شعبدهبازی مغز در یادگیری همزمان زبان دوم
خبرگزاری ايسنا , 11 شهريور 1392 ساعت 7:49
گروه علمی و فناوری: محققان کانادایی میگویند سنی که در آن کودکان زبان دوم را میآموزند میتواند تاثیر قابل توجهی را بر ساختار مغزشان در بزرگسالی داشته باشد.
اکثریت مردم جهان در طول زندگی خود، زبان دوم دیگری را نیز میآموزند که اگر این زبان دوم همزمان با زبان مادری آموخته شود، مهارت بهکارگیری آن نیز هرچه بیشتر خواهد بود.طی این مطالعه، محققان کانادایی دانشگاه مک گیل و آکسفورد انگلستان چنین نتیجه گرفتهاند که اگر یک یا دو زبان را همزمان در بدو تولد آموخته شود، الگوی رشد مغزی مشابه خواهد بود. این در حالی است که آموختن زبان دوم پس از گذشت کودکی (پس از کسب مهارت در زبان مادری) ساختار مغزی را به ویژه در قشر فرونتال تحتانی تعییر میدهد.
این تحقیق نشان میدهد که یادگیری زبان دوم پس از دوران کودکی، رشد عصبی و ارتباط میان نورون ها را مانند آنچه که در یادگیری مهارتهای حرکتی پیچیده نظیر شعبده بازی دیده شده، تحریک میکند.به گفته دکتردنیس کلین، هرچه زمان یادگیری زبان دوم از دوران کودکی دیرتر شود، تغییرات بیشتری نیز در قشر فرونتال تحتانی مغز بیشتر میشود.یافتههای به دست آمده از اسکنهای "ام آر ای" 66 مرد و زن دو زبانه و 22 شخص تک زبان به دست آمده است.این پژوهش در مجله "Brain and Language" منتشر شده است.
کد مطلب: 15281