علیرضا بهرامی رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای دانشگاه گرایی و آموزش عالی درباره ریشه اشکالات آموزش عالی، اظهار کرد: دستاوردهای بزرگی در 40 سال گذشته داشتیم اما باید به چالشهای پیش رو نیز فکر کنیم.وی با بیان اینکه معتقدم آموزش محور توسعه است، افزود: در حوزه آموزش یکپارچگی داریم که از دبستان تا دانشگاه را در برمیگیرد و اگر بخواهیم چالشها را ریشه یابی کنیم باید به ابتدای سیاستگذاری نظام آموزشی توجه کنیم.بهرامی با بیان اینکه نظام آموزشی ما یک نظام آموزشی حافظه محور است گفت: بزرگترین چالش نظام آموزش عالی ما ضعف خلاقیت، نوآوری و نقادی است؛ وقتی این شاکله از پایین ضعیف شکل بگیرد تا سطوح بالاتر را درگیر می کند.
رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: نقادی باعث پیشرفت علم میشود در حالی که برخی مدیران معتقدند کرسیهای آزاد اندیشی سمت و سوی سیاسی پیدا میکنند.وی با بیان اینکه خروجی دانشگاهها با چیزی که مدنظر ماست، فاصله دارد، اظهار کرد: ساختار آموزش عالی بر اساس آموزش طراحی شده و ما با تلاش زیاد پژوهش را نیز به آن وصل کردهایم ولی دانشگاههای نسل سه و چهار دنیا دارند روی اشتغال و نوآوری کار میکنند اما ما هنوز به صورت جدی ورود نکرده ایم.بهرامی افزود: پول نفت بزرگترین حامی ماست؛ در حالی که درآمد ناخالص برخی دانشگاههای مطرح دنیا از پول نفت بیشتر است؛ همین حالا بزرگترین معضل دانشگاهها بودجه است زیرا پنج، شش میلیون فارغالتحصیل تربیت کردهایم ولی هنوز مسائل جامعه حل نمیشود.
رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه از سوی دیگر دانشجو فرصت و احترام نمیبیند، گفت: منظور احترامی است که زیبنده دانشگاه است نه مدرسه؛ طبق اسناد بالادستی دانشجوی سال1400 باید به عنوان دانشمندان جامعه شناخته شوند ولی خود ما دانشجو را قبول نداریم و پشت درهای بسته برای او تصمیم میگیریم و او را مشارکت نمیدهیم.وی ادامه داد: در کشور ما 600 هزار نفر در رشته تجربی در کنکور شرکت میکنند که پزشک شوند اما در خوشبینانهترین حالت 10 هزار نفر پذیرفته میشوند؛ آیا در این مسابقه میتوان کنکور را حذف کرد؟ من فکر میکنم حذف کنکور تا 10 سال دیگر هم غیرممکن باشد؛ ساختار فرهنگی ما طوری است که مردم تصور میکنند بهترین مغزها باید به سمت رشته تجربی بروند در حالی که در دنیا اینگونه نیست.بهرامی ادامه داد: هیچ وزیر و دولتی نمیتواند کنکور را حذف کند مگر آنکه مباحث مهارتی را مورد توجه قرار دهد؛ باید نظام آموزشی را اصلاح و مهارت محور کرد.