ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: خودروسازان داخلی از نظر تکنولوژی و دانش فنی، مشکلی برای طراحی و تولید خودروهای مناسب و با کیفیت ندارند.وی ادامه داد: دلیل اینکه خودروسازان در فضای پسابرجام به سمت تولید مشترک با خودروسازان خارجی رفتند این بود که خودروهای جدید را با قیمت اقتصادی و با هزینه کمتری تولید کنند.این کارشناس صنعت خودرو افزود: حال که برخی خودروسازان خارجی تحت فشارهای آمریکا به دنبال خروج از ایران هستند مشکلی نیست و خودروسازان از این پس میتوانند بر طراحی و تولید خودرو با برندهای داخلی متمرکز شوند.وی با بیان اینکه در این راه قدم اول این است که خودروسازان نقاط قوت خودروهای داخلی را تقویت و معایب آنها را برطرف کنند، خاطرنشان کرد: اگر برندهای داخلی جدی گرفته شده و بر روی آنها سرمایهگذاری شود هم نیازهای داخلی برطرف شده و هم امکان صادرات و ارزآوری وجود خواهد داشت.خلخالی ادامه داد: از این پس باید تمرکز خودروسازان بر توسعه خودروهای داخلی و بهویژه تقویت زنجیره تامین قطعات خودرویی باشد.
در حال حاضر یکی از مشکلات صنعت قطعهسازی این است که بخش تحقیق و توسعه در این واحدها چندان فعال نبوده و قطعهسازان همگام با صنعت خودرو پیشرفت نکردهاند.وی تصریح کرد: درواقع دلیل مشکلات کیفی برخی خودروهای داخلی، پایین بودن کیفیت قطعات آنها است که در این زمینه دولت باید به قطعهسازان کمک کند سرمایهگذاری لازم را برای ارتقای تکنولوژی و افزایش کیفیت انجام دهند.چندی پیش شرکت پژو سیتروئن اعلام کرد که به دنبال خروج آمریکا از برجام، فعلا فعالیتهای خود در ایران را تعلیق میکند. در واکنش به این اتفاق کارشناسان این اقدام پژو سیتروئن را به "خودزنی" خودروساز فرانسوی تعبیر کردند.به گفته آنها "با توجه به اینکه پژو پیش از این برای بازگشت دوباره به ایران مجبور به پرداخت غرامت چند صد میلیون یورویی شده بود و هم پژو و هم سیتروئن در فعالیتهای خود در ایران اقدام به سرمایهگذاری قابل توجهی کردهاند و امکان خروج سرمایهگذاری انجام شده را نیز ندارند با توقف فعالیت در ایران این شرکتها اقدام به خودزنی کردهاند".