دریافت لینک صفحه با کد QR
دوران انحصار پیام به پایان رسیده است
ایسنا , 13 تير 1397 ساعت 13:42
گروه فرهنگ و هنر: باقر ساروخانی با اشاره به قدرت نفوذ رسانه یادآور شد که امروز دوران انحصار پیام به پایان رسیده است و روزی نیست که با رسانه سر و کار نداشته باشیم.
نشست علی محمد اسماعیلی، رییس فرهنگسرای رسانه و دکتر باقر ساروخانی استاد علوم ارتباطات و دکتر محمود اسعدی، نویسنده و مدرس حوزه رسانه و مدیریت در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.دکتر باقر ساروخانی، استاد علم ارتباطات و جامعهشناسی با تاکید بر این نکته که دنیای جدید، دنیای رسانه است و انسان رسانهای پدید آمده است، گفت: روزی نیست که با رسانه سر و کار نداشته باشیم. امروز دوران انحصار پیام و پیامآوری به پایان رسیده و هر انسانی میتواند پیامی را برای تاریخ ارسال کند و رسانهها از گهواره تا گور با ما هستند. رسانهها نه فقط عنصر لاینفک حیات اجتماعی هستند، بلکه قدرتها را با خود همراه میکنند و از این حیث رسانهها بعد اساسی حیات سیاسی را تشکیل میدهد.دکتر محمود اسعدی، نویسنده و مدرس حوزه رسانه و مدیریت که دیگر مهمان این نشست بود با اشاره به لزوم استفاده از تجارب دانشگاهیان در اطلاعرسانی و برنامهسازی به ویژه در صداوسیما اظهار کرد: بسیاری از برنامههای ما به ویژه در حوزه کودک و نوجوان که بسیار تاثیرگذار و مهم است بدون استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان عرصه مدیریت رسانه و ارتباطات انجام میشود. در صورتی که بسیاری از خطاها و اشتباهات فاحش و دردسرساز در رسانهها حتی با اندکی مطالعه کتب اساتید ارتباطات و علم و اطلاع از چگونه مدیریت رسانه قابل اجتناب است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود جنگ رسانهای است که دشمنان علیه ما آغاز کردهاند، گفت: درست است که در حال حاضر صحبت از اولویتهای اقتصادی و جنگ اقتصادی است ولی باید دانست که قبل از وقوع جنگ اقتصادی، این جنگ در عرصه رسانه آغاز شده است. سوال این است که ستاد جنگ رسانهای ما در حوزه اقتصاد اکنون کجاست؟ اسعدی با طرح این پرسش که وقتی توئیت رییس جمهور آمریکا، معادلات جهانی و حتی رسانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، ما چه اقدام موثری انجام داده ایم گفت: به اعتقاد من ضرورت یک مرکز رسانهای و یک ستاد برای مدیریت رسانه در وضعیت کنونی کشور ضروری است و من پیشنهاد میکنم فرهنگسرای رسانه در پیشنهاد آن، پیشگام شود.به گفته این مدرس حوزه رسانه، همان طور که ما در زمان جنگ تحمیلی ستاد تبلیغات جنگ داشتیم اکنون نیز باید چنین ستادی برای مدیریت رسانهها ایجاد شود.در ادامه علی محمد اسماعیلی رییس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی با بیان اینکه هدف ما این است که فرهنگسرای رسانه، فرصتی فراهم کند تا اساتید دانشگاهی رشته ارتباطات در کنار اصحاب و مدیران رسانه مانند خبرگزاری ها، روزنامهها، شبکههای تلویزیونی و ...بنشیند و با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند، اظهار کرد: این جلسات که می تواند با حضور افراد و علاقمندان برگزار شود علاوه بر ایجاد تعامل و گفت و گو فرصتی برای پاسخگویی علمی و دقیق به سوالات مخاطبان را فراهم می کند.رییس فرهنگسرای رسانه ادامه داد: این فرصتی است تا این دو گروه با مشکلات و چالشهای فراروی جای رسانهای کشور آشنا شوند.
وی با بیان این اشکال که در حال حاضر بسیاری از چالش ها و مسائل جامعه رسانه ای کشور برای ارائه راهکار و حل و فصل به دانشگاهیان ارجاع نمی شود، خاطرنشان کرد: لازم است امروز موضوعات پایان نامه های دانشگاهی به مسائل و مشکلات امروز جامعه رسانه بپردازد بسیاری از موضوعات پایاننامهها با وجود تلاش دانشجویان و اساتید، هیچ دردی از جامعه را دوا نمیکند و کاربردی ندارد. رییس فرهنگسرای رسانه با بیان اینکه به علت فراگیر شدن و استفاده آسان از تلفن همراه، گردش اطلاعات در این وسیله ارتباطی به آسانی انجام و تحول و پیشرفت عظیمی در حوزه اطلاعرسانی رخ داده است، گفت: اکنون هر تلفن همراه یک رسانه و ابزاری برای تولید و انتقال اخبار است؛ بنابراین هر رسانه که بخواهد تاثیرگذار باشد باید محتوایش را برای چرخش در این فضا مناسبسازی کند.اسماعیلی با ذکر این مثال که اگر اساتید دانشگاههای علوم پزشکی را از بیمارستانها دور کنیم فاجعه رخ میدهد و آمار مرگ و میر بالا میرود اضافه کرد، اگر چنانچه اساتید حوزه علوم ارتباطات و مدیریت رسانه را از رسانهها دور کنیم باز هم فاجعه اتفاق میافتد و شرایط امروز رسانههای ما نتیجه دور ماندن اساتید این رشتهها از رسانههاست. در پایان این نشست راهکارهای افزایش تعامل و همکاری میان اساتید ارتباطات دانشگاه و اصحاب رسانه با استفاده از ظرفیتهای فرهنگسرای رسانه و فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت.
کد مطلب: 153722
بهار نیوز
https://www.baharnews.ir