به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۱۵:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۱۵۶۲۷
هاشمی:بخاطر تهمت‌ها هرگز در بیان و عمل به مصلحت نباید تردید کرد

برای بیان مصلحت تردید جایز نیست

گروه سياسي: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است عمل به مصلحت همیشه مشکل است، گاهی خلاف جریان عادی سخن گفتن است و بدیهی که در آن زمان خیلی‌ها را هم ناراحت می‌کند ولی باید دانست که امام فرمودند غفلت از مصلحت موجب لطمات جبران‌ناپذیری به اسلام عزیز می‌شود، پس در تشخیص مصلحت و عمل به آن هرگز نباید تردید کرد.
برای بیان مصلحت تردید جایز نیست
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با سایت شخصی خود درباره ابعاد بزرگترین پیروزی سیاسی تاریخ نظام جمهوری اسلامی در پایان هشت سال دفاع مقدس، در بیان جایگاه و نقش بی‌بدیل "کشف مصلحت" و عمل به آن در همین ارتباط تاکید کرد: مساله مصلحت همیشه اینگونه است؛ یعنی وقتی که انسان به خاطر مصلحت یک کار خلاف مسیر عادی انجام می‌دهد یا سخنی مخالف نظرات غالب می‌گوید، در آن لحظه حتما مشکلاتی دارد؛ خیلی‌ها را هم ناراحت می‌کند، ولی این دلیل نمی‌شود که انسان وقتی مصلحت مردم و نظام و کشور را تشخیص داد در گفتنش تردید کند.

وی با تاکید بر اینکه هرگز برای بیان مصلحت، تردید جایز نیست، تصریح کرد: غفلت از مصلحت بسیار عوارض سخت و جبران‌ناپذیری دارد. توجه امام(ره) را به این موضوع ببینید. چقدر به جایگاه رفیع مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید دارند و می‌فرمایند غفلت از مصلحت موجب خسارت جبران‌ناپذیری به اسلام عزیز می‌شود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اینکه "به صرف احتمال مخالفت‌ها و حتی تهمت‌ها و انگ‌زدن‌ها و برچسب‌ها هرگز در بیان و عمل به مصلحت نباید تردید یا سکوت کرد و منتظر وقایع احتمالی ماند"، یادآور شد: این آموزه بزرگ امام راحل(ره) به ما در زمان پذیرش قطعنامه 598 بود که چگونه حتی لحظه‌ای در تامین مصلحت مردم و نظام اسلامی تردید نکردند و در حالی که تا 20 روز قبل شعار جنگ جنگ تا رفع فتنه می‌فرمودند وقتی به "کشف مصلحت مردم" رسیدند بدون آنکه حتی یک لحظه هم به حفظ آبروی خویش فکر کنند، بدان عمل کردند و با آن هوشی که داشتند جمله "جام زهر را می‌نوشیم" را درست بکار بردند، یعنی انتخاب کردیم که بنوشیم، یعنی بر ایشان تحمیل نشد که بنوشند. حالتی بود که بخاطر مصلحت انتخاب کردند. ایشان با تفکر و پیش‌بینی شرایط آن جمله را بکار بردند. هم مصلحت را رعایت کردند و هم ناراحتی خودشان را به مردم نشان دادند که دلشان نمی‌خواست اینگونه شود و هم آینده را در آن جمله نهادند که مردم در آینده خواهید دید که چه فتحی کردیم؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "فتح واقعی جنگ در کشف و عمل به مصلحت بود"، بر روشن شدن حقانیت مواضع مبتنی بر مصلحت نظام با گذشت زمان اشاره کرد و گفت: آنهایی که تحلیل‌های غلط از عمل به مصلحت ارائه می‌کنند، همیشه در طول تاریخ بوده و هستند و با عدم درک خود و طرح نظرات بی‌پایه فتنه می‌کنند. نمونه‌های تاریخی بسیاری هم در این زمینه داریم.

وی ادامه داد: همین تفکر عاری از مصلحت بود که در صلح حدیبیه بر کشف و عمل به مصلحت از سوی پیامبر خدا(ص) متعرض شدند و گفتند که ما را خوار و ذلیل کردی! ولی خدای متعال پاسخ آنان را با نزول سوره فتح دادند. درباره امام حسن(ع) هم اینها تا جایی پیش رفتند که به ایشان لقب مذّل المومنین دادند! درباره پایان جنگ تحمیلی هم همه دیدند که کشف مصلحت و عمل به آن از سوی امام راحل(ره) چگونه بر عزت و اقتدار جمهوری اسلامی افزود و راه سقوط دشمنان ما را هموار کرد. این درس‌هایی بزرگ از تاریخ است که اگر آن را فراموش کنیم یا در عمل به مصلحت نظام کوتاهی کنیم، ضررهای جبران‌ناپذیری خواهیم دید.

ابوسعيدجنابي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۵:۰۶
درود بر پير سياست و مصلحت انديشي جناب هاشمي بزرگ اقاي هاشمي ترس از تجزييه ايران را بارها بيان كرده و از خوف اين كابوس اين مطالب را به راستي و با درايت أعلام كردند و اميدوارم كه باقي افراد نيز با وي همراهي كنند تا خدايي ناكرده تعرضي با خاك وطن نشود (122522)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۵:۴۳
زنده باد این مرد بزرگ که مصلحت مردم را به خودخواهی خود نمی فروشد . (122555)
مهدی 92
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۵:۵۰
کسی که تمام اعمالش تقلید از این و آن باشد و از خود هیچ تفکری نداشته باشد همیشه بازنده است. (122564)
احمد16
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۶:۰۴
من این حرف رو تایید تلویحی سخنانشون درباره استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه میدونم.
کسی هست که برداشت دیگه ای داشته باشه؟ (122580)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۸:۲۴
تلویح رو بی خیال شو. ایشون صریح صحبت کرده! می شه بگی از کجای مطالب ایشون چنین کشف عظمایی کردی؟! (122648)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۲۱:۱۹
منهم از تيتر اين فكرو كردم . (122772)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۷:۱۰
زنده یاد دکتر علی شریعتی به سختی و اکراه از واژه مصلحت و مصلحت گرائی یاد می نماید که این کلمه را اساس بدبختی ملتها ومترادف با ... می داند . (122612)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۱۸:۲۹
هرگردی گردو نیست. این مصلحت گرایی با اونی که معلم شهید دکتر شریعتی گفته فرق می کنه! در سخن هاشمی، منظور از "مصلحت" همان "صلاحدید و تدبیرگری حاکمان جامعه برای حفظ و نجات کشور از بحران های ویرانگر" هست؛ ولی در سخن معلم شهید، "مصلحت" مترادف "محافظه کاریَ، تقیّه های بزدلانه و توجیه ستم پذیری و تسلیم و سازش در برابر صاحبان زر و زور و تزویر" است. (122655)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۲۱:۱۹
اول و آخر سياست يعني مصلحت و مصلحت سنجي ( چه شخصي چه ملي ) (122771)
هانا
۱۳۹۲/۰۶/۱۶ ۲۳:۳۱
ما باید به فکر منافع ملی خود باشیم هیچ دلیلی نداره خودمونو به اسد .......آویزون کنیم تا به بدبختی سقوط کنیم ،اگر آقای هاشمی این رو درک کرده و داره هشدار میده باید به حرفش گوش داد البته اگر گوش شنوایی باشه دکتر شریعتی هم خدا رحمتش کنه چون اندیشه وافکارش دیکه تارخ مصرف نداره (122837)