روزهای ابتدایی تابستان هم در حال گذر هستند اما بازار آنچنان که باید با شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) همخوانی پیدا نکرده است؛ موضوعی که به نظر میرسد در تحقق آن فروشندگان بی تأثیر نیستند، زیرا فروشندگان به عنوان مبلغ کالای تولیدکننده نیز شناخته میشوند.یکی از بازارها که تولیدکنندگان ایرانی فراوانی را در سالهای نه چندان دور به خود دیده و محصولات ایرانی در منازل همواره جایگاه خاصی را از آن خود کرده، لوستر و آباژور بوده است. اما در سالهای اخیر و به ویژه ماههای اخیر به واسطه مشکلات تولید، زرق و برق محصولات وارداتی و قیمت تمام شده پایینتر، محصولات چینی نسبت به محصولات داخلی بازار لوستر و آباژور در اختیار محصولات وارداتی قرار گرفته است.بررسی بازار لوستر و آباژور نشان از آن دارد با وجود آنکه با نوسانات اخیر ارزی شرایط واردات تا حدودی سخت شده و از سوی دیگر هزینه حمل و نقل و ترخیص کالا افزایش یافته است، اما همچنان علاقه فروشندگان این بازار به واردات محصولات چینی بیشتر است و مدعی هستند در کنار قیمت تمام شده پایینتر محصولات چینی، این محصولات نسبت به محصولات ایرانی از زیبایی بیشتری برخوردار است که آنچنان به جیب مشتریان آسیب نمیرساند.در رابطه با شرایط بازار این کالاها، احمد رحمانی - رئیس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر گفت: نوسانات اخیر دلار تأثیر قابل توجهی بر روند تولید داشته که از این موارد میتوان به مشکلاتی در تأمین مواد اولیه اشاره کرد و تأمین مواد اولیه داخلی که از سوی پتروشیمیها تولید میشود، خارج از این قاعده نیست.
وی ادامه داد: شرایط فعلی تولید و عرضه متأثر از مسائل اقتصادی است و نمیتوان با شعار مشکلات را حل کرد و نیاز به درمانهای منطقی و اقتصادی در این زمینه احساس میشود.رحمانی خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی در تولید عاملی شده بر خلاف شعار سال، از میزان تولید و اشتغال کاسته شود.رئیس اتحادیه تهیه کنندگان و فروشندگان بلور، چینی و لوستر تصریح کرد: یکی از راهحلهای سازنده در راستای رفع موارد تولید و خروج از رکود بازار استفاده از صاحبان اصناف و بخش خصوصی است که کشورهای همسایه از این روش به واسطه وجود منافع مشترک بین بخش خصوصی و دولت، به نتیجه بسیار مناسبی رسیدهاند.وی تاکید کرد: دولت بیش از حد چاق شده و توانایی آن را ندارد که در کمترین فرصت بیشترین بازده را در تولید و ایجاد اشتغال داشته باشد.رحمانی در پاسخ به این سؤال که آیا در سال جاری که شعار حمایت از کالای ایرانی برای آن انتخاب شده، فروشندگان با توجه به قیمت تمام شده ارزانتر محصولات چینی و خرج کمتر این دست محصولات نسبت به نمونه مشابه داخلی، در فروش کالای ایرانی را تبلیغ میکنند و به مشتریان پیشنهاد میدهند؟ گفت: تمام فروشندگان به این طرز تفکر نرسیدهاند که محصولات ایرانی را تبلیغ کنند و بفروشند و قیمت ارزانتر محصولات چینی در این رابطه بی تأثیر نبوده است.