دریافت لینک صفحه با کد QR
چراغ کم نور سینما در ماه رمضان
ایرنا , 8 خرداد 1397 ساعت 11:05
گروه فرهنگ و هنر: عدم برنامه ریزی صحیح و تبلیغات مناسب برای ترغیب مردم به منظور رفتن به سینما در کنار افزایش قیمت بلیت موجب شده چراغ سینمای ایران در ماه مبارک رمضان امسال مانند سال های گذشته کم نور باشد.
این روزها چراغ سینماها مانند قبل روشن نیست و استقبال از فیلم های سینمایی مانند سال های قبل در ماه مبارک رمضان دلچسب نبوده است. بیاد داریم در سال های گذشته فیلم هایی همچون فرش قرمز(red carpet) فروشی قابل توجه در ماه مبارک رمضان داشتند و معادلات اکران به اصطلاح 'مُرده' را در این ماه برهم زدند اما در ماه رمضان امسال خبر آنچنانی از فروش فوق العاده فیلم ها نیست. این اتفاق می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما به نظر می رسد سیاست های اشتباه در افزایش قیمت بلیت های سینما که از ابتدای نوروز امسال ابلاغ شد مهمترین دلیل افت فروش فیلم های سینمایی در این ماه است. افزایش 20 درصدی قیمت بلیت ها که در ابتدای امر با انتقاد شدید رسانه ها روبرو شد این روزها گریبان سینمای ایران را گرفته و افت فروش آثار سینمایی به خصوص در ماه رمضان حاصل این اتفاق است.
چنانچه ما به دنبال کشاندن جامعه به سینماها برای تماشای فیلم ها هستیم باید شرایط را برای حضور آنان مهیاتر از قبل کنیم اما متاسفانه نگاه یک سویه به منظور جبران برخی هزینه ها و فراموش کردن اهمیت افزایش تعداد مخاطب به جای افزایش فروش حاصل از زیاد کردن قیمت بلیت های سینما از سوی سیاستگذاران امر، موجب شده امروز سینما خطر افت مخاطب را احساس کند. فارغ از این سیاست اشتباه، ادامه فیلم هایی که از اکران نوروز به جای مانده اند یکی دیگر از معضلات اکران ماه رمضان امسال است. فیلم هایی که دیگر رنگ و بوی جدیدی برای مخاطبان ندارند و سینماها با اکران فیلم های تازه باید هوایی نو را احساس کنند. بها دادن به اکران فیلم های جدید از جمله عصبانی نیستم، تگزاس، چهار راه استامبول، خجالت نکش و خوک می تواند سینما را از این شرایط بحرانی خارج کند.
متاسفانه در بخش تبلیغات محیطی و تلویزیونی هیچ اتفاق ویژه ای برای فیلم های یاد شده نمی افتد و هزینه های هنگفت تبلیغاتی و عدم همراهی نهادهای ذی ربط موجب شده فیلم های یاد شده به خوبی از سوی مردم دیده نشوند و متاسفانه تلویزیون هنوز در پاره ای اوقات تبلیغ فیلم های کهنه تر همچون به وقت شام و لاتاری را در دستور کار دارد. پیشتر آگهی های اکران افطار تا سحر آثار سینمایی در ماه رمضان و فعالیت رسانه ها درباره نمایش آثار در این ماه به روشن ماندن چراغ سینماها تا سحر بسیار کمک می کرد اما امسال این روند کمرنگ است.
فارغ از این شرایط، اتخاذ برخی تصمیمات همچون نیم بها کردن سینماها در نوبت قبل از افطار می تواند به افزایش تعداد مخاطب کمک کند اما این سیاست با توجه به افزایش قیمت بلیت ها پاسخگو نبوده و باید در گفت وگو با کارشناسان اقتصادی فرهنگی طرح هایی جدید برای احیای دوباره استقبال مردمی از سینما در نظر گرفته شود. افزایش روزهای هفته از یک روز به دو روز برای فروش نیم بهای آثار، افزایش حمایت تلویزیون از سینما و دعوت مردم برای حضور در سالن های سینمایی در ایام ماه رمضان و تبلیغ فیلم های جدید می تواند به افزایش تعداد مخاطبان سینما کمک کند. کارشناسان بر این اعتقادند متاسفانه برنامه ریزی دقیقی برای اکران فیلم های سینمایی در ماه رمضان امسال وجود نداشته و این در حالی است که در سال های اخیر یک ماه پیش از رمضان برنامه ریزی ها برای نمایش آثار در این ماه در نظر گرفته می شد.
همچنین شرایط فروش فیلم ها در سینماها سینماداران را به این فکر انداخته به جای نمایش فیلم های سینمایی به نمایش بازی های فوتبال جام جهانی در سالن ها بپردازند. این در حالی است که شان سینما نمایش بازی های فوتبال نبوده و نیست و این اتفاق به شدت ذهن مردم را این مهم دور می کند که باید برای تماشای آثار سینمایی به سالن های سینمایی قدم بگذارند. اتخاذ چنین تصمیم هایی نه تنها به اقتصاد سینماها کمکی نمی کند بلکه موجب نابودی اکران فیلم ها خواهد شد و فاصله ای عمیق میان مردم و سینمای ایران ایجاد خواهد کرد. پیشتر مسوولان سینمایی تصمیم به اکران فیلم های خارجی در سالن های سینمایی داشتند که درعمل اتفاق نیفتاد. اقدامی که به نظر می رسد حاصل ناامیدی مدیران از فروش فیلم های ایرانی و البته تراشیدن رقبای جدید برای فیلم های سینمایی ایرانی بود.
طبق نظام نامه اکران جدید سازمان سینمایی، اکران فیلم های خارجی در کشور منوط به شرایطی خاص مجاز است و البته چنانچه نمایش این آثار در قالب سانس فوق العاده باشد اثرگذار نبوده و ایجاد رقابت نیز نخواهد کرد اما نمایش گسترده آثار خارجی با توجه به تعداد اندک سالن های ایرانی و فیلم هایی که سالیان سال است در انتظار اکران به سر می برند موجب نابودی سینمای ایران خواهد شد. پیشتر و در دولت دهم نیز چنین تجربه ای با شکست روبرو شده بود. با توجه به آنچه گفته شد رایزنی برای تبلیغ اکران آثار سینمایی از افطار تا سحر در ماه رمضان امری ضروری است و با توجه به ظرفیت فیلم های حاضر، عدم مدیریت درست در متقاعد کردن تلویزیون و دیگر نهادهای ذی ربط در ترغیب مردم برای رفتن به سینما، موجب می شود ماه مبارک رمضان بار دیگر به یکی از ماه های به اصطلاح مرده برای اکران تبدیل شده و ظرفیت های این ماه مبارک برای افزایش سینما مغفول بماند.
کد مطلب: 151181
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir