به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ - ۱۰:۳۹
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ساعت ۰۲:۳۳
کد مطلب : ۱۴۶۸۲
روزجمعه هم شهرهاي‌مصر خونين‌شد؛ 100كشته

اخوان‌المسلمين: از شنبه‌ هرروز تظاهرات‌ مي‌كنيم

گروه بين‌الملل: در پي فراخوان مجدد اخوان‌المسلمین كه از هواداران خود خواسته بود پس از نماز جمعه علیه ارتش دست به تظاهرات بزنند و حمله به برخي مراكز دولتي و پليس، درگيري‌هاي شديد مجددا قاهره را فرا گرفت و چند ساختمان چند طبقه دولتي و خصوصي به آتش كشيده شد. تعداد قربانیان ناآرامی‌های روز جمعه مصر 100نفر اعلام شده است.
اخوان‌المسلمين: از شنبه‌ هرروز تظاهرات‌ مي‌كنيم
گروه اخوان المسلمين اعلام كرده است نيروهاي ارتش پس از پايان نماز جمعه، بي دليل به سوي تظاهر كنندگان شليك كرده و مجددا دست به كشتار زده اند اما مقامات پليس و ارتش مصر مي‌گويند هواداران مرسي قصد تصرف يك پاسگاه پليس در نزديك مسجد فتح در حوالي ميدان رامسس را داشتند كه با واكنش ماموران مواجه شدند. دولت مصر روز پنجشنبه تهديد كرده بود در صورت نزديك شدن تظاهركنندگان به مراكز پليس، به طرف مهاجمان شليك خواهد كرد. در همين حال، عدلي منصور رييس جمهور موقت مصر اعلام كرد كشورش توسط برخي دولت‌هاي خارجي و اخوان المسلمين مورد هجوم قرار گرفته است. همزمان، عربستان، بحرين، امارات و كويت از دولت و ارتش مصر حمايت كرده‌اند اما تركيه، قطر، ايران، سودان ارتش مصر را محكوم نموده‌اند.
خبرگزاری رویترز به‌ استناد گزارش‌های رسمی اعلام کرد که تاکنون تنها در ميدان رامسس قاهره 70 تن قربانی ناآرامی‌های پس از برگزاری نماز جمعه شده‌اند. برپایه همین گزارش، در سایر شهرهای مصر نیز دست کم 30 نفر جان باخته‌اند. علاوه بر این، افراد زیادی‌ نیز در درگیری میان نیروهای امنیتی و هواداران محمد مرسی زخمی شده‌اند. مقامات مصري مي‌گوين تعدادي از نیروهای ارتش هم به قتل رسيده و روز جمعه 60 فرد مسلح اسلامگرا را در قاهره دستگير كرده‌اند.

به گزارش صداي آلمان، شاهدان عینی به خبرگزاری‌های خارجی گفته‌اند که پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به‌سوی آنان شلیک کرده است. تظاهرکنندگان یکی از مراکز پلیس را به آتش‌ کشیده‌اند. یکان‌های ارتش، در برابر ساختمان‌های دولتی و مهم شهر مستقر شده‌اند و به دور پایگاه‌های خود در داخل شهر سیم خاردار کشیده اند. جهاد الحداد سخنگوی اخوان‌المسلمین گفته است: «پس از دستگیری‌ها و قتل‌های اخیر، احساسات چنان تحریک شده است که نمی‌توان کاری کرد.»

اخوان‌المسلمین در تازه‌ترین موضع‌گیری‌های خود خواستار برکناری عبدالفتاح السیسی فرمانده‌کل ارتش و وزیر دفاع شده است اما بیشتر ناظران معتقدند ارتش مصمم به مقاومت در برابر اخوان‌المسلمین است. شماری از ناظران امور مصر می‌گویند به‌رغم انتقادهای شدیدی که متوجه ارتش شده است، اکثریت مردم مصر هنوز از آن پشتیبانی می‌کنند. تنها ۱۹ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی موسسه گالوپ گفته‌اند که در انتخابات پیش‌رس مجلس ملی به اخوان‌المسلمین رای‌خواهند داد. در همین حال انتقادهای بین‌المللی به رویکرد ارتش و بالاگرفتن
هواداران اخوان‌المسلمین به ۱۲ کلیسای متعلق به مسیحیان قبطی در سراسر مصر و بسیاری از ساختمان‌های دولتی حمله کردند
خشونت در مصر رو به افزایش است.

