گروه اقتصادي:
مشاور انجمن خودروسازان ایران موضوعاتی چون تاخیر در تحویل، قدیمی بودن خودروهای تولیدی و خدمات پس از فروش نامناسب را از مهمترین دلایل نارضایتی مصرفکنندگان از خودروسازان داخلی دانست.
داوود میرخانی رشتی اظهار کرد: برخی از خودروهای تولیدی در داخل کشور قدیمی بوده و کیفیتپذیر نیستند.وی با بیان اینکه ماشینآلات، خطوط تولید و تکنولوژی به کار رفته در تولید این خودروها نیز قدیمی است، خاطرنشان کرد: البته در سالهای اخیر محصولات جدیدتری مانند تندر 90 به بازار عرضه شده که به دلیل استفاده از خطوط تولید و تکنولوژی جدید، کیفیت بهتری دارند.
مشاور انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: قطعهسازان در سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله عدم امنیت سرمایهگذاری در کشور و همچنین وجود رابطه نامناسب بین خودروسازان و قطعهسازان، از سرمایهگذاری جدید برای ارتقاء کیفیت محصولات خود خودداری کردهاند.وی افزود: بنابراین طبیعی است که قطعهسازان داخلی سالها درجا زده و بزرگ نشوند به همین دلیل در شرایطی که کیفیت قطعات تولیدی رشد نکرده است نمیتوان انتظار داشت کیفیت خودروها افزایش یابد.
میرخانی رشتی با بیان اینکه خدمات پس از فروش نامناسب نیز یکی از بزرگترین دلایل نارضایتی مردم از خودروهای داخلی و همچنین خارجی است، تصریح کرد: معمولا در سیستم خدمات پس از فروش خودروسازان و همچنین واردکنندگان برخی قطعات یافت نشده و مصرفکنندگان برای دریافت قطعه روزها معطل میشوند.وی ادامه داد: نکته مهم آن است که نمایندگیهای ارائهدهنده خدمات پس از فروش خصوصی بوده و به دلیل عدم پرداخت حقوق و دستمزد مناسب با پدیده خروج نیروهای فنی و آموزش دیده مواجهاند بهگونهای که کارگران این نمایندگیها پس از مدتی ترجیح میدهند به جای کار در نمایندگی، واحد صنفی مستقلی تاسیس کنند.
مشاور انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در بخش فروش خودروها نیز مشکلاتی وجود دارد به عنوان مثال خودروسازان هماکنون به دلیل بحران مالی نمیتوانند خودروهای پیش فروش شده را به موقع تحویل دهند و مردم از این موضوع ناراضی هستند.