کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توقیف کشتی‌های چینی قیمت ماهی در سواحل جنوبی را کاهش داد

چرا دولت تدبير تمام قد از فعاليت صيادان چینی حمايت مي‌كند؟!

1 اسفند 1397 ساعت 10:31


گروه اقتصادي: شناورهای چینی دوباره مجوز صید ماهی سواحل جنوبی ایران را می‌گیرند! این تصمیم بعد از توقیف شناورهای چینی توسط سپاه و نیروهای دریابانی در وزارت کشور گرفته شد. توقیفی که برکناری رئیس سازمان شیلات را از سوی وزیر جهاد کشاورزی در پی داشت.


به نوشته روزنامه ايران، آنطور که «افشین عسگری» مدیر اداره دریایی سازمان محیط زیست هرمزگان به «ایران» می‌گوید در آخرین جلسه شیلاتی‌ها، محیط زیستی‌ها، جهاد کشاورزی‌ها و... در وزارت کشور قرار شد تا با یک سری تمهیدات مجوز دوباره‌ای برای صید «فانوس ماهیان» به کشتی‌های چینی داده شود. این درحالی است که صیادان، توقیف شناورهای چینی را باعث صید بیشتر و کاهش قیمت‌ها در بازار ماهی شهرهای جنوبی کشور اعلام کرده‌اند. البته شرط و شروطی که در وزارتخانه برای این شناورها گذاشته شده، چیز تازه‌ای نیست. همان قراردادی است که پیشتر هم به امضا رسیده بود اما اجرایی نشد. به گفته عسگری براساس یک مصوبه، شناورهای چینی باید روی کشتی‌ها، سامانه «نت ساندر» نصب کنند. شرط بعدی هم استخدام نیروهای ایرانی در کشتی‌ها است. پیش از این صیادان و ملوانان هندی، پاکستانی و چینی به جای ایرانی‌ها روی این کشتی‌ها مشغول به کار بوده‌اند.

عسگری می‌گوید: «قرار شده است که اگر این کشتی‌ها صیاد و ملوان خارجی هم به کار گرفتند، جواز کار داشته باشند.» براساس اطلاعاتی که او به «ایران»می دهد در هرمزگان 7 شناور چینی توسط سپاه و 5 شناور توسط دریابانی توقیف شده است. بررسی مخازن این کشتی‌ها نشان داد که آنها علاوه بر فانوس ماهیان و یال اسبی‌ها، ماهیان دیگری را هم صید کرده‌اند که مجاز به صید آنها نبودند. در میان مخازن آنها هم ماهی کف زی وجود داشت و هم ماهی میان زی. کف زی‌ها را تنها می‌شود با کف روبی بستر دریا صید کرد!  این درحالی است که کشتی‌های چینی طبق قرارداد تا عمق 200 متری می‌توانند صید کنند اما با صید ترال کف و بستر را کاملاً جارو می‌کنند. همین مسأله هم باعث می‌شود تا دادستانی در شهرهای مختلف دستور توقف آنها را بدهد.
 
عسگری از نامه نگاری محیط زیست استان به شیلات هرمزگان خبر می‌دهد. محیط زیستی‌ها می‌خواهند بدانند برای چند کشتی چینی در هرمزگان مجوز صادر شده و چه برخوردی با کشتی‌های متخلف شده است؟ او می‌گوید:«چون قرار بود اگر اینها تخلفی انجام بدهند، مجوز صیدشان لااقل برای یک دوره 45 روزه باطل شود.» اما آنها تا زمان نگارش این گزارش نمی‌دانند تکلیف پرونده کشتی‌های توقیف شده چه شد! به گفته عسگری همچنین محیط زیستی‌ها می‌خواهند بدانند که مجوزهای داده شده به این شناورها چگونه تنظیم شده تا براساس آن و با توجه به زخمی که به اکوسیستم دریا زده شده، از کشتی‌ها خسارت بگیرند!