رهبر کاتولیک‌ها و رهبران سیاسی جهان طی روزهای گذشته ضمن ابراز تاسف نسبت به کشته شدن بیش از ۶۰۰ مصری و در مواردی محکوم کردن خشونت پلیس و ارتش، دو طرف را به مدارا و جست‌وجوی راه‌حل سیاسی برای بحران فراخواندند اما این فراخوان‌ها بی تاثیر ماند. چند شرکت بین‌المللی گردشگری نیز اعلام کردند که تورهایی را که برای سفر به مصر ترتیب داده بودند، تعطیل کرده‌اند.

دولت موقت مصر می‌گوید در نا آرامی‌های سه روز گذشته حدود 700 نفر جان خود را از دست داده‌اند و دست‌کم ۴۲۰۰ نفر مجروح شده‌اند اما اخوان‌المسلمین شمار قربانیان را تا ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد‌ و از هواداران خود خواسته که با ناديده گرفتن محدوديت‌هاي رفت و آمد ناشي از وضع يك ماهه شرايط اضطراري در كشور، مجددا از روز شنبه تا پايان هفته و تا سقوط "کودتاگران ارتش" به حرکت‌های اعتراضی خود ادامه دهند. در همين حال، گزارش مي‌رسد كه در دو روز گذشته هواداران اخوان‌المسلمین به ۱۲ کلیسای متعلق به مسیحیان قبطی در سراسر مصر و بسیاری از ساختمان‌های دولتی حمله کردند و خسارات سنگینی به‌بار آوردند. آن‌ها می‌خواستند به کتابخانه اسکندریه نیز که یکی از مدرن‌ترین و عظیم‌ترین کتابخانه‌های جهان است حمله کنند، اما نیروهای امنیتی موفق به جلوگیری از این حمله شدند.

ادامه‌ی اعتراض اسلام‌گرایان به برکناری محمد مرسی توسط ارتش، و سرکوب خونین معترضان در روزهای اخیر به‌ویژه سیاست خارجی دولت باراک اوباما را با چالشی‌ تازه روبرو کرده است. آمریکا همچنان از "کودتا" نامیدن اقدام ارتش خودداری می‌کند و کمک مالی به نظامیان مصر را قطع نکرده است. اما اوباما روز پنج‌شنبه برخورد دولت موقت مصر و نیروهای انتطامی با معترضان را به شدت محکوم کرد و اعمال خشونت علیه غیرنظامیان را "منزجر کننده" خواند و اعلام کرد که مانور نظامی مشترک آمریکا و مصر که قرار بود حدود یک ماه دیگر در صحرای سینا برگزار شود لغو شده است.

ایالات متحده آمریکا سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای خرید جنگ‌افزار در اختیار ارتش مصر قرار می‌دهد. مطابق قوانین جاری این کشور، اگر برکناری مرسی کودتا ارزیابی شود کنگره این کمک را متوقف خواهد کرد. جان کری، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش با توجه به جنبش اعتراضی گسترده‌ی شهروندان مصر علیه مرسی، برکناری او توسط ارتش را "برقراری مجدد دموکراسی" خواند.

ایالات متحده به دلیل شرایط بحرانی منطقه همواره ثبات در کشورهایی چون مصر را به پیشرفت روند دموکراسی در این کشورها ترجیح داده و باراک اوباما می‌گوید دولت آمریکا در امور داخلی مصر دخالت نمی‌کند و تنها بر رعایت اصول بنیادین حقوق بشر و دموکراسی تاکید دارد.

۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۰۲:۵۰
بهارنيوز
مثل اينكه خيلي بدت نمياد اخواني ها سركوب بشن و ارتش دموكراسي خواه ! مصر هر روز خيابوناي مصر را با خون بشوره
تا جايي كه من يادم مياد سبزها هم ميگفتن هرروز بيايم تظاهرات همين جوري يلخي (111954)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۲:۰۳
دلیل اصلی اینکه اخوانی ها به کلیساهای مسیحیان حمله می کنند و آن را به آتش می کشند، ایجاد جنگ طائفی و مذهبی در مصر و به تبع آن وانمود جلوه دادن ناتوانی دولت موقت مصر در برقراری امنیت است،ولی همه می دانند مسیحیان به شدت از دولت موقت و ارتش مصر حمایت می کنند و هیچ گاه در دام فتنه گری های اخوانی نمی افتند (112087)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۲۸
به هرحال اخوان جزو مردمه و مطالباتشون به حقه . بيش از هفتاد سال سابقه فعاليت سياسي و مدني و مبارزه با استبداد در كارنامه اخوانه
چطور بين اخوان و ارتش حق را به ارتش ميديد انگار نه انگار هر روز ٢٠٠ نفر رو ميكشه
اگه اين اتفاقات در ايران افتاده بود اينطور از ارتش حمايت مي كرديد ؟
تناقض از سر و روي ما مي باره (112193)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۲۷
مطالبات اخوان چی هست که به خاطرش کلیساها و استانداری ها رو آتش می زنه؟

اگر می توانید بگویید؟(که مطمئنا" نمی توانید)

اگر خبر بهارنیوز رو خوب نگاه کنید، منظورم این جملات هست: به‌رغم انتقادهای شدیدی که متوجه ارتش شده است، اکثریت مردم مصر هنوز از آن پشتیبانی می‌کنند. تنها ۱۹ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی موسسه گالوپ گفته‌اند که در انتخابات پیش‌رس مجلس ملی به اخوان‌المسلمین رای‌خواهند داد.

فقط نزدیک 20%مردم طرفدار اخوانی ها هستند و 80%مردم مخالف آن
باید حق رو به اکثریت دادو مدافع اونها بود،هرچند که کشتار و خشونت محکومه ولی باید در نظر گرفت برخورد با اخوانیها که در حال انجام اعمال غیرقانونی هستند،زیر نظر دستگاه قضایی مصر انجام می شه و قوه قضاییه با این کارها موافقه

شما و اخوانیها که می گویید آقای السیسی قاتله چرا نمی روید به دستگاه قضاییه شکایت کنید؟
قوه قضاییه مصر یک قوه مستقل و عادلانه ای هست.
بروید و شکایت کنید،دیگر چرا کلیسای مسیحیان رو آتش می زنید و پلیس شریف رو می کشید و بیخود اردوکشی خیابانی راه می اندازید؟

آیا شکایت نبردن به دستگاه قضایی نشان از نداشتن ادله و برحق نبودن اخوانی ها ندارد؟ (112241)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۲:۴۸
دنیا را ببین چه زود آینه عبرت می شود! مرسی چند صباحی که بود خلاف ایران و پاچه خوار عربستان بود، حتی به طور رسمی اعلام کرده بود به حمایت از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در مقابل شیعه گری ایران می ایستد. حالا همان کشورهایی که مرسی بر ضد ایران پاجه خواری شونو می کرد، از ارتش مصر برای کشتار طرفداراش حمایت می کنند. مرسی جان بخور نوش جانت! (112112)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۰۷
مرسی هیچ وقت پاچه خواری نکرد اگر می کرد وضعش اینجور نبود ادب هم چیز خوبیه (112282)
ویتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۵۴
حقایق باید گفته شن هر چند بر خلاف میل ماس
مرسی کشورش رو داشت نابود می کرد
و اخوان می خواس دیکتاتوری درس کنه (112160)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۳۱
حالا بايد به خاك و خون كشيده شن ؟! (112247)
ویتو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۳:۵۵
البته کار های 88 اشتباه محض بود ونزدیک بود کشورو نابود کنه (112162)
(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۴:۵۹
تو یا خوابی یا خودتو زدی به خواب

پس این تحریمها که در دوران دولت دهم وضع شده با کشور داره چه کار می کنه
آیا جز اینکه برای کشور عواقب وخیمی داشته و دلار 1000 تومانی رو 3200 تومان کرده
آیا تحریمها بدتره یا تظاهرات آرام و مسالمت آمیز مردم در سال 88؟ (112215)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۷:۵۳
به نظر من هم اشتباه بود ولی سیاست دولت هم در برابر اعتراضات درست نبود (112424)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۱۱
ارتش به اصطلاح دموکراسی خواه:))))! مصر تا زمانیکه تحت حمایت امریکا و اسراییل است با قدرت مردم را به خاک و خون می کشد.وای بر مدعیان حقوق بشر که خود حامی بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند. (112227)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۵:۴۷
اولین بار در تاریخ ارتش مجری دموکراسی میشود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (112260)
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۶:۲۲
با تحلیلی که تو ایران داریم هرچی کشته بشه تقصیر اخوانی ها هستش...چون تو ایران هم بعد انتخابات هر کی اومد بیرون و کشته شد افتاد گردن. . . !!!! (112302)
روژان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۱۹:۳۱
این برادران اخوانی از حربه هایی استفاده می کنند که یرای ما ایرانی ها نخ نما شده شاید بتوانند همه مردم ذنیا را فریب دهند ولی حداقل من یکی را نه (112500)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۲۶ ۲۱:۴۹
امین درست میگه شما عربی متوجه نمیشوید. ولی امین با عربی آشناست و اخبار مصر را دنبال میکند و داره با بی طرفی کامل جریانات مصر را توضیح میدهد شمایی که منفی میدهید فقط ادای روشنفکر را درمیارید. واقعا شما فرق بین یک تروریست و ارتش که فقط به فکر نجات کشورش است را درک نمیکنید!؟ (112586)