به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۹ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۳ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۱۸۱۷۳۰

آسمان تهران ظاهر آبی،غلظت ازن وحشتناک

گروه جامعه: معاون سازمان محیط زیست با ابراز نگرانی از افزایش شاخص آلاینده ازن در تهران اعلام کرد: این شاخص به طور «وحشتناکی» بالا رفته و دو روز پیش شاخص ازن در تهران به بیش از ۱۳۰ رسید.
آسمان تهران ظاهر آبی،غلظت ازن وحشتناک
مسعود تجریشی درباره علت امر گفت باید دستگاههای دولتی، خصوصا وزارت بهداشت درباره این موضوع بررسی بررسی کند. وی همچنین گفت باید میزان ازن در دیگر شهرها نیز بررسی شود. گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن ایجاد می شود و یک اکسید کننده قوی است. ازن موجود در جو برای جلوگیری از اشعه‌های زیان آور خورشید مفید است، ما ازن در سطح زمین جزو مواد آلاینده است.

این ماده زمانی تشكيل می‌شود كه آلاينده‌های منتشره ازخودروها، نيروگاه ها، پالايشگاه‌ها، كارخانه‌های شيميايی و ساير منابع در حضور نور خورشيد واكنش شيميايی انجام می‌دهد و لذا در تابستان میزان آن بیشتر از فصول دیگر است.
آلاینده ازن سال گذشته ۱۶ روز از هوای پایتخت را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد و طی امسال نیز تاکنون هوای تهران را ۱۱ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داده است.

کاتالیست ناکارآمد دلیل افزایش ازن در تهران
رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه احتراق خودروها و موتورسیکلت‌ها و نبود کاتالیست مناسب باعث افزایش غلظت ناکس و در نتیجه غلظت ازن می‌شود، از شهرداری تهران به دلیل عدم تجهیز اتوبوس‌ها به فیلتر جاذب دوده انتقاد کرد.

عباس شاهسونی به دلایل افزایش شاخص آلاینده ازن اشاره کرد و گفت: در اثر افزایش ناکس که از احتراق خودروها و موتورسیکلت‌ها ناشی می‌شود؛ شاخص ازن یافته است. وی تاکید کرد: کاتالیست‌های مورد استفاده در خودروها کارایی کافی را ندارند و نمی‌توانند آلاینده ناکس را کنترل کنند.

رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت در مورد تأثیر تابش نور خورشید در افزایش غلظت شاخص ازن گفت: تابش نور خورشید که تغییری نکرده و همیشه وجود داشته و خواهد داشت. مشکل اصلی در افزایش آلاینده ازن مربوط به این است که کاتالیست خودروها به درستی کار نمی‌کند.

شاهسونی با بیان اینکه خودروهای دیزلی نیز در تولید ناکس سهم بالایی دارند، گفت: در استانداردهای جهانی برای کنترل ناکس در خودروهای دیزلی از قطعات کنترل آلایندگی مربوط به این آلاینده استفاده می‌شود تا تولید ناکس منجر به تولید آلاینده ثانویه ازن نشود.

رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت همچنین با اشاره به عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های در حال تردد در تهران گفت: سال‌هاست که مصوب شده که شهرداری تهران روی اتوبوس‌های در حال تردد که بیشتر آنها فرسوده هستند؛ فیلتر دوده نصب کند اما تاکنون این طرح تنها برای ۵۰ اتوبوس اجرا شده است.

شاهسونی تاکید کرد: شهرداری تهران هیچ تدبیری برای تجهیز اتوبوس‌های شهری، کامیون‌های حمل‌ونقل پسماند و… به فیلتر دوده نیندیشیده است و اینها بدون فیلتر دوده در تهران در حال تردد هستند.

وی با اشاره به افزایش تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا در تهران تصریح کرد: غلظت سالانه ذرات معلق در سال ۹۵، ۳۲ میکروگرم در متر مکعب بود، در سال ۹۶ این مقدار به ۳۳ میکروگرم در متر مکعب رسید اما در سال ۹۷ غلظت ذرات معلق ۲۷ میکروگرم در متر مکعب بود که به احتمال قوی وضعیت جوی در کاهش محسوس غلظت ذرات معلق تهران تأثیر گذاشت.

رئیس گروه سلامت وزارت بهداشت گفت: در سال ۹۶ تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا نسبت به سال ۹۵ افزایش یافته بود. این در حالی است که در برخی از شهرها تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا کاهش داشته است.

کاهش ذرات معلق موثر در افزایش آلاینده ازن در تهران
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هم هوا با تاکید بر اینکه در افزایش شاخص غلظت آلاینده ازن، آلاینده ناکس تأثیر بسیار زیادی دارد، گفت: باید دقت داشته باشیم که ذرات معلق موجود در هوا باعث می‌شود که شدت تابش خورشید کمتر شود. از آنجا که امسال ذرات معلق تولیدی کمتر بوده شدت تابش نور خورشید نیز بیشتر شده است. بنابراین در تحلیل دلایل افزایش ازن باید موضوع کاهش ذرات معلق را نیز مد نظر داشته باشیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: هوای تهران