این قطار که به «هتلی روی چرخها» معروف است و لاکچریترین نوع آن در روسیه حرکت میکند، حدود دو هفته پیش از مسکو راه افتاد و یک هفته قبل، از مرز سرخس به ایران وارد شد، درحالیکه تا پیش از ناامنیهای ترکیه و گسترش حملههای داعش در کشورهای منطقه، مبدأ حرکت آن از بوداپستِ مجارستان بود که با گذر از رومانی، بلغارستان و ترکیه از مرز رازی به ایران وارد میشد.عقاب طلایی نخستین قطار اروپایی بود که پس از چهار دهه موفق شد مجوز ورود به خاک ایران را از راهآهن جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی یک شرکت گردشگری ایرانی بگیرد.
ظاهر و خدمات لوکس این قطار که شبیه یک هتل با اتاقهایی دارای حمام و سرویسهای بهداشتی اختصاصی بود توجه بسیاری از گردشگران خارجی که تا آن زمان از امکانات در ایران اطلاعی نداشتند و نگران وجود هتل و حتی وسیله نقلیه بودند، جلب و آنها را متقاعد کرد که میتوانند بدون نگرانی به ایران سفر کنند.سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۴) که نخستین عقاب طلایی به ایران آمد، مدیر انگلیسی آن گفت؛ تور جواهرات پارسی را تا یک سال بعد فروخته. قرار بود این قطار تا سال ۲۰۱۵ حدود ۹ سفر دیگر به ایران داشته باشد، اما ناامنیهای ترکیه اوضاع را کمی تغییر داد.از سال ۹۵ برنامه حرکت این قطار به مقصد ایران دچار تحولاتی شد، مبدأ حرکت از بوداپست به مسکو منتقل شد و مرز ورود به ایران از غرب به شرق تغییر کرد تا گردشگران سفر ایمنتری را تجربه کنند.
ابراهیم پورفرج ـ مجری برنامه سفر عقاب طلایی در ایران گفت: جز مبدأ و مسیر حرکت این قطار، دیگر برنامهها و حتی هزینه سفر با آن تغییر چندانی نداشته است، در واقع شرایط ترکیه بود که مجریان و سرمایهگذاران عقاب طلایی را بر آن داشت تا مبدأ حرکت را از مجارستان به روسیه تغییر دهند و قطار از مرز شرقی به ایران وارد شود.وی افزود: این تغییرات روی تعداد مسافران عقاب طلایی تاثیر گذاشت، چون قبلا که از مجارستان حرکت میکرد، در دسترس گردشگران بیشتری از اروپا و آمریکا قرار داشت و اعلام برنامه حرکت آن در اروپا تبلیغ بسیار خوبی در جذب گردشگران بیشتر از جهان برای سفر به ایران بود. ما با این قطار اساتید دانشگاه هاروارد و استفورد آمریکا را به ایران آوردیم.آن زمان بیشترین مسافران عقاب طلایی از آمریکا بودند، اما با انتقال مبدأ به روسیه این وضعیت تا حدی تغییر کرد، هرچند مسافران عقاب طلایی هنوز هم از اروپا، استرالیا و آمریکا هستند.
این تورگردان گفت: مذاکراتی را با راه آهن جمهوری اسلامی ایران شروع کردهایم تا در صورت امکانِ تردد قطارها در خط آهن ترکیه ـ ایران و ورود از مرز رازی، برنامه و مبدأ حرکت این قطار به حالت قبل و کشور مجارستان برگردانده شود. این تصمیم در توسعه گردشگری کشور، تبلیغ ایران در غرب آن هم در شرایط حاضر و جذب گردشگران بیشتر، تاثیر زیادی دارد.پورفرج ادامه داد: حرکت قطار عقاب طلایی که از سال ۱۳۹۳ در ایران با اجرای سفرنامه پرطرفدار «جواهرات پارسی» آغاز شد، بدون وقفه در تمام این سالها ادامه داشت و فقط دو سال پیش به خاطر مشکلات فنی که در مرز ترکمستان با تعویض «بوژیها» پیش آمد، قطار روس امکان حرکت در ریل ایران را نداشت، بنابراین قطار ایرانی مجهز شدهای جایگزین آن شد که مسافرانش در روز با این قطار سفر میکردند و هنگام شب در هتلها اقامت داشتند که امسال این مشکل برطرف شد و مسافران با همان قطار روس در ایران سفر میکنند.
به گفته پورفرج، عقاب طلایی دوشنبه ۲۰ فروردین ماه، نخستین گروه از مسافراناش را در تهران پیاده کرد و با دومین گروه مسیر خود را در ایران ادامه داد که در پایان به همراه مسافرانش از مرز سرخس خارج خواهد شد. این قطار امسال دو سفر دیگر به ایران خواهد داشت.عقاب طلایی پس از تغییر مسیر، از مسکو راه میافتد و با گذر از کشورهای قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان به ایران میرسد. این قطار در یک هفته از مشهد، کرمان، یزد، اصفهان، شیراز و تهران گذر میکند. در سفرنامه عقاب طلایی از شیراز، یزد، اصفهان و کرمان با عنوان جواهرات پارسی یاد شده است.