گروه اقتصادی: امکان خروج تندر 90 از بازار با لزوم رعایت استانداردهای جدید خودرویی مطرح شد.
افزایش استانداردهای خودرویی از ۵۲ مورد به ٨٣ مورد در ستاد سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب و در خصوص چگونگی اجرای این استانداردها تصمیمگیری شد. پس از ابلاغ این مصوبه که ۸۱ مورد آن مربوط به استانداردهای ایمنی و کاربری و دو مورد آن مربوط به استانداردهای زیست محیطی است، تصمیم بر این شد خودروهایی که نتوانند تا دی ماه سال ۱۳۹۷ تعداد استانداردهای خودرویی خود را به ۸۳ مورد ارتقا دهند با توقف خط تولید مواجه شوند.
بنا بر این مصوبه سال آینده را می توان سال تحولات اساسی در صنعت خودرو نامید، چراکه با الزام سازمان استاندارد مبنی بر رعایت استانداردهای جدید خودرویی، شاید برخی از خودروها که فروش کمابیش خوبی هم در بازار دارند، حذف شوند و خودروسازان باید به فکر جایگزین مناسبتری برای آنها باشند.خودروهایی مانند خانواده پراید، پژو ۴۰۵، حتی تندر ۹۰ امکان خروج از بازار را دارند، چراکه نمیتوانند این استانداردها را پاس کنند و گمانه زنیها برای جایگزینی آنها مطرح شده است. گزینههای زیادی برای جایگزینی تندر ۹۰ وجود دارد، اما تا به حال رنو در خصوص جایگزین این خودرو اطلاعات دقیقی منتشر نکرده است لیکن با نگاهی به لیست محصولات این برند در مییابیم که نزدیکترین گزینه به تندر ۹۰ مدل وستا است که در بازه قیمتی ده هزار دلار قرار میگیرد، یعنی درست بازه قیمتی که تندر ۹۰ در آن، جا خوش کرده است.
لادا وستا یک سدان خانوادگی جمعوجور از خودروساز روسی، AvtoVAZ است که اولین بار در نمایشگاه بینالمللی اتومبیل مسکو ۲۰۱۴ به نمایش درآمد و فروش رسمی آن از اواخر سال ۲۰۱۵ آغاز شد. این خودرو با فاصله محوری ۱/۶ متر جایگزین مدل گرانتا در خط تولید لادا شده و پتانسیل تبدیلشدن به یکی از پرفروشترینهای این برند را دارد. وستا که بیشتر تمرکز خود را بر بازار کشور روسیه قرار داده، بر مبنای پلتفرم جدید لادا B/C ساخته شده، پلتفرمی که توسط مهندسان آفتاواز با همکاری متخصصان رنو-نیسان توسعه داده شده است.
طراح این مدل، شخصی به نام استیو مارتین است که طراحی برخی مدلها در مرسدسبنز و ولوو را در کارنامه دارد. قلب تپنده این خودرو یک پیشرانه ۱/۶ لیتری بنزینی با قدرت ۱۰۶ اسببخار است که میتواند با یک جعبهدنده دستی ۵ دنده متعلق به رنو یا یک جعبهدنده نیمهاتوماتیک تولید داخلی آفتاواز همراه گردد. این مدل در حالت استاندارد دارای تجهیزاتی مانند سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و دستیار شروع حرکت در سراشیبی است و در آن میتوان از چرخهای ۱۵ یا ۱۶ اینچی استفاده کرد.
ضمن اینکه یک تایر زاپاس نیز به همراه این خودرو ارائه میشود. در واقع، لادا وستا یکی از مجهزترین خودروهای روسی در کلاس خود به شمار میرود. محل تولید این خودرو، در شهر ایژوسک روسیه واقع شده است و اگر بخواهد در بازار ایران حاضر شود، باید خود را برای رویارویی با مدلهایی مانند تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت آماده کند. لادا وستا از یک موتور ۴ سیلندر ۱۵۹۶ سی سی با حداکثر قدرت ۱۰۶ اسببخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن بهره میبرد و میتواند در عرض ۱۱/۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.