداشتم که بتوانم زیاد راجع به فیلم حرف بزنم. «روسری آبی» برای من فیلم مهمی است چون با این فیلم بود که تصمیم گرفتم بازیگر شوم. برای بهدست آوردن نقشم در این فیلم، در خانه جنگیدم. قرار بود سن شخصیتی که نقش آن را بازی کردم، بالاتر باشد. اما در خانه دعوا کردم و مادرم را مجبور کردم که سن آن نقش را پایین بیاورد تا بتوانم این نقش را بازی کنم. هنوز لحظات بازی عزت الله انتظامی و گلاب آدینه را بهخوبی به یاد دارم و آنچه از آنها آموختم، پایه تمام چیزهایی بود که بعدها یاد گرفتم.