حیدر تورانی در نشست «هماندیشی رؤسای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (بعد از انقلاب)» با موضوع «مدرسه تراز تمدن نوین اسلامی، چالشها و راهبردها» که در مدرسه دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه سند تحول بنیادین در مراجع قانونی مربوط تصویب شد ما باید آن را جدی بپیماییم، گفت: در اجرای سند تحول بنیادین خوب عمل نکردیم.وی افزود: دارو را بخوبی مصرف نکردیم و انتظار شفا داریم. گامهایی در راستای اجرای سند تحول بنیادین برداشته شده است.سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان پژوهش در اجرای سند تحول پیشگام بود و مأموریت پیدا کرد کتب درسی را طبق نظام آموزشی جدید از نو تدوین کند که دوران نفسگیری بود، اظهار کرد: تلاشهای شبانه روزی موجب شد آن طور که باید و شاید فراغت پیدا نکنیم تا روی سند تحول بنیادین تمرکز بیشتری داشته باشیم.تورانی ادامه داد: حالا که تغییرات کتب درسی به اتمام رسیده است و تا ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نداریم سازمان پژوهش فرصت دارد خودش را بازیابی کند حتی زمانی صحبت شد که ضمن خدمت به سازمان داده شود و مکمل دانشگاه فرهنگیان بشویم.
وی با بیان اینکه اکنون مدیران مدارس ما راهبران برنامه درسی ملی نیستند و مطالبات والدین از مدرسه جز نمره چیز دیگری نیست، گفت: اصلاح نگاه والدین و رویکرد مدیران مدارس میتواند در قالب برنامهریزیهای برنامه درسی ملی اتفاق بیفتد.سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به سبک رهبری اثربخش که از بدو ورودش به سازمان در سال گذشته تدوین شد، گفت: خوب است که مدل رهبری اثربخش دنبال شود. فرصتی که اکنون داریم بسیار مغتنم است.اهداف دورههای تحصیلی، اهداف آموزش و پرورش است و منحصر به سازمان پژوهش نیست و باید همه پای کار بیایند.تورانی افزود: پژوهشگاه تعلیم و تربیت با سازمان پژوهش پیوند خورده اما این پیوند بخوبی صورت نگرفته است. پژوهشگاه باید به خوبی احیا شود. عظیم محبی - دبیر شورای هماهنگی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی- نیز در این نشست گفت: هفته آینده بخشنامه طرح مدرسه محوری که چند برنامه از جمله تضمین کیفیت، سنجش صلاحیت حرفهای فرایند انتخاب مدیران مدرسه در ادامه طرح تعالی مدیریت مدارس در آن وجود دارد، ابلاغ خواهد شد.