صد سال پیش کارخانه شرکت فورد در منطقه دیترویت روشی انقلابی برای تولید خودروهایش ابداع کرد و آن کار به صورت زنجیره ای بود. در هفتم اکتبر 1913 مهندسان فورد اولین خط تولید خودروسازی را ابداع کرد. به این ترتیب کارگران دیگر مجبور نبودند در کنار خودروها حضور یابند بلکه خودروها به تدریج در حال سرهم شدن به سمت کارگران میرفتند.
هر کارگر به یک وظیفه خاص مشغول می شد. به این ترتیب زمان تولید خودرو از دوازده ساعت به یک ساعت و نیم کاهش یافت. به این ترتیب به جای تولید روزانه صد دستگاه خودرو، تولید آن به هزار دستگاه رسید. کارخانه های خودروسازی معاصر نیز تقریبا به همین میزان خودرو در روز تولید میکنند. شرکت تولید خودروهای فورد در دیترویت امروز بیشتر کارهای زنجیره ای را به دستگاهها و روباتها سپرده است. با تعداد کمتر کارگر خودروهای بیشتری تولید می شود مدلها نیز تنوع بیشتر نیز در آنها ایجاد میشود. صد سال پیش هنری فورد زمینه را برای اشتغال بسیاری از کارگران غیر ماهر مهیا کرد. در آن زمان کارخانه فورد چهل هزار کارگر داشت. امروز حدود پانصد نفر در این کارخانهها فعالیت میکنند که بیشتر این کارها فعالیتهای نظارت کیفی و کار با روباتها است.