حجتالاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره سه طرح حذف آزمونهای دوره ابتدایی، تغییر جهت مشق شب و حذف پیک نوروزی اظهار کرد: حذف آزمونهای دوره ابتدایی، تصمیم بسیار خوبی بود و لازم است تعمیم یابد.وی افزود: اساساً آزمونهایی که در فرایند یادگیری، نقش مثبتی ایفا نمیکنند باید اصلاح شوند.رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه آزمون، بخشی از یادگیری است و باید یک فعالیت آموزشی برای تثبیت و تعمیق آموزش دانش آموزان تلقی شود اظهار کرد: در حال حاضر همه آزمونهای ما اینگونه نیست و اصلاح و ارتقای آن به تلاش زیادی نیاز دارد.ذوعلم با اشاره به اینکه مشق شب هم پس از حذف، نیاز به ارائه جایگزینهای مناسب برای تثبیت یادگیری دارد اظهار کرد: تثبیت یادگیری و تعمیق آن در روان شناسی یادگیری، بسیار مهم است. سالهاست که مشق و تکلیف منزل به دانش آموزان داده میشود و نباید آن را بد مطلق تلقی و تصور کرد که هرگونه تکلیف و واگذاری وظیفه به عهده دانش آموزان برای تمرین و تکرار بیشتر، در آموزش و پرورش نفی میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: خوشبختانه دیدگاههای مطرح شده اخیر در آموزش و پرورش مبتنی بر پژوهش است و همدلی جامعه با تصمیمات اتخاذ شده، نشان میدهد که مسیر را بدرستی طی کردهایم، البته در آغاز راهیم.وی با بیان اینکه در دهه چهارم انقلاب میتوان گفت که دستاوردهای تعلیم و تربیت، در عرصه نظریهپردازی، حرکت بر اساس نقشه راه فکری و محتوایی و ارتقای توانمندی مدارس بیش از سه دهه گذشته بوده است گفت: امروز مدارس ما توانمندتر و مسئولیت پذیرتر شدهاند و باید از همه معلمان، مدیران، دانشآموزان و دلسوزان آموزش و پرورش قدردانی شود.