تلویزیون از یک تا ۲۰ میلیون
قطار تکنولوژی در بازار صوتیوتصویری
19 آبان 1396 ساعت 22:02
گروه اقتصادی: بازار لوازم صوتی و تصویری به ویژه تلویزیون با شیب تندی به سمت تنوع پیش میرود؛ به طوری که خیلی از مدلها در بازه زمانی نسبتا کوتاهی مورد استفاده قرار میگیرند و زود از چرخه بازار مصرف خارج میشوند.
به گزارش ایسنا، شاید تا سال های نه چندان دور "ویدیو" تنها دستگاه برای پخش فیلم به حساب میآمد و داشتنش آرزوی خیلی ها بود و تلویزیون رنگی هم تازه به بازار آمده بود و در خانه هر کسی هم پیدا نمی شد. اما سرعت پیشرفت تکنولوژی طی سال گذشته به طرز قابل توجهی سریع بوده که در این مدت وسایل جدید صوتی و تصویری جای وسایل محدود قدیمی را گرفتند.با آمدن اولین نسلهای دی وی دی پلیرها و ضبط های دارای CD ROM، ویدیو از چرخه تقاضا خارج شد. اتفاقی که حدودا اوایل دهه ۸۰ رخ داد. پس از آن سرعت حرکت تکنولوژی بیش از گذشته شد و اولین نسل های تلویزیونهای پلاسما و LCD از راه رسیدند و کم کم جایگیزین تلویزیونهای نسل قدیم شدند؛ به طوری که بعد از مدتی دیگر اثری از آن ها به غیر از مغازههای فروش اجناس دست دوم دیده نمیشود.
زمانی که به نظر می رسید که LCD مدت ها بتوانند بازار مصرف را در اختیار خود نگه دارد، نسل LED ها و تلویزیون های هوشمند از راه رسیدند.شاید شما هم هنگام خرید با این پرسش روبرو شده باشید که نمایشگر LED و LCD چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند. LED ها برای روشنایی صفحه نمایش خود به جای کریستال مایع که در صفحه نمایشهای LCD استفاده میشود از دیودهای نورانی استفاده میکنند. به این ترتیب ضمن تولید نور بیشتر نسبت به LCD ها تصویر را با کیفیت، شفافیت و وضوح بیشتری به بیننده ارائه میدهند. از طرفی LED ها میزان مصرف انرژی بسیاری کمتری نسبت به LCD ها دارند. همین ویژگی موجب جذابیت بیشتر این محصول شده است.یکی از اولین قدم ها در پیشرفت تکنولوژی در تلویزیون، تولید صفحات پلاسمایی بود. کاربرد این صفحات نمایشگر اینگونه است که با عبور نور لامپهای تصویر از گاز پلاسمای پشت صفحه نمایش، اشعه فرابنفش تولید شده که این امر موجب افزایش کیفیت تصویر میشود. بارزترین ویژگی تلویزیون های پلاسمایی میدان دید بالای این صفحه نمایش است. به این صورت که از فاصله دور و از جهات مختلف تصویر با کیفیت مطلوب قابل رؤیت است.
یکی دیگر از پیشرفت های لوازم صوتی و تصویری، آمدن سینمای خانگی و تحول مهمی بود که باعث شد نسل ضبط ها و DVD PLAYER از دور خارج شوند. اما با تولید نسل جدیدتر تلویزیون ها چندان دور از ذهن نیست که تا چندی دیگر امکانات سینمای خانگی نیز روی تلویزیون ها تجهیز شود و سینمای خانگی هم دیگر کاربردی نداشته باشد.
اما در زمینه قیمت ها تلویزیونهای کوچکتر از ۴۰ اینچ قیمتی بین یک تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارند و بیشتر تلویزیونهای ۴۰ اینچ به بالا قیمتشان از دو میلیون تومان شروع می شود و تا حدود پنج میلیون تومان ادامه فروخته میشوند. هر چند در برخی مدل ها قیمتهایی تا ۱۵ و ۲۰ میلیون تومان هم مشاهده می شود.
برندهای سامسونگ، سونی و LG پرفروشهای بازار تلویزیون هستند که در مدل ها و قیمتهای متنوعی عرضه می شوند. هر چند در کنار آن ها برندهای دیگری مثل فیلیپس، پاناسونیک و ایکس ویژن در بازار صوتی و تصویری نیز قابل مشاهده است.
به عنوان نمونه سامسونگ ۴۸ اینچ LED از پرفروش های تلویزیون است که قیمتی بین دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان دارد. سامسونگ ۴۸ اینچ پلاسما نیز با قیمت سه میلیون و ۴۶۰ هزار تومان از پرفروش هاست. این در حالی است که قیمت سامسونگ ۳۲ اینچ حدود چهار ماه پیش یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و سامسونگ ۵۵ اینچ تا شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته میشد.در میان تلویزیونهای سامسونگ " ۴K ULTRA HD " با قیمت بسیار بالاتری عرضه می شوند که قیمت شان تا حدود ۲۰ میلیون تومان می رسد. البته به گفته فروشندگان این مدلها جزو پر فروشها محسوب نمی شود.
همچنین تلویزیون ۴۷ اینچ LG قیمت آن بین سه میلیون و ۵۰۰ هزار تا حدود چهار میلیون تومان است و تلویزیون ۴۲ اینچ LG نیز که سه میلیون تومان است، جزو پرفروش ها محسوب می شوند.تلویزیون سونی ۵۵ اینچ LED نیز به قیمت پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و تلویزیون ۴۰ اینچ سونی به قیمت دو میلیون و ۲۹۹ هزار تومان از پرتقاضاها هستند. سونی ۵۰ اینچ به قیمت چهار میلیون و ۹۰۰ هزار تومان از دیگر پر فروشها به حساب می آید.تلویزیون LED فیلیپس، ۴۳ اینچ یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان قیمت دارد و تلویزیون LED پاناسونیک ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان فروخته می شود. همچنین تلویزیون LED ایکس ویژن ۴۳ اینچ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه می شود که این سه برند جزو بندهای کمتر شناخته شده در بازار صوتی و تصویری به حساب می آیند.
کد مطلب: 139630