به گزارش مشرق، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در سخنرانی هفتگی خود در هیئت محبین امیرالمومنین(ع)، پس از اشاره به فرمایش رسول خدا که فرمودند: «بدترین دشمن تو، نفس تو است»، اینکه خیلیها قبول ندارند که نفس آنها موجود بدی است و از آن احساس خطر نمیکنند و حتی با نفس خودشان رفیق هستند را یک آسیب جدی دانست و بر لزوم درک معنای واقعی دشمن و جدی گرفتن خطر آن تاکید کرد و گفت: «ای کاش صدا و سیمای ما این راهبرد را میپذیرفت که جنگ منطقه و جنایات دشمن را یکمقدار بیشتر به مردم نشان میداد تا مردم بدانند دشمن یعنی چه؟ مثلاً یک مقدار به آن چندصد نفری که سر بریده شدند یا یکی یکی با گلوله کشته شدند، میپرداخت تا مردم ببیند و مفهوم «دشمن» را درک کنند.»
پناهیان با بیان اینکه ما دشمنشناسی و دشمنباوری خوبی نداریم و اینگونه مفاهیم، کمی در ادبیات ما غریب هستند. گفت: «ابلیس هم خیلی سعی میکند ما را خام کند و از دشمن غافل کند. الان که دشمن هست چرا نباید متوجه باشیم و چرا باید حضور او را نادیده بگیریم؟ هیچ آدم عاقلی به دشمن خونی و تا دندان مسلح خود بیاعتنایی نمیکند. هیچ آدم با شعوری در کنار دشمن بیرحم خود احساس امنیت نمیکند. آن فیلمی که نشان میدهد سر یک کشیش مسیحی را میبُرند باید یک بار نگاه کنیم و بارها به آن فکر کنیم. باید قیافۀ آن کسی که خیلی راحت دارد سرِ آن کشیش را جدا میکند ببینیم که چگونه این کار را انجام میدهد تا رذالت و خباثت دشمن را باور کنیم. اگر چنین دشمنی به دست شما بیفتد او را نمیزنید؟ امام صادق(ع) میفرماید: «نفس ما بدتر از آن دشمن است». باید این برای ما جا بیافتد که نفس ما دشمن ماست و باید همانطور که دشمن خود را میزنیم، نفس خودمان را هم بزنیم و آن را ذلیل کنیم.»
سخنان این روحانی نزدیک به مصباح یزدی در حالی عنوان می شود که بسیاری از کارشناسان ارتباطات، روانشناسی و جامعه شناسی بر این باورند صحنه هایی که حاوی کوچکترین خشونتی است نباید در رسانه های منعکس شود. دیدگاهها و مواضع پناهیان تاکنون بارها از سوی روحانیون مورد انتقاد قرار گرفته است. چندی پیش به دنبال سخنان وی در مورد مهدویت، رسول جعفریان به صراحت به نقد او پرداخت و گفت: هشت سال است مشتی روضهخوان و مداح سردمدار اندیشه شدهاند. همچنین غرویان از شاگردان سابق مصباح یزدی نیز با انتقاد از دیدگاههای پناهیان گفت: بعضیها هستند که کاسههای داغتر از آش میشوند. آدمهای افراطی بدون تحلیل. یعنی این گونه تحلیل میکنند که هر چه بگویند، همان عین عدالت است.