حیدر تورانی درباره اقدامات انجام شده پیرامون فرهنگ سازی برای مصرف کالای ایرانی اظهار کرد: وظیفه اصلی ما این است که برای دانشآموزان فرهنگسازی کنیم و عرق ملیشان را بالا ببریم.وی افزود: باید زمینه علاقهمندی دانشآموزان به مصرف کالای ایرانی را فراهم و آن را تقویت کنیم. البته فراموش نکنیم تا زمانی که کیفیت یک کالا مطلوب نباشد افراد به سمت آن نمیروند. لازم است کیفیت کالای ایرانی نیز ارتقاء یابد و ما در کنار مجموعه صنعت و تولید کشور، دانش آموزان را به خرید این کالاها تشویق کنیم.سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به جلوههایی از تولید، کار و سرمایه ملی در کتب درسی گفت: به عنوان مثال در درس مطالعات اجتماعی پایه هفتم در درس ۷ فصل چهارم به موضوع و نحوه پرداختن به عوامل تولید (منابع طبیعی، سرمایه و نیروی انسانی) و مهم دانستن نقش نیروی انسانی در تولید کالا، داشتن مهارت و تخصص در روند تولید کالا، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به این منظور که از نظر اقتصادی وابسته نباشیم اشاره شده است.
وی افزود: یا در فصل ۱۲مطالعات اجتماعی پایه نهم به بیان مفهوم اقتصاد مقاومتی، توصیه و رهنمود رهبر معظم انقلاب به در پیش گرفتن اقتصاد مقاومتی برای مقابله با مشکلاتی که کشورهای سلطه گر و قدرتهای بزرگ اقتصادی پس از انقلاب سر راه کشور ما قرار دادند پرداخته شده است. اقتصاد و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، توزیع در آمد و فقر و راه حل از بین بردن فقر و توسعه در ایران از موضوعاتی است که در درس اقتصاد پایه دهم به آن پرداخته شده است.تورانی ادامه داد: در کتاب علوم تجربی پایه ششم نیز به توسعه اقتصادی، اقتصاد بازار و الگوی مصرف اشاره شده است. به همین ترتیب در کتب درسی مختلف پایههای هفتم، هشتم، دهم و پیشدانشگاهی نیز توسعه اقتصادی و حمایت از تولید ایرانی مدنظر قرار گرفته است.سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی تاکید کرد: البته نباید انتظار داشته باشیم همه مسائل را از طریق کتب درسی حل کنیم. زیرا ظرفیت و بازه زمانی چاپ کتب محدود است. البته علاوه بر کتب درسی برنامههای آموزشی و پرورشی نیز برای مدارس طراحی شده و همکاران را موظف کردیم در مجلات رشد به این موضوع بپردازند. وزارتخانه نیز مدارس را موظف کرده جنس خارجی خرید و فروش نکنند.