به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۱۰ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب : ۱۵۸۶۸۱

۴ دلیل افزایش قیمت میوه

گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: مسئولان به جای اینکه همفکری کنند، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند و دلایلی مانند سرمازدگی و کمبود عرضه ،‌نداشتن آمار تولید و مصرف، افزایش نرخ ارز برای میوه‌های وارداتی و سورت بندی نکردن عامل افزایش قیمت میوه است.
۴ دلیل افزایش قیمت میوه
حسن صابری، در پاسخ به این سؤال که برخی مسئولان علت افزایش قیمت میوه را دلال‌بازی‌های بسیار به ویژه در میادین و بارفروشان می‌دانند، به صراحت گفت: مشکل ما این است که مسئولان به جای اینکه بنشینند و همفکری کنند، توپ را به زمین یکدیگر می‌اندازند در حالی‌که باید هزینه این مشکلات را مردم و مصرف‌کننده بدهد.

واردات با نرخ ارز آزاد عامل افزایش قیمت موز
وی با اشاره به اینکه دلایل مختلفی در افزایش قیمت میوه مؤثر است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال موز اکنون به کیلویی بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده که علت آن نه دلال‌بازی است و نه کمبود، بلکه موز را جزو کالاهای لوکس به حساب آورده‌اند که باید برای واردات آن از ارز آزاد استفاده شود که قاعدتاً با افزایش نرخ ارز قیمت موز هم افزایش می‌یابد.

سرمازدگی بخشی از میوه‌های هسته دار را از بین برد
صابری به سرمازدگی بهاره امسال در ۱۷ استان کشور هم اشاره کرد و گفت: آقایان فقط گیلاس و آلبالو را جزو میوه‌های هسته‌دار حساب می‌کنند که از بین رفته است، در صورتی که هلو، شلیل، انواع آلو و سیب هم جزو میوه‌های هسته‌دار است که امسال بسیار در بازار نوع باکیفیت آن کم شده است.

اعلام هفتگی نرخ‌نامه بارفروشان
رئیس اتحادیه بارفروشان در مورد نحوه قیمت‌گذاری و توزیع میوه در میدان بارفروشان پایتخت گفت: آن‌طور هم که فکر می‌کنید میدان بارفروشان بی سر و صاحب نیست و هفته‌ای یک‌بار نماینده وزارت جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، بارفروشان و میوه‌فروشان در میدان کشف قیمت می‌کنند و پس از هم‌فکری و جلسه‌ای یکشنبه هر هفته نرخ‌نامه بارفروشان ابلاغ می‌شود که قیمت‌ها از آن تخطی نکند.وی به صراحت گفت که تنها ۲۰ درصد میوه ورودی به بارفروشان میوه سوپر لوکس بوده که قیمت آن دو برابر میوه‌های موجود در بازار است که معمولاً روانه شمال پایتخت می‌شود و شبانه قیمت‌های خاص خود را می‌گیرد، به عنوان مثال اگر میوه درجه یک در میدان کیلویی ۳ هزار تومان است.میوه سوپرلوکس ۶ هزار تومان می‌شود.

وی گفت: ۵۰ درصد میوه موجود در میدان بار روانه غرفه‌های شهرداری و سازمان میادین می‌شود، ۲۰ درصد به میوه‌فروشی‌های سطح شهر می‌رود و ۱۰ درصد از میوه باقیمانده که معمولاً از نوع درجه سه است توسط وانت‌بارها در حاشیه بزرگراه‌های جنوبی شهر به مردم با قیمت کیلویی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.صابری همچنین به این نکته اشاره کرد که خود آقای حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده است که ۱۱ هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از سرمازدگی برآورد شده است و مطابق این رقم کمبود تولید داریم و تمام میوه‌های هسته‌دار ما از بین رفته است. مضاف بر آن‌که سال گذشته سال بارآور ما بوده که عرضه میوه بسیار فراوان و در نتیجه قیمت‌ها پایین بوده است.

نداشتن آمار تولید معضل کشاورزان شده است
رئیس اتحادیه بارفروشان بر این نکته تأکید کرد که باید کیفیت میوه را هم در کنار عرضه بالا ببریم و در بخش بسته‌بندی و سورت‌بندی حتماً فکری بشود؛ چراکه الان متأسفانه کسی سرانه مصرف را می‌داند و نه اطلاعات کشت و تولید را دارد و نتیجه آن می‌شود که هندوانه‌کاران چابهار کامیون کامیون هندوانه را روانه بازار پایتخت می‌کنند که ما مجبور شدیم آن را برای اینکه بتوانیم کرایه حمل را بپردازیم، کیلویی ۳۰۰ تومان خوراک دام به دامداری‌ها بفروشیم، در صورتی که هندوانه درجه یک بود.وی در ادامه توضیح این موضوع گفت: یا از آن طرف محصولی در فصلی به دلیل کمبود کشت قیمتش دوچندان می‌شود که باید برای یک کیلو سیب‌زمینی یا گوجه‌فرنگی مردم باید ۴ تا ۵ هزار تومان پول بدهند و تمام این مشکلات جز با ایجاد زنجیره و هم‌فکری‌ تمام ذینفعان در این حوزه حل نخواهد شد.در ایام تابستان قیمت انواع میوه تابستانه در میوه‌فروشی‌های سطح شهر تا مرز کیلویی ۱۵ هزار تومان هم رسید درحالی‌که در سال گذشته در مدت مشابه این نوع میوه‌ها در حد کیلویی ۵ تا ۶ هزار تومان بود. موضوعی که بسیاری از مسئولان علت آن را فعالیت دلالان عنوان می‌کنند و برخی دیگر کمبود عرضه و سرمازدگی را عامل گرانی می‌دانند.
مرجع : فارس
برچسب ها: بازار میوه