عسگری درباره سرنوشت ماهی های کشتی‌های توقیف شده هم می‌گوید:«ظاهراً دادستان دستور داده که ماهیان توقیف شده در«بندر لنگه» به دلیل احتمال فاسد شدن خیلی زود بین نیازمندان پخش شود. به گفته او ماهیان توقیف شده در «بندر جاسک» به قیمت نازلی (سه تا چهار هزار تومان) به مردم فروخته شد اما در بندرعباس با اختیار دادستانی این ماهی‌ها در اختیار شیلات قرار گرفت تا با قیمتی پایین‌تر در بازارچه‌های شیلات به فروش برسد. عسگری درباره حضور ایرانی‌ها در شناورهای چینی هم می‌گوید:«ایرانی‌هایی روی شناورهای چینی کار می‌کردند اما شناورها را ترک کرده‌اند. به گفته او تفاوت فرهنگی و غذایی مهمترین دلیل ترک این شناورها توسط صیادان ایرانی بود.» او می‌گوید:« چینی‌ها همه چیز می‌خورند. 45 روز مدام در دریا هستند و این مسأله برای صیادان ایرانی سخت است.» اما براساس قرارداد فی مابین بکارگیری ملوان‌های ایرانی یکی از شروط حضور کشتی‌های چینی است.

رئیس اداره کار جاسک هم به صیادان محلی اعلام کرده و افرادی هم برای ثبت نام به این اداره مراجعه کرده‌اند. این افراد قرار است پس از آموزش، روی شناورهای چینی فعالیت کنند. همچنین تخلف شناورهای‌های چینی به همین جا ختم نمی‌شود، آنها در منطقه ممنوعه یعنی 12 مایلی ساحل هم صید می‌کنند. صید صنعتی در این منطقه به گفته صیادانی که با ایران گفت‌و‌گو کرده‌اند، باعث می‌شود تا ماهی‌های ریز که طعمه ماهیان بزرگ هستند، یا فرار کنند یا با صید ترال به دام کشتی‌های صنعتی بیفتند. «اسماعیل عالی زاده» صیاد بندر صیادی سلخ در گفت‌و‌گو با «ایران» از این پدیده به عنوان «گم شدن تخم ماهی ها» یاد می‌کند و می‌گوید:« وقتی ماهی‌های کوچک وجود نداشته باشند، ماهی بزرگی هم به ساحل نمی‌آیند و ما دست خالی به خانه هایمان برمی گردیم.» او و دیگر صیادان محلی تنگه هرمز 20 روز است که هیچ کشتی چینی ای را در 12 مایلی ساحل ندیده‌اند.
 
تماس‌های مکرر خبرنگار «ایران» با مسئولان شیلات در هرمزگان و شیلات ایران در مرکز به پاسخگویی مقامات این سازمان منجر نشد. هیچ‌کدام از آنها حاضر به گفت‌و‌گو نشدند اما آنها پیش از این به ایران گفته بودند که سیستم‌هایی روی این کشتی‌ها نصب کرده‌اند و از طریق سامانه‌ای آنها را چک می‌کنند تا از محدوده صید خارج نشوند اما محلی‌ها می‌گویند:« این سامانه را می‌شود با یک جسم فلزی یا دیگ از مدار خارج کرد و وقتی از 12 مایلی به محدوده صید برگشتید، دوباره به مدار بازگرداند.»
 
شیلاتی‌ها همچنان معتقدند که این کشتی‌ها توسط افرادی ایرانی اجاره شده و نباید از آنها به نام شناورهای چینی یاد کرد... در نهایت توقیف این کشتی‌ها تا به امروز برای مثال قیمت ماهی مقوایی را از 35 هزار تومان به 25 هزارتومان بازگردانده است. ماهی شیر 65 هزارتومانی را هم می‌شود 50 هزار تومان خرید. کفچک 40 تومانی هم 30 هزارتومان به فروش می‌رسد. اما براساس خبرهای موجود کشتی‌های چینی با اسم ایرانی و پرچم ایرانی دوباره به آب‌های عمان باز می‌گردند. این درحالی است که منتقدان اعتقاد دارند تا زمان بررسی کامل این ماجرا باید حضور شناورهای چینی در آب‌های ساحلی ایران ملغی اعلام و سازمان بازرسی وارد ماجرا شود.

بخش‌هایی از مسوولان ما یک سری افراد بی‌غیرت اجنبی هستند!
سايت ‌انصاف‌نيوز هم نوشت: مجوزی که سازمان شیلات به کشتی‌های چینی برای صید داده است حالا به گفته‌ی بسیاری از صیادان و بوم‌شناسان باعث ایجاد مشکلاتی در خلیج فارس شده است. مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست در امور محیط طبیعی می‌گوید از بین رفتن موجودات تا عمق ۲۰۰ متر در عمان و خلیج فارس باعث خسارت حتی در دریای مازندران هم می‌شود زیرا تا ده سال آینده دیگر موجودی در دریای جنوب کشور باقی نمی‌ماند و افراد به سمت شمال کشور کوچ خواهند کرد که این هم مسایل خود را خواهد داشت.

اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی مساله‌ی صید چینی‌ها از خلیج فارس گفت: «بخش‌هایی از مسوولان ما یک سری افراد بی‌غیرت اجنبی هستند، کشتی‌های چینی تورها را در عمق ۲۰۰ متری می‌اندازند که دهانه‌ی آن باز می‌شود و با سرعت حدود ۲۸ کیلومتر  در کف دریا حرکت می‌کنند و تور را با خود می‌کشند، این تور هرچه ته دریا است را جمع می‌کند و روی عرشه می‌ریزد، در اثر فشار یک ماهی زنده نمی‌ماند و همه می‌میرند. توری مثل قیف را تصور کنید که به طول ۵۰۰ متر دهنه‌اش تا دید پنچاه متر باز می‌شود و همه چیز را جارو می‌کند.

زندگی همه‌ی این موجودات زنده به هم بستگی دارد اما از کف دویست متر تا روی دریا  دیگر غذایی برای موجودات باقی نمانده است. تمام موجودات را از بین برده‌اند و بنابراین اکوسیستم دریا تخریب شده است و آن ۴۰۰ هزار ماهیگیر سنتی که تمام زندگی‌شان به این کار بستگی دارد بی‌کار شده‌اند. لذا مدت‌هاست که فریاد می‌زنند و می‌گویند کاسبی نداریم و یک به یک در حال ورشکستی هستند و مجبور به فروش قایق‌هایشان شده‌اند حتی در تلویزیون هم این موضوع را نشان داد. بنابراین از بی‌غیرتی  آقای ظریف است که می‌گوید ما آن منطقه را به چینی‌ها اجاره دادیم.»

این بوم شناس در جواب این سوال که آسیب‌های وارد شده به اکوسیستم چه زمان خودش را نشان می‌دهد، گفت:« همین حالا خودش را نشان داده که ۴۰۰ هزار ماهیگیر سنتی ما دیگر چیزی ندارند که صید کنند چون صید آنها از روی آب است ولی چینی‌ها موجودات را از کف دریا تا سطح جمع کرده‌اند یعنی دیگر اکوسیستمی نیست. اگر این کار تاثیری بر اکوسیستم نمی‌گذاشت ماهیگیران سنتی ما که با یک تور ده دوازده متری ماهی می‌گیرند، ماهی‌ها دست نخورده باقی می‌ماند اما حالا اکوسیستم از کف آب تا سطح از بین رفته است.» کهرم در جواب خبرنگار در مورد شرایط اکوسیستم ساحل خلیج فارس در پنچاه سال آینده گفت: «آنجا برهوت می‌شود، شما پنچاه سال آینده را کار نداشته باش بلکه تا ده سال آینده این افراد حاشیه‌نشین می‌شوند؛ یعنی حلبی‌آباد نشین می‌شوند و در حاشیه‌ی خلیج فارس و دریای عمان و دریای مکران چیزی باقی نمی‌ماند، از موجودات گرفته تا انسان‌ها به سمت شمال و دریای مازندران کوچ می‌کنند.

وقتی چهارصد هزارنفر و هرکدام با زن و بچه به سمت شمال کوچ کنند از یک طرف جمعیت ساحل نشینان خلیج فارس از بین می‌رود و از طرف دیگر تعداد افراد کوچ کننده به شمال کشور هست، نمی‌خواهد به پنچاه سال آینده فکر کنیم چون این اتفاقات تا همین پانزده سال آینده یا همین حالا در حال رخ دادن است.» احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس در تاریخ ۲۸ بهمن‌ماه به خانه ملت گفته بود: سپاه حدود ۱۴ فروند از ۹۰ فروند شناور صید غیرمجاز چینی در دریای عمان و خلیج‌فارس را توقیف کرده است.


کد مطلب: 172722

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/172722/چرا-دولت-تدبير-تمام-قد-فعاليت-صيادان-چینی-حمايت-مي-كند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